Jinek gebruikte jarenlang ‘hamster13’ als wachtwoord

Eva Jinek heeft jarenlang ‘hamster13’ gebruikt als wachtwoord voor haar online accounts. Ze heeft dat gisteren gewijzigd, met de hulp van RTL-collega Daniël Verlaan. Dat vertelden ze ’s avonds in haar uitzending op RTL 4. Techtypes als Daniël waarschuwen de mensen al jaren dat ze geen wachtwoorden als welkom01, pizza10 of cavia9 moeten gebruiken, maar die boodschap is niet aangekomen bij Jinek. Daniël wist gisteren in no time het simpele wachtwoord van Jinek te achterhalen.

Er zijn in het verleden regelmatig hacks geweest, waarbij veel wachtwoorden op straat zijn komen te liggen. Men wordt daarom aangeraden om wachtwoorden regelmatig te veranderen. Dat heeft Jinek niet gedaan.

Jinek: “Met mijn volledige instemming ben je ook een beetje in mijn wachtwoorden gedoken.”

Daniël: “Nou ja, instemming is een groot woord. Ik was al gaan zoeken en toen heb ik het voorgelegd aan jou.

Jinek: “Ik werd later verwittigd van het feit dat je even wat vooronderzoek had gedaan om te kijken of ik verstandig bezig was met mijn wachtwoorden. Wat was jouw conclusie?

Dieren en cijfers

Daniël: “Nee. Jij hebt een voorkeur voor wachtwoorden met dieren en cijfers, kwam ik achter. Ik heb er een paar opgezocht. Die zijn een paar jaar geleden gehackt. Het erge is: normaal hebben mensen die wel aangepast. Dat had jij niet gedaan.”

Hij heeft de veiligheid van Jineks accounts hersteld. “Wat wij hier voor de uitzending hebben gedaan… Ik ben een paar uur eerder naar de uitzending gekomen, want als we dit zouden bespreken en jouw wachtwoorden zouden nog hetzelfde zijn, dat is niet zo handig. Jij hebt me toegelaten tot je telefoon en je laptop en ik heb daar alles lopen veranderen voor jou.”

Naïef

Waarom is iemand als Jinek zo slordig met haar online gegevens? “Ik moet wel zeggen: in de kern geloof ik in de goedheid van de mens. Als je geeft, komt er iets goeds terug.”

Daniel: “Dat is een heel mooie gedachte.”

Jinek: “Het is misschien een naïeve gedachte, maar tot nu toe in mijn leven is dat vaak zo geweest. Misschien werkt het niet voor dit.

Hamster13

Al met al heeft Jinek nu afscheid genomen van haar vertrouwde wachtwoord hamster13. “Ik heb inderdaad gezegd: ‘Je moet me nu helpen, want we kunnen niet praten over mijn hamster13-inlogcode, die ik al 25 jaar gebruik. Dat moet veranderd worden.’ Het is wel de kern van de reden waarom ik denk: het zal wel loslopen. Ik niet alleen hè, maar de meeste mensen.”

Daniël: “Ja, echt heel veel mensen. Het treurige is dat mensen pas actie gaan ondernemen als zij al slachtoffer zijn.”

Door tijdig in te grijpen heeft Jinek een hack kunnen voorkomen. Op internet circuleren nog wel meer wachtwoorden van bekende sterren. Zo schijnt Halina Reijn ‘zeekoe16’ te gebruiken, Wendy van Dijk ‘killangela9’ en John de Mol zijn IBAN-nummer.

Foto: RTL

36 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Arie Schoenlepel
oktober 24, 2020 15:35

Eva🍺Jellinek is zwanger of probeert van d’r alcoholverslaving af te komen.👏🏼

Gast
snoezigkleinhertje
oktober 24, 2020 00:07

Haar nieuwe wachtwoord is visseoog99.

Gast
Johm
oktober 23, 2020 20:23

Nee als die bijna de 12cm aantikt dan zit er pindakaas aan.

Gast
anoniem
oktober 23, 2020 20:10

Ik begrijp het ook wel.. Als onze sterren erg slim zouden zijn, dan herkent het grootste deel van het publiek zich er niet meer in.. :-)

Gast
Curryworst
oktober 23, 2020 20:07

Lekker Johm, smeer je je penis ook wel eens in met curry?.

Gast
Johm
oktober 23, 2020 19:41

Mijn wachtwoord is penis11

Gast
Erwin
oktober 23, 2020 17:44

Grappig hoor die laatste zin. Inpakken

Gast
Frans
oktober 23, 2020 14:38

Ik zou Coronalover nemen.
Daar gaat het iedere avond over met zo’n beetje heel Nederland die er een mening of strategie over heeft. Het loopt de spuigaten uit.

Gast
robb
oktober 23, 2020 14:17

Verzin iets anders dan wachtwoorden , als niet steeds dezelfde gebruikt kom je er niet uit .

Gast
Lariekoek
oktober 23, 2020 14:17

Ik ken veel wachtwoorden van BN’ers, maar ik zal ze niet prijsgeven! Van Robert ten Brink is bankgiromiljonair12. Van Caroline Tensen is eentegenvijftig50. Van mij is olievant1234, maar gelukkig ben ik geen bekende (nou ja, alleen bij justitie dan).

Gast
Genderneutraal
oktober 23, 2020 12:52

ik gebruikte jaren piklikken#23.
En iedere dag verversen. (24 ) dus.

Gast
JoopH
oktober 23, 2020 12:45

Dat stoort me ook mateloos Colette. Soms zijn er onderwerpen gerelateerd aan alcoholmisbruik (jongeren in Spanje bv), daar kan Eva nooit wat over zeggen, zoals Grapperhaus zijn mond moet houden over afstand houden. Ze neemt ook altijd een slok als de camera op iets anders gefocust is, want ineens staat er een nieuw gevuld glas. Als je elke dag alcohol moet drinken ben je al een alcoholist en ik geloof er niets van dat het daar bij blijft. Wat dacht je van de kijkcijferstress en zou ze als ze bv Op1 thuis kijkt dat ze dan chocomel drinkt? En wie van jullie mag tijdens haar/zijn werk alcohol drinken?

Gast
Pompy de Robodol
oktober 23, 2020 12:29

Eva Jinek is het gif in deze samenleving.

Gast
Mark
oktober 23, 2020 12:25

Wachtwoord van Matthijs is natuurlijk charlesaznanour. Onmogelijk te kraken voor die dislectische criminelen.

Wachtwoord van Angela de Jong is hamsterxxl.

Gast
JoopH
oktober 23, 2020 12:19

Lekker belangrijk!

Gast
colette
oktober 23, 2020 12:17

Alcoholist gaat eerdaags weg goddank Beau weer terug

Gast
Simon
oktober 23, 2020 12:12

Wat is er met die andere hamsters gebeurd?

Gast
Jeroen
oktober 23, 2020 11:49

Wat een onzin. Als of hij weet wat voor w8woord ze heeft. Zonder een programatje te sturen. Even het bericht openen en wachtwoord is binnen. Dat zie je zo vaak bij het programma van spekkie. Zo pakken ze altijd die criminelen op. Of het nu gaat om een vrouw van 50+ die een vakantieliefde ontmoet en hem om onverklaarbare wijze geld toe stuurt of dat gaat om iemand die een andere chanteert. Met dit soort programmas pakken ze ze altijd en weten ze ook precies waar ze zijn. Dus de beste waarschuwing is nog altijd, download niks van een afzender die je niet kent. Natuyrlijk is het wel slim om af en toe een w8woord te wijzigen, maar als jij een w8woord tegen niemand zegt. Zullen ze het ook niet weten. Zelfde met pincode.

Gast
Hans
oktober 23, 2020 11:33

Karbonade

Jaloers op hem omdat hij er veel meer van weet dan jij!!!!

Gast
Piet Grijs (zoon van Klaas de Wit en Jannie de Zwart)
oktober 23, 2020 11:26

Hamster13. Natuurlijk geïnspireerd door haar ‘vriendin’ Angela de Jong. Leeft zij trouwens nog? Hoor al dagen niks van haar.

Gast
Ben Zine
oktober 23, 2020 11:12

@Remi: het is hier 11:11, hoezo diep in de middag?

Gast
GrijzePilion
oktober 23, 2020 11:11

Ik gebruik JohndeMolforprison2020!#

Sowieso voor mijn mail.

Gast
Remi
oktober 23, 2020 11:08

‘Dit kijkcijferrapport is (nog) niet beschikbaar’ …
Het is intussen diép in de middag.

LOL !!!

Gast
Ben Zine
oktober 23, 2020 11:07

@Hans: heb jij al de kijkcijfers van gisteren en de rest van Nederland nog niet? Of heb je oude cijfers gezien?

Gast
Hans
oktober 23, 2020 11:01

Jinek weer groter dan Op1 gister

Gast
Karbonade
oktober 23, 2020 10:59

@Kuis
vr 23 okt 2020 om 10:55

Klopt niet helemaal.
Het wachtwoord van Natthijs is: Aznavour1
En die van Rutte is: Jort69

Gast
Kuis
oktober 23, 2020 10:55

Wachtwoorden:
Humberto Tan: Dionne69
Matthijs van Nieuwkerk: Cruijff14
Jaap van Dissel: FaceMaskLol
Mark Rutte: Baudet4President
Jesse Klaver: KlimaatGekkie01
Mark Gelauff: BLM2020

Gast
maatje te groot
oktober 23, 2020 10:47

Was toch leuk dat enthousiasme van deze jongeman.

Gast
Wendy's dealertje
oktober 23, 2020 10:47

En nu is het: H4nn5t€rie

Gast
Karbonade
oktober 23, 2020 10:46

De overige tafelgasten zaten met glazige oogjes te luisteren naar Verlaans wachtwoorddingetjes.
En hij ging maar door en door in zijn enthousiasme.
Uiteindelijk heeft hij niets nieuws gezegd. Om de zoveel jaar wordt er voor gewaarschuwd om je wachtwoord te wijzigen, geen voor de hand liggende wachtwoorden te gebruiken en om niet voor al je accounts hetzelfde wachtwoord te gebruiken.
Maar ja, hij is net als Jinek van RTL en had een boekje te promoten.

Gast
Sport 7 kijker
oktober 23, 2020 10:45

“Wendy van Dijk ‘killangela9’ en John de Mol zijn IBAN-nummer.“

Tranen weer over mijn wangen van het lachen! Dank je wel MC!

Gast
Pim
oktober 23, 2020 10:42

Ook hier zijn de internet gekkies te vinden, pffff

Gast
Remi
oktober 23, 2020 10:40

#MarcelGelauffuitzwaaidag

Gast
Beste paard van stal
oktober 23, 2020 10:38

Wat een flauwe laatste zin… wat voegt dát nou weer toe? Journalistiek hoef je hier niet voor te zijn hoor. 🙄

Gast
Willie
oktober 23, 2020 10:38

Ik had meer verwacht zoals nattevanclinton

Gast
Tukkie Tuk
oktober 23, 2020 10:36

Vriendin van AD hamsterwang.

Wat een domme blondine is Jinek toch?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen