Frank Visser grootste vooravondhit SBS 6 sinds Utopia


De kijkcijfers van woensdag 21 oktober 2020 (SKO)

SBS 6 is al jaren aan het tobben met zijn matig bekeken vooravond: het is de zender nooit gelukt om een programma te vinden dat jaar in jaar uit in het schema staat, zoals de concurrentie bijvoorbeeld EenVandaag of GTST heeft. Het grootste succes in de SBS-vooravond van de afgelopen jaren was Utopia, maar uiteindelijk zag ook die titel zijn kijkcijfers inzakken. Dit seizoen blijkt de toevoeging van Frank Visser aan de vooravond een schot in de roos: zijn programma doet het prima om half acht.

Mr. Frank Visser: Wordt u al geholpen? is het grootste vooravondsucces van SBS 6 sinds Utopia en de kijkcijfers zitten nog steeds in de lift. Zo keken er gisteren 517.000 mensen (9 procent) naar, voor SBS 6 een prima score.

Door het schrappen van Dit Vindt Nederland heeft SBS 6 ook zijn scores tussen half zeven en half acht zien aantrekken. 50/50 en Lingo scoorden daar gisteren 321.000 (8 procent) en 419.000 kijkers (9 procent).

De namiddag van SBS 6 blijft overigens een ramp. Ook gisteren keek er weer bijna niemand naar De 5 Uur Show. De teller bleef steken op 82.000 kijkers (3,6 procent).

Prime time

Door naar prime time: daar was SBS 6 gisteren oppermachtig dankzij de wedstrijd Ajax – Liverpool, waar maar liefst 2,4 miljoen mensen (38 procent) naar keken.

NPO 1 deed ook nog heel aardig mee en zette met Tussen Kunst en Kitsch (1,6 miljoen en 25 procent) en Waar Doen Ze Het Van (1,1 miljoen en 17 procent) de meest bekeken alternatieven neer.

Het brons gaat naar de RTL 4-combinatie Obese (733.000 en 12 procent) en Bureau 040 (636.000 en 10 procent).

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 554.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 402.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Salt: 329.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Star Trek Into the darkness: 256.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Manifest: 229.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Onder 1 dak: 150.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Best of me: 144.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), De Vooravond (1,2 miljoen), Sportjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (917.000), GTST (877.000), Editie NL (691.000) en Zes uur nieuws (620.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (964.000), de voetbalnabeschouwing (916.000), Hart van Nederland (652.000), Jinek (605.000) en Journaal laat (579.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 23 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.455.000
02. Ajax – Liverpool (SBS6) 2.385.000
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.596.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.474.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.373.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.340.000
07. Voetbal CL VB (SBS6) 1.305.000
08. De Vooravond (NPO1) 1.184.000
09. Sportjournaal (NPO1) 1.078.000
10. Waar doen ze het van (NPO1) 1.052.000


11. Op1 (NPO1) 964.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 917.000
13. Voetbal CL NB (SBS6) 916.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 877.000
15. Obese (RTL4) 733.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. SBS6 / 22.8%
3. RTL4 / 14.0%
4. NPO2 / 5.3%
5. Vero / 4.1%


6. RTL5 / 3.7%
7. NET5 / 3.3%
8. RTL7 / 3.1%
9. NPO3 / 3.1%
10. RTL8 / 2.3%


11. RTLZ / 1.4%
12. TLC / 1.0%
13. Discov / 0.9%
14. Ziggo / 0.9%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,2%
2. Talpa TV 30,8%
3. RTL Nederland 23,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen