Masked Singer stoot door, breekt jaren oude records

Geplaatst op za 17 okt 2020 om 7:50


De kijkcijfers van vrijdag 16 oktober 2020 (SKO)

Het succes van The Masked Singer kent geen grenzen. De RTL 4-show stijgt tijdens de tweede coronalockdown nóg verder door en zette vrijdagavond maar liefst 2,6 miljoen kijkers neer, goed voor een torenhoge 40 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zijn ongekend hoge scores voor RTL 4. De eerste afleveringen waren met 2 miljoen, 2,2 miljoen en 2,3 miljoen kijkers al enorme hits. Die aantallen stijgen nu alleen nog maar verder door.

Voor ’s lands meest bekeken zender NPO 1 zijn dit geen ongebruikelijke cijfers – Wie is de Mol deed het vorige week met bijna 2,8 miljoen kijkers nóg beter – maar voor RTL 4 zijn dit echt zeer uitzonderlijke scores.

De laatste keer dat er meer mensen naar RTL 4 keken, was in december 2016, toen de jaarlijkse kerstspecial van All You Need Is Love voor het eerst de drie-miljoengrens doorbrak: er keken 3,046 miljoen mensen (46 procent).

Sinds toen is RTL 4 slechts één keer boven de 2,5-miljoengrens uitgekomen, namelijk in februari 2017, toen de finale van The Voice of Holland 7 uitkwam op 2,531 miljoen kijkers.

RTL 4 zette gisteren een avondmarktaandeel van 31 procent neer. De laatste keer dat de zender boven de 30 procent uitkwam, was op diezelfde All You Need-kerstavond.

The Masked Singer is nu dus een grotere hit dan The Voice. Na Willeke AlbertiChuranday Martina en Mariska Bauer, kwam Diederik Jekel in de vierde aflevering uit de kast als vermomde BN’er.

De meest bekeken alternatieven waren Twee voor Twaalf met 1,1 miljoen kijkers (17 procent) op NPO 2, André Rieu op het Vrijthof 2019 met 941.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Veronica Inside met 585.000 kijkers (9 procent) op Veronica.

De SBS 6-combi Thank You For The Music en Ik Geloof In Mij noteerde slechts 258.000 (4 procent) en 329.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Ik Geloof In Mij: 329.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 208.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met I Am Wrath: 195.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 188.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 162.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Unforgettable: 109.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,2 miljoen), De Vooravond (999.000), RTL Boulevard (823.000), Editie NL (676.000) en Tijd voor MAX (561.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,5 miljoen), Op1 (1 miljoen), Journaal laat (747.000), late RTL Nieuws (641.000), Hart van Nederland (555.000) en Shownieuws (423.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver meet 21 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Masked Singer (RTL4) 2.561.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.925.000
03. Jinek (RTL4) 1.508.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.381.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.379.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.308.000
07. Gesprek met premier (NPO1) 1.154.000
08. Twee voor twaalf (NPO2) 1.121.000
09. Op1 (NPO1) 1.016.000
10. De Vooravond (NPO1) 999.000


11. André Rieu op het Vrijthof (NPO1) 941.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 823.000
13. Journaal laat (NPO1) 747.000
14. Editie NL (RTL4) 676.000
15. Late Nieuws (RTL4) 641.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 31.3%
2. NPO1 / 21.0%
3. NPO2 / 7.3%
4. SBS6 / 6.2%
5. Vero / 5.0%


6. NPO3 / 2.9%
7. RTL5 / 2.9%
8. RTL8 / 2.8%
9. NET5 / 2.7%
10. RTL7 / 2.6%


11. Discov / 1.1%
12. RTLZ / 0.9%
13. N.geog / 0.9%
14. FS1 / 0.8%
15. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 39,6%
2. Publieke Omroep 31,2%
3. Talpa TV 14,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








92 Reacties op “Masked Singer stoot door, breekt jaren oude records”


  1. WEST*

    Ik Geloof Er Niet In kan het bij SBS 6 beter heten

  2. Nellie den Heyer

    Een miljoen wegzappers na het zien van visoog!

  3. Chantal

    0, nul, NUL keer Talpa in de Dag Top 15.

    Top Talpa.

  4. Nellie d Heyer

    Een miljoen wegzappers na het zien van ……

  5. Pippa

    Let op: ik voorspel dat er iemand zo meteen precies gaat uitleggen hoeveel kijkers er zijn afgehaakt toen Jinek begon.
    Jinek ook supercijfers. Langzaam maar zeker groeit de talkshow. Deze week al 2 keer groter dan de concurrent.
    RTL4 trekt 5x zoveel kijkers als SBS6. Dat is ongekend.

  6. rien

    wat een walgelijke lui bij dat programma ik geloof in mij
    snap niet dat daar nog mensen naar kijken echt sbs 6 niveau

  7. Klaas

    RTL is de enige echte commerciële zendergroep voor Nederland.

  8. Max

    Hahahahahaahahahaha gekke Rien. The masked singer is misschien nog wel dommer dan dom en echt RTL 4 niveau!

  9. Woordkunstenaar Sjors van Kempen

    Kan iemand uitleggen wat de lol is van dit programma?

    BVD,
    Sjors

  10. Marlies

    Nellie

    En 1,1 miljoen wegzappers toen dat duo verscheen op NPO1

  11. critikast

    Linda heeft corona blahblah, John is niet moe blablah, maar bij RTL hebben ze blijkbaar de kijkers!
    Mooie resultaten worden er daar de laatste tijd geboekt!

  12. Ben Naaktgeboren

    De kinderen van de RTL tokkies mochten weer onverantwoordelijk laat opblijven.

    Wat een kleuter niveau!!

  13. Erik

    Kan het niveau ook omhoog van dit forum? Ik snap niet dat MC het toelaat om nicknames te gebruiken en neppe mailadressen, hierdoor wordt het nooit een inhoudelijke discussie, die ook ergens over gaat!

  14. Opbouwen & Afbouwen

    Vrijdag 16 oktober 2015

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. RTL Nederland 36,9%
    2. Publieke Omroep 29,4%
    3. SBS Groep 16,9%

    Vrijdag 16 oktober 2020

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. RTL Nederland 39,6%
    2. Publieke Omroep 31,2%
    3. Talpa TV 14,5%

    Cijfers zeggen alles.

  15. Feitje

    Blijft een leuk programma… Benieuwd wat de finale straks gaat doen.
    Was daarna benieuwd naar ik geloof in mij op 6. Oei dat is pijnlijk om te zien en de zangers hebben het zelf niet door.

    Vooral die opmerking aan het eind van zijn oma ‘misschien ooit, maar dat zingen gaat denk ik niets worden.’

  16. Smerig Zwijntje Geronimo

    En toen kwam er een bètaman uit het pak. Wat was me dat een verrassing!

  17. 🗣(wordt VAAK verwijderd...)

    Gunoten van V.l.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  18. RTL for President

    Wat een waanzinnige cijfers!

  19. Johm

    Helaas zal de Jinek hater weer los gaan en geniet zij van de reacties die volgen. Maar het blijkt de oud schoonmaakster, ze was niet goed genoeg!

    Ligt nog beetje gevoelig bij haar

  20. Chelsey

    Al zou het kijkcijfers van een WK-finale wedstrijd tussen Duitsland en Nederland behalen, dan nóg blijft het een dommig Noord-Koreaans Kleuterprogrammaatje! Het lijkt me nou niet écht iets om trots op te zijn daar bij Herr Bertelsmann’s rtL-Pays Bas! Tot in lengte van dagen zal dit Kinderlijke tv-formatje het dan ook niet gaan redden! Een ideaal bijkomstigheid is zo’n programmaatje natuurlijk ook wel, in het byzonder voor rtL Kleuter fossieltjes zoals Loretta & Carlo, evenmin als lead in voor Madam Luxembourg’s zéér slappe commerciële late theekrans Op4!

  21. 🗣(wordt VAAK verwijderd...)

    1.053.000 kijkers verlieten RTL 4 toen Eva Jinek in beeld verscheen!

  22. Wyatt

    RTL NEDERLAND 40,5%

    TALPA 14,5%

    😂😂😂😂

  23. Pippa

    @chelsey, ik vind het erg sneu voor je dat niemand je mening deelt. Trek het je niet teveel aan he. Fijn weekend.

  24. west de 107 e

    De de jeugd heeft eindelijk de lineaire tv weer ontdekt
    Heel fijn voor RTL 4 De glimlach straalt er weer van af op het hoofdkantoor

    Maar straks is het weer de beurt voor SBS om te lachen

    RTL je ws er dan gisteravond wel, maar je bent er nog lang niet !.

    zonder die pubers ben je nergens !

  25. Ben Naaktgeboren

    Chelsey
    za 17 okt 2020 om 8:24

    Wat mooi en naar waarheid verwoord!

  26. Johm

    @Ben Naaktgeboren praat je nou tegen jezelf?

  27. Jantien Visser

    @critikast: Lol! Bij De Mol hebben ze, lijkt wel, niets anders te doen dan met zielige verhaaltjes de pers proberen te halen. Dit terwijl ze zich berer kunnen toeleggen op de abominabele kijkcijfers van al hun zenders, avond aan avond!

  28. Ben Naaktgeboren

    Johm
    za 17 okt 2020 om 8:35

    Ik Ben Naaktgeboren maar niet gek!

  29. Carl

    Het domste programma ever. Dat er mensen zijn die hun hele avond weggooien aan zulke gestripte kleutertv, ik kan er met mijn verstand niet bij.

  30. Nelly Veenendaal

    Wat sbs 6 doet is ook niet echt te begrijpen. Waarom om 22:00 uur een programma van een uur programmeren waardoor Hart van NL niet op het vertrouwde tijdstip kan beginnen? Kijkers moet gewend raken aan dingen. Geldt ook voor de vooravond die ze veel te vaak aanpassen.

  31. Het geld van Ome John verdwijnt als sneeuw voor de zon

    Binnenkort een speciale aflevering van The Masked Singer met John de Mol….. in een clownspak.

  32. Nellie Veenendaal

    Wat een domme Pro RTL pubers reageren hier!

  33. west de 107 e

    @ Chelsey We moeten wel eerlijk zijn of je RTL nu verafschuwd of niet Bij de RTL vergaderingen moeten ze het plan geopperd hebben kinderprogramma`s op de vrijdag en zaterdagavonden te programmeren. Dat is een slimme zet geweest, maar als deze trend zich doorzet en RTL meer kijkers daardoor heeft, want ouders kijken ook mee, zal bij SBS het zelfde gebeuren ,dus meer gericht op de jeugd
    Ergens wel een goede ontwikkeling want zo haal je de jeugd wel weer terug !
    Of zie jij dat anders?

  34. Nelly Veenendaal

    @Het geld
    Hahaha! Talpa inPAKken en wegwezen.

  35. Burgers Zoo Natuurlijk

    Wij waren het best bekeken zomer programma dit jaar op RTL.

    In de zomer de dieren, in de herfst de poppen.

    Je vraagt je geleidelijk aan af welke doelgroep RTL kijkt?

  36. Nellie Veenendaal

    za 17 okt 2020 om 8:49

    Ga iets nuttig doen zoals boodschappen, strijken of de was.

  37. Nederland kent 2.3 miljoen beperkten en laaggeletterden

    Wat zouden die toch doen op de vrijdagavond?

  38. Nellie Veenendaal

    za 17 okt 2020 om 8:54

    Naar poppen kijken! Ze hebben niet eens door dat het allemaal fake is!

    Triest!

  39. Helio

    Het kijkcijfertopic blijft de verzamelplaats voor de vijf of zes gestoorde sneuneuzen die een vermeende strijd tussen televisiebedrijven dermate verinnerlijkt hebben dat ze de frustraties en tekortkomingen uit hun eigen leven projecteren op levenloze entiteiten als televisiezenders.
    Dankjewel MC, dat je deze mensen ook een doel in hun verder mislukte leven geeft.

  40. Nellie Vennendaal

    za 17 okt 2020 om 8:59

    Hou je bek!

  41. By the way

    Natuurlijk zijn er mensen die The Masked Singer niets vinden. En het programma heeft inderdaad weinig diepgang. Maar als grote(re) groepen mensen daar nou gewoon eens zin in hebben? Kijken naar een programma zonder competitie, zonder so called talenten, zonder zwaar op de hand gediscussieer over corona of andere uitdagingen in de maatschappij? Een programma waarbij je met elkaar een simpel raadspelletje kan doen, niet alleen op de bank maar ook op social media? Een programma waarbij de eenvoud ervoor zorgt dat je misschien zelfs even je dagelijkse sores opzij kunt zetten? Een programma dat er ook nog eens leuk uitziet en waarin de mensen niet al te serieus overkomen en er vooral een gezellige boel van maken?

    Wat je ook van het programma vindt, het ‘werkt’ voor een grote groep mensen. En dat heeft allerlei redenen. Ongetwijfeld heel andere reden dan waarom Wie is de Mol zoveel kijkers trekt, of een voetbalwedstrijd van Oranje, of Miljoenenjacht. Elk van die programma’s heeft zijn eigen doelgroep.

    Constateer dat het programma bereikt waarvoor het gemaakt is en dat verdient een compliment aan iedereen die daar zijn steentje aan heeft bijgedrsgen.

  42. Johm

    @helio het is nog erger. Het is 1 persoon onder verschillende namen. En die heeft een heel gesprek met zichzelf. Heel bijzonder

  43. Feitje

    Na een week hard werken, gaat het verstand gewoon op nul en heerlijk zo programma kijken. Gaat nergens over, bn’ers raden en beetje humor erdoor en dat maakt het zo leuk!

  44. Coby Potappel-Stroop

    Johm
    za 17 okt 2020 om 9:08

    Nee toch, maar wel heel ziekelijk al die pro RTL reacties!

  45. Jannes van Loon

    Ik dacht een 500,000 kijkers maar ja niet dus het was wel grappig de ene moest de hele camping af voor publiek maar moest toch voor een man of 25 optreden bij de andere zat er een te slapen na afloop het was een succes .

  46. Bert

    @Carl: Dat is het niveau van volwassenen tegenwoordig. Daarom zijn ze ook makkelijk te belazeren en stemmen ze volgende keer gewoon weer op het partijkartel.

  47. JobF

    Mensen vinden het tegenwoordig blijkbaar leuk om dingen te moeten raden. Daarom zijn de masked singer en wie van de 3 een succes. Ik denk daarom dat “Bingo! De 100.000 euro quiz” vanavond ook een succes wordt. Heeft ook zo’n element. En het staat tegen Geubels die kut grappen gaat maken of Nederland. Dat wordt niet meer dan 600k.

  48. MC bezoeker 42

    Masked Singer is ook nog eens fantastisch gemaakt en de panelleden en presentator zijn verfrissend en hebben duidelijk chemie. Mooi concept wat ze niet moeten gaan uitmelken. Qua marktaandeel zitten ze nu zelfs op het niveau van The Voice in de hoogtijdagen. Peter zou er overigens verstandig aan doen om Buddy een exclusief contract aan te bieden bij RTL. Past goed bij het familiegevoel dat de zender wil uitstralen, zorgt voor vernieuwing en is in mijn ogen iemand die in de voetsporen van Carlo Boszhard kan treden.

  49. MC bezoeker 42

    Ik begrijp overigens niet hoe The Masked Singer aan de corona regels voldoet. Daar zitten toch aardig wat mensen in het publiek. Dat de panelleden naast elkaar zitten hebben ze uitgelegd en is blijkbaar toegestaan, maar geldt dat ook voor de rest van het team? Dat dan uitgerekend Diederik op een paar centimeter van Ruben staat zonder masker is wel een apart beeld. Zeker na zijn blunder met het handjes geven bij boulevard.

  50. Leo de Lasso

    Na een week hard neuken, en van m’n uitkering genieten, gaat het verstand gewoon op m’n lul en heerlijk zo programma kijken. Gaat nergens over, enig toch? Wijnen, wijnen, wijnen!

  51. Jaap

    @JobF
    ‘wie van de 3 een succes’
    ‘Ik denk daarom dat “Bingo! De 100.000 euro quiz” vanavond ook een succes wordt’

    Dream on.

  52. Arseen

    Woordkunstenaar Sjors van Kempen
    za 17 okt 2020 om 8:09,

    Ik schreef het hier gelijk de eerste week. Ik kan het niet ontdekken. Maar ik kreeg half ‘Tokkie Nederland’ aan kijkers over me heen.

  53. Ik

    Alleen RTL en NPO in de top 15

    Daaaaag Talpa!

  54. Clown John

    @Ik :(
    Doei.

  55. Erik

    Niemand die op vrijdag goede tijden mist.

  56. jaja

    Nellie den Heyr 8.01

    Wil jou kop wel eens zien, denk als ik die had er onder weg loop!!

  57. Mag ik ook eens een keer wat zeggen.

    Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat er zoveel mensen kijken naar dit kleuterprogramma. Lelijke pakken, vreselijk panel. Wat een niveau. Is trouwens allemaal doorgestoken kaart dat hele programma. De panelleden hebben een lijst van deelnemers waar ze uit kunnen kiezen. Ze stellen domme vragen en roepen verder wat namen in het wilde weg.

  58. jaja

    Nellie Veenendaal,

    Er komt een nieuwe spel show bij SBS kun jij mooi aan mee doen
    past bij je , de afgunst en scheld show win jij vast!!!

  59. robb

    Bij al het geweld op rtl scoort op1 ook heel goed met 1.000.000 kijkers ik vind ook dat Hugo en Sofie uitgroeien tot het beste duo , waar zijn al die mensen zeggen dat lunaire tv dood is The Masked Singer en Wie is de Mol moet je live kijken .

  60. Coby Potappel-Stroop

    Wat een zielige pro RTL kijkers reageren hier. Namen noem ik niet want ze veranderen met iedere scheet

  61. Ron

    Blijft een geweldige show, maar Diederik Jekel en Kim Feenstra had ik totaal niet zien aankomen dus wat dat betref net als vorige week totaal vergezochte deelnemers. En mijn Diederik Jekel-alarm ging ook nog niet eens af. Normaal gesproken gaat die altijd af zodra zijn gezicht in beeld komt. Vreemd, toch nog even aanpassen dat hij wat gevoeliger wordt….

  62. Robert

    Ik vroeg mij steeds af, hoe komt het dat het programma zoveel kijkers trekt.
    Laten we eerlijk zijn het is een kinderlijk programma

    Maar gisteren hoorde ik van de kleinkinderen van mijn schoonzus die 13 en 14 jaar zijn, dat ze volop appen met vriendjes over dit programma.

    Het is blijkbaar toch een kinder er programma.

  63. Bromsnor

    Die Diederik Krekel zakt ook steeds verder weg.

  64. xandertje

    Het wachten is op een ‘The Masked Singer Kids’. RTL moet dit format natuurlijk helemaal gaan uitroeien.

  65. aammehoela

    The Masked Singer. Triest dat dit zo goed bekeken wordt. Uiteraard zal het best wel goed in elkaar zitten, maar een bekende Nederlander in een verkleed pak…….. En vanaf donderdag nog zo’n dom programma. Gelukkig konden wij gisteravond Beste Zangers terugkijken. Uit pure ellende nog een aflevering van Poirot gezien en toen Op1 gezien. Zoals bekend wissel ik regelmatig tussen Jinek en Op1. Heb geen specifieke voorkeur, de gasten en onderwerpen bepalen waarnaar ik kijk.