Woede over kijkcijferkanon Mark Rutte: ‘Leer Nederlands!’

Guido den Aantrekker vindt het van de zotten dat de NPO de veel bekeken persconferenties van kijkcijferkanon Mark Rutte voortaan laat nasynchroniseren in acht talen, zoals Berber. Dat laat hij weten op Twitter.

Guido den Aantrekker Foto: NPO, Talpa

Na acht maanden heeft de NPO besloten dat de persconferenties moeten worden nagesynchroniseerd om anderstalige Nederlanders ‘nog beter op de hoogte’ te houden van de geldende maatregelen.

Er is gekozen voor de talen Arabisch-Syrisch, Turks, Pools, Tigrinya (dat wordt gesproken in Eritrea), Marokkaans-Arabisch, Berber, Farsi (veel gesproken door mensen afkomstig uit bijvoorbeeld Iran en Afghanistan) en Engels.

‘Leer fokking Nederlands!’

Guido den Aantrekker, hoofdredacteur van Story en deskundige in Shownieuws, vindt het de omgekeerde wereld. Hij gaat behoorlijk los op Twitter: “Leer fokking Nederlands als je hier komt wonen, #gekte.”

De bladenbaas krijgt bijval van volgers, die spreken van ‘omgekeerde integratie’ en mensen die zich afvragen waarom er niet is vertaald in het Duits of Spaans.

Tv-maker Marc Dik laat aan Guido weten dat hij het juist wél goed vindt van de NPO. “Gezien het hoge percentage mensen van niet-westerse afkomst op de IC’s (in de Randstad meer dan 50 procent) is het een wijs besluit lijkt mij.”

Tim Hofman laakt afkappen persco’s

BNNVARA-ster Tim Hofman ergert zich er vooral aan dat de persconferenties op hoofdpodium NPO 1 worden afgekapt. “Dat voor niks afbreken van die persconferenties op NPO1. waarom? WAAROM?”

Tim kijkt liever naar de vragen van journalisten tijdens de persconferentie dan naar de talkshow van Margriet van der Linden. “Ik kijk dus als het ware nu naar een nabespreking van een persconferentie die we dus niet helemaal hebben gezien. En zij ook niet.”

Rutte in het Turks

De eerste beelden van Mark Rutte en Hugo de Jonge die praten in talen als Turks, Arabisch en Pools kunt u al bekijken op de website van NPO Start.

45 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
AlexF
november 4, 2020 19:32

Guido hou er eens mee op. Koop een spiegel en kijk eens naar je zelf.

Gast
Mo de Raberber
november 4, 2020 17:30

Is “fokking” dan ook Nederlands?

Gast
Josefien
november 4, 2020 15:50

Nu nog Nederlands leren is te laat. Had dat ook niet aan die commerciële bureau’s overgelaten. Dus prima die vertalingen. Het is de bedoeling dat die coronacijfers omlaag gaan.

Gast
Ronald
november 4, 2020 12:56

Veel zogenaamde echte Nederlanders kennen amper hun taal 😅

Gast
Jan da Mal
november 4, 2020 16:59
Antwoord op  Ronald

Hameelal met je enes, ehct vrjeelsik.

Gast
deug niet
november 4, 2020 12:44

is gebarentaal niet universeel??

Gast
Taalkundig analist
november 4, 2020 13:14
Antwoord op  deug niet

Nee

Gast
Taalkundig analist
november 4, 2020 13:17
Antwoord op  Taalkundig analist

Ja, het is niet universeel.

Gast
sigmund
november 4, 2020 12:11

En daar is ie weer.
Sinds ‘ie op tv is doet Guido den aantrekker er ineens toe… vermoeiende kerel man

Gast
jmp
november 4, 2020 12:15
Antwoord op  sigmund

Ah, de linkse maffia roert zich.
Het is gvd een schande dat al die mensen, met alle vrijheden die ze hier krijgen, te bedonderd zijn om Nederlands te leren, of in elk Engels. Maar wel elke maand braaf het handje op houden, want dan begrijpen ze het ineens donders goed.

Gast
maatje te groot
november 4, 2020 12:48
Antwoord op  jmp

De woorden: Ik heb recht op…, Uitkeringen, toeslagen en discriminatie spreken ze vloeiend

Gast
Anonymous1
november 4, 2020 11:42

Tegen Tim Hofman zou ik willen zeggen, als je zo graag de vragen van de journalisten (verder) wilt horen/beluisteren, er liep een balk onder in beeld, waar je verder kon kijken en luisteren.

Overigens die vragen van de aanwezige journalisten waren echt tenenkrommend. Stelden vragen, die Rutte 5 minuten van te voren uitgebreid heeft uitgelegd. Het antwoord was dan ook een (exact) herhaling van wat er eerder was verteld.  Vooral de dame van SBS spande de kroon.  

Gast
Taalkundig analist
november 4, 2020 11:31

Hoe dan ook een vreemde keuze. De meeste buitenlanders met één paspoort komen uit Polen en Duitsland. Er wonen zelfs meer Britten en Italianen in Nederland met één paspoort dan Marokkanen. Er zijn wel meer Marokkanen met twee paspoorten die overigens voor een deel niet het Arabisch beheersen. Maar bij die groep moet je er eigenlijk vanuit gaan dat ze de Nederlandse taal redelijk onder de knie hebben. Anders kunnen hun kinderen helpen.

Gast
Wanny
november 4, 2020 11:12

Dat is hetzelfde als dat je de vangrails weghaalt op de snelweg, want iedereen moet maar goed auto leren rijden.

Natuurlijk moet er werk gemaakt worden van Nederlands leren, dat zal ook best gebeuren, maar dit is niet de tijd en de plek om een statement te maken door maar niet meer te vertalen.

Gast
anoniem
november 4, 2020 11:10

De kritiek zou misschien terecht zijn als Nederlanders hun moedertaal ook uitstekend zouden beheersen. Maar helaas…  Onze prachtige taal wordt door velen verkracht. Van mediacourantlezer tot hoogopgeleide.. :-(

Gast
jmp
november 4, 2020 12:16
Antwoord op  anoniem

Dat is weer een ander verhaal. Voor héél veel mensen zou de persconferentie in Jip en Janneke taal moeten worden gegeven. Mar dat is dan nog steeds Nederlands, je weet wel de taal van het land waarin we wonen.

Gast
anoniem
november 4, 2020 13:02
Antwoord op  jmp

Op zich is meneer Rutte niet zo slecht met jip en janneke taal.. Maar er wonen in dit land inderdaad veel mensen die de taal niet machtig zijn. Waar ik overigens niet zoveel moeite mee heb, maar natuurlijk wel voor verbetering vatbaar is. (Ik heb zelf ooit een onvoldoende gekregen voor Nederlands omdat de docent een hekel aan me had..)

Nu we in een crisissituatie zitten, lijkt het me wel verstandig alle zeilen bij te zetten om alle inwoners van ons land goed te informeren. Daar hoef je die saaie persconferenties niet voor na te synchroniseren denk ik, maar wel in meer talen en op verschillende niveaus goede informatie bieden.

Gast
Mo de Raberber
november 4, 2020 17:33
Antwoord op  anoniem

Helemaal waar. Fokking verkracht.

Gast
Goof
november 4, 2020 10:32

Arabisch-Syrisch? Andersom lijkt me: Syrisch Arabisch. Je spreekt ook niet van Engels Amerikaans of Duits Zwitsers.

Gast
Stoffige
november 4, 2020 11:13
Antwoord op  Goof

Oef

Gast
Old Shatterhand
november 4, 2020 17:35
Antwoord op  Stoffige

Oef zei Winnetou

Gast
Kelmer
november 4, 2020 09:40

“Leer fokking Nederlands”. De ironie van het gebruik van “fokking” ontgaat hem blijkbaar.

Gast
robert
november 4, 2020 09:39

Wat een opwinding allemaal, wees blij dat Rutte niet alvast de verkiezingen kaapt zoals ik Trump net zag doen. Blij dat ik nu alleen ‘arm Amerika’ hoef te denken en dat er een oceaan tussen ons en die gek in het Witte Huis zit.

Gast
maatje te groot
november 4, 2020 12:50
Antwoord op  robert

Rutte hoeft niks te kapen. Die wint op zijn sloffen volgend jaar!!

Gast
Badmeester
november 4, 2020 17:39
Antwoord op  robert

Dan boffen wij maar weer dat er een Hofvijver tussen ons en Rutte zit.

Gast
Acidbrain
november 4, 2020 09:35

Ah, omgekeerde schuld. Net zoals de aanslagen in Parijs en Wenen waar het niet lag aan de terrorist maar aan de mensen die cartoons laten zien, ligt hier de schuld bij Rutte. Nederland bestaat niet.

Gast
Philips de Goede
november 4, 2020 09:33

Als de covid maatregelen vooraf zouden worden gepubliceerd, blijven alleen de sukkels over om rutjes zelf aan te horen/zien. Ohh, dat zouden er nog flink veel zijn.

Gast
Stoffige
november 4, 2020 11:15
Antwoord op  Philips de Goede

Dus dat…

Gast
Chil Persoon
november 4, 2020 09:13

Hartstikke goed van Rutte III.

Gast
Piet Grijs
november 4, 2020 09:09

Rutte is een lul.
En De Jonghe ook.

Gast
Medusa
november 4, 2020 09:03

Sowieso hadden ze (als ze zich echt Nederlands voelen en Nederlands WILLEN zijn) al lang en breed Nederlands geleerd en was dit totaal overbodig geweest.

Gast
Goof
november 4, 2020 10:40
Antwoord op  Medusa

De Nederlandse overheid is hier ook schuldig aan, en dan heb ik het over regeringen van wat decennia geleden. Ontmoedigen om Nederlands te leren, niks doen als gastarbeiders tegen de afspraak in hier blijven wonen. Daarmee bedoel ik óf ze terugsturen óf ze laten inburgeren. Dankzij die daadloosheid zitten we nu met de gebakken peren. Denk maar niet dat mensen na al die jaren de behoefte voelen om de taal te leren. Zou jij het wel hebben na zo’n tijd? Ik niet.

Gast
Och Och
november 4, 2020 11:04
Antwoord op  Goof

Vooral PVDA heeft ze erg gepamperd jaren lang.

Gast
maatje te groot
november 4, 2020 12:51
Antwoord op  Medusa

De belangrijkstee woorden: Heb recht op, uitkering en toeslagen kennen ze prima

Gast
mrGer
november 4, 2020 08:55

Lijkt mij toch wel handig als zij op de hoogte zijn. Dat Nederlands leren kan dan mooi als ze dan toch thuis zitten

Gast
Zalmneusje
november 4, 2020 08:49

Het maakt niks uit of je het vertaalt of niet. Het boeit ze gewoon geen reet.

Gast
Medusa
november 4, 2020 09:04
Antwoord op  Zalmneusje

Bij kort pittige Gerda’s boeit het ook geen reet.

Gast
Gaius
november 4, 2020 10:06
Antwoord op  Medusa

@ Medusa: Misschien niet, maar die spreken tenminste wel Nederlands.

Gast
Bea
november 4, 2020 08:44

Ik zou zeggen, laat mark rutte en handlangers NIKS zeggen. Dat hoeft er ook geen immigranten vertaalhulp aan te zitten.

Gast
Och Och
november 4, 2020 11:05
Antwoord op  Bea

Dom mens is toch niet alleen met corona !!!

Gast
Wilfred Genee
november 4, 2020 08:43

Over 20 jaar is de voertaal Arabisch in Nederland.

Gast
Peter
november 4, 2020 08:42

Het kan niet anders. Probleem is nu eenmaal de enorme overaanwezigheid van migranten omdat ze zich aan weinig regels houden. Ze weten het vaak niet eens. Heel veel van hen (ongeletterd, laag of niet opgeleid) leven in een parallelwereld waarbij nieuws nauwelijks doordringt. En lees de column van Erdal Balci gisteren in de Volkskrant. De groepsdwang is er meestal sterker dan wat dan ook. Men hugt bij trouwerijen en overlijdens gewoon door, omdat de groep zulk gedrag dicteert. Ook in coronatijden.

Gast
Donald Dumb
november 4, 2020 10:07
Antwoord op  Peter

Toch raar dan dat juist de gelovige Nederlander meent de regels aan de laars te mogen lappen. Grote bijeenkomsten in kerken. Moskeeën sloten de deuren en houden zich aan de maximale groepsgrootte…

Gast
Och Och
november 4, 2020 11:07
Antwoord op  Donald Dumb

Jij haalt iedereen over de zelfde kam ,er zijn gelovige genoeg
die zich heel goed aan de regels houden.

Gast
Dood
november 4, 2020 11:17
Antwoord op  Och Och

Nee het is precies zoals Peter en Donald zeggen. Te veel migranten houden zich niet aan de regels omdat ze niet van die regels op de hoogte zijn. Te veel gelovige Nederlanders kennen de regels maar kiezen ervoor ze te negeren. Zeg jij maar wat erger is.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen