RTL 4’s miniatuurshow trekt meer kijkers dan die van SBS 6

De kijkcijfers van woensdag 16 december 2020 (SKO) – De nieuwe kerstminiatuurshow Merry Little Christmas is met succes van start gegaan op RTL 4. De première trok bijna een miljoen kijkers.

Merry Little Christmas © RTL

Merry Little Christmas, waarin acht koppels bestaande uit één kerstdorpbouwer en één miniatuurbouwer de strijd met elkaar aangaan, is met 970.000 kijkers (16 procent) van start gegaan. Daarmee trekt de RTL 4-show meer kijkers dan de soortgelijke variant van SBS 6: Klein Maar Fijn met Jan Versteegh. Daar keken afgelopen zondag 838.000 mensen naar.

Slimste Mens aan kop

Eigenlijk zou deze nieuwe RTL 4-titel gepresenteerd worden door Martijn Krabbé, maar hij moest last minute vervangen worden vanwege een coronabesmetting. Robert ten Brink nam het stokje over. Voor de jury strikte RTL 4 onder meer Loretta Schrijver. Er volgt hierna nog één andere aflevering, namelijk op volgende week woensdag.

De kerstshow van RTL 4 was het meest bekeken alternatief voor de NPO 2-hit De Slimste Mens, dat nu al drie avonden op rij de winnaar op prime time is. Gisteren keken er 1,6 miljoen mensen (24 procent), een topscore.

Het brons is voor NPO 1, dat met Het Museum van Nederland 858.000 kijkers (13 procent) scoorde, waarna Dokters van Morgen 769.000 kijkers (14 procent) overhield. Verder was NPO 3’s Het Beste van Toppop het meest in trek met 660.000 kijkers (10 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 650.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met London Has Fallen: 405.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter Than My Daughter: 251.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2021: 143.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Christmas in Evergreen: 252.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Four Christmases: 160.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), RTL Boulevard (919.000), (866.000), Editie NL (856.000), GTST (804.000) en Zes uur nieuws (697.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren OP1 (998.000), Beau (771.000), Journaal laat (729.000) en Hart van Nederland (512.000) het meest in trek. Shownieuws trok 368.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.247.00001. NPO1 / 20.5%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.564.00002. RTL4 / 16.9%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.485.00003. NPO2 / 10.0%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.475.00004. SBS6 / 8.1%
05. EenVandaag (NPO1) 1.251.00005. NPO3 / 6.8%
06. Op1 (NPO1) 998.00006. RTL5 / 3.9%
07. Merry Little Christmas (RTL4) 970.00007. FOX / 3.9%
08. RTL Boulevard (RTL4) 919.00008. FS1/ 3.8%
09. M (NPO1) 866.00009. RTL8 / 3.1%
10. Museum van Nederland (NPO1) 858.00010. RTL7 / 2.4%
11. Editie NL (RTL4) 856.00011. NET5 / 2.4%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 804.00012. FS2 / 1.3%
13. Beau (RTL4) 771.00013. RTLZ / 1.3%
14. Dokters van Morgen (NPO1) 769.00014. Discov / 0.9%
15. Journaal laat (NPO1) 729.00015. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,3%
02. RTL Nederland 27,9%
03. Talpa TV 15,9%

83 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
SBS6 voorop in miniatuuroorlog
december 20, 2020 20:00

SBS6 Klein maar fijn (19,8% MADL) = ver boven het zendergemiddelde
RTL4 Merry little Christmas (15,5% MADL) = iets onder het zendergemiddelde



Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 19:06
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2021: 143.000 kijkers,

RTL 7 is de mannenzender. Kijken mannen geen darts meer?

Gast
tokkie sport lol is er al lang af
december 17, 2020 21:41
Antwoord op  Ik ben mezelf

Darten is echt compleet out. Wie daar naar kijkt is te suf voor woorden.

Gast
wordt vast verwijderd....
december 17, 2020 18:10

199.000 kijkers (20,5%) verlieten spoorslags RTL 4 toen BEAU in beeld verscheen!

Gast
wordt vast verwijderd....
december 17, 2020 18:07

Ge noten van het voetbal.
TLP wederom 3de…..
Veronica andermaal beter!

Gast
J-tv
december 17, 2020 15:40

UEFA CHAMPIONS LEAGUE NAAR RTL7 VANAF AUGUSTUS ’21!

Gast
Henk
december 17, 2020 15:42
Antwoord op  J-tv

Ik zie het net op de insta van RTL, benieuwd of ze ook de Europa League behouden. Maar goede zet! geeft die zender weer wat body. Gok dat Humberto hier een rol in krijgt.

Gast
BRK
december 17, 2020 15:43
Antwoord op  Henk
Gast
TopShow
december 17, 2020 14:40

Fox/FS1/FS2 doen het met 2 wedstrijden ((AJAX 900.000 kijkers, PSV 150.000 kijkers) 9% marktaandeel en ruin 2 5 miljoen zappers uitstekend op de woensdagavond.

Zappend genoten van scorende Frenkie de Jong en winnend Barcelona op ZiggoSports Voetbal (402)

Gast
hans
december 17, 2020 13:49

Volgens mij had de eerste aflevering bij SBS meer dan 1 miljoen kijkers!
Ach ja, het blijft pro RTL bij MC

Gast
Help
december 17, 2020 14:21
Antwoord op  hans

Inderdaad, maar met een veeeel betere lead-in !

Gast
Sander
december 17, 2020 15:12
Antwoord op  Help

Maakt dat uit dan?

Gast
Chiel
december 17, 2020 15:23
Antwoord op  Sander

Wel als de week daarna 25 procent niet meer terug komt om het vervolg van het programma te zien.

Gast
Lariks
december 17, 2020 12:53

Ik miste Talpa wel een beetje in de Top 25 van best gewaardeerde programma’s.

Ivm de Corana-pandamie is de opbouwfase even met quaritine waarschijnlijk?

Gast
pieter
december 17, 2020 13:48
Antwoord op  Lariks

je moet zo’n opbouwfase niet onderschatten he? :-)

Gast
talloo
december 17, 2020 11:23

Welke idioot dacht daar bij Talpa: Hey laten we Lingo om 18.00 uur zetten terwijl het super goed scoorde om 20.00 uur.

Gewoon zo:

19.00 Lang Leve de Liefde
19.30 SBS Nieuws
20.00 Lingo

Gast
rita
december 17, 2020 12:19
Antwoord op  talloo

Zo kennen we Talpa toch? lekker schuiven met die vooravond, leuk voor de kijkers!

Gast
Suomynona
december 17, 2020 11:14

Het is wel héél erg geënt op Lego Masters, van de opstelling tot de kandidatenfilmpjes tot de jury. Wat op zich niet erg zou zijn, maar wel opvalt als er tussendoor telkens promo’s voor de Lego Masters kerstspecial voorbij komen. Wat ook niet helpt is dat er maar twee afleveringen zijn waardoor het heel erg snel moet gaan en het nogal oppervlakkig blijft. En het mist toch nét dat herkenbare aspect van Lego Masters, namelijk dat iedereen weleens iets met Lego gemaakt/gebouwd heeft.

Gast
Jaap Punter
december 17, 2020 10:59

Zoveel kijkers voor De Slimste Mens komt volgens mij voornamelijk doordat veel mensen, zoals ik, die nooit naar al die domme uitgekauwde programmas kijken met die oudbakken BNers uitsluitend voor de Slimste mens de tv aanzetten.
Zelfde zie je bij 2 voor 12.

Gast
Chiel
december 17, 2020 14:09
Antwoord op  Jaap Punter

En die ‘oudbakken bn-ers’ komen vervolgens bij De Slimste langs.

Gast
Help
december 17, 2020 14:25
Antwoord op  Jaap Punter

Ja wat zijn dat voor kijkers die naar dat uitgekouwde SM kijken.
Ook dagelijks het zelfde aantal kastjes kijkers…
Ik kijk in ieder geval niet.

Gast
Ron
december 17, 2020 10:53

LLDL gaat weer als een malle nu het weer op een beter tijdstip staat. Geweldige cijfers. Verdiend want het is zo’n goed gemaakt programma.
Emma doet het goed in De Slimste Mens. Moet zeggen dat in eerste instantie dacht dat ze er misschien wel in de eerste aflevering uit zou liggen, maar niets van dit alles.

Gast
talloo
december 17, 2020 11:25
Antwoord op  Ron

Lingo moet gewoon terug naar 20.00 uur. Deed het daar beter dan Mr. Frank Visser en scoort slecht om 18.00 uur. Is sowieso een beter programma dan 50/50 dus waarom heeft 50/50 een prominentere plek. Dom weer.

19.00 Lang Leve de Liefde
19.30 SBS Nieuws (tegengeluid voor RTL en NOS met een andere inslag van het wereldnieuws)
20.00 Lingo

Gast
appel
december 17, 2020 10:48

daar gaat M weer, als er geen persconferentie is dan zakt dat ‘satirische’ programma weer gestaag. weg ermee die stoker. Polariseert de samenleving afgang voor de KRO. laat haar lekker met haar producer, Ollogren en Rijxman op Lesbos gaan helpen/ wonen.

Gast
Peertje
december 17, 2020 14:27
Antwoord op  appel

Helemaal met je eens Karel.

Gast
Mick
december 17, 2020 09:45

Qua marktaandeel doet die van SBS6 het beter.

Gast
Opbouwen & Afbouwen
december 17, 2020 09:01

Woensdag 16 december 2015 (Woensdag 16 december 2020)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

1. Publieke Omroep 33,7% (37,7%)
2. RTL Nederland 28,7% (27,9%)
3. SBS Groep 17,3% (15,9%)

Cijfers zeggen alles. Trek zelf Uw conclusies en laat u vooral geen zand in de ogen strooien door de media.

Gast
Hans
december 17, 2020 09:14
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Alleen sukkels plaatsen elke dag nietszeggende cijfers

Gast
Lee King
december 17, 2020 09:20
Antwoord op  Hans

Alleen sukkels reageren daar weer op.

Gast
Hahaha
december 17, 2020 09:14
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Nobody cares

Gast
pieter
december 17, 2020 13:51
Antwoord op  Opbouwen & Afbouwen

Je kan er maar dagelijks heel druk mee zijn he O&A?Ik heb wel een beetje medelijden met je dat je al maanden in dezelfde groef zit…….

Gast
Huismaker
december 17, 2020 09:01

De beste aflevering ooit van Jensen nl.
De KRO en NCRV hadden bedacht om Jensen weer eens kalt te stellen.
Uiteraard met alle vormen van “-isme”. Zo herkenbaar wordt deze nationale “truc” toegepast.

Maar …. kijk eens hoe hij daar mee omgaat.
GEWELDIG !!!!
We hebben in een deuk gelegen. Met naam en toenaam !
Robert. Wat ben jij een held, door gewoon te kiezen van de echte vrijheid.

Dus niet als een schaap achter “de herders” aan.
Bekijk de laatste aflevering en geniet !!!!!!!
(ook de betaalde trollen hier op het internet).

Gast
Sport 7 kijker
december 17, 2020 09:40
Antwoord op  Huismaker

Oh jij bent één van die 6 kijkers van Jensen! Eindelijk eens gevonden!

Gast
Pieter
december 17, 2020 13:02
Antwoord op  Sport 7 kijker

Hahaha. Jensen.nl is populairder dan die nietszeggende ‘platforms’ van andere BN’ers en tv-stations.

Gast
Pieter
december 17, 2020 13:04
Antwoord op  Huismaker

Helemaal gelijk. Smerige karaktermoordpoging van het nietszeggende Pointer. Jammer voor ze dat ze het proberen bij iemand die op alle niveaus binnen de media heeft gewerkt, die weet beter hoe het werkt dan die stagiaires en net afgestudeerden.

Gast
Donald Dumped
december 17, 2020 13:12
Antwoord op  Huismaker

Zegt de trol in dienst van Jensen…
Elke dag weer dezelfde gefrustreerde tekstjes…
Elke dag weer reclame voor Dwaze Deen Jensen…
Zijn aantal kijkers neemt echter niet toe dus zinloze missie…

Gast
Guttegut
december 17, 2020 15:22
Antwoord op  Huismaker

Over betaalde trollen gesproken. Volgens mij betaald Jensen je ruimhartig. Je hebt alle tijd om dagelijks dezelfde shit te posten dus werken doe je niet. Je bent dus wel en dat heb ik al 200x gezegd een kansloze niksnut.

Gast
Pippa
december 17, 2020 08:57

SBS9 scoorde met Scandal 23.000 kijkers.
SBS9 marktaandeel gehele avond gemiddeld 0,4%

Gast
Help
december 17, 2020 14:29
Antwoord op  Pippa

Geef mij maar RTLZ.

Gast
Youri
december 17, 2020 08:37

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 650.000 kijkers,
Veronica scoorde met London Has Fallen: 405.000 kijkers,
Net5 scoorde 160.000 kijkers

ALLE Talpa zenders inclusief hoofdzender SBS6

Top John, daaaag Talpa!

Gast
Ra de Maker
december 17, 2020 08:33

Opnieuw een geweldige SBS avond. Not!

Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 08:32

Iedere avond is het bij RTL kopie/plak/jatwerk.

Wat een feest!

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:34
Antwoord op  Ik ben mezelf

Jij komt niet verder dan elke keer hetzelfde roepen zonder iets van argumenten?

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:35
Antwoord op  Ik ben mezelf

Lingo, Frank Visser, Man Bijt Hond, enz enz is geen kopie/plak/jatwerk bij SBS? Vanwaar dat eeuwige gezeur over RTL?

Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 08:42
Antwoord op  Merthe

Tussen kopen en jatten zit een groot verschil.

NPO en Talpa jatten niet.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Ik ben mezelf
Gast
Merthe
december 17, 2020 08:45
Antwoord op  Ik ben mezelf

Doe toch niet zo onnozel, als RTL iets of iemand overneemt betalen ze ook, en als iemand meent dat ze iets jatten kunnen ze naar de rechter stappen!

Gast
WEST*
december 17, 2020 08:56
Antwoord op  Merthe

U bent niet op de hoogte,, en u zit waarschijnlijk ook niet in het radio tv vak, er zijn producenten die bestolen zijn, . Maar de loop naar de rechter maar laten zitten om van een hoop poe ha af te zijn
Veel producenten kunnen dat beamen!

Gast
Help
december 17, 2020 14:31
Antwoord op  WEST*

En u wilt zeggen dat u wel “werkzaam” bent in het radio en tv vak, hahahahahahaha

Gast
Lee King
december 17, 2020 09:10
Antwoord op  Merthe

Slaap maar rustig door.

Gast
WEST*
december 17, 2020 08:51
Antwoord op  Ik ben mezelf

Talpa beschuldigen wat RTL heeft uitgevonden

Wie plaatst er een lijst van kopieen, clonen, van NPO programmas, die in 31 jaar bij RTL te zien zijn geweest?

Gast
...
december 17, 2020 13:12
Antwoord op  WEST*

DNA Onbekend ripoff is coming…

Gast
Help
december 17, 2020 14:32
Antwoord op  WEST*

Doe toch niet zo dom *

Gast
John
december 17, 2020 10:00
Antwoord op  Ik ben mezelf

Jij noemt ’t jatten dan weet ik er nog wel een paar
Lingo ,wie van de drie,man bijt hond enz. allemaal
gejat door jou SBS!!!!!

Gast
Lee King
december 17, 2020 12:41
Antwoord op  John

Mis, allemaal gekocht!

Gast
...
december 17, 2020 13:16
Antwoord op  Lee King

Lingo is gewoon het origineel van IDTV.
Man bijt hond is gewoon het origineel van Woestijnvis
Wie van de drie? is gewoon het origineel van Freemantle

Gast
Marjan
december 17, 2020 08:26

1-18, wederom geen Talpa.
Opbouwfase.

Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 08:21

Na het zien van de kop van Beau zappen de kijkers massaal weg.

OP1 ruim + 200.000

Beau kan alleen winnen bij meer dan 1 miljoen kijkers voor hem. Hoe meer kijkers, hoe meer wegzappers.

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:24
Antwoord op  Ik ben mezelf

Na het zien van Museum van Nederland zappen 1.400.000 kijkers weg.

Wat wil je nou met dit soort onzinnige berichten? Niet alle programma’s kunnen precies evenveel kijkers scoren!

Als je wilt zeuren over cijfers zou ik eens naar die van SBS 6 kijken!

Gast
Tv Junkie XL
december 17, 2020 08:19

Meer dan 2 miljoen kijkers hebben in ieder geval een gedeelte van MLC gezien. Dat is meer dan De Slimste Mens….. dus toch wel succes te noemen.

Gast
Chiel
december 17, 2020 09:52
Antwoord op  Tv Junkie XL

En niemand kijkt het af. Top.

Gast
Karbonade
december 17, 2020 08:12

Kerstdorpjes bouwen met kant-en-klare Aliexpress Made in China meuk.
Wat een creatieve armoe.

Gast
Sport 7 kijker
december 17, 2020 09:42
Antwoord op  Karbonade

Nieuwsberichten op camera voorlezen die je ook gewoon op internet kunt lezen. Wat een creatieve armoede is dat NOS Journaal.

Gast
GTST is echt passée
december 17, 2020 08:10

Het wordt echt tijd dat de stekker er uit gaat en RTL stopt met alle bla, bla, bla verhaaltjes.

Amper 800.000 kijkers

Meest bekeken aflevering per jaar
2015 – 2.219.000 kijkers
2016 – 2.033.000 kijkers
2017 – 1.745.000 kijkers
2018 – 1.515.000 kijkers
2019 – 1.351.000 kijkers
2020 ?

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:13

Als je wilt vergelijken met eerdere jaren moet je vergelijken met het gemiddelde per jaar!

De meest bekeken uitzendingen van eerdere jaren kun je eventueel vergelijken met de meest bekeken vergelijking van dit jaar, deze vergelijking slaat nergens op!

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:20

Lingo 259.000 kijkers, ook passé?

Gast
Michel
december 17, 2020 08:21

Als we de stekker er uit trekken bij elk programma dat amper 800.000 kijkers trekt wat blijft er dan nog over?
Best bekeken programma op SBS6 trok 650.000 kijkers.

Gast
Het nieuwe normaal bij RTL?
december 17, 2020 09:06
Antwoord op  Michel

800.000 kijkers
Ha, ha, ha.

Gast
Bijna 66% minder kijkers dan in 2015
december 17, 2020 09:03

Ongelofelijk

Gast
Hertelling aub.
december 17, 2020 08:07

Waar staat SBS in dit rijtje?
Ze hebben het niet goed gezien.
Een zender die vorige week nog 2.000.000 kijkers had verdient het om vandaag weer in de top 10 staan.
Als dit het resultaat is van die kijkcijferkastjes dan moeten die dingen weggehaald worden bij de mensen thuis. Die kastjes zijn waardeloos.
Ik denk dat een hertelling andere cijfers laat zien.

Gast
Beste paard van stal
december 17, 2020 11:39
Antwoord op  Hertelling aub.

Hahaha, jaja, de democraten hebben de kijkcijfers gestolen! ;-)

Gast
Tjep
december 17, 2020 08:06

Museum van Nederland is in idee leuk. Diederik is helaas een enorme miscast.
Te weinig geïnteresseerd, te weinig gevat.

Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 08:01

6 december: 05. Klein maar fijn (SBS6) 1.053.000

Verschil moet er zijn. SBS is de winnaar.

Gast
Lenny Daalenveen
december 17, 2020 08:05
Antwoord op  Ik ben mezelf

Tuurlijk, volgens jou is SBS altijd de winnaar. Het stond toen na het interview met Rutte, dan is het gemakkelijk scoren…

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:11
Antwoord op  Ik ben mezelf

Wat denk je dat het gesprek met Rutte voorafgaand hier voor invloed op heeft gehad? In dat licht is 1.053.000 eerder laag…

Gast
John
december 17, 2020 10:02
Antwoord op  Merthe

Zelfs dat willen de meeste nog niet zien op SBS!!!

Gast
Alex
december 17, 2020 08:01

Het was nogal rommelig vond ik.
Vrij weinig tijd om het resultaat te zien, wat altijd lelijk was uitgelicht.

Gast
Ik ben mezelf
december 17, 2020 07:59

Ook gisterenavond was het bij RTL kopie/plak/jatwerk Heel Holland Bakt met kersthuisjes.

Wat een armoe.

Gast
Vanavond gelukkig weer Koreaans hondenvoer
december 17, 2020 08:02
Antwoord op  Ik ben mezelf

Doet het goed tegenwoordig bij de RTL kijkers.

Gast
Merthe
december 17, 2020 08:08

Wat maakt het uit uit welk land een format komt?

Gast
Beste paard van stal
december 17, 2020 11:38
Antwoord op  Ik ben mezelf

Ja want Heel Holland Bakt is ook origineel bedacht… kom op zeg, Masterchef was toch al veel eerder met die opzet.

Gast
Even relativeren
december 17, 2020 07:56

Klein Maar Fijn opende op 6 december met ruim 1.200.000 kijkers.

Gast
Lenny Daalenveen
december 17, 2020 07:58
Antwoord op  Even relativeren

Dat moeten we even relativeren: Het stond toen na het gesprek met Rutte geprogrammeerd.

Gast
blabla
december 17, 2020 07:58
Antwoord op  Even relativeren

ja duh, vanuit 2 miljoen kijkers voor Linda en Rutte

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen