Martijn Krabbé maakt het Martien Meiland moeilijk


De kijkcijfers van maandag 19 oktober 2020 (SKO)

De Martien Meiland-hit Chateau Meiland lijkt al weken onverslaanbaar, maar plotseling hijgt concurrent RTL 4 bij hem in de hek. De zender trok gisteren bijna net zo veel kijkers als de realityhit op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar RTL 4 de afgelopen weken met de Natasja Froger-titel Voor Hetzelfde Geld nog in de schaduw stond van ‘Chateau’, is het nieuwe seizoen van Martijn Krabbé’s Kopen Zonder Kijken gisteren zeer veelbelovend van start gegaan.

Waar Chateau Meiland ruim 1,4 miljoen kijkers (22 procent) scoorde, had Kopen Zonder Kijken er bíjna 1,4 miljoen (22 procent). Het gaatom een verschil van 52.000 kijkers.

Kopen Zonder Kijken is tegenwoordig prime-time-vullend en het lukte Martijn Krabbé wél om SBS 6 gedurende de tweede helft van prime time ruimschoots te verslaan: om half tien trok de zender met de Sergio Herman-aflevering van Waar is De Mol 653.000 kijkers (12 procent).

Het bron op prime time is voor de NPO 1-combinatie Radar (1,2 miljoen en 18 procent) en De Wereld van Morgen (643.000 en 12 procent).

Verder was Veronica Inside het meest in trek met 598.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 593.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter 2: 447.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Brimstone: 354.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 232.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Only the brave: 221.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Doc Martin: 107.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), RTL Boulevard (981.000), GTST (878.000), Editie NL (774.000), Tijd voor MAX (636.000) en BinnensteBuiten (605.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (833.000), Op1 (808.000), Journaal laat (567.000) en Hart van Nederland (561.000) het meest in trek. Shownieuws trok 355.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.421.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.545.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.465.000
04. Chateau Meiland (SBS6) 1.416.000
05. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.364.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.347.000
07. Radar (NPO1) 1.184.000
08. De Vooravond (NPO1) 1.052.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 981.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 878.000


11. Jinek (RTL4) 833.000
12. Op1 (NPO1) 808.000
13. Editie NL (RTL4) 774.000
14. Waar is De Mol (SBS6) 653.000
15. De wereld van morgen (NPO1) 643.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.0%
2. RTL4 / 20.2%
3. SBS6 / 11.8%
4. NET5 / 7.2%
5. NPO2 / 5.9%


6. Vero / 5.6%
7. NPO3 / 5.5%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL5 / 3.1%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.5%
12. RTLZ / 1.2%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. Spike / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,4%
2. RTL Nederland 28,7%
3. Talpa TV 25,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat SBS 6 ook na de zomer een dagelijkse talkshow met de VI-mannen moet uitzenden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen