De 5 Uur Show blijft kijkcijferdrama: 57.000 kijkers


De kijkcijfers van woensdag 14 oktober 2020 (SKO)

De 5 Uur Show blijft een grote mislukking op SBS 6. Elke dag weer maakt het team televisie voor anderhalve man en een paardenkop: zo keken er gisteren 57.000 mensen, goed voor een marktaandeel van 2,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vanwege de aanhoudend lage kijkcijfers is het voor De 5 Uur Show steeds lastiger om goede gasten te strikken. De SBS 6-kijker die tóch om vijf uur voor de buis zit, moet zich elke dag weer door een bloedsaaie show heen worstelen.

De enige reden dat De 5 Uur Show nog op de buis is, is dat er een steenrijke sponsor achter zit, de Postcode Loterij. Dit Vindt Nederland, dat soortgelijke kijkcijfers scoorde op SBS 6, is al van de buis af geknikkerd.

De 5 Uur Show brengt echt helemaal niks teweeg bij de mediaconsument. Er zit een socials-team op het programma dat online fragmenten verspreidt, maar die worden op Twitter vaak maar 20 of 30 keer bekeken. De 5 Uur Show heeft op Twitter sowieso maar 125 volgers.

Het is uiteraard voor iedereen duidelijk dat ze bij De 5 Uur Show trekken aan een dood paard, maar de grote vraag is hoe lang de financiers de makers nog laten spartelen.

Het vijfuurslot wordt gedomineerd door Tijd voor MAX op NPO 1. Daar keken gisteren 673.000 mensen (30 procent) naar. RTL 4 trok met Eigen Huis & Tuin: Lekker Leven 293.000 kijkers (13 procent).

Prime time

Door naar prime time: daar maakte Italië – Nederland (1-1) de dienst uit met 2,2 miljoen kijkers (39 procent) op NPO 3.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Tussen Kunst en Kitsch (1,2 miljoen en 21 procent) en Waar Doen Ze Het Van (701.000 en 12 procent).

Het brons gaat naar SBS 6: Steenrijk Straatarm scoorde 646.000 kijkers (11 procent), Paleis voor een Prikkie trok erna slechts 368.000 kijkers (7 procent).

Pas daarna volgt RTL 4. Obese viel met 448.000 kijkers (8 procent) bijna uit de kijkcijfer top 25 en Bureau 040 noteerde 518.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 431.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Manifest: 286.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 267.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Parker: 256.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Olympus Has Fallen: 220.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met You’re Not You: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), De Vooravond (1 miljoen), RTL Boulevard (865.000), GTST (794.000), Editie NL (719.000) en Tijd voor MAX (673.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (852.000), de voetbalnabeschouwing (657.000), Hart van Nederland (635.000), Journaal laat (634.000) en Jinek (590.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 21 procent en RTL 4 brons met 14 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.261.000
02. Italië – Nederland (NPO3) 2.208.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.461.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.416.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.342.000


06. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.247.000
07. De Vooravond (NPO1) 1.039.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 865.000
09. Op1 (NPO1) 852.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 794.000


11. Voetbal NL VB (NPO3) 761.000
12. Editie NL (RTL4) 719.000
13. Waar doen ze het van (NPO1) 701.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 673.000
15. Voetbal NL NB (NPO3) 657.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.6%
2. NPO3 / 20.9%
3. RTL4 / 14.0%
4. SBS6 / 8.0%
5. NPO2 / 5.7%


6. NET5 / 3.9%
7. Vero / 3.9%
8. RTL5 / 3.4%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.2%
12. RTLZ / 1.1%
13. Discov / 0.8%
14. Spike / 0.7%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,2%
2. RTL Nederland 22,4%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen