Martijn Krabbé maakt het Martien Meiland moeilijk


De kijkcijfers van maandag 19 oktober 2020 (SKO)

De Martien Meiland-hit Chateau Meiland lijkt al weken onverslaanbaar, maar plotseling hijgt concurrent RTL 4 bij hem in de hek. De zender trok gisteren bijna net zo veel kijkers als de realityhit op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar RTL 4 de afgelopen weken met de Natasja Froger-titel Voor Hetzelfde Geld nog in de schaduw stond van ‘Chateau’, is het nieuwe seizoen van Martijn Krabbé’s Kopen Zonder Kijken gisteren zeer veelbelovend van start gegaan.

Waar Chateau Meiland ruim 1,4 miljoen kijkers (22 procent) scoorde, had Kopen Zonder Kijken er bíjna 1,4 miljoen (22 procent). Het gaatom een verschil van 52.000 kijkers.

Kopen Zonder Kijken is tegenwoordig prime-time-vullend en het lukte Martijn Krabbé wél om SBS 6 gedurende de tweede helft van prime time ruimschoots te verslaan: om half tien trok de zender met de Sergio Herman-aflevering van Waar is De Mol 653.000 kijkers (12 procent).

Het bron op prime time is voor de NPO 1-combinatie Radar (1,2 miljoen en 18 procent) en De Wereld van Morgen (643.000 en 12 procent).

Verder was Veronica Inside het meest in trek met 598.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 593.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter 2: 447.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Brimstone: 354.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 232.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Only the brave: 221.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Doc Martin: 107.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), RTL Boulevard (981.000), GTST (878.000), Editie NL (774.000), Tijd voor MAX (636.000) en BinnensteBuiten (605.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (833.000), Op1 (808.000), Journaal laat (567.000) en Hart van Nederland (561.000) het meest in trek. Shownieuws trok 355.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.421.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.545.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.465.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.416.000
05. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.364.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.347.000
07. Radar (NPO1) 1.184.000
08. De Vooravond (NPO1) 1.052.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 981.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 878.000


11. Jinek (RTL4) 833.000
12. Op1 (NPO1) 808.000
13. Editie NL (RTL4) 774.000
14. Waar is De Mol (SBS6) 653.000
15. De wereld van morgen (NPO1) 643.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.0%
2. RTL4 / 20.2%
3. SBS6 / 11.8%
4. NET5 / 7.2%
5. NPO2 / 5.9%


6. Vero / 5.6%
7. NPO3 / 5.5%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL5 / 3.1%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.5%
12. RTLZ / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,4%
2. RTL Nederland 28,7%
3. Talpa TV 25,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

63 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Paaldanseres
oktober 21, 2020 00:03

@JobF: vaalt? Hahahahahah!!!

Gast
JobF
oktober 20, 2020 23:53

SBS 6 vaalt heel erg hard met de samenvattingen van de CL. De voetbal kijker vind het al irritant dat ze eerst 20 minuten moeten kijken naar Hart van NL en wanneer dan het weer begint om 23:32 staat er in de hoek: CL samenvattingen over 1 minuut. Wat denk je? Komt er daarna nog een reclame blok van 8 minuten. De samenvattingen begonnen pas om 23:42 (!).

Gast
Bart
oktober 20, 2020 22:06

@Mark Kan prima dat kijkers minder behoefte hebben aan afgeraffelde programma’s en langere programma’s willen maar dan moeten ze gewoon met een anderhalf en een heel uur format komen en pas om 23.00 Jinek/Beau. Of elke dag vanaf 20.00u de prime-time programmering beginnen. GTST naar 19.00u of naar RTL5. Een grote commerciële (hoofd) zender met dagelijks maar 1 wisselend programma kan gewoon echt niet. Dan moet je je echt schamen als directie van RTL.

Gast
Feitje
oktober 20, 2020 19:47

Best veel kijkers voor dit programma maar ze zijn goed bezig. Perfecte plaatje scoort ook weer prima vanavond. Een wedstrijd PSG – Man gaat daar geen verandering in brengen

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 19:47

Wat een ziekelijke reacties!

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 19:44

Martijn Krabbé is de beste en meest veelzijdige tv-maker van Nederland.
Natuurlijk RTL.
RTopL!

Gast
Lau
oktober 20, 2020 19:40

Martijn Krabbe maakt goede programma’s en is wat dat betreft echt onderschat. Met zijn bedrijf Wise Monkeys heeft hij al diverse programma’s ontwikkeld en hij kan zowel talentenjachten als dit soort programma’s goed dragen.
Als John de Mol iemand zou moeten binnen hengelen, dan is het Martijn wel!

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 19:04

ziekelijke reacties

Gast
WEST*
oktober 20, 2020 19:01

sorry 18-35 jaar

Gast
WEST*
oktober 20, 2020 18:52

Oh mn naamgenoot die waarschijnlijk RTL fan is geeft tegengas ! Leuk hoor!
Wel een teken dat de waarheid kwetst, anders reageer je niet
he meneer west nr 2 op 18.21

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 18:33

Wat een ziekelijk persoon ……………

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 18:30

Wat een ziekelijk mensen reageren hier!

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 18:27

WEST*
di 20 okt 2020 om 16:58

Chelsey
di 20 okt 2020 om 9:10

De jaloerse RTL gekkies blijven er in geloven!

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 18:23

Wat een ziekelijk mensen reageren hier!. Bizar.

Gast
WEST*
oktober 20, 2020 18:21

@ CHELSEY Over toonaangevend gesproken , die titel zijn ze allang kwijt, ook de titel marktleider stelt niet veel meer voor . er is geen reageerder hier die mij kan vertellen waarom SBS dan zo toonaangevend aan is !
SBS is een familie zender geworden, waarvan er in de wereld 13 in een dozijn zitten
SBS is goed voor de branche , maar allang niet meer de grote jongen als in de jaren 90 met leuke televisie !
Ze moet uitkijken dat RTL straks het stokje overneemt. Peter is niet gek, en zijn strategie en programma invulling krijgt steeds meer vorm !

Gast
WEST*
oktober 20, 2020 16:58

@ CHELSEY Over toonaangevend gesproken , die titel zijn ze allang kwijt, ook de titel marktleider stelt niet veel meer voor . er is geen reageerder hier die mij kan vertellen waarom RTL dan zo toonaangevend aan is !
RTL is een familie zender geworden, waarvan er in de wereld 13 in een dozijn zitten
RTL is goed voor de branche , maar allang niet meer de grote jongen als in de jaren 90 met leuke televisie !
Ze moet uitkijken dat SBS straks het stokje overneemt. John is niet gek, en zijn strategie en programma invulling krijgt steeds meer vorm !

Gast
Patty Koot
oktober 20, 2020 16:38

Wat een idioten reageren hier!

Gast
Mark
oktober 20, 2020 13:23

Over Winnaars worden kijkcijfers in de trant van Geraldine op zondag, hooguit 450.000. SBS 6 heeft dan Juventus – Barcelona, haalt met gemak 1 miljoen.

Morgen Ajax 2 miljoen kijkers, dan heeft SBS 6 20% marktaandeel, NPO 1 15% en RTL 4 12%. Avond stort volledig in na half acht nieuws.

Volgende week dinsdag ook Ajax, maar ik denk dat Perfecte Plaatje wel overeind blijft daar tegenover. NPO 1 zie ik dan na 8 uur journaal volledig instorten met maximaal 800.000 om half 9 en

Gast
animo
oktober 20, 2020 13:14

Dan komt Wouter de winter nog vaker bij jinek zijn knipkaart is zeker nog niet vol ,ook Özcan Akyol heeft een knipkaart gekregen .

Gast
Mark
oktober 20, 2020 13:12

Verbazend hoe goed 1,5 uur programma’s op 4 scoren. Perfecte Plaatje ook al 1,5 miljoen. Ik denk dat kijkers behoefte hebben aan lange programma’s, dus niet zo gehaast in 40 minuten gemonteerd. Ziet er dus goed uit voor I Can See Your Voice op de donderdag. Ik weet niet of de kijkers dat trekken: Carlo, Fred en Ali in één programma. Ik hoef het iig niet te zien. Format is wel een copy van SBS 6 Thank You For The Music, daar moeten ze ook mensen op basis van uiterlijk aanwijzen of ze goed kunnen zingen.

Gast
colette
oktober 20, 2020 12:24

M behoort niet terug te komen Fidan en Renze doen het goed

Gast
Joep
oktober 20, 2020 11:56

Ik hoop dat de Vara op oudjaarsavond een vlog van lange frans uitzendt.
Kunnen we met z’n allen eens goed lachen

Gast
Bart
oktober 20, 2020 11:52

@Rambo Het gaat er niet om of het werkt. Het gaat er om dat van een grote armoede is dat je als grootste commerciële zender van Nederland dagelijks maar met 1 wisselend programma komt. Om je te schamen!
Die hoge kijkers komt door dat laatste half uur.

Gast
Joost
oktober 20, 2020 11:18

Iemand de heer West (volgnummer 1) al gezien vandaag?

Gast
Ron
oktober 20, 2020 10:57

GTST gaat weer de goede kant op, nu is maandag altijd de betere dag voor de soap, maar het scoort al een tijdje ruim 800.000 kijkers, met wat kleine dipjes. Het blijft hierdoor wel steevast in de kijkcijfer Top 15.
LLDL doet het ook goed en ook bij uitgesteld kijken kwam ik achter. De lineaire cijfers blijven wel onder de maat maar het marktaandeel is vrij goed en zeker dus als je daarbij uitgesteld kijken bij optelt. Dat zal de reden zijn waarom ze het niet verplaatsen of ieder geval geen noodzaak in zien voorlopig. Maar blijf erbij dat het handiger is en logischer om het weer naar 19.30 uur te verplaatsen binnenkort.

Gast
LD
oktober 20, 2020 10:57

Hoe lang blijft een personality show populair? Op een gegeven moment kent de kijker alle nukken van de lead en slaat óf de gezapigheid toe óf het wordt heel erg scripted.

Fijn dat Jinek in de lift zit, mooi dat RTL inzet op de lange adem en haar vertrouwen heeft gegeven.

Gast
Huismaker
oktober 20, 2020 10:50

Heerlijk gekeken naar:

-Escobar (Netflix)
-Jong Ajax – Jong PSV (Foxsport 2)
-Roda – Telstar (Foxsport 1)
-NPO Op 1 – Item Ardi van de Poel
Lekker alles opnemen en doorspoelen wat niet nuttig is.

Gast
MC bezoeker 43
oktober 20, 2020 10:37

Op de maandag en dinsdag heeft RTL4 dus succes met de 1,5 uur formats. Ik moet ook zeggen dat Het Perfecte Plaatje niet als 1,5 uur aanvoelde en er zelfs meer rust door in de uitzending kwam. Kopen Zonder Kijken moet ik nog zien, maar kan mij voorstellen dat dit ook lekker wegkijkt.

Gast
Jeroen
oktober 20, 2020 10:28

Kopen zonder kijken?
Mensen, trap er niet in. Er is geen notaris die een koopakte laat tekenen zonder dat kopers weten wat ze kopen.

Gast
Henk
oktober 20, 2020 10:26

maandag met Kopen zonder kijken, dinsdag met perfecte plaatje, vrijdag met Masked singer, zaterdag met HGT en zondag met weet ik veel en later een tegen 50 een succes.

Op woensdag vanaf volgende week Bureau 040 en Over winnaars. benieuwd wat dat gaat doen.

Gast
Henk
oktober 20, 2020 10:14

2 Arjan: volgende week maandag komen de december schema’s vrij.

weten iig dat RTL komt met Sint en de Leeuw op 5 december, AYNIL op 24dec en Guido Weijers en Masked Singer op 31 dec. op 16 en 23 dec Merry little christmas.

Ik gok maar zo dat op oudejaarsavond SBS komt met IHVH maar ook Wie van de 3

Gast
JobF
oktober 20, 2020 10:01

@Arjan – De vooravond van SBS 6 scoort inderdaad de beste score tot nu toe :

18:00 Lang leven de liefde 293.000 (8.4%)
18:30 50/50 294.000 (7.2%)
19:00 Lingo 421.000 (8.6%)
19:30 Mr Frank visser 490.000 (8.2%)

Dit zijn scores waar SBS 6 tevreden mee is denk ik. Volgende week begint M weer inplaats van de Vooravond en dat haalt denk ik minder kijkers. Dus misschien profiteert SBS 6 daar ook nog van.

Gast
Jack
oktober 20, 2020 10:00

Zijn die lineaire kijkcijfers niet een beetje achterhaald?
Zelf heb ik de afgelopen week naar “Hier zijn de van Rossems” gekeken, vanaf seizoen 1. Daarvoor de hele serie “the Big Bang theory”
Als kijker kijk ik het 8 uur journaal wanneer ik zin heb, en is er wel iets interessants tijdens de zoveelste talkshow dan kijk dat een dag later.
Met Prime va Amazone heb ik er weer leuke programma’s bij en hoef ik niet naar de lineaire tv te kijken. Straks bij de koffie even Lubach kijken want die was spraakmakend. En daarna een documentaire over opgravingen in Egypte.
Ach, sinds de steaming diensten hoor ik niet meer bij de kijkcijfers. En als ik mijn kinderen mag geloven, die streamen alleen maar.

Gast
StefanV
oktober 20, 2020 09:58

Jinek verslaat Op1. Dat had ik, gezien de gastenlijst, totaal niet verwacht.

@ Koos: De Vooravond inruilen voor linkse grachtengordel? De Vooravond *is* linkse grachtengordel. Hooguit vermomd in een iets ander jasje.

Gast
Koos
oktober 20, 2020 09:52

Vooravond weer meer dan 1 miljoen kijkers! Benieuwd wat de kijkcijfers van mevrouwtje M. worden als Vooravond ingeruild wordt voor de linkse grachtengordel! Domme beslissing om M. af te gaan wisselen met de Vooravond!

Gast
Arjan
oktober 20, 2020 09:39

Mark,Henk,enz

Is al iets bekend over Linda de mol december maand welke gasten krijgt in haar programma?? (Linda zomer week ) ik nog niks gehoord?!!

Gast
Chelsey
oktober 20, 2020 09:10

Madam Luxembourg is ook niet erg toonaangevend voor rioolzender 4! Terwijl dat toch echt de bedoeling was voor die 2.1 miljoen euro die ze schijnbaar waard was! Totaal nietszeggend is haar versie van rtL-late dan ook in vergelijking met de glorie dagen van Humberto Tan! Een bezoek van David Getta en de vaste telegraaf hyena doen tegenwoordig geen haan kraaien daarnaar! Een totaal waardeloos en overgewaardeerde theekrans dame die Jinek!

Gast
Jeffrey
oktober 20, 2020 09:01

Ja iedereen zit thuis, snap het wel.
Alleen 1,5 uur naar un programma op de commerciële kijken, met reclames dat is toch niet te doen!
Ik begrijp niet dat mensen dat kunnen. Ik neem veel op (een ouderwetse) eigen harddisk, niet in de cloud waar je bij terugkijken ook verplicht de reclame moet kijken. Heerlijk om zo programma’s terug te kijken. Het perfecte plaatje duurt nog geen 50 minuten zonder de reclames.

Gast
Frans
oktober 20, 2020 08:54

Iedereen werkt nu thuis. Tijdens het werk wordt er ook gekookt.
Kunnen ze op tijd eten en daarna relax tv kijken. Daarom de hoge kijkcijfers.
Het is dan niet de gehaast 5 uur thuis komen en dan gaan koken en eten.

Gast
Henk
oktober 20, 2020 08:52

ook opvallend idd wat iemand hier gisteren al melde’; Kees van der Spek haalde vorige week dinsdag 650.000 kijkers op RTL5, zondag avond om 21.45 nog ruim 400.000 kijkers (!!) voor herhaling

Gast
Peter Celie
oktober 20, 2020 08:52

RTL kroeglopers zijn doodlopers!

Gast
Henk
oktober 20, 2020 08:50

kijk ook naar de dag tv van RTL. Hele ochtend tot 13.00 boven de 100.000 kijkers! 2x zoveel als normaal. zal denk ik wel komen door de lockdown en vakantie

Gast
Henk
oktober 20, 2020 08:45

overigens zit ook GTST in de lift! nu al bijna 900.000 kijkers met liniear kijken

Gast
Asjemenou
oktober 20, 2020 08:42

30K voor een extra uitbouw? :o

Gast
🗣wordt vast weer verwijderd...
oktober 20, 2020 08:40

531.000 kijkers haakten af toen Eva Jinek in beeld verscheen op RTL 4!

Gast
Daaron-Vex
oktober 20, 2020 08:39

RTL4 / 20.2%
SBS6 / 11.8%

Staat er al een te koop bordje bij Talpa?

Gast
Zomaar
oktober 20, 2020 08:36

Je moet toch wel stapelmesjogge zijn om voor 1½ uur roem een huis te kopen zonder het van tevoren te bekijken.

Gast
Annie
oktober 20, 2020 08:35

@ Rambo de com. zenders profiteren van het feit dat heel veel mensen s`avonds thuis zijn !

Gast
ome H
oktober 20, 2020 08:35

VI is zachtjes aan het zakken

Gast
Peter Celie
oktober 20, 2020 08:35

Adriaan
di 20 okt 2020 om 8:25

Kroeglopers worden nu RTL bagger kijkers!

Wat een leven!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen