Masked Singer is megahit: stoot door naar nieuw record


De kijkcijfers van vrijdag 2 oktober 2020 (SKO)

Nederland verslindt de RTL 4-show The Masked Singer. Het tweede seizoen begon vorige week met een kijkcijferrecord – er keken 1,966 miljoen mensen – maar dat record is nu alweer verbroken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. The Masked Singer stoot voor het eerst sinds de start door de grens van twee miljoen kijkers heen. De show van gisteren, waarin Churanday Martina uit de kast kwam als dinosaurus, zette een score van maar liefst 2,2 miljoen kijkers (34 procent) neer.

Het is anno 2020 een ongekende score voor RTL 4: dit soort cijfers worden op commerciële zenders nauwelijks meer vertoond. De zender steekt op vrijdagavond dan ook met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Tv-kenner Rob Goossens werd gisteren in Boulevard gevraagd naar zijn kijkcijferverwachting. Zou The Masked Singer op de twee miljoen blijven zitten? “Dat zijn scores waar je in televisieland niet te veel aan moet gaan wennen. Ik zou zeggen: als het nog een keer lukt, dan moet Mark Rutte vanaf nu zijn boodschappen in het reclameblok stoppen, want blijkbaar kijkt dan heel Nederland elke week naar The Masked Singer.

Het meest bekeken alternatief werd geboden door NPO 1, dat het ondanks alles alsnog prima deed. Bed en Breakfast scoorde 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en De Rijdende Rechter had er 1,2 miljoen (20 procent).

Zelfs NPO 2 lukte het nog om een topscore neer te zetten: Twee voor Twaalf kon rekeken op 965.000 kijkers (15 procent), waarna Nieuwsuur er 510.000 (8 procent) overhield.

SBS 6 was de nummer vier op prime time, maar niet dankzij de halfnegenshow Thank You For The Music. Daar keken slechts 232.000 (4 procent) mensen naar, volgens panellid Danny de Munk ligt dat aan de kijkcijfermeting.

Familie Gillis: Massa is Kassa trok erna 668.000 kijkers (13 procent), een prima score en daarom heeft SBS 6 ook twee afleveringen bijbesteld.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 549.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 194.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Precious Cargo: 186.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 181.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Blackkklansman: 167.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 136.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), Gesprek met premier (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), De Vooravond (991.000), RTL Boulevard (855.000) en Editie NL (788.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,3 miljoen), Eredivisie op vrijdag (945.000), Journaal laat (634.000), Late nieuws (585.000), Op1 (568.000) en Hart van Nederland (545.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Masked Singer (RTL4) 2.182.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.773.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.349.000
04. Bed en Breakfast (NPO1) 1.309.000
05. Jinek (RTL4) 1.307.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 1.296.000
07. Gesprek met premier (NPO1) 1.209.000
08. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.208.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.181.000
10. De Vooravond (NPO1) 991.000


11. Twee voor twaalf (NPO2) 965.000
12. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 945.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 855.000
14. Editie NL (RTL4) 788.000
15. Familie Gillis: Massa is Kassa (SBS6) 668.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 28.4%
2. NPO1 / 22.2%
3. NPO2 / 7.2%
4. SBS6 / 5.8%
5. Vero / 4.9%

6. NET5 / 3.8%
7. NPO3 / 3.2%
8. RTL8 / 2.7%
9. RTL7 / 2.5%
10. RTL5 / 2.4%


11. Discov / 1.2%
12. Eurosp / 1.1%
13. FS1 / 1.1%
14. Ziggo / 1.0%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,0%
2. Publieke Omroep 32,6%
3. Talpa TV 15,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen