Kijkcijfers: Talkshow Margriet opnieuw door 2 miljoen dankzij Rutte
De kijkcijfers van dinsdag 3 november 2020 (SKO): talkshow Margriet van der Linden profiteert van coronapersconferentie.
Het is Margriet van der Linden voor de vierde keer gelukt om de grens van twee miljoen kijkers te doorbreken dankzij de coronapersconferenties van Mark Rutte. Dat blijkt uit kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek.
De periodieke coronapersco van Mark Rutte trekt drommen kijkers naar de beeldbuis; gisteren waren het er verspreid over drie zenders bijna 6,5 miljoen. Het leeuwendeel keek via NPO 1, namelijk 4,5 miljoen kijkers (56 procent). Een droom-lead-in voor Margriet dus.
Margriet hield aansluitend 2,3 miljoen kijkers (33 procent) over. Drie keer eerder hield zij megascores over aan de coronapersco. Eén keer zat ze zelfs op ruim 2,8 miljoen kijkers.
Vanzelfsprekend was M hiermee veruit de meest bekeken talkshow van de avond. Op de late avond won Jinek van Op1 met een miniem verschil: 878.000 (18 procent) versus 873.000 kijkers (21 procent).
SBS 6 wint prime time met voetbal
Door naar prime time: daar was SBS 6 heer en meester dankzij de wedstrijd Midtylland – Ajax, waar bijna 2 miljoen mensen (32 procent) naar keken.
Het meest bekeken alternatief werd geboden door RTL 4’s primetimevullende Het Perfecte Plaatje: 1,2 miljoen kijkers (19 procent).
Het brons gaat naar de geplaagde zwarte-balkjesshow van NPO 1: Opsporing Verzocht kon rekeken op 996.000 kijkers (15 procent), waarna de TV Show nog 948.000 kijkers (15 procent) bediende.
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 581.000 kijkers (9 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Drie Sterren Camping: 560.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 511.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rookie: 344.000 kijkers,
- Veronica scoorde met American Made: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met After Earth: 180.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Knocked Up: 110.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Journaal Extra (4,5 miljoen), Achtuurjournaal (2,8 miljoen), M (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,7 miljoen), EenVandaag (1,7 miljoen), RTL Nieuws Extra (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), RTL Boulevard (1,2 miljoen), Editie NL (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen) en Met het mes op tafel (745.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (878.000), Op1 (873.000) en de voetbalnabeschouwing (816.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok 500.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 17 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal Extra (NPO1) 4.482.000 | 01. NPO1 / 28.2% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.754.000 | 02. RTL4 / 18.7% |
03. M (NPO1) 2.269.000 | 03. SBS / 16.5% |
04. Midtjylland – Ajax (SBS6) 1.957.000 | 04. NPO2 / 5.3% |
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.685.000 | 05. NPO3 / 4.7% |
06. EenVandaag (NPO1) 1.656.000 | 06. NET5 / 4.3% |
07. RTL Nieuws Extra (RTL4) 1.656.000 | 07. RTL5 / 3.9% |
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.588.000 | 08. Vero / 2.4% |
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.241.000 | 09. RTL7 / 2.1% |
10. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.227.000 | 10. RTL8 / 1.7% |
11. Editie NL (RTL4) 1.078.000 | 11. RTLZ / 1.2% |
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.051.000 | 12. Ziggo / 1.0% |
13. Opsporing Verzocht (NPO1) 996.000 | 13. TLC / 0.9% |
14. TV Show (NPO1) 948.000 | 14. Discov / 0.6% |
15. Voetbal voorbeschouwing (SBS6) 945.000 | 15. Comedy / 0.5% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,2% | |
02. RTL Nederland 27,8% | |
03. Talpa TV 23,6% |