Megaslechte kijkcijfers voor Ali B, NPO 1-kijker zapt massaal weg
De kijkcijfers van donderdag 10 december 2020 (SKO) – Ali B met een ontbloot bovenlichaam en een rapper die zijn broek onder zijn kont heeft hangen: de NPO 1-kijker schrok zich gisteren wezenloos en zapte massaal weg.
Af en toe maakt zelfs de Omroepman van het Jaar een programmeerblunder waar je met je pet niet bij kan. NPO’s tv-baas Frans Klein besloot om het rapprogramma Ali B Op Volle Toeren dit seizoen te verhuizen van jongerenzender NPO 3 naar vlaggenschip NPO 1, maar dat is een totale mismatch gebleken. En al helemaal nu de rapshow een uitzendavond vormt met een dramaserie van Omroep MAX.
Ali B is megaflop
Ali B Op Volle Toeren debuteerde begin november op NPO 1 en is vijf weken lang direct na het Achtuurjournaal te zien geweest. Gemiddeld keken er 643.000 mensen, een enorme baggerscore voor die zender. Nu de show is verhuisd naar half tien, zijn de kijkcijfers echt vol-le-dig ingestort: er keken gisteren nog maar 358.000 mensen (6,6 procent).
De kijkcijferdip die Ali B veroorzaakt is ongekend: de nieuwe dramaserie van Omroep MAX, Kerstgezel.nl, begon ervoor met 1,1 miljoen kijkers (19 procent), terwijl Op1 erna 750.000 kijkers (18 procent) wist te boeien. Het is een heel duidelijk signaal dat de NPO 1-kijker totaal niet zit te wachten op Ali B en zijn rapvrienden.
Carlo niet meer de #1
Een andere opvallende kijkcijferbeweging op donderdagavond is dat Carlo Boszhard na twee weken op de koppositie niet langer de winnaar op prime time is. Zijn show I Can See Your Voice trok 10.000 kijkers minder dan de nieuwe MAX-serie Kerstgezel.nl, maar zette alsnog een mooie 1,1 miljoen kijkers (19 procent) neer.
Na de seizoensfinale van Chateau Meiland, drie weken geleden, veroverde Carlo Boszhard het goud op donderdagavond prime time. NPO 1 kwam de afgelopen weken met de dramaserie KLEM niet in de buurt van I Can See Your Voice, maar de nieuwe dramaserie Kerstgezel.nl blijkt nu iets meer in trek bij de publieke-omroepkijker.
RTL 7 pakte gisteren brons met de wedstrijd Wolfsberg – Feyenoord (926.000 kijkers en 18 procent) en verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek (498.000 kijkers en 9 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Rijdt Visite: 446.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW: 440.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Jingle Around The Clock: 318.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Pech op de Piste: 305.000 kijkers,
- Veronica scoorde met FBI Most Wanted: 257.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Bridget Jones Diary: 230.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (973.000), GTST (962.000), Editie NL (900.000), M (787.000) en Tijd voor MAX (768.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Beau (776.000), Op1 (750.000), Hart van Nederland (599.000) en Journaal laat (579.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met bijna 19 procent en RTL 7 brons met 13 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.866.000 | 01. RTL4 / 19.1% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.394.000 | 02. NPO1 / 18.6% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.352.000 | 03. RTL7 / 12.9% |
04. EenVandaag (NPO1) 1.209.000 | 04. SBS6 / 7.7% |
05. Kerstgezel.nl (NPO1) 1.110.000 | 05. NPO2 / 5.8% |
06. I Can See Your Voice (RTL4) 1.100.000 | 06. RTL5 / 4.1% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 973.000 | 07. RTL8 / 3.8% |
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 962.000 | 08. NPO3 / 3.6% |
09. Wolfsberg – Feyenoord (RTL7) 926.000 | 09. Vero / 3.4% |
10. Editie NL (RTL4) 900.000 | 10. NET5 / 3.3% |
11. M (NPO1) 787.000 | 11. FS2 / 2.1% |
12. Beau (RTL4) 776.000 | 12. SBS9 / 1.5% |
13. Tijd voor MAX (NPO1) 768.000 | 13. FS1 / 1.4% |
14. Op1 (NPO1) 750.000 | 14. RTLZ / 1.1% |
15. Zes uur nieuws (RTL4) 721.000 | 15. Comedy / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 41,3% | |
02. Publieke Omroep 28,0% | |
03. Talpa TV 15,9% |