Peter van der Vorst: ‘Ik ben anders dan Erland Galjaard’

Peter van der Vorst heeft als de nieuwe contentbaas van RTL in een mum van tijd afgerekend met het negatieve, nare imago dat de zendergroep had onder leiding van midlifebobo Erland Galjaard. Er wordt weer gelachen bij RTL, concludeerde Peter eerder zelf al. “De sfeer is nu gewoon heel goed, denk ik. Dat heb ik ook geleerd toen ik mijn eigen bedrijf had. We konden het heel goed met elkaar vinden en als die basis klopt, dan kun je tot mooie dingen komen“, zegt hij op NPO Radio 1.

Peter is naar eigen zeggen een heel ander mens dan Erland. “Ik ben natuurlijk gewoon een ander mens. Ik denk dat mijn makersachtergrond een voordeel is in dit verhaal.”

RTL was onder leiding van Erland niet altijd even benaderbaar. “Ik heb jarenlang aan de andere kant gestaan bij RTL, dus heb ook meegemaakt hoe het instituut RTL op je kan overkomen en dat het niet altijd even benaderbaar was als je presentator of maker was. Ik heb dat geprobeerd te veranderen.”

Hij vervolgt: “Door corona is het soms niet altijd even makkelijk, omdat je elkaar niet meer zo veel fysiek ziet, maar ik heb geprobeerd RTL wat toegankelijker te maken.

Erland zag niets in Peter

De band tussen Erland en Peter is niet altijd goed geweest. Hij zag aanvankelijk niets in hem. “Het was volgens mij in 2007 of 2008. Toen was Erland net begonnen als programmadirecteur en hij wilde natuurlijk dingen op zijn manier gaan doen, zoals ik dat nu ook wil. Hij had zoiets van: ja, Boulevard is leuk, maar voor de rest: een projectcontract en verder zien we wel.”

Heel teleurstellend, vond Peter dat. “Ik was toen al jaren aan het werk en maakte ook best wel veel programma’s. Ik vond het op dat moment heel teleurstellend, maar het heeft wel een soort vechtlust in mij losgemaakt en een week later zat ik weer bij hem met het voorstel voor Van der Vorst ziet sterren en nog een paar andere producties. Dat vond hij ook wel komisch, denk ik. Hij is daarna 180 graden omgedraaid en heeft daarna alle kansen van de wereld gegeven.”

Empathie

Peter probeert al het goede werk van Erland voort te zetten, maar dan met wat meer empathie. “Ik weet zelf hoe het is als een nieuw programma van jou de buis op gaat en hoe nerveus je dan van tevoren bent en onzeker je daarvan kan worden. Aan de voorkant probeer ik appjes en telefoontjes te doen, ook de volgende dag als het is tegengevallen. Dat contact is belangrijk.”

Zijn de RTL-sterren zich anders zijn gaan gedragen tegen hem? “Nee, niet anders. Er is natuurlijk wel een bepaalde hiërarchische verhouding: uiteindelijk ben je wel de contentdirecteur en neem je beslissingen die mensen kunnen raken. In die zin is er wel een verschuivende verhouding geweest, maar het is niet zo dat mensen nu zijn gaan hielenlikken of heel anders zijn gaan doen.”

Hopelijk ben ik mezelf ook niet heel anders gaan gedragen. Het is allemaal heel benaderbaar en als mensen ergens mee zitten, dan bellen we met elkaar.”

Foto: RTL

21 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Kwaaie Pier
november 1, 2020 13:12

Het blijven twee figuren die denken dat ze het weten en er tevens een puinhoop van maken

Gast
Philips de Goede
oktober 31, 2020 10:10

Is het niet tijd dat RTL een beetje minder teenage en plastic wordt. Het doet net wat teveel denken aan de McDonalds ea.
En als RTL een echt goede talkshow wil, dan draait het om alle dingen eromheen. Niet alleen een Blue Circle cheap lokatie en een verhoopte populaire host. Het is het ecosysteem dat Op1 vooruit helpt. Dus gewoon als verliespost inboeken en de vruchten plukken via het Halo effect op de gehele zender.

Gast
Mick
oktober 30, 2020 23:38

Het gaat zo fantastisch met Peter aan het roer. RTL verliest alleen maar MADL ten gunste van de NPO en Talpa.

GTST is wel echt beter geworden. Die boomknuffelacties en pro-asielzoekerdemonstraties (niemand wil een AZC naast zijn huis) lijken verleden tijd.

Gast
Feitje
oktober 30, 2020 18:44

Ja voor het grote deel gaat het goed… Paar keuzes waar je een vraagteken bij kan zetten. Maar dat is in elk bedrijf

Gast
Jeroen
oktober 30, 2020 17:50

Beweert (kon het niet meer wijzigen :-)

Gast
Jeroen
oktober 30, 2020 17:45

Erland is een heel fijn persoon om mee te werken. Juist heel benaderbaar. Iedereen die anders beweerd heeft nog nooit echt met hem gewerkt. En ja, kom maar met de zure opmerkingen dat ik een hielenlikker ben etc. Naast een vakman is het ook een fijn mens.

Gast
Henk K
oktober 30, 2020 16:34

Peter doet het goed. De doordeweekse kijkcijfers stijgen, Jinek scoort goed, en hits als The Masked Singer en Lego Masters brengen het weekend gemiddelde ook weer omhoog. Binnenkort keert Big Brother terug op RTL5, komt RTL4 met Beat the Champions, én is er Domino Day om op te wachten.

Gast
Bep
oktober 30, 2020 16:32

Nu nog wat aan Boulevard doen, al die “deskundigen” eruit en mensen neerzetten die wel wat kunnen en ergens verstand van hebben liefst met diploma en enig IQ.

Gast
Mijn naam is privé
oktober 30, 2020 16:21

Peter is zeker anders!!

Neem alleen maar zijn liefde voor mannen!

Gast
🤔 Ingrid
oktober 30, 2020 15:54

Galjaard is niet goed! Vriendjespolitiek gebeurd teveel bij hem en dat is schadelijk voor zijn objectiviteit!

Gast
Bart
oktober 30, 2020 15:38

@Mijn naam is privé Zoveel verstand van televisie heeft Erland Galjaard niet hoor. Het maakt voor Galjaard niet uit waar hij de directeur kan uithangen. Dat had net zo goed een frisdrank fabriek kunnen zijn. Dan ging hij gewoon frisdrank verlopen i.p.v. tv reclame.

Gast
Lariekoek
oktober 30, 2020 14:36

Natuurlijk is Peter anders dan Erland. Vraag het maar aan Wendy!

Gast
Per Huismans
oktober 30, 2020 13:42

Oh we hebben Kunststof van een paar maanden terug weer uitgeschreven? Pfffff.

Gast
Ben Zine
oktober 30, 2020 13:39

Jeroen Pauw begint op zondag 8 november met zijn nieuwe programma Pauw komt Binnen, maakt BNNVARA vrijdag bekend.

De talkshow zal telkens ergens anders worden opgenomen, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, een tbs-kliniek of een verpleeghuis. De eerste aflevering wordt opgenomen in het Radboudumc in Nijmegen, waar Pauw over de impact van het coronavirus zal spreken met zorgprofessionals.

het belangrijk om mensen te spreken die normaliter niet in een talkshow zouden verschijnen. “Daarom wil ik graag ook de mensen spreken over wie het in de talkshow al die jaren ging, zonder dat ze erbij konden zijn.”

Gast
Ben Zine
oktober 30, 2020 13:37

Off topic: Jeroen Pauw vanaf 8 november wekelijks met een talkshow, uitgezonden vanuit het land.

Gast
MolTalk
oktober 30, 2020 13:35

En over een andere Peter gesproken: Peter de Monnink, CEO van Talpa stapt op a.k.a. wordt er uitgetrapt per einde jaar

Gast
Mijn naam is privé
oktober 30, 2020 13:24

Galjaard heeft alleen meer verstand van TV.

De directeurtjes die directeurtje willen spelen kunnen alleen maar jatten.

Gast
Albert Verhinderd
oktober 30, 2020 13:20

Gaaaaaaaaaap…

Koffie iemand?

Gast
M.
oktober 30, 2020 13:18

RTL Duitsland blijft een onsympathiek zender gevulde met leedvermaak en jacht werk.

Gast
Jolijn
oktober 30, 2020 13:16

Peter is gewoon een leuk persoon om voor te werken. Veel beter dan zo’n ubermacho.

Gast
Norvo
oktober 30, 2020 13:15

Nou, het mag gezegd worden: na een paar valse starts doet Peter het wat RTL 4 betreft niet slecht. The Masked Singer is eindelijk een succesvol alternatief voor vrijdagavond Voice avond, met Ik Weet Er Alles Van heeft hij de oplossing voor de GTST zomerstop en zelfs met corona lukt het RTL nog op maandag, dinsdag en donderdag op primetime rond het miljoen te scoren. Het is zoveel slechter gegaan.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen