Satirische talkshow Beau van Erven Dorens geen kijkcijfersucces

De kijkcijfers van woensdag 30 december 2020 (SKO) – De nieuwe satirische talkshow RTL Exclusief van Beau van Erven Dorens is woensdagavond niet best van start gegaan op RTL 4.

RTL Exclusief © RTL

RTL Exclusief begint in januari als wekelijks programma op de zondagavond van RTL 4, maar trapte gisteren al af met een oudejaarsspecial. De uitzending was met 626.000 kijkers (10 procent) geen kijkcijfersucces: het programma wist niet eens een plek in de dagelijkse kijkcijfer top 15 te behalen.

Extreem slecht

De reacties op RTL Exclusief waren, net als bij het voorproefje in Beau eerder deze maand, vernietigend. “Ik heb dus tijdens dat hele RTL Exclusief mezelf geen moment op een glimlach kunnen betrappen. Moet zeggen, Johan Derksen verwachtte ik het minste van, en daarvan waren de maniertjes en manier van praten juist wel goed gelukt. Maar grappig, nee, dat was het niet”, zegt kijker Sven bijvoorbeeld.

Story-baas Guido den Aantrekker wist niet wat hij zag. “Hahaha, wat extreem slecht is RTL Exclusief”, zegt hij. Radio-dj Edwin Noorlander is het daarmee eens: “Grime en deepfake is echt prachtig. Jammer van de ‘grappen’.”

Deepfake

RTL 4 maakt voor het programma van Beau voor het eerst gebruik van deepfake-technieken om de imitaties zo goed mogelijk te laten lijken. Qmusic-dj Domien Verschuuren vindt het nalatig dat RTL 4 kijkers hier niet voor waarschuwt. “Is het niet een beetje gek dat een zender als RTL4 nergens in beeld zet (of anders vertelt) dat het hier om deepfake-technologie gaat? Dit is geen hobbyisme. Dit is voor de massa.”

“Dit is vrij onschuldig gebruik van die technologie. Of het grappig is, daar kun je over discussiëren. Maar dat ‘deepfake’ nu primetime wordt ingezet op nationale televisie moet te denken geven”, zegt hij op Twitter.

Slimste

Hoe dan ook: er keek dus geen hond naar. De tv-kijker zapte weer massaal naar De Slimste Mens, dat met 1,8 miljoen kijkers (28 procent) goud pakte op prime time. Nieuwsuur hield er aansluitend 787.000 (15 procent) over, ook een prima score.

Het zilver is voor NPO 1 dankzij het programma Uit Het Leven 2020, waar 1 miljoen mensen (20 procent) naar keken. Direct ervoor moest Museum van Nederland genoegen nemen met 542.000 kijkers (9 procent). NPO 3 pakt brons met het door 736.000 mensen (12 procent) bekeken Volendam: 20 Jaar Later. Pas op de vierde plek volgt RTL 4.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2021: 585.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Robin Hood: 400.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Mercury Rising: 340.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met We wish you a merry Christmas: 317.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Coming to America: 257.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 242.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Een huis vol (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Top 2000 a gogo (970.000), RTL Boulevard (925.000), GTST (828.000), Editie NL (801.000) en Zes uur nieuws (702.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (715.000), Shownieuws (469.000), Journaal laat (426.000) en I.M. (411.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.983.00001. NPO1 / 18.1%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.800.00002. RTL4 / 12.3%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.288.00003. NPO2 / 10.7%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.245.00004. RTL7 / 9.8%
05. Een huis vol (NPO1) 1.165.00005. NPO3 / 9.2%
06. EenVandaag (NPO1) 1.102.00006. SBS6 / 7.8%
07. Uit het leven 2020 (NPO1) 1.009.00007. Vero / 4.6%
08. Top 2000 a gogo (NPO3) 970.00008. RTL8 / 4.3%
09. RTL Boulevard (RTL4) 925.00009. NET5 / 3.2%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 828.00010. RTL5 / 3.1%
11. Editie NL (RTL4) 801.00011. BBC / 1.4%
12. Nieuwsuur (NPO2) 787.00012. Discov / 1.2%
13. Volendam 20 Jaar Later (NPO3) 736.00013. RTLZ / 0.8%
14. Hart van Nederland (SBS6) 715.00014. Spike / 0.7%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 702.00015. TLC / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,0%
02. RTL Nederland 30,4%
03. Talpa TV 15,9%

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen