Fidan Ekiz: ‘Waar is ophef over Parijse onthoofding?’

Fidan Ekiz vindt het bizar dat er in ons land zo weinig ophef is ontstaan over de onthoofding van een leraar in Parijs die zijn leerlingen een cartoon van de profeet Mohammed had laten zien. Dat heeft ze gezegd in De Vooravond. “Naarmate de dagen en de uren verstreken, dacht ik: waar blijft die openlijke, geschokte reactie in Nederland? In Frankrijk zijn ze echt massaal de straat op gegaan. Wij kunnen dat ook, hebben we gezien bij Black Lives Matter op de Dam. Waar zijn we nu?“, vraagt ze zich af.

Fidan wijst vooral naar de politici in ons land. “Vanuit de politiek vooral is het muisstil en het is Frankrijk, het is om de hoek. Ik vind dat gewoon heel eng en wat ik ook zorgelijk vind, is dat mensen vooral afgaan op wat individuen zeggen. Dat gebeurde gisteren ook een beetje bij ons in de uitzending. Dan denk ik: mensen zijn gewoon bang.”

Er is angst voor islamitisch extremisme, aldus Fidan. “Ze zijn gewoon bang om te zeggen wat ze vinden en denken, omdat het zomaar kan zijn dat je hoofd eraf wordt gehakt.”

Islamitische problematiek moet worden aangepakt, zegt ze. “Het zou niet moeten gaan om individuen en gemierenneuk daarover. Het zou moeten gaan over: hoe pakken we dit aan en wat gaat de politiek eraan doen? Dan heb ik het over de parallelle samenleving, buitenlandse financiering en extremistische imams, noem maar op, je kent het verhaal. Het staat alleen niet bovenaan de agenda.”

De uitspraken van Fidan zijn gewaagd. “Wat mij opvalt is dat als ik me erover uitspreek – dat heb ik eerder gedaan na Charlie Hebdo – ik massaal bedreigingen over me heen krijg. Dat je het veroordeelt maakt dus meer los dan wat die onthoofding losmaakt. Ik hoop dat dat de komende tijd verandert.”

Het fragment:

Foto: NPO

62 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
AlexF
oktober 22, 2020 20:50

tja. Mevr werkt voor een bepaalde partij die dit soort dingen organiseerd?

Gast
Nick
oktober 22, 2020 10:51

Die hypocriete BN’ers zouden zich kapot moeten schamen.
Het is echt niet te geloven.

Gast
Triest
oktober 21, 2020 23:52

Als je vrijheden worden afgenomen door de corona hoax en je wilt protesteren voor je rechten dan mag dat niet.
En dit mag wel?

Wat een onzinnige verdeel-en-heers van de Franse overheid.
Sinds wanneer is het continue beledigen en godslastering ” vrijheid van meningsuiting”?
Als je daar niks tegen doet dan kan je een gek tegen komen.

Compleet niks met terrorisme te maken (weer angst zaaien) aangezien er niet een hele school afgeslacht is maar 1 persoon bruut vermoord.
En sinds wanneer kan een speciale eenheid een snotneus van 18 met een mes niet arresteren zonder hem af te knallen?

Die Fidan en berggeit Marrcouch willen weer zieltjes winnen.
Ik trap daar niet meer 1. De grootste misdaad tegen de menselijkheid vindt NU plaats onder het mom van Corona.
Het is mijn overheid die dit uitvoert en niemand anders.

Gast
Ria
oktober 21, 2020 23:19

Sigrid laan zei ook weer niets toch knap! Ohja we moeten verbinden

Gast
Jaja...
oktober 21, 2020 23:17

Sorry, laatste emoji had moeten zijn 😘😘😘 en zeker geen slaap emoji.

Gast
Jaja...
oktober 21, 2020 23:15

FIDAN, ALS ALLE (NIET)MOSLIMS OF ANDERSZINS (ON)GELOVIGEN, ZO DACHTEN/WAREN ALS JIJ, ZAG DE WERELD ER HÉÉL ANDERS UIT.
CHAPEAU MEVROUW, IK BUIG VOOR U EN UW DURF 👍🙏😴

Gast
Lariekoek
oktober 21, 2020 19:52

Fidan heeft gelijk! Ze bedoelt natuurlijk dat de PVV en Forum voor Democratie stemmers nu op de Dam moeten gaan staan, om de moord op de Franse leraar aan de kaak te stellen!

Gast
Telewezel
oktober 21, 2020 18:32

O wat laten die linkse deug Bn’ers het nu afweten zeg. waarom hoor je ze nu niet? Maar ook de NOS! Wat als het nu andersom zou zijn geweest, Dat een blanke man op klaarlichte dag een moslim had onthoofd? Dan waren ze vol op het orgel gegaan! Heb de foto van de dader nog steeds niet gezien op de NOS.

Gast
Rutte
oktober 21, 2020 18:26

Ja hallo ik had het te druk met de eer te redden voor de koning en mij. Dan krijg je ook nog eens geheel klagend Nederland over je heen.

Gast
Dorine
oktober 21, 2020 17:00

@Huismaker
Je vergeet een groep, de meeste moslims durven ook niets te zeggen over radicalen moslims. Ook zij kunnen slachtoffers worden. Syrië is daar een recent voorbeeld van.

Fidan je hebt gelijk!!

Gast
Waarom worden mijn berichten tegengehouden?
oktober 21, 2020 16:34

Omdat dan de (afschuwelijke) islam bekritiseerd moet worden. En dat willen de linkse wegkijkers niet.

Gast
Pegode
oktober 21, 2020 16:27

Ze heeft HELEMAAL GELIJK
Fidan is een top vrouw. En wat een leuke uitzending met mooi lied!
Overigens heb ik me vreselijk geërgerd aan het zomaar afkappen van dit programma ter meerdere glorie van die walgelijke ster reclame .

Gast
snoezigkleinhertje
oktober 21, 2020 16:04

Claudia de Breij heeft het te druk met al die vluchtelingen die ze in huis heeft opgenomen.
die heeft geen tijd voor dit soort kleinigheden .

Gast
Willie
oktober 21, 2020 16:00

Puber
wo 21 okt 2020 om 12:49

Alweer.

Gast
Hausmacher
oktober 21, 2020 15:49

Zonder Huismaker is het hier een ingekakte boel.

Huismaker Go Go!!

Gast
man pan
oktober 21, 2020 15:43

De dader is een 18 jarige Tjetjeense vluchteling. Ik vind Roderick Veelo een oetl.l maar in een ding heeft hij wel gelijk, sommige linkse mensen moeten zich laten nakijken met hun sympathie voor vluchtelingen uit streng islamitische regio’s (merendeels van de vluchtelingen op Lesbos zijn Afghanen en Pakistanen).
Je haalt een hoop problemen en intolerantie naar andere geloven ook gelijk binnen.

Gast
Fidan half dom, Paulus half slim
oktober 21, 2020 15:39

Paulus
wo 21 okt 2020 om 11:53
😷Ow, ow, ow! Wat een domme opmerking van Fidan. 🤔Moeten we met z’n allen op Dam of Malie om te demonstreren?Heeft deze dame het niet door dat sociale media al genoeg doet in Corona tijd? Deze dame houdt van polarisatie🤬. Het is een taak voor de leiders en niet van de bevolking. Anders is dweilen met de kraan open.

Zo’n domme opmerking is het niet, Paulus. Ik meen in een tv-fragment m.b.t. die zaak van haar gehoord te hebben, dat zij het erg vindt dat zelfs de leiders niets doen/niets zeggen. Zij zegt hetzelfde als jij zegt, dat het een taak voor de leiders is. Jij gaat iets verder en vult aan met ……..en niet van de bevolking.
Zij is dus half dom en jij bent half slim.

Gast
Paul Lamote
oktober 21, 2020 15:21

@Pakme van Agteren
CDA en VVD zijn even hypocriet. Schande spreken over Oeigoeren om een wit voetje te halen bij islamitisch Nederland maar nu andersom ook zwijgen.

Gast
joost
oktober 21, 2020 15:07

Wat een (h) eerlijke meid is die Fidan. Iemand die nog wel het durft om
genuanceerd haar mening te geven. Zo zijn er niet veel bij de TV.

Als er een zwarte ( criminele) man helaas en fout door toedoen van een agent in Amerika wordt gedood, loopt de Dam in Amsterdam vol met BML ers en linkse activisten. Wordt er geplunderd, brand gesticht en gedemonstreerd etc. etc.

Maar als er een blanke leraar in Frankrijk op vreselijke wijze door een moslimterrorist wordt vermoord blijft Nederland stil.
Geen protest, geen stille tocht, blijft de Dam leeg etc.
Raar land zijn we aan het worden.

Gast
Pàkme van Agteren
oktober 21, 2020 14:47

Islam staat heel hoog op de linkse “mag niet bekritiseerd worden” lijst. Samen met Black Lives Matter, genderidentiteit, etc.

Gast
Oke
oktober 21, 2020 14:16

Fidan spreekt de waarheid.

Gast
Ellebel
oktober 21, 2020 13:51

Groot gelijk Waar zijn nu al de BNers

Gast
Huismaker
oktober 21, 2020 13:18

@ Zucht

Dat kan. We leven in een “vrij land”, met onze “75 jaar vrijheid”.
Als je maar doet dat het mediakartel van je verlangt.
Luister eens naar radio1. Het is de hele dag “Trump, Trump, Trump en Trump”.
En dan nog janken met hun “nieuws van alle kanten”.

Het enige alternatief om dat nieuws van alle kanten te kunnen volgen is om bijvoorbeeld de Youtube kanalen te bekijken. Dan heb ik de staatsomroep (+RTL en SBS) gezien en de Youtube kanalen.
Zo kan IK een EIGEN beeld vormen. Of je dat nu leuk vindt of niet !

Gast
Anti-racist
oktober 21, 2020 13:04

Op een half uur vliegen van Nederland wordt een aardige man, blank, vijftig+, hoog opgeleid en zonder strafblad om een belachelijke reden met voorbedachte rade onthoofd. Alle politieke partijen zijn muisstil en niemand demonstreert in Nederland.
Een amok makende draaideurcrimineel van Afrikaanse afkomst wordt aan de andere kant van de wereld per ongeluk gesmoord en de hele westerse wereld staat een maand lang op zijn kop. En nog zijn er mensen die dit normaal vinden. De meeste westerse media en politieke partijen zijn laf en totaal de weg kwijt.

Gast
GertJan Seegers
oktober 21, 2020 12:59

Sorry Fidan,

Ik ben druk bezig om de kerken vol te proppen, lukt aardig!
Je kan over de hoofden niet meer lopen, zo druk is het!

Tenslotte is (bij)geloof het allerbelangrijkste in het leven…. Wat was ik goed gisteren bij OP1. ☺

Gast
Puber
oktober 21, 2020 12:49

@Willie – wo 21 okt 2020 om 11:42
@Willie – wo 21 okt 2020 om 12:25

Ga met je legobokjes spelen, onnozelaar.

Gast
Zuuuuuuuchht!
oktober 21, 2020 12:48

@Sender Huismaker beweert, niet voor het eerst, dat het zogenaamde mediakartel baalt van Fidans eerlijkheid. Dit is totale nonsens. Ze hebben haar, ondanks eerdere gelijksoortige uitspraken van haar, op primetime gezet. Huiskamer heeft een heel bekrompen wereldbeeld en blaft naar alles wat buiten zijn bubbeltje valt. Hij denkt dat iedereen buiten zijn dat bubbeltje even bekrompen is, hetgeen niet zo is, anders zat Fidan daar niet. Ik zeg daarmee helemaal niks over kwaliteit, dat maak jij ervan.

Gast
Willie
oktober 21, 2020 12:25

Dit ging te ver om Trump de schuld te geven.

Gast
ik
oktober 21, 2020 12:25

Nou Fidan, omdat het niet in het narratief van links, reclamemakers, sporters, influencers etc. past. Blank en westers zijn de daders. Maar spreek dan ook een zwarte lerares tegen, die je aan tafel hebt. Waar ze teksten bezigt als ‘Lessen aanpassen’, ‘Vrijheid van meningsuiting komt verantwoordelijkheid’ en andere vergoeilijkingen van de daad.

Gast
Ad
oktober 21, 2020 12:20

Bijzonder ook: de NOS ging bij Black Lives Matter wél gelijk aan de slag met een thema-uitzending.

Gast
Sender
oktober 21, 2020 12:20

Zuuuuuuuchht!
wo 21 okt 2020 om 12:03,

In je reactie op Huismaker.
Wat zegt kwantiteit ( de kijkcifers) nu in vredsenaam over kwaliteit en daarmee in dit geval openheid en eerlijkheid??? (talkshows ed)

Gast
Ruud Berzerker
oktober 21, 2020 12:18

Dapper maar zinloos. We zijn een veels te bang en laf volk. Ligt niet aan de politiek, maar aan onze aard. We hebben het hier goed. Geen echte armoede, geen oorlog, vrijheid van meningsuiting, alles. We hebben veel te verliezen. Dat extreme islam volk niet. Demonstreren tegen vermeend racisme in nl is veilig, want er is niemand die dat belang behartigd. Maar een onvertogen woord tegen de islam is een woord te veel. Want dan krijg je misschien wel van die fanatieke aggressievelingen op je dak.

Gast
chris?
oktober 21, 2020 12:15

Niet alleen in Nederland ook elders heeft dit niet tot zo’n massale demonstratie geleid. Let wel een ieder vindt verschrikkelijk. Maar vergelijken met BLM is appels met peren vergelijken.

Gast
Wijze van Zion
oktober 21, 2020 12:05

… en als je bijvoorbeeld zegt dat de Paus moet opdonderen ben je progressief en links. Zeg je dat de islam moet verdwijnen, ben je extreem-rechts en een nazi.

NL is volledig de weg kwijt!

Gast
LLRV
oktober 21, 2020 12:05

Hulde voor Fidan en ja dat had ze MAANDAG moeten zeggen. Het zat haar klaarblijkelijk niet lekker en heel moedig dat ze het gisteren alsnog opwierp. Maar niet alleen de Silvana’s, Georgina’s, Peter R’s, Deug-Boomsma’s en de Breij’s waren wegkruip-stil. Die jongen naast haar, dat mega talent, de nieuwe van Nieuwkerk. Je hoorde hem bijna vertwijfeld naar beneden kijken en roepen: “Ballen, waar zijn mijn ballen?”

Die heb je niet, lafbek! Die gaat carrière maken bij de PO.

Gast
Zuuuuuuuchht!
oktober 21, 2020 12:03

@Huismaker “Het mediakartel baalt van je eerlijkheid !” Klopt, daarom presenteert ze op primetime een van de meest bekeken talkshows. Wat ben jij toch een ongelooflijke aap! Sorry, papegaai natuurlijk, want je hoeft maar naar Jensen, Baudet cs. te kijken om te kunnen voorspellen wat Huismaker allemaal gaat uitkramen de komende tijd.

Gast
Huib
oktober 21, 2020 12:02

Hulde voor Fidan. Nederland hoopt dat de moslims niet zullen bijten als wij maar heel aardig voor ze zijn.

Gast
Wijze van Zion
oktober 21, 2020 12:02

Tsja, als een zwarte notoire drugsgebruiker met een ellenlang strafblad door een agent tijdens zijn arrestatie om het leven wordt gebracht, dan is de wereld te klein en loopt links Nederland met een nat kruis in allerlei optochten mee……

Gast
Paul
oktober 21, 2020 11:57

@Gerard
Alsof de dood van criminele George Floyd, ergens in Amerika, zo schokkend was.

Gast
Lekker tv kijken
oktober 21, 2020 11:55

Fidan heeft helemaal gelijk. Ik ben zo blij dat ze hier iets van heeft gezegd. Verdorie deze man was gewoon een leraar! Hij laat een klein gezinnetje achter, voor wat? Ja voor de vrijheid van meningsuiting. Waar wij allemaal zonder bij na te denken mee groot zijn geworden. Dit stemt mij droevig en ben teleurgesteld in het uitblijven van reacties van onze politici. Links of rechts wat maakt het uit. Dit is toch niet te verteren.

Gast
Huismaker
oktober 21, 2020 11:55

Zodra het over islam gaat, dan slaat iedereen op slot. Zoveel angst.

Cabaretiers durven er geen show over te maken.
Schilderijen/foto’s over blote vrouwen (in openbare ruimten) worden verstopt en weggehaald.
Homo’s durven niet meer hand-in-hand te lopen
Joden doen maar hun keppeltje af
Meiden in zwembaden zijn hun leven niet veilig

Tja en toen kwam er Charley Hebdo.
Pro-forma was er een uurtje “afkeuring”, maar de volgende dag was alles al weer vergeten. En het Nederlandse mediakartel wil dat zo houden. Sssssssstttt.

Beste Fikan: JE BENT EEN HELD !!! Het mediakartel baalt van je eerlijkheid !

Gast
Zomaar
oktober 21, 2020 11:54

Waaruit blijkt dat het hatelijke rechts helemaal niet kan worden gemobiliseerd, ze hebben het te druk op sociale media.

Gast
😷Paulus
oktober 21, 2020 11:53

😷Ow, ow, ow! Wat een domme opmerking van Fidan. 🤔Moeten we met z’n allen op Dam of Malie om te demonstreren?Heeft deze dame het niet door dat sociale media al genoeg doet in Corona tijd? Deze dame houdt van polarisatie🤬. Het is een taak voor de leiders en niet van de bevolking. Anders is dweilen met de kraan open.

Gast
Nikolaas van Myra
oktober 21, 2020 11:51

Misschien ook omdat het niet is over komen waaien uit Amerika.

Gast
Gerard
oktober 21, 2020 11:48

Als we voor elk schokkend nieuws hoe erg ook naar de Dam moeten kunnen we daar beter onze tent opslaan.

Gast
Garry glamour
oktober 21, 2020 11:47

Nu zie je maar weer hoe selectief Bnners in het nieuws proberen te komen .
Als er een moslim of iemand met een niet witte kleur was vermoord ,waren de Bnners niet van de buis te slaan . ( ik vind het overigens ook verschrikkelijk als het een moslim of donker iemand zou zijn geweest ) .

Gast
Tobias
oktober 21, 2020 11:46

Fidan heeft groot gelijk en heeft het lef dat ze een groot probleem durft te bespreken. Hoop dat ze heel goed beveiligd wordt en dat de AIVD de Tsjetsjeense immigranten hier erg goed in de gaten houdt. Naar schatting wonen er al 150.000 in Europa.

Gast
Pullekie
oktober 21, 2020 11:43

Waar was de reactie van de rest wereld toen een geloofsgenoot van Fidan Ekiz Theo v Gogh zijn nek afsneed !!!!!

Gast
Willie
oktober 21, 2020 11:42

De leraar was niet zwart, geen crimineel verleden, zat niet onder de drugs, geen moslim ja dan haakt de linkse media af.

Gast
Geurtje Tabak
oktober 21, 2020 11:39

De media had het te druk met de Oranjes.

Het is raar maar waar!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen