Jort Kelder tegen Ab Osterhaus: ‘Er komen klachten binnen over jou’

Ab Osterhaus kon gisteren niet bepaald op een warm onthaal rekenen in de talkshow Op1. De presentator van dienst, Jort Kelder, was behoorlijk kritisch over de tv-optredens van de viroloog.

Jort Kelder en Ab Osterhaus © NPO

De tv-viroloog zat aan tafel om te praten over de coronavaccins, maar Jort Kelder begon eerst over zijn discutabele reputatie. “Eerst even een kleine disclaimer voor we hier verder over in gesprek gaan. Als jij, Ab Osterhaus, uitgenodigd wordt, dan krijgen we brieven van: ‘Kan dat wel? Want die man heeft allemaal dubbele zakelijke belangen.’”

Viroloog met bijsluiter

Jort wilde de kijker daarop attenderen. “Het is misschien toch goed om dat even uit te spreken. Omdat er klachten kwamen van een aantal kijkers, heeft de NPO zo’n systeem met een ombudsman die dat gaat wegen, van: mag die Ab Osterhaus hier wel aan tafel zitten met al zijn zakelijke belangen? Je bent aandeelhouder in het zeer winstgevende bedrijf Viral Clinics met 9,8 procent, dat onderzoek doet naar Covid-19.”

Het onderzoek van de ombudsman is in oktober afgesloten. ‘Een viroloog met een bijsluiter’, luidde de conclusie. “Dat vond ik wel een geestige kop. De conclusie, ook voor de kijkers thuis, is dat Ab Osterhaus hier rustig kan zitten, want tijdens de keren dat Op1 hier aan tafel – ik geloof 25 keer – ‘veranderden zijn standpunten over Covid-19 nogal eens en soms veranderden ze zelfs dramatisch’.”

Zwabberviroloog

Het is volgens Jort dan ook evident dat er eigenlijk geen touw is vast te knopen aan de uitspraken van Ab Osterhaus. “Ze zeggen: ‘Eigenlijk zwabbert hij zó met zijn opinies dat het helemaal niet uitmaakt. Hij is zijn eigen bedrijf in elk geval niet aan het voeden.’”

Ab Osterhaus vervolgens: “Klopt, ja. Maar even wat die aandelen betreft: die heb ik helemaal niet meer. Altijd als ik professioneel optreed heb je altijd een verklaring van: ‘Mogelijk conflict of interest.’ Dat is overal bekend. Ik heb in principe… Ik verdien geen geld aan vaccins en verdien geen geld aan medicijnen. Het is prachtig dat deze dingen steeds op blijven komen.”

Vergissing

Later in de uitzending sprak Jort de tv-viroloog nog een keer aan op zijn zwabbermening. “Ab Osterhaus, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je in het begin – in februari, maart, toen de crisis kwam – eerst zei dat er niet zo veel aan de hand was. Later ben jij pas scherp hierin geworden en heb je een heel puur standpunt, dit standpunt ingenomen. Het heeft enige tijd nodig gehad, ook voor jou. De incubatietijd, zal maar zeggen.”

Ab: “We hebben gezien aan de hand van de gegevens die uit China kwamen in eerste instantie dat dit virus anders is dan wij dachten…”

Jort: “Ja oké, mensen kunnen zich vergissen. Dat kan.”

Ab: “Dat is niet vergissen, dat is voortschrijdend inzicht.”

Jort: “Oké dat.”

Fragment

Het hele item met Ab Osterhaus kunt u terugzien op de NPO-site. Een fragment uit de uitzending:

90 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
J. Bloemheuvel
december 5, 2020 20:14

Jort kelder

Gast
Hans
december 5, 2020 15:13

Wie is geloofwaardiger Jort of Ab. Dan kies ik voor Ab.

Gast
Ron
december 5, 2020 12:24

Ik lees hier alleen maar meningen van schaapjes ..

Gast
André
december 5, 2020 10:36

Helaas heeft Jort in de hele discussie rondom het virus met grote regelmaat aangetoond dat zijn mening niet gebaseerd is op kennis, maar op wankelende eigen gedachten spinsels. Het kenmerk van wetenschap is dat je iets nieuws structureel en methodisch onderzoekt. Dit levert in het begin hypotheses op die waarschijnlijk lijken, gezien de stand van de wetenschap op dat moment. Aangezien wetenschap zich kenmerkt door de nieuwe hypotheses weer kritisch te onderzoeken zullen er weer nieuwe feiten komen. Hierdoor worden visies bijgesteld. Beste Jort je zou toch inmiddels beter moeten weten, dat het zich ontwikkelen van visies die op basis van vernieuwde kennis en kunde gestoeld zijn, wetenschap heet en geen zwalkende visie is.
Helaas wisselt jouw visie met grote regelmaat op basis van fictie. Dat noemen we pas zwalken.

Gast
Onze Held Geert
december 5, 2020 08:51

Welmoed is een leukerd

Gast
Ron
december 5, 2020 08:28

Jort kan af en toe onhandig zijn in zijn uitspraken. Geeft hij zelf ook toe. Als het gaat over of je geschikt bent voor deze talkshow kan ik er nog wel een bedenken die zo snel mogelijk zijn biezen moet pakken. Voor diegenen die het niet weten, dikke ronde kop met nijlpaard oortjes.

Gast
Wim
december 5, 2020 12:08
Antwoord op  Ron

Klopt Jort eruit

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
december 4, 2020 23:13

Opzichte poging van Jurt om de niet veroordeelde misdadiger Osterhaus wit te wassen. Zum kotzen.

Gast
Peter Oudshoorn
december 4, 2020 22:54

Jort is het levende bewijs dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn.

Gast
Jan
december 5, 2020 00:30
Antwoord op  Peter Oudshoorn

Niet helemaal mee eens, maar wel leuk opgemerkt.

Gast
Wim van den Broek
december 5, 2020 15:34
Antwoord op  Peter Oudshoorn

Klopt, een supereikel, betweter en heel slechte presentator!

Gast
piet
december 4, 2020 22:01

Verschrikkelijke arrogante kwal. Snot kelder. Wat een asbak!
Gluipertje!

Gast
Anton
december 4, 2020 21:07

Jort, arrogant mannetje. Vindt zichzelf bijzonder slim als hij weer een onzinnige stelling poneert. Dan schieten zijn ogen heen en weer: kijk mij eens sloeger zijn…Ach inzicht komt met de jaren. Nog ff geduld Jort en dan verdwijn ook jij in een verzorgingshuis om je lot af te wachten.

Gast
Marijke Kroezen
december 4, 2020 20:00

JORT….wat bij jij een kwal.

Wie denk je dat je ben slijmerd

Gast
A. Versteeg
december 4, 2020 18:58

Wie is dat Jort Kelder? Is dat dat arrogante figuur die gisteravond op1 aan tafel zat?

Gast
Pffff
december 5, 2020 10:17
Antwoord op  A. Versteeg

Nee, het is die vrouw bij de slager om de hoek.

Gast
bard
december 4, 2020 18:16

wie is nu eigenlijk Jort Kelder ?. wat heeft deze Daadwerkelijk Zelf gepresteerd . enkel zijn eigen gelijk en eigen mening opgedrongen, voor zover hij serieus moet worden genomen.

Gast
Peter Oudshoorn
december 4, 2020 22:55
Antwoord op  bard

Jort wordt niet vaak genoeg serieus genomen..

Gast
Dorine
december 4, 2020 17:55

Dat hebben ze dan samen gemeen !!

Gast
Rbakker
december 4, 2020 17:29

Uitgesproken Jort Kelder met zijn eigen dubbele agenda die dit aankaart.

Gast
Ap waarheid
december 4, 2020 14:51

Ze praten gewoon mee met ab leugenaar. Op1. We kunnen nu gewoon leven

Gast
Harry:-D
december 4, 2020 14:49

Ik heb laatst ’n grote doos met van die

vaccinelichtjes bij mijnheer Osterhaus
besteld en die doen het uitstekend! Bij
ons is nog niemand ziek geworden.
Neem deze man dus serieus a.u.b.!

Gast
Filip
december 4, 2020 16:28
Antwoord op  Harry:-D

Jij bent een helder licht.
Maar ik vind de afstandsbediening toch handiger.

Gast
Ap waarheid
december 4, 2020 14:48

Kijk liever jensen of in ieder geval media die kritische vragen stelt
En geen politiek gekleurde media

Gast
Koos
december 4, 2020 16:42
Antwoord op  Ap waarheid

Simpele geest.

Gast
gewoon persoon
december 5, 2020 00:33
Antwoord op  Koos

Ik houd juist van mensen, die de waarheid heel simpel weten te brengen.

Gast
Pffff
december 5, 2020 10:18
Antwoord op  Ap waarheid

Fabeltjesfuik.

Gast
Ap waarheid
december 4, 2020 14:47

Ab pak ff de fles wisky oosterhaus

Gast
Terry
december 4, 2020 16:29
Antwoord op  Ap waarheid

Die wisky is Abs onderliggend lijden.

Gast
anonymous
december 4, 2020 14:43

Jort is echt niet geschikt voor deze talkshow, zit alleen maar zijn eigen mening te verkondigen.

Gast
Ron
december 5, 2020 08:21
Antwoord op  anonymous

Jort kan af en toe onhandig zijn in zijn uitspraken. Geeft hij zelf ook toe. Als het gaat over of je geschikt bent voor deze talkshow kan ik er nog wel een bedenken die zo snel mogelijk zijn biezen moet pakken. Voor diegenen die het niet weten, dikke ronde kop met nijlpaard oortjes.

Gast
Zuster Ursula
december 5, 2020 10:49
Antwoord op  Ron

Hoe vaak kom je hierna nog met steeds hetzelfde stukje scheldwoorden. We zijn niet allemaal zo knap als jij, maar de meesten hebben wel meer kwaliteiten!

Gast
Ron
december 5, 2020 15:09
Antwoord op  Zuster Ursula

Ursula hahaha waar ken ik die van. Kan me nog wel herinneren dat ze spuuglelijk was. Vriendje van een nijlpaard misschien ?

Gast
Jelleke
december 4, 2020 13:35

Ik kijk op dondetdag niet naar op1. Welmoed en Jort mogen van mij allebei van de buis. Tenenkrommende televisue.

Gast
Dies Jovis (broer van Ans Jovis)
december 4, 2020 14:33
Antwoord op  Jelleke

Wat een ontboezeming. Jouw reactie is spontaan op tilt gesprongen.

Gast
Cornelie
december 4, 2020 16:37
Antwoord op  Jelleke

Precies. Ik vind het ook een vreselijk arrogant stel. En Kelder us helemadl geen neutrale intervieuwer. Altijd dat zuinige kritische mondje. En hij is zelf toch ook niet vies van geld, denk ik.

Gast
Zuster Ursula
december 5, 2020 10:58
Antwoord op  Cornelie

Denk ik, hoef je er niet achter te zetten hoor. Dat is overduidelijk dat Dagobert Kelder niet vies van geld is.
Geld gaat bij hem boven alles, net als bij vriendje Mark.
Gezondheid van mensen komt daar ver achteraan op de 2e plaats.
Zij hoeven zich geen zorgen te maken, dat een eventuele operatie uitgesteld moet worden of voor wat dan ook waarvoor je een bed nodig hebt op een afdeling buiten of binnen de IC. Iedereen moet wachten, maar voor hen is onmiddellijk een bed beschikbaar en personeel genoeg!

Gast
Ory Hugo
december 5, 2020 05:08
Antwoord op  Jelleke

Welmoed is de coming lady van de Nederlandse TV.

Gast
Vriend van Rutte
december 4, 2020 13:01

Mensen let nou es op,die Jort is het speeltje van de grootste leugenaar van ons land,ja die uit dat Torentje

Gast
Terry
december 4, 2020 16:31
Antwoord op  Vriend van Rutte

Wij moeten Alfa Aap Rutte niet meer volgen.

Gast
Manus van Alles
december 4, 2020 12:59

Toch leuk voor Ab dat er iedere dag 2 andere presentatoren in zijn Opt1-show komen om met hem te babbelen. Veearts Osterhaus mag zich met recht tot TV-koning laten kronen.

Gast
Filip
december 5, 2020 00:35
Antwoord op  Manus van Alles

Als veearts moet hij toch weten dat een vaccin eerst vijf jaar getest moet zijn?

Gast
Yvonne
december 4, 2020 12:44

Kelder zat flink voor lul, want hij werd meerdere keren terechtgewezen door Osterhaus!

Gast
Ron
december 4, 2020 12:46
Antwoord op  Yvonne

Dan heeft u toch echt een ander gesprek gezien…

Gast
Paul
december 4, 2020 13:21
Antwoord op  Ron

Wat heet.

Gast
Paul
december 4, 2020 13:21
Antwoord op  Yvonne

Huh?

Gast
Theo Koomen
december 4, 2020 14:22
Antwoord op  Yvonne

Ben jij dezelfde Ivonne,die sufkut over Henri Schut? Ik geloof het wel want ik ruik je

Gast
Corona snuffelaar
december 4, 2020 16:34
Antwoord op  Theo Koomen

U ruikt. Gelukkig. Dan hebt u geen corona.

Gast
Zuster Ursula
december 5, 2020 11:01
Antwoord op  Corona snuffelaar

🤣😂👍 geweldig!

Gast
truus
december 4, 2020 16:33
Antwoord op  Yvonne

Hij zat ook in een dwangbuis en mocht er even uit.

Gast
eric denissen
december 5, 2020 07:04
Antwoord op  Yvonne

echt niet ab zat voor lul

Gast
Ronald
december 4, 2020 12:33

Pinokkio.
Geen aandelen in vaccins?!
Bij de Mexicaanse griep had hij dat nog wel.
Engnek.

Gast
Yvonne
december 4, 2020 12:46
Antwoord op  Ronald

NU dus niet meer, pannenkoek!

Ben jij nou zo dom, of ben ik zo slim?!

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
december 4, 2020 14:14
Antwoord op  Yvonne

Deze corrupte veearts is na de Mexicaanse griep niet voor niets persona non grata geworden. Om een of andere reden is deze engnek toch weer naar voren geschoven en integriteit is niet de reden geweest. Lees trouwens ook dat interview van zijn exen eens terug en bedenk je nog eens of je het voor deze gierige zieke hond wil opnemen.

Gast
practicus
december 4, 2020 16:28
Antwoord op  Yvonne

Of ben jij zo goedgelovig.

Gast
truus
december 4, 2020 16:35
Antwoord op  Yvonne

Wie gaat er nu in discussie met een pannenkoek?

Gast
Sander
december 4, 2020 13:43
Antwoord op  Ronald

Hijzelf niet maar zijn partner in crime vast wel en zijn bedrijf vast ook. Dus dan kan iedereen wel roepen dat die geen aandelen heeft. Als er wat meer onderzoek wordt gedaan dan komen ze er vast wel achter dat hij alsnog aandelen heeft op één of andere manier.

Gast
Betje
december 4, 2020 13:55
Antwoord op  Sander

Veronderstellingen en zwartmakerij.

Gast
Propaganja
december 4, 2020 11:59

Ze hebben tegenwoordig allemaal een rode pet op. En dan bedoel ik niet die van Trump.

Gast
Donald
december 4, 2020 11:55

De NPO staatsomroep krijgt de marsorders vanuit Den Haag. Alles wordt vooraf afgestemd, geen enkele verrassing voor de loopjongens van de macht. Anders wordt er gekort, 40, 80, 100 miljoen, en moeten er heel wat ruifvreters een keer echt aan de bak. Dit is niet anders als er een PvdA, D66, GL of VVD bons aan de tafel zit.
De NPO is er niet om het publiek te informeren, maar om geleidelijk te transformeren naar de gewenste mening en overtuiging. Activistische journalistiek, 24/7. Om te kotsen.

Gast
Koos
december 4, 2020 16:43
Antwoord op  Donald

Zielig figuurtje ben je wel

Gast
Truus
december 5, 2020 00:37
Antwoord op  Koos

Ik geef je een min en vind dat best wel een beetje zielig voor jou.

Gast
Martin
december 5, 2020 09:19
Antwoord op  Donald

Eens Donald. Conditioneer TV!!

En dat speelt al ruim 40 jaar. Denk maar even terug aan Sonja Barend. Walgelijk sturende linkse TV maakster.

Een andere mening werd altijd heel gemakkelijk afgedaan als discriminatie….

Walgelijk 🤮

Gast
IngridHenk
december 4, 2020 11:48

Artikel van MC is wel volledig, wel jammer dat de gemiddelde leeghoofd hier niet verder gaat dan het lezen van de kop van een artikel. Maar ach, dat is het gemiddeld aandachtsspanne van een rechtse nitwit.

Gast
Rechtse Koppensneller
december 4, 2020 16:53
Antwoord op  IngridHenk

Jij hebt het over een gemiddeld leeghoofd. Dan zal jij als baas boven baas wel een bovengemiddeld leeghoofd hebben. In jouw bovengemiddelde leeghoofd past dus makkelijk dat hele artikel met kop en al.
Jouw rechtse nitwits moeten het helaas met alleen de kop doen.

Gast
Ik ben mezelf
december 4, 2020 11:44

Alle roddels de wereld uit!

Gast
Ron
december 4, 2020 11:20

Ab O. die het over ‘voortschrijdend inzicht’ heeft…laat me niet lachen. Als dit zo zou zijn zou hij alle onzin die hij de afgelopen maanden aan ons heeft verkondigd direct terug moeten nemen, onder het mom ‘voortschrijdend inzicht’…wat een idioot deze man.
Verder goed betoog van Jort.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Ron
Gast
Ab loopt 1 op 11
december 5, 2020 00:40
Antwoord op  Ron

Sommige mensen hebben wat glaasjes sterke drank nodig om hun inzicht te laten voortschrijden.

Gast
Help
december 4, 2020 11:17

Grootgraaier Ab O. wordt op het schild gehesen door de NPO. Met zijn jaarabonnement bij OP1 mag hij ieder willekeurig moment opdraven om zijn verhaaltjes te vertellen. En Kelder zit kritiekloos en ademloos naar hem te kijken.

Gast
Deep throat
december 4, 2020 11:13

Vergeet niet dat Ab O. bij de Mexicaanse griep adviseerde dat er 34 miljoen vaccins moesten worden besteld die bijna allemaal weggegooid zijn. Hij proostte samen met zijn team toen de Mexicaanse griep in Nederland binnenkwam.

Gast
Statisticus
december 4, 2020 11:31
Antwoord op  Deep throat

Het is nog veel erger.Het was toen al duidelijk dat het virus aan kracht verloor en bijna de helft van de bevolking was al grotendeels beschermd tegen de Mexicaanse griep omdat ze voor1957 waren geboren. Er waarde namelijk kort daarvoor een vergelijkbare griep rond. Tot hun tweede levensjaar mochten kinderen niet ingeënt worden net als zwangere vrouwen. Op het moment dat de vaccins geleverd zouden worden, een half jaar later, zou vrijwel iedereen al besmet zijn en dus (extra) beschermd zijn. Nederland koos als enige voor twee vaccinaties per persoon. Osterhaus had toen (ook) veel aandelen in die vaccinatieleveranciersgerelateerde industrie.

Gast
Rekenaar
december 4, 2020 11:46
Antwoord op  Statisticus

Plus ruim dertig procent die toen zei dat ze de prik niet zouden nemen. Dus drie miljoen eenmalige prikken waren sowieso ruimschoots voldoende geweest.

Gast
Jan de 💩
december 4, 2020 11:04

Stemmingmakerij van pipo Jort , die waarschijnlijk meer bezig is met het onderhoud van z’n wagenpark .

Gast
Koen
december 4, 2020 10:59

8 maanden na start virus en dan gaan we vragen aan Ab, die zowat iedere dag op tv is, of die wel onafhankelijk is. Man man man wat een amateurs bij de NPO,

Gast
Mag ik ook eens een keer wat zeggen.
december 4, 2020 10:55

Als Ab verschijnt gaan de televisie en radio uit.

Gast
Zero52
december 4, 2020 13:46

Als ik de bril van Osterhaus zie … moet ik schijten.

Gast
Truus
december 4, 2020 17:00
Antwoord op  Zero52

Doe je hem wel weer omhoog?
Vrouwen zitten ook graag droog.

Gast
Maria
december 4, 2020 20:46
Antwoord op  Zero52

Ik krijg diaree

Gast
Jan
december 5, 2020 00:41

Is Ab dan zo radioactief?

Gast
Remi
december 4, 2020 10:52

Geweldig !!

Gast
Tycho Graagnat
december 4, 2020 10:44

Waar rook is, is vuur.
Op(1) Osterhaus is man met een zeer twijfelachtig figuur. Mexicaanse griep, vaccin, Osterhaus.
is in het kort het verhaal. Waar zijn de aandelen dan nu?? Liquide gemaakt??? Zo zie je maar…de RIVM mensen blijven we tegenkomen. Dat voorspelt weinig goeds als van Dissel straks een andere pet op heeft.

Gast
Paul
december 4, 2020 13:25
Antwoord op  Tycho Graagnat

Aandelen kunnen ondergebracht zijn bij een v.o.f. Osterhaus kan dan onzichtbaar zijn.

Gast
Frederik
december 4, 2020 10:43

Dankzij Erik de Vlieger en Yves Gijrath (hun podcast), die zijn in de financiën van hen gedoken, ook die van Jaap van Dissel en hebben de redactie van op1 en RIVM bestookt met vragen, waar geen antwoord op kwam. Zij hebben ook met Jort gesproken, die aangaf liever niet Oosterhuis in de uitzending te hebben. Onderzoek is nog niet klaar aldus Erik de Vlieger zojuist, gaat om miljoenen die door de BV’s van Van Dissel en Osterhaus lopen waar grote onduidelijkheid over bestaat.

Gast
Tycho Graagnat
december 4, 2020 10:46
Antwoord op  Frederik

Prima werk van de Vlieger dan ( en Gijrath)
Laat de onderste steen boven komen.

Gast
Remi
december 4, 2020 10:57
Antwoord op  Frederik

… Die podcast is inderdaad een ábsolute aanrader.
27 november jongstleden !

https://www.yvesgijrath.nl/

Gast
Tycho Graagnat
december 4, 2020 13:20
Antwoord op  Remi

Met dank voor de geweldige podcast.
Gelukkig zijn er aan de kant van de makers nog zeer slimme mensen die verder kijken dan hun neus lang is en de NPO ons de hele dag en avond na avond voorschotelt.
Gelukkig zijn er ook nog luisteraars als Remi die dan andere mensen weer een tip kunnen geven om er ook naar te luisteren.
Een mening, en kennis moet worden doorgeven zodat mensen een beter beeld kunnen vormen van de vuiligheid die wereldwijd en in de Nederlandse politiek alsook op onze staatzender ons wordt voorgeschoteld.
Wake up call.

Gast
Help
december 4, 2020 11:19
Antwoord op  Frederik

Ik ben ook fan van hun podcast. TIP: beluister het en verwonder je.

Gast
Meindert Kramp
december 5, 2020 00:43
Antwoord op  Frederik

Merci, Frederik. Alweer een interessante website, waar je wat anders hoort dan de voorgekookte rommel.

Gast
Marq
december 4, 2020 10:39

Sowieso snap ik niet dat die bretels daar zit. met zijn continue denigrerende toontje,als het even niet in zn straatje past. bah…. kwal eerste klas.

Gast
Wow !
december 4, 2020 13:22
Antwoord op  Marq

Ja Marq, zo zag ik het ook. Hij liet Osterhaus niet eens uit praten.
Het leek wel een klein kind die zijn zin moest hebben.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen