Meer corona op NPO 1: korte verhalen na Journaal

De meeste Nederlanders hebben nog nooit een crisis meegemaakt met meer impact dan de coronacrisis waar we nu in zitten. De publieke omroep wil zijn kijkers het gevoel geven dat ze niet alleen staan: vanaf vanavond brengt NPO 1 daarom elke avond, direct na het Achtuurjournaal, het programma We Houden Vol. Van maandag- tot en met donderdagavond zijn in zeven minuten durende afleveringen korte verhalen te zien van mensen die een tik hebben gehad van de coronapandemie.

Ondanks persoonlijk verlies, financiële tegenslag of eenzaamheid geven de hoofdpersonen niet op. “Juist in deze moeilijke tijd komen ze tot een inzicht, ontdekken iets nieuws in hun eigen leven of omgeving.”

NPO 1 wil de kijker dus overduidelijk moed inspreken. “Hun inventiviteit om de moraal hoog te houden is hoopvol en inspirerend en daarmee is We Houden Vol een ode aan de veerkracht.

Voorbeeldjes van vier afleveringen die voorbijkomen:

  • Een vrachtwagenchauffeur uit Maastricht belandde met COVID-19 op de IC. Hij overleefde het virus, maar staat nu voor een zware revalidatieperiode. De liefde van zijn vriendin is zijn houvast.
  • Een jonge vrouw uit Arnhem was 24/7 op pad. Altijd aan het werken of aan het feesten, drinken en roken. De lockdown heeft haar het laatste zetje gegeven om te proberen haar alcoholgebruik onder controle te krijgen.
  • Een leidinggevende van een kringloopwinkel in Apeldoorn is tijdens de lockdown eindeloze wandelingen gaan maken door haar stad. Ze komt oorspronkelijk uit Turkije en kwam vanwege de liefde naar Nederland. Door de wandelingen is ze zich hier steeds meer thuis gaan voelen.
  • Een succesvolle food-fotograaf met grote internationale klanten gaat het voor de wind totdat de coronacrisis toeslaat. Hij belandt zelfs in de bijstand. Dan realiseert hij zich dat hij zowel financieel, als fysiek – hij heeft een zwak hart en overgewicht – kwetsbaar is en besluit het roer om te gooien.

We Houden Vol (EO, KRO-NCRV en VPRO) wordt vanaf vanavond in elk geval drie weken lang van maandag- tot en met donderdagavond uitgezonden na het Achtuurjournaal op NPO 1.

Foto: NPO

24 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
FUALL
oktober 20, 2020 20:02

uh npo is denk dat het systematische racisme en onderdrukking van zwarten, bruinen en gelen belangrijker is dan wat verhaaltjes over corona.

Gast
Youp
oktober 20, 2020 02:07

de staatspropaganda draait weer op volle toeren bij de cultuur marxische activisten van de belastingslurpende NOS.
Angst moet erin geslagen worden voor dit killer virus met de mortality rate van een griepje.

Gast
Mike
oktober 19, 2020 22:24

Overheids propaganda

Gast
AlexF
oktober 19, 2020 20:33

wellicht kunnen we sbs op 19 omdopen tot covid 19 ?

Gast
Jan
oktober 19, 2020 17:51

Nog meer propaganda. Wel een Postbus 51 banner eronder zetten NPO.

Gast
Realist
oktober 19, 2020 15:50

RTL had vorige week ook al zo’n emotionele/propaganda item.
Er wordt in een dergelijke bijdrage altijd strikt volgens het protocol van een propaganda film gewerkt:
1. Bouw een emotionele band met het slachtoffer op.
2. Noem hoe erg het is en maak de kijker bang.
3. Noem kinderen als de toekomst (deden de slechtste dictators ook al)
4. Geef de oplossing aan en alles komt goed mits de bedachte maatregelen in acht worden genomen en gehoorzaam zal zijn.

Jammer dat in het betreffende RTL filmpje het slachtoffer het mondkapje verkeerd op had.

Gast
Marijke
oktober 19, 2020 15:36

Ha, Frontberichten 2.0. Dat vond ik een goed initiatief. Kijken wat dit brengt.

Gast
M
oktober 19, 2020 13:50

Mensen als mijn linkse programma volgende week terug komt, gaan wij het ook hebben over corona. Plus hier en daar uithalen naar belachelijk rechts Nederland.

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:45

LOL, SBS 6 heeft ook al zoiets sinds gisteren in HvNL.

Gast
Mag ik ook eens een keer wat zeggen.
oktober 19, 2020 13:39

Dit is weer een voorbeeld van NOSangstzaaierij. Ik heb het echt helemaal gehad met die corona programma’s.

Gast
Gerda
oktober 19, 2020 13:32

Als eerste komt natuurlijk Wolter die iedereen moet vertellen wat hij lijdt, nog steeds niet zeker of hij zijn bootje mag houden, snik

Gast
Gerda
oktober 19, 2020 13:29

Je kiest ervoor om er naar te kijken toch? Er zitten zat knoppen op de afstandsbediening…

Gast
Corona scam
oktober 19, 2020 13:20

Corona is een hoax

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 13:09

Hartstikke nuttig!!

Gast
jaja
oktober 19, 2020 13:09

Harry

Ga je pillen in nemen !!!!!!!!!!!!!!!!

Gast
Corona scam
oktober 19, 2020 12:52

Nederlandse staatspropaganda.

Gast
Linus Limburger
oktober 19, 2020 12:43

Volgende stap: enorme billboards met foto’s van Rutte & De Jong langs snelwegen en in binnensteden. Aanbiedt onze grote leiders.
Daarna: cancel de verkiezingen wegens corona (lees staatsgreep).

Gast
Bart
oktober 19, 2020 12:37

@1984 Ja ze gaan er gewoon mee door.

Gast
Harry
oktober 19, 2020 12:34

Dit moeten ze van de overheid. Mensen moeten in angst gehouden worden. Dus gaan ze inzoomen op persoonlijke verhalen waardoor mensen in de kramp schieten. Dit soort filmpjes konden ze twee jaar terug ook maken. Toen hadden zij echter een moreel kompas wat zei: ‘dit kunnen de kijkers helemaal niet aan’.

Gast
Tycho Graagnat
oktober 19, 2020 12:31

Journaal

Gast
Tycho Graagnat
oktober 19, 2020 12:31

Help
Nee ik zal de werkelijkheid niet uit het oog verliezen.
Maar corona in de Vooravond, in het journal, nu na het journaal en dan in Op1.
Doseren en overdoseren, daar zit nog iets tussenin.

Gast
Zomaar
oktober 19, 2020 12:30

En dan weet je weer waarom de PO zo belangrijk is.

Gast
1984
oktober 19, 2020 12:29

Ze promoten corona om de mensen angstiger te maken.
Brainwashing.

Gast
Ron
oktober 19, 2020 12:21

Ja tuurlijk, emotie en zielige verhalen scoren…Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen