Volkskrant begrijpt niet dat Ali B ‘flikker’ blijft zeggen

Julien Althuisius, tv-recensent van de Volkskrant, begrijpt niet dat Ali B maandag in de talkshow van Eva Jinek niet wilde toezeggen te stoppen met het gebruik van het woord flikker. Dat schrijft hij vandaag in de krant. Zijn collega-tv-recensent Haroon Ali riep Ali vorige week op om hem en andere homo’s geen flikker meer te noemen. De rapper vindt het daar nu nog te vroeg voor, maar hij wil wel in gesprek gaan met Haroon. Julien begrijpt niet wat er nou zo lastig is om te begrijpen.

Ali wrong zich bij Jinek in allerlei bochten om het gebruik van het woord flikker te verdedigen. Zo gaf hij aan dat hij vaker flikker zegt tegen hetero’s dan tegen homo’s. “O, dan is het goed“, zegt Julien cynisch.

Ook voerde Ali aan dat maar 5 procent van zijn bevriende homo’s het vervelend vindt om flikker genoemd te worden. Eén van hen blijkt zijn baas Peter van der Vorst te zijn.

Het overgrote deel vindt het echter helemaal prima, zegt Ali. “Ik ken trouwens ook nog een paar zwarte mensen die helemaal geen problemen hebben met Zwarte Piet“, aldus Julien.

Julien vindt het goed dat Eva Jinek hem er zo over doorzaagde. “Het werd een onverwacht en aangenaam schurend gesprek, dat brak met de godgeklaagde traditie waarin RTL-sterren RTL-talkshows gebruiken als veredelde reclamezendtijd voor hun eigen winkeltjes.”

Ali was ‘duidelijk niet meer op zijn gemak’, zag Julien. Hij verbaast zich erover dat Ali vast bleef houden aan flikker. “Het geflikker wilde hij nog niet in de ban doen, maar hij beloofde in gesprek te gaan.”

Het gesprek tussen Ali en zijn Volkskrant-collega Haroon vindt deze week plaatst. “Het is te hopen dat de uitkomst van dat gesprek het podium krijgt dat het verdient – en nodig heeft.”

Lees ook:
Ali B: ‘Ik blijf gewoon flikker zeggen tegen homo’s’ (zondag 30 augustus)
Tofik Dibi onthutst na flikker-uitspraken Ali B: ‘Clownerij’ (vorige week maandag)
Maik de Boer: ‘Kans groot dat Ali flikker als zoon heeft’ (vorige week maandag)
Geen Ali-ophef: ‘Als Johan Derksen dit gezegd had…’ (vorige week dinsdag)
Boulevard roept Ali op matje: ‘Wat is dit voor geflikker?’ (vorige week woensdag)
Volkskrant-journalist Haroon Ali: ‘Ali, stop met flikker’ (vorige week donderdag)
Eva Jinek zaagt Ali B volledig door over ‘flikker’ (gisteren)
Peter van der Vorst wil dat Ali B stopt met ‘flikker’ (vandaag)

Foto: RTL

31 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Fidan
september 10, 2020 09:25

Volkskrant begrijpt Ali B niet dat hij flikker blijft zeggen. Ik wel Ali B is een hersenloze popi jopi! En ik begrijp niet dat hij steeds een podium krijgt voor zijn uitspraken. Dat platte accent van hem is gekmakend.

Gast
HBaz
september 9, 2020 21:40

Een kenmerk van mensen met zwakbegaafdheid is dat ze woorden gebruiken die ze zelf niet altijd ook echt begrijpen.

Gast
Anti zionist
september 9, 2020 17:37

@Maria hey zio-terrorist ga lekker ergens anders huilie huilie doen. Marokkanen haten joden? Nee zio-terrorist, Marokkanen haten zionisten zoals jij. Daar zit een groot verschil tussen. Bovendien zijn het de Europeanen geweest die de joden hebben vergast en jouw voorouders die ze op de trein hebben gezet.

N.B. Israël bestaat niet en heeft nooit bestaan. Het is Palestina en het land behoort toe aan de Palestijnen. Joden hebben nooit land gehad. En als je vindt dat joden recht hebben op een stuk grond dan mogen ze een stuk van Nederland of Duitsland nemen. Die hebben ze immers vergast en vermoord.

Gast
Taaldieven en taalverkrachters
september 9, 2020 16:37

Als Flip tegen zijn vriendin zegt: flikker op, dan heeft dat niets met homoseksualiteit te maken. Wanneer hij dat flikker op niet meer mag zeggen, heeft dat ook niets met fatsoen te maken, alhoewel de (be)strijders uit de wat conservatievere hoek, die heulen met de marxisten, zich daar wel achter zullen verschuilen.

Het heeft alles te maken met marxisme en taaldiefstal. Marxisten eigenen zich onze taal toe en bepalen, wat er wel of niet gezegd mag worden en welke nieuwe betekenis de woorden moeten krijgen.
ZIJ WILLEN ONS DENKEN BEHEERSEN.
Remedie: gewoon negeren. Blanke blijven zeggen. Sinterklaas blijven vieren als vanouds.

Gast
Ontoegankelijke Volkskrant
september 9, 2020 16:14

Volkskrant begrijpt niet dat Ali “flikker” blijft zeggen.
Dat gaat er bij de Volkskrant dus echt niet in.
Het gaat er alleen maar echt bij ze in, wanneer ze gebukt gaan staan en Ali zijn rits open trekt.
Beste Volkskrant, laat de realiteit nu eens toe.

Gast
Janny
september 9, 2020 16:07

Ze moeten Ali met een man of 10 in de reet neuken en dan horen of hij het woord flikker nog uit zijn strot kan krijgen

Gast
Pieter
september 9, 2020 13:55

Die Ali is zoooo verschrikkelijk dom!!!!!!!!

Gast
Maria
september 9, 2020 13:51

We weten allemaal – ook de Volkskrant – hoe Marokkanen over h*mo ’s en J*den denken. Nu net doen alsof men dat niet weet is hypocriet.

Den Haag 2014 demonstratie tegen Israël voornamelijk Marokkanen die o.a. IS vlaggen lieten wapperen en scandeerden in het Arabisch ‘d o o d aan de j O D E N ‘

Het was huiveringwekkend.

Gast
Jaap500
september 9, 2020 13:03

Flinke schok voor de Volkskrant.. ze komen er nu pas achter dat de bevolkingsgroep die zij steeds uit de wind houden homooows niet zo zien zitten. Straks gaan ze nog kijken wie er die homooows in Amsterdam steeds zo mishandelen.. Tja, het negeren van de stoute streken van die Marokkaanse prinsjes wordt steeds moeilijker..

Gast
Simon
september 9, 2020 12:54

Misschien begrijpt Ali ook niet dat Marokkanen iets hebben tegen ‘kutmarokkaan”?

Gast
Netflash
september 9, 2020 12:44

(Sommige) homo’s zijn de nieuwe KOZP.

Gast
Lenze Kramer
september 9, 2020 12:34

Ik noem mijn gay vrienden bij hun naam.
Dan zeg ik: “Hé Joost”, of “Hoi Roel, ga je mee naar de bioscoop”.
Dat is ook een goed idee toch, i.p.v. “Hé flikker, ga je mee naar de bioscoop”?

Gast
Bastiaan
september 9, 2020 12:28

Omdat die Ali B een idioot is…

Gast
Ronnie
september 9, 2020 12:21

We leven echt in een gevaarlijke tijd..
1. je mag niet stemmen op een rechtse partij, want dan ben je een racist
2. je mag niet meer zelf weten wat je tegen je vrienden zegt
3. als je zegt dat allochtonen voor overlast en meer criminaliteit zorgen, ben je een racist
4. Als je dikke mensen niet mooi vind, ben je aan het fat shamen
5. Als er in Amerika een zwarte man die niet naar de politie wil luisteren tijdens zijn arrestatie dood gaat, mag je niet zeggen dat hij zelf ook best wat beter had mogen luisteren, want dan ben je een racist…
6. als je een kind als meisje of als jongen opvoed en je jongen liever in jongenskleding ziet, of met een voetbal ben je een slechte opvoeder, want alles moet genderneutraal

etc etc etc
Het gaat nergens meer over!

Gast
Dagloper
september 9, 2020 11:45

Drugs is gevaarlijk voor je geweten en hersenen…je raakt er helemaal padje af van…. verklaarbaar

Gast
Gerda
september 9, 2020 11:43

Ali B mag alles zeggen..
Als hij flikker tegen mijn kind zegt,
dan krijgt hij een nette, Nederlandse, blanke
klap op zijn smoel van mij!!

Gast
Kan ‘stilstaan bij iets’ ook zittend?
september 9, 2020 11:13

TOP 10 VAN BESCHIMPTE PERSONEN OF GROEPEN
Veronica Inside, seizoenen 18/19 en 19/20

1. DENK-kamerleden
2. Harry Mens (presentator Business Class)
3. Sylvana Simons (politicus Bij1)
4. Twan Huys (voormalig presentator RTL Late Night)
5. Ali B (rapper)
6. Anti-zwarte piet-activisten
7. Ellie Lust (presentator en voormalig politieagent)
8. John de Mol (eigenaar Talpa)
9. Jandino Asporaat (cabaretier)
10. Rob Jetten (politicus D66)

Gast
Curryworst
september 9, 2020 11:04

Een Mocro die toegeeft dat hij fout zit is een zeldzaamheid.

Gast
gajak
september 9, 2020 11:03

10:40 een taboe voor blanke mensen ja

want iemand verbieden een woord te gebruiken puur door zijn huidskleur is de definitie van racisme

Gast
jelle
september 9, 2020 11:01

Je luistert duidelijk nooit naar rapmuziek. Als homoseksuele man vind ik het woord ‘flikker’ minstens net zo aanstootgevend als een donkere man het woord ‘ni**er’ (of ne*er’), vooral als het wordt gebruikt door iemand die zelf niet homo is.

Gast
Redactie
september 9, 2020 10:40

Ook omdat het woord ‘flikker’ nog te pas en te onpas wordt gebruikt en ni**er al decennia taboe is.

Gast
jelle
september 9, 2020 10:38

@redactie: Stephan heeft een punt. Was het Lil Kleine geweest die ‘ni**er’ had gezegd, dan was de ophef echt vele vele vele malen groter geweest.

Gast
Redactie
september 9, 2020 10:35

@Stephan, mankeer je iets in je hoofd? Er is al dagen ophef over de uitspraken van Ali B, dus hij wordt in niets anders aangepakt dan bijv. VI.

Gast
Black Panther
september 9, 2020 10:34

Op zich vind(of vond) ik Ali B wel een goede peer. Lekker scherp en adrem in de Voice, humoristisch etc.
Alleen bij Jinek zag ik een act. Over flikkers zegt hij ‘het gesprek aangaan’.
Toen het kort over rodddelen ging door de paus draafde hij helemaal door. We roddelen allemaal, hoort erbij, maar Ali vond het zonde want dat betekent dat je niet ‘het gesprek aangaat’ met die persoon. Het was iets ‘te’. Tel dat op bij zijn bloemen actie die op tv moest en wat andere dingen en je hebt een persoon die de goedheid zelve speelt.

Gast
M. Sommer
september 9, 2020 10:21

Die Volkskrantmedewerkertjes snappen het nog niet. Zij doen aan woordracisme. Met: Wat een aardige flikker, is niks mis mee. Met: Wat een kuthomo, wel. Het gaat om de intentie.
Zo is een goedbedoelde Zwarte Piet die intelligent, vrolijk en aardig is anti-racistisch en een domme, whiteface (horror) clown ondanks allerlei andere negatieve uiterlijke stereotyperingen niet racistisch omdat het niet bewust negatief bedoeld is ten opzichte van blanken.

Gast
q8
september 9, 2020 10:20

ik zeg flikker met respeck.t .wie gelooft dit ?? alleen de linkse kerk,
laat peter maar eens met peter door kanaaleilanden lopen,
maar ze zijn zo bang voor t knuffelmarokaantje,
dit rappertje toont voor niemand respekt,
, t is gewoon een onbeschoft kereltje, net als z”n vriendjes van t rifgebergte,

over 50jaar loopt hier geen homo meer rond in NL,
homofilie word nooit geaccepteert in t opebaar door de aanhangers van t profeetje uit de oertijd

Gast
Willemijn
september 9, 2020 10:20

Ali de IS-er.

Gast
Holleeder heeft niemand vermoord, echt niet
september 9, 2020 10:19

Straks is een inbreker een binnentreder per vergissing. En een m00rdenaar een fatale ondoordachtheid.

Gast
Wilfred Gemeen
september 9, 2020 10:15

Als het mensen kwets en het kost weinig moeite om het taalgebruik wat aan te passen kun je dat gewoon doen. Desondanks vind ik het wel een verademing dat hij zich niet zomaar laat beïnvloeden door de deugende mensen en door het stof gaat om zijn baantje in de media maar te behouden tussen alle eenheidsworsten. Dat hij nog niet gelyncht is in de media zal wel zijn omdat hij Marronkaan is. Omgekeerd racisme door de Arie Boomsma’s van deze wereld.

Gast
Stephan
september 9, 2020 10:03

Dat is toch logisch. Allochtonen mogen wel discrimineren, alleen blanken niet.

Gast
Kan ‘stilstaan bij iets’ ook zittend?
september 9, 2020 10:03

Baasje van der Vorst ook niet.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen