Peter de Mönnink met gevulde zakken weg bij Talpa

Peter de Mönnink vertrekt aan het eind van het jaar als algemeen directeur van Talpa Network, het mediabedrijf van John de Mol. Hij wordt opgevolgd door Pim Schmitz. Dat heeft een woordvoerder vandaag laten weten. Peter is behoorlijk wat jaren betrokken geweest bij de tv-zenders van Talpa. De stations SBS 6, Net5 en Veronica waren van 2011 tot 2017 voor slechts een derde in handen van John de Mol; de rest bezat Sanoma, waarvan Peter de CEO was. Hij werd in 2014 ook CEO van SBS.

Hoofdzender SBS 6 begon met Peter aan het roer steeds slechter te scoren, waardoor de aandelen SBS steeds minder waard werden. Dat kwam John de Mol niet slecht uit, want hij kon SBS daardoor overnemen voor een prikkie.

John kocht in 2017 voor ‘slechts’ 237 miljoen euro het resterende, twee derde belang in de tv-zenders. Ter vergelijking: in 2011 was datzelfde belang bijna drie keer zo veel waard.

Na het uitkopen van Sanoma maakte Peter de overstap naar Talpa. Volgens insiders was dat zijn beloning voor het slechte presteren van SBS en de zachte overnameprijs die daarmee gepaard ging. Hij promoveerde eind 2018 tot CEO van heel Talpa Network.

Nu Peter dit jaar flink heeft meegedeeld in de megamiljoenenbonus na de overname van Talpa Content door ITV, gaat hij met flink gevulde zakken op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Goed moment

Peter heeft er zin in: “Ondanks COVID-19 staat er een robuust bedrijf met een groeipotentieel dat is gebaseerd op uitstekende mensen. Hun creativiteit wordt continu verankerd in krachtige merken. Toch is het na zoveel jaren een goed moment om mijn ambitieniveau te verleggen.

John de Mol laat in een reactie weten dat hij het ‘meer dan spijtig’ vindt dat Peter opstapt. “Peter heeft de afgelopen jaren met een enorme inzet en ambitie gewerkt aan het vormgeven van Talpa Network dat we in 2017 zijn gestart.

En terwijl we volop in de groeifase zaten, brak afgelopen voorjaar COVID-19 uit, waarbij Talpa Network midscheeps werd geraakt. Het vermogen van Peter om vervolgens koers te wijzigen en de gevolgen direct aan te pakken, hebben ervoor gezorgd dat we nu tegen een stootje kunnen.

Foto: Talpa

44 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ruud
november 1, 2020 09:20

Binnenkort ook Erland Galjaard bij het UWV?

Gast
Duco van Deugen
november 1, 2020 00:42

@Veerkamp

Wat weet jij daarvan? Jij komt nooit verder dan je homovriendjes achter het CS, broodpoot…

Gast
Veerkamp
oktober 31, 2020 14:05

@ Duco sukkel, voor inteelt moet je in West en Oost zijn wat je had kunnen weten als je Amsterdam ook maar een klein beetje gekend zou hebben.

Gast
Dennis
oktober 31, 2020 10:15

Die kop van Peter de Mönnink past prima boven een Duits uniform van 75 jaar geleden.

Gast
Rob
oktober 31, 2020 09:11

Nu nog een zooi van die managers eruit trappen. Die inhoudelijk nul verstand van creatief werk hebben.

Gast
Rob
oktober 31, 2020 09:07

Eindelijk. Die Mönnink deugt voor geen meter. Dat er niet staat waar hij hern gaat spreekt ook boekdelen. Bij dit soort functies staat er normaal altijd bij wat zijn volgende stap is. Peter is er gewoon uitgetrapt omdat ze hem zat waren. Dat lijkt me duidelijk.
Heb het idee dat die hele Talpahut op omvallen staat.

Gast
Duco van Deugen
oktober 31, 2020 01:24

@Branie

Rot je nou weer terug naar je inteelfamilie in de Bijlmer?

Gast
Branie
oktober 31, 2020 01:18

Leer Nederlands, Duco Droplul.

Gast
Duco van Deugen
oktober 31, 2020 01:14

Gaat heen en vermenigvuldig u NIET !

Gast
zeikwijf
oktober 31, 2020 01:03

AlexF, ga nog verder terug in de reacties, als je geen eigen mening hebt, heb je hier niets te zoeken.

Gast
Geneuzel
oktober 31, 2020 00:41

Conclusie: die ene Neus heeft zijn zakken gevuld zonder geleverd resultaat en wordt doodleuk vervangen door een andere Neus. John is duidelijk zijn “gogme” kwijt.
Talpa wordt een soap. Misschien mooi format voor een serie. Kan junior de rol van zijn vader spelen

Gast
Real Pim Schmitz
oktober 31, 2020 00:10

Speciaal voor mijn mede Talpa-kleutertjes:

Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

Heb je dan geen hoedje meer
Maak er één van bordpapier
Eén, twee, drie, vier
Hoedje van papier

Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

En als het hoedje dan niet past
Zetten we ‘t in de glazenkas
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

Gast
AlexF
oktober 30, 2020 23:49

Bennie
vr 30 okt 2020 om 14:17

&

Jan Splinter
vr 30 okt 2020 om 16:46

Ik begrijp dat u uw informatie haalt uit de prive en dan is dat uw waarheid. Kan. Sommige dingen zijn gewoon anders.

MolTalk
vr 30 okt 2020 om 13:53

Als u metoo gevallen heeft noemt u gewoon aantal namen onder aan deze berichtgeving of houd u uw mondkapje.

COkijker
vr 30 okt 2020 om 14:27

Sommige dingen zijn strategisch. Kent u het nog, de telegraaf inlijven en daarna een goede deal los weten te weken met een radio deal. Sommige dingen zijn anders.

Gast
Tonny p
oktober 30, 2020 21:50

Goed gedaan peter…ben trots op je…

Gast
Maya
oktober 30, 2020 21:10

Zou Peters vaste hoofdminnares Louise met hem meegaan, op zoek naar nieuwe avonturen? Sowieso snap ik zijn vertrek wel. Nieuwe werkplek, nieuw jachtterrein, andere lekkere wijven.

Gast
Jan
oktober 30, 2020 19:13

@Mediacourant: Peter heeft volgens mij helemaal niet meegedeeld in de verkoop van Talpa Producties aan ITV, aangezien hij werkzaam was voor Sanoma. Ik denk dat jullie Pim Schmitz bedoelen, want hij is de rechter hand van De Mol en was ook werkzaam voor zowel Talpa Producties als voor Talpa Holding.

Gast
Feitje
oktober 30, 2020 18:38

En nu het echt verhaal…

Gast
Carl
oktober 30, 2020 17:47

Het grootste talent van deze oetl#l is schreeuwen. Zijn korte lontje en grove gedrag zijn legendarisch. Om nog maar te zwijgen van Peters zwak voor de vrouwtjes. Zeer nare man, binnen Sanoma lag hij ontzettend slecht. Toch oneerlijk dat zulke niksnutten het grote geld binnenharken door hun gladde babbels en connecties.

Gast
Jan Splinter
oktober 30, 2020 16:46

Door SBS zit ik hier nu als een corpulente kijkbuis-opa met vele corona-kilo’s en een onbeperkt groeipotentieel gebaseerd op nog meer uren achter de kwelbuis.
Mijn humeur wordt continu bewaakt mbv de producten van Heineken en Unilever.
Toch is het na zoveel jaren een goed moment om de stekker er uit te trekken.

Mijn vrouw laat weten dat ze het ‘meer dan spijtig’ vindt dat ik weer naar de sportschool ga.
“Mijn man heeft de afgelopen jaren met een enorme inzet en ambitie gewerkt aan het
verhogen van zijn kennis over diverse BN’ers maar nu wordt het tijd om de bakens te verzetten”.

“Terwijl dagelijks de TV op SBS6 was afgestemd, brak afgelopen voorjaar COVID-19 uit,
en moest mijn man het doen met nog meer herhalingen van herhalingen.
Het vermogen van mijn man om de koers te wijzigen en de gevolgen direct aan te pakken, hebben ervoor gezorgd dat hij de knop van de TV heeft gevonden.

ps, De Opel is de deur uit gedaan en we hebben nu weer een Gazelle.

Gast
De gouden handdruk
oktober 30, 2020 16:45

John,je wordt weer genaaid,die Peter zakken gevuld en hoppa hoeft nooit meer te werken,en wat heeft die lul gepresteerd? inderdaad niks.lekker optyfen met die gasten,maar ja ze lachen ons keihard uit😭😭😭

Gast
Chantal
oktober 30, 2020 16:18

– Peter heeft er zin in: “Ondanks COVID-19 staat er een robuust bedrijf met een groeipotentieel dat is gebaseerd op uitstekende mensen. Hun creativiteit wordt continu verankerd in krachtige merken –

LOL.

Het wordt tijd dat ook clowns Römer en Louwerens vertrekken!

Gast
robert
oktober 30, 2020 15:56

Het is altijd interessant om niet te speculeren maar om echt te weten waarom hij weg gaat. Dat is altijd anders dan in een persbericht staat.

Gast
Ra de Maker
oktober 30, 2020 15:54

Er zijn er nog maar weinig die daar in de top overleven. De ene d’r uit, de ander ziek thuis. Wat een krankzinnig bedrijf heeft John het laten worden. Niets lijkt daar te gek. Wie is de volgende die daar uit het management wegvlucht?

Zal die intrigante Römer inmiddels ook al aan de stoelpoten van Pim aan het zagen zijn? Als je het zelfs lukt om binnen AJAX de grote Johan Cruijff een mes in de rug te steken, ben je namelijk tot alles in staat.

Gast
oja
oktober 30, 2020 15:50

Peter kostst op John en John op Peter. John heeft weer gewonnen, Peter niet. Maar geld en tig dure auto’s maken veel goed. Eens zien hoe lang ‘zijn vriendjes’ nog bij talpa zitten. of ze verhuizen mee naar volgende toko of worden eruit gegooid lijkt me. Napraters en jaknikkers hebben weinig tekst en kunde.

Gast
oja
oktober 30, 2020 15:49

Mooier kan je het niet samenvatten: ‘Na het uitkopen van Sanoma maakte Peter de overstap naar Talpa. Volgens insiders was dat zijn beloning voor het slechte presteren van SBS en de zachte overnameprijs die daarmee gepaard ging. ‘

Gast
Petertje
oktober 30, 2020 15:36

@televisieman : daar zou de huidige topvrouw van ITV ook erg blij mee zijn. Dan pakt ze voor de zoveelste keer in haar loopbaan een enorme afkoopsom

Gast
Corrector
oktober 30, 2020 15:23

Hij is de Bob Ross van Talpa: altijd in wezen hetzelfde schilderij, omlijst door vaag gewauwel met als onderwerp wazige vergezichten in grote streken. En hij maakt geen fouten, heeft hooguit happy mistakes. Helaas zorgde hij ervoor omringt te zijn door mensen die niets anders wilden dan eindeloos opnieuw lachen als hij zijn gimmick herhaalde van het uitkloppen van zijn kwast.

Gast
Televisieman
oktober 30, 2020 15:20

Zou hem graag terugzien als topman van ITV. Ik stuur Sint en de Kerstman meteen mijn wens.

Gast
John de Mönnink
oktober 30, 2020 15:20

John de Mol en Peter de Mönnink hebben een kamer bij Talpa waar twee bureaustoelen naast elkaar staan met twee grote spiegels ertegenover en tissues ernaast. En af en toe geven ze elkaar een knikje.

Gast
Patty Koot
oktober 30, 2020 15:18

Mr. Porsche verlaat als eerste het zinkend schip.

Gast
Kare
oktober 30, 2020 15:17

De tweede meest grote narcist van talpa verlaat t pand. Wat een gekkie. Zie m nog uit het dak van theater afzakken bij een presentatie. Keek om me heen en wist meteen dat geen enkele collega deze man ooit nog serieus zou nemen.

Gast
GrijzePilion
oktober 30, 2020 15:13

Tsja had je anders verwacht van die verschrikkelijke mafia organisatie? John de Mol en zijn volgertjes verdienen een enkeltje gevangenis voor alle wetten die zij zonder problemen overtreden en proberen boosvolk op afstand te houden door hersenloos vermaak aan te bieden.

Weg met die man en die walgelijke organisatie!

Gast
MolTalk
oktober 30, 2020 15:13

Onbegrijpelijk dat ie in de prille opbouwfase van Talpa al afhaakt!

Gast
JobF
oktober 30, 2020 15:12

Kritiek geven is heel makkelijk blijkt maar weer in de reacties hier. Talpa Network bestaat pas sinds eind 2017. Net 3 jaar. En mensen hier doen net alsof het al jaren drama gaat met Talpa. Die mensen begrijpen niet dat Talpa Network niks te maken heeft met de Talpa bedrijven daarvoor. Het is een geheel nieuw bedrijf. Dat ze afgelopen zomer moesten Reorganiseren door Corona betekent niet dat het slecht ging of gaat. Talpa Network was/is een bedrijf dat in 3 jaar allerlei zenders en bedrijven heeft gekocht en ze waren begin dit jaar net klaar met alles een beetje organiseren. Ze moesten nog beginnen met het doorselecteren van verschillende onderdelen in het bedrijf want met al die aankopen hadden ze eigenlijk teveel mensen in dienst. Door Corona moesten ze bepaalde zaken sneller afschrapen. Ik geloof best dat die reorganisatie er voor heeft gezorgd dat ze er nu prima voor staan.

RTL heeft door Corona ook erg moeten bezuinigen. De enige reden dat daar geen reorganisatie is geweest is omdat ze staatsteun hebben gekregen. Talpa Network heeft dat NIET aangevraagd. Dat is keuze. Wat slimmer is mag je zelf bepalen.

Gast
Josefien
oktober 30, 2020 14:41

M’n man had ook weer een volle zak toen ie bij Talpa weg was. Die John de Mol kneep ‘m uit.

Gast
Tim
oktober 30, 2020 14:40

Talpa heeft een plan en visie volgens Wendy, komt goed

Gast
Willem
oktober 30, 2020 14:31

Hihi, malle Petertje. Onze ‘mind you’ ‘grosso modo’ man.

Ik voel een nieuwe Porsche aankomen. Daarna weer lekker rare fratsen uithalen in de top van een of ander rukkantoor.

Succes kerel, het geluk hangt aan je kont!

Gast
COkijker
oktober 30, 2020 14:27

Groeipotentie? whaaaaa, Talpa Network houdt het echt niet lang meer vol zo hoor, flop na flop na flop.

Gast
Rob
oktober 30, 2020 14:24

Hoho, deze meneer heeft óntzettend veel bewezen. Sanoma heeft onder zijn regime tal van nieuwe succesvolle initiatieven gelanceerd, de werkcultuur is enorm verbeterd, de salesomzet is stevig gegroeid, net als het aantal Porsches in zijn bezit. Hij wist natuurlijk ook slim zijn netwerk bij Sanoma te betrekken, trouwe volgers zoals vriendinnen, ook van HR, en familie zijn.

Ook bij Talpa heeft hij fantastisch gepresteerd, met al die succesvolle nieuwe programma’s, succesvollere tv-zenders, slimme investeringen en ja, toch ook weer die goede, immer positieve werkcultuur he, want ja, sociale vaardigheden heeft Peter wel. Hier ook weer dat netwerk he, die ‘trouwe volgers’. Tjee, ik vergeet bijna al die sterke digitale Talpa-initiatieven onder zijn bewind, maar vooral is hij binnen Talpa natuurlijk ook zélf allerlei nieuws begonnen. Ik noem een online nieuws kanaal, waarvoor tal van ervaren mensen zijn binnengehaald.
Nee, Talpa gaat deze man zeker missen.
Op de loonlijst.

Gast
Bennie
oktober 30, 2020 14:17

Even de onjuistheden uit de berichtgeving filteren en een paar vraagjes, want dat gaat u in het ANP persbericht anders niet teruglezen:

Robuust bedrijf?
– Dit robuuste bedrijf moest onlangs flink reorganiseren.

Groeipotentieel?
– Waar moet dit vandaan komen dan?

Creativiteit continu verankerd in krachtige merken?
– Heb ik iets gemist?

Na zoveel jaren
– Hij is in 2018 begonnen.

John de Mol vindt het meer dan spijtig
– Dan had hij De Monnink net als Johan Derksen aan zijn contract kunnen houden.

Volop in de groeifase?
– Waar bleek die groei dan uit? Naar mijn weten was er van groei geen sprake, wel van zeer forse aanloopverliezen.

Hebben ervoor gezorgd dat we tegen een stootje kunnen
– Dus een volgende reorganisatie is uitgesloten?

Stelling:
Het hele data-plan van Talpa is volledig mislukt. Ze hadden bedacht: via allerlei merken pikken we straks de data van alle Nederlanders en hiermee pompen we de waarde van het bedrijf op. Een batterij aan verkeerde keuzes, verkeerde managers, programma’s en teveel focus op het oude televisie kijken breekt het bedrijf nu op.

Gast
Sjaak echt
oktober 30, 2020 14:10

Destijds bij Elsevier was het al een kwal die hard schreeuwde maar weinig kon. Dat hij zover is gekomen pleit niet voor John de Mol.

Gast
meneer de uil
oktober 30, 2020 14:07

Bijna weekend

Gast
MolTalk
oktober 30, 2020 13:53

Als ie weg is, dan zullen er veel #MeToo gevallen eindelijk hun mond open durven te trekken.

Gast
Mijn naam is privé
oktober 30, 2020 13:50

Opgeruimd staat netjes!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen