Kijkcijfers: Chantal Janzen daalt, Wendy van Dijk stijgt

De kijkcijfers van zaterdag 14 november 2020 (SKO). De tv-strijd tussen Chantal Janzen en Wendy van Dijk woedt verder. Waar Chantal in de lift naar beneden zit, klimt Wendy juist wat omhoog.

Chantal Janzen en Wendy van Dijk Foto: RTL, SBS

Een jaar na hun veelbesproken bitchfight vechten Chantal Janzen en Wendy van Dijk een televisiestrijd met elkaar uit op de zaterdagavond. Chantal brengt op RTL 4 het van Linda ‘gejatte’ Oh Wat Een Jaar, terwijl SBS 6 het tweede seizoen van Wendy’s Wie Het Laatst Lacht vertoont.

Tijdens de eerste slag vorige week, trok Chantal tweeënhalf keer zo veel kijkers als Wendy. Het ging om bijna 1,8 miljoen kijkers (27 procent marktaandeel) versus 690.000 kijkers (11 procent).

In week twee laat Chantal een daling zien, terwijl Wendy flink stijgt. De tweede Oh Wat Een Jaar komt uit op ruim 1,6 miljoen kijkers (25 procent), terwijl Wie Het Laatst Lacht naar 949.000 kijkers (15 procent) klimt. Dat is voor beide zenders een hele mooie score.

Goud voor RTL 4

Het verschil tussen RTL 4 en SBS 6 was kleiner in het halftienslot: Geubels en de Hollanders zette 1 miljoen kijkers (17 procent) neer, waar Bingo! De 100.000 Euro Quiz er 788.000 (15 procent) had.

RTL 4 pakte zaterdagavond goud op prime time, SBS 6 brons. Het zilver is voor NPO 1: Kamp van Koningsbrugge trok 1,1 miljoen kijkers (17 procent) en Even Tot Hier had er 1,4 miljoen (24 procent).

Verder keken de meeste mensen op prime time naar Sterren op het Doek, ditmaal goed voor 940.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.

Ook de middagtelevisie was voor de gelegenheid in trek. De intocht van Sinterklaas wist namelijk 2,2 miljoen kijkers (17 procent) te boeien om twaalf uur op NPO 1.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Morden I Sandhamn: 360.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Ready Player One: 252.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van Hier: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Flight: 184.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 179.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Private Eyes: 142.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Sinterklaasjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (794.000) en Lachen om home video’s (710.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Zak van Sinterklaas (971.000), Hart van Nederland (740.000), Shownieuws (580.000) en Studio Sport (512.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Intocht Sinterklaas (NPO3) 2.225.00001. NPO1 / 22.4%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.200.00002. RTL4 / 17.9%
03. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.641.00003. SBS6 / 14.5%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.398.00004. NPO3 / 7.2%
05. Even tot hier (NPO1) 1.397.00005. NPO2 / 6.1%
06. Kassa (NPO1) 1.211.00006. Vero / 3.6%
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.188.00007. RTL8 / 3.0%
08. EenVandaag (NPO1) 1.109.00008. RTL7 / 2.8%
09. Kamp van Koningsbrugge (NPO1) 1.097.00009. RTL5 / 2.8%
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 1.056.00010. NET5 / 2.1%
11. Geubels en de Hollanders (RTL4) 1.015.00011. FS1 / 1.7%
12. De Zak van Sinterklaas (NPO1) 971.00012. Ziggo / 1.2%
13. Wie het laatst lacht (SBS6) 949.00013. SBS9 / 1.0%
14. Sterren op het doek (NPO2) 940.00014. BBC / 0.9%
15. RTL Boulevard (RTL4) 794.00015. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,7%
02. RTL Nederland 27,7%
03. Talpa TV 21,2%

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen