NU.nl trapt in SKO-fout: ‘Kijkcijfers gehalveerd!’

Het lijkt erop dat NU.nl zijn dagelijkse kijkcijferberichtjes laat typen door een robot. De nieuwssite had vanochtend niet door dat er foutieve kijkcijfers op de site van Stichting KijkOnderzoek stonden. Dat is te zien op de nieuwssite. De kijkcijfers die vanochtend gepubliceerd werden zagen er wel héél raar uit: De Vooravond was met 1,7 miljoen kijkers ineens de winnaar van de avond en de slecht bekeken SBS 6-vooravond stond ineens in de kijkcijfer top drie met 1,3 miljoen kijkers.

Tegelijkertijd waren de kijkcijfers van alle prime-time-hits, zoals Beste Zangers en Chateau Meiland, ingestort. Voor menig mediawatcher gaan dan alle alarmbellen af, maar kennelijk niet bij de mediaredactie van NU.nl.

NU.nl nam de cijfers voor waar aan en bericht zijn lezers: ‘Kijkcijfers Chateau Meiland en Beste Zangers gehalveerd’. Daaronder staat het volgende artikel, dat dus volledig gebaseerd is op overduidelijk foutieve kijkcijfers:

“Chateau Meiland heeft donderdagavond 835.000 kijkers getrokken, blijkt vrijdag uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO). Dat is een flinke daling ten opzichte van vorige week, toen anderhalf miljoen mensen naar het SBS6-programma keken.

Ook Beste Zangers zag een grote afname in de kijkcijfers. Het muziekprogramma, dat donderdagavond in het teken stond van zanger Wulf, trok 854.000 kijkers. Vorige week waren dat er nog 1,6 miljoen. Het programma eindigt hiermee op de elfde plek van best bekeken programma’s van de dag. Chateau Meiland staat op plek twaalf.

Het best bekeken programma van de donderdag is De Vooravond. Ruim 1,7 miljoen mensen stemden af op de door Fidan Ekiz en Renze Klamer gepresenteerde talkshow.

Het NOS Journaal van 20.00 uur staat met ruim 1,4 miljoen kijkers op de tweede plek. Mr. Frank Visser: Wordt U Al Geholpen? maakt de top drie compleet met 1.316.000 kijkers.”

‘Dit bericht zal nog veranderen’

Stichting KijkOnderzoek heeft de foutieve kijkcijfers inmiddels offline gehaald en daardoor is ook NU.nl wakker geschud.

Inmiddels heeft de nieuwssite een update geplaatst bij zijn artikel, zonder de kop te veranderen: “De gegevens in dit artikel zijn gebaseerd op cijfers die vrijdagochtend door Stichting KijkOnderzoek werden gepubliceerd. Inmiddels zijn de betreffende gegevens online niet meer beschikbaar. We vermoeden daarom dat dit bericht nog zal veranderen.

Het kijkcijferbureau laat ondertussen weten: “De top 25 van gisteren, 22 oktober is nog niet beschikbaar op onze website en in onze app vanwege een technische storing. We werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

Update 9.22 uur – NU.nl heeft de kop van het artikel inmiddels aangepast in: ‘Dit zijn de kijkcijfers van donderdagavond’. “In dit artikel verschijnen zo spoedig mogelijk de kijkcijfers van donderdagavond.

Foto: NU.nl

26 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Nooit Nu.nl
oktober 23, 2020 17:16

Intolerante website@ Klopt. Over de racistische Winti of clowns schrijven ze nooit, dus kun je het er ook niet over hebben op die flutwebsite.

Gast
Evert
oktober 23, 2020 13:53

Bij NU.nl werken geen journalisten maar activisten. Talpa moet kapot want DPG moet winnen.

Gast
Rick
oktober 23, 2020 13:02

Wat is dan wel een goede nieuwssite?

Gast
Youp
oktober 23, 2020 11:17

Waardeloze extreme kutsite van linkswappies dat NU.nl
Kwaliteitsloos ANP nieuws met een cultuur marxisistisch sausje.
Zijn tegenwoordig aan het factchecken hahaha

Gast
Intolerante website
oktober 23, 2020 11:09

Je mag bij nu.nl zelfs niet meer over de positieve Zwarte of Grijze Piet discussiëren. Wel over de racistische witte piet genaamd clown, joker of winti.

Gast
Bart M.
oktober 23, 2020 11:05

Nu,nl is niet nu maar komt van een redactie die geen andere meningen toe laat.
INHOUDSLOOS DUS.

Gast
Dex
oktober 23, 2020 10:59

Ik begin nu echt te twijfelen of de kijkcijfers va de SKO wel te vertrouwen zijn.
Ik ben niet zo van de complotten, maar het wordt nu wel een beetje verdacht.
Zijn we jarenlang gemanipuleerden voorgelogen?

Zie ook GeenStijl.

Gast
COkijker
oktober 23, 2020 10:45

Nu.nl en Mediacourant zijn beide bagger, alleen maar leugens en bashing

Gast
Je kunt, u kunt, kun je en kunt u
oktober 23, 2020 10:37

Een jaar of twee geleden ging het nog. Maar sinds de site is overgenomen door infantiele ‘je kan’-schrijvers is Nu.nl in korte tijd de grootste racistische, nitwit’nieuws’website van Nederland geworden.
Zij noemen blanken en autochtonen positief ‘wit’ en Afrikanen en allochtonen negatief ‘zwart’. Hoe naïef en polariserend ben je dan?
Pas weer een ‘woke’ kleuterberedenerinkje gelezen waarom ze Wit-Rusland voortaan ‘Belarus’ gaan noemen. Taalkundig zijn ze blijven steken op het niveau van groep 6 van de basisschool en combineren dat met een slaafs overgenomen Amerikaanse racistische activistentaaltje. Als je genuanceerd daar iets van zegt mag je niet meer reageren.

Gast
idioot
oktober 23, 2020 09:57

helemaal eens met Jantje. Maar dat geldt tegenwoordig voor alle berichtgeving. Het is beschamend om te zien…

Gast
annoniemus
oktober 23, 2020 09:56

Kijkcijfers kloppen sowieso nooit , worden gemanipuleerd om NPO in het zadel te houden !

Gast
Piet Grijs (zoon van Klaas de Wit en Jannie de Zwart)
oktober 23, 2020 09:49

Nu is duidelijk dat SKO de kijkcijfers manipuleert. Want NOO moet en zal bovenaan eindigen. Ja beste mensen, wij worden niet alleen door de regering bedonderd. Ook de omroepen doen daar volop aan mee.

Gast
Huismaker
oktober 23, 2020 09:40

Een dikke duim ?
Net als die liedjes programma’s en “DE NOTARIS”. Die notaris is niemand meer dan John de M. die bepaalt wie een wurgcontract mag krijgen.

Gast
Insider
oktober 23, 2020 09:29

Nu.nl krijgt 500 euro per corona-artikel.

Gast
Willie
oktober 23, 2020 09:29

Linkse gekkies daar.

Gast
Suckerpunch, de enige en de ekte
oktober 23, 2020 09:28

Ik moest zo hard lachen toen NU melde dat de reacties gescreend gingen worsen van te voren omdat ze wilden dat “het klopt”.

Als dat geen censuur puur sang is weet ik het ook niet meer!

Gast
Danny
oktober 23, 2020 09:27

Gooi NU.NL van je favorieten en je telefoon af!!

Laat je niet brainwashen!!

Gast
Veter R de Pies
oktober 23, 2020 09:26

Nu.nl is een vreselijke k-u-t site.

Gast
Remi
oktober 23, 2020 09:23

Wat een afgang voor die NU.nl linksmeisjes !!!!!!!!!!!!!!

Terwijl ik om tien over half een acht een dikke bolus zat te draaien (ik moest drie keer doortrekken om het spul weg te krijgen) wist is al dat hier niks van klopte ;)

Gast
Woordkunstenaar Sjors van Kempen
oktober 23, 2020 09:13

KOMT DOOR HET MOOIE WEER, IEDEREEN ZAT OP HET TERRAS.

Gast
Leo
oktober 23, 2020 09:08

Denk je niet dat NU.nl bewust de verkeerde cijfers gepubliceerd heeft zodat ze in dat artikel meteen de onbetrouwbaarheid van het meetsysteem van SKO kunnen aantonen anno 2020? Soms zit er een diepere gedachte achter MC dan dat je in eerste instantie denkt.

Gast
Sem
oktober 23, 2020 09:07

Nu.nl is het activistenkrantje van wokeNederland. Daar werken gebrainwashte kameraden met een missie. Geen objectieve journalist te bekennen.

Gast
Jantje
oktober 23, 2020 09:04

Dat bedoel ik dus. Het niveau en algemene ontwikkeling van de jonge hippe journalistjes die daar werken. Gewoon alleen maar druk bezig met fact checken en kijken of uitspraken wel van een wetenschapper komen meer 0,0 eigen inzicht of iets wel kan kloppen, 0,0 kritisch denkvermogen.

Dat zelfde slag werkt ook bij het radio 1 journaal. Jurgen van den Berg is de enige daar met een gezond stel hersens. Dan leest zijn sitekick weer een bericht voor wat ze heeft gegoogeld en zegt Jurgen: Dit kan niet kloppen, ga dit nog eens na kijken.

Armoei, pure armoei

Gast
Tukkie Tuk
oktober 23, 2020 09:01

Altijd leuk, deze onzin.

Ik zie de humor er wel van in.

Gast
BRK
oktober 23, 2020 08:59

Jezus wat een dombo’s daar. Je ziet toch overduidelijk dat er iets niet klopt aan de kijkcijfers.

Gast
Suckerpunch, de enige en de ekte
oktober 23, 2020 08:58

NU is toch niet zo goed in het “factchecken” hhaha

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen