Domper voor Wendy van Dijk: candidshow sluit af met laagterecord
De kijkcijfers van zaterdag 12 december 2020 (SKO) – Een behoorlijke domper voor Wendy van Dijk. Ze sluit het tweede seizoen van Wie Het Laatst Lacht af met een laagterecord op SBS 6.
De seizoensfinale van Wie Het Laatst Lacht bleef zaterdagavond steken op 526.000 kijkers (8,9 procent), de minst bekeken aflevering van het programma tot nu toe. Het opvallende is dat de show erna wél goed scoorde: De Top 4000 Quiz met Gerard Ekdom zette 763.000 kijkers (14 procent) neer. Gerard was de #12 van de avond, Wendy de #21.
Dipje door Johnny?
Er keken dus nog niet eerder zó weinig mensen naar de candidshow van Wendy van Dijk. Het is onduidelijk waar dit precies door komt, al is het wel zo dat Johnny de Mol gisteren de hoofdgast was. Zijn imago heeft een flinke deuk opgelopen vanwege de onthullingen over zijn gewelddadige relatie met zijn ex-vriendin Shima Kaes.
Nu het tweede seizoen van Wie Het Laatst Lacht erop zit, is er ook een seizoensgemiddelde. Ondanks de slecht bekeken seizoensfinale, komt die uit op een prima 704.000 kijkers. Voor SBS 6-begrippen is dat best in orde, al is het Wendy niet gelukt om het Chantal Janzen moeilijk te maken. Haar RTL 4-show Oh Wat Een Jaar trok drie keer zo veel kijkers.
Succesnummer
Wendy’s candidshow Wie Het Laatst Lacht was in de lente voor het eerst te zien, maar dan op de vrijdagavond. De eerste zesdelige serie wist toen gemiddeld 707.000 kijkers te boeien, reden voor een groot feest bij SBS 6. Het was de zender namelijk in jaren en jaren niet gelukt om zó goed te presteren tegenover het Voice-geweld van RTL 4.
Wie Het Laatst Lacht werd in één klap een van dé nieuwe succesnummers van SBS 6. Ter vergelijking: een week voordat de candidshow van Wendy van Dijk toen van start ging, wist de Kim-Lian van der Meij-show Mensenkennis slechts 199.000 kijkers te boeien. Oftewel: Wendy haalde eigenhandig de vrijdagavond van SBS 6 uit het slijk.
Om onduidelijke redenen heeft SBS 6 voor een verhuizing naar zaterdag gekozen, maar ook daar stelde Wendy van Dijk – op de slecht bekeken seizoensfinale na – niet teleur. Gisteren deed Wendy aan het eind van de uitzending een kandidatenoproep voor een volgend seizoen. Volgende week is de film Johnny English te zien op de SBS-zaterdag.
Chantal aan kop
Terug naar gisterenavond: Chantal Janzen ging aan kop op prime time. Haar programma Oh Wat Een Jaar, dat nog één aflevering te gaan heeft, kwam uit op 1,5 miljoen kijkers (25 procent). Het programma Geubels en de Hollanders trok erna 1 miljoen kijkers (17 procent).
Het zilver is voor de NPO 1-combinatie Kamp van Koningsbrugge (1 miljoen en 17 procent) en Even Tot Hier (1,5 miljoen en 26 procent). Het brons is voor SBS 6 dankzij de Top 4000 Muziekquiz en verder deed NPO 2’s Sterren op het Doek met Paul Witteman goede zaken: daar keken 713.000 mensen (11 procent) naar.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Morden I Sandhamn: 582.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Hope At Christmas: 276.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Suicide Squad: 193.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Zookeeper: 143.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met MUG: 140.000 kijkers,
- Net5 scoorde met He is just not that into you: 77.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), RTL Boulevard (839.000), Editie NL (649.000) en Zes uur nieuws (542.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (702.000), Studio Sport (615.000) en Shownieuws (579.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.944.000 | 01. NPO1 / 23.7% |
02. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.546.000 | 02. RTL4 / 18.1% |
03. Even tot hier (NPO1) 1.528.000 | 03. SBS6 / 11.2% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.320.000 | 04. NPO3 / 6.5% |
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.260.000 | 05. NPO2 / 6.4% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.255.000 | 06. RTL8 / 4.5% |
07. EenVandaag (NPO1) 1.124.000 | 07. Vero / 3.2% |
08. Kassa (NPO1) 1.122.000 | 08. FS2 / 3.2% |
09. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 1.043.000 | 09. RTL5 / 2.8% |
10. Geubels en de Hollanders (RTL4) 1.029.000 | 10. RTL7 / 1.8% |
11. RTL Boulevard (RTL4) 839.000 | 11. Net5 / 1.8% |
12. Top 4000 Muziekquiz (SBS6) 763.000 | 12. Ziggo / 1.5% |
13. Sterren op het doek (NPO2) 713.000 | 13. Comedy / 1.2% |
14. Hart van Nederland (SBS6) 702.000 | 14. FS1 / 1.0% |
15. Editie NL (RTL4) 649.000 | 15. RTLZ / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 36,6% | |
02. RTL Nederland 28,5% | |
03. Talpa TV 16,8% |