Topscore RTL 4: Het Perfectje Plaatje opent met record
De kijkcijfers van dinsdag 13 oktober 2020 (SKO)
Na een aantal mooie avonden voor SBS 6, is het RTL 4 dat op de dinsdagavond een groot succes viert. Het vijfde seizoen van Het Perfecte Plaatje is gisteren van start gegaan met een recordaantal kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Perfecte Plaatje maakte de dagelijkse kijkcijferdip door GTST meer dan goed en trapte af met ruim 1,2 miljoen kijkers (20 procent). Nog nooit eerder wist de fotografiewedstrijd tussen BN’ers zo’n groot publiek te bekoren.
Het Perfecte Plaatje, dat in het verleden meestal onder de miljoen kijkers scoorde en op het hoogtepunt net onder de 1,1 miljoen bleef, kent dit seizoen extra lange afleveringen van anderhalf uur, totdat Jinek begint. Dat maakt de topscore des te prettiger voor RTL 4.
Alleen NPO 1 wist meer kijkers te bekoren. De zwartebalkjesshow Opsporing Verzocht kon rekenen op 1,5 miljoen kijkers (24 procent) en de TV Show met daarin Wopke Hoekstra had er aansluitend 1,4 miljoen (25 procent).
Het brons op prime time gaat naar NPO 2, dankzij de line-up Volle Zalen (627.000 kijkers en 10 procent), De Geknipte Gast (604.000 en 10 procent) en Nieuwsuur (681.000 en 12 procent).
Verder was RTL 5’s Kees van der Spek: Oplichters Aangepakt het meest in trek met 608.000 kijkers (10 procent).
Dankzij de coronapersconferentie waarin Mark Rutte de tweede lockdown van het jaar aankondigde, was het een veel bekeken tv-avond. De persco trok op NPO 1 ruim 5,5 miljoen kijkers (64 procent), op RTL 4 ruim 1,5 miljoen kijkers (17 procent) en op SBS 6 nog eens 312.000 kijkers (4 procent).
SBS 6 wist ook op prime time erg weinig kijkers te boeien: Getekend voor het Leven trok 195.000 kijkers (3 procent) en Crisis in de Tent 321.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Drie Sterren Camping: 447.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Crisis in de Tent: 321.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rookie: 337.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Baby Driver: 325.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Heist: 312.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Everything Everything: 66.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Journaal Extra (5,5 miljoen), De Vooravond (3,1 miljoen), Achtuurjournaal (3,1 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), RTL Nieuws Extra (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), GTST (853.000), Editie NL (799.000) en Tijd voor MAX (722.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Jinek (854.000), Journaal laat (702.000) en Hart van Nederland (656.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 6 procent. Ai.
Top 15 01. Journaal Extra (NPO1) 5.542.000 02. De Vooravond (NPO1) 3.132.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 3.121.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.580.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.541.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 36.8% 2. RTL4 / 18.3% 3. SBS6 / 5.8% 4. NPO2 / 5.6% 5. RTL5 / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,8% 2. RTL Nederland 27,0% 3. Talpa TV 13,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL