RTL 4 krijgt tijdens Obese klappen van SBS 6

Geplaatst op do 17 sep 2020 om 7:30


De kijkcijfers van woensdag 16 september 2020 (SKO)

RTL 4 heeft de tv-exit van Obese reeds aangekondigd, maar de komende weken moet de zender nog even door de zure appel heen bijten. Ook gisteren werd de afvalshow weer ruimschoots verslagen door SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Presentatrice Angela Groothuizen en haar afvalrace wisten gisterenavond 504.000 kijkers (10 procent) te bekoren, terwijl SBS 6 op hetzelfde moment met Steenrijk Straatarm 724.000 kijkers (14 procent) scoorde.

Het blijft altijd een beetje pijnlijk als RTL 4 wordt verslagen door de kleinere commerciële concurrent, aangezien SBS in RTL-kringen toch een beetje wordt gezien als de zender van het B-amusement.

Om half tien sloeg RTL 4 weer terug: Bureau 040 kwam toen uit op 712.000 kijkers (14 procent), terwijl Paleis voor een Prikkie 488.000 kijkers (10 procent) neerzette.

NPO 1 was de winnaar op prime time met 1,5 miljoen kijkers (28 procent) voor Van Onschatbare Waarde en 1,1 miljoen kijkers (23 procent) voor De Avondetappe.

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 542.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 348.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Me Before You: 313.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Kingsman Golden Circle: 321.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Manifest: 306.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Escape Plan: 270.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Make Holland Great Again: 134.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (942.000), RTL Boulevard (772.000), De Vooravond (689.000), Editie NL (686.000), Sportjournaal (659.000), GTST (631.000) en Zes uur nieuws (569.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (764.000), Jinek (637.000), Journaal laat (569.000) en Hart van Nederland (525.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.729.000
02. Van Onschatbare Waarde (NPO1) 1.455.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.184.000
04. De Avondetappe (NPO1) 1.091.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.049.000


06. EenVandaag (NPO1) 942.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 772.000
08. Op1 (NPO1) 764.000
09. Steenrijk Straatarm (SBS6) 724.000
10. Bureau 040 (RTL4) 712.000


11. De Vooravond (NPO1) 689.000
12. Editie NL (RTL4) 686.000
13. Tour de France (NPO2) 679.000
14. Sportjournaal (NPO1) 659.000
15. Jinek (RTL4) 637.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.3%
2. RTL4 / 16.1%
3. SBS6 / 9.0%
4. NPO2 / 8.2%
5. RTL7 / 5.8%


6. NET5 / 5.2%
7. Vero / 5.0%
8. RTL8 / 4.5%
9. RTL5 / 4.1%
10. NPO3 / 3.0%


11. RTLZ / 1.3%
12. Comedy / 1.1%
13. TLC / 1.0%
14. Discov / 0.8%
15. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,5%
2. RTL Nederland 30,5%
3. Talpa TV 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








30 Reacties op “RTL 4 krijgt tijdens Obese klappen van SBS 6”


  1. Frank Rijk

    Wat een afgang

  2. Jos Tibant

    SBS in RTL-kringen toch een beetje wordt gezien als de zender van het B-amusement.
    —–
    RTL gaat richting C-amusement

  3. L. Koopmans

    Steenrijk straatarm is best een leuk format, dus 700k kijkers is terecht.

  4. Henk

    “aangezien SBS in RTL-kringen toch een beetje wordt gezien als de zender van het B-amusement”

    Bijzonder, op RTL zie ik ook heel veel B amusement. Daar zit nog weinig verschil in.

  5. Tjep

    Eens blijven hangen bij Shownieuws…
    Dat is echt veel leuker en beter dan boulevard!

  6. Zomaar

    Het lijkt er op dat de mensen wel klaar zijn met die programma’s waar zielige mensen worden geholpen/uitgebuit door zenders die maar 1 doel hebben, winst maken.

  7. Chelsey

    Wannabe Sonja Barend natuurlijk weer als hekkensluiter op plek 15! Heel veel plezier van het geld nog Madam Luxembourg!

  8. 🗣(wordt vast verwijderd...)

    Gunoten van de Bold.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  9. henk

    GTST is echt passe, RTL moet er echt aan denken hier afscheid van te nemen of verplaatsen naar RTL5 om 19.30 uur. dan RTL 4 zo

    20.00 prime time 1
    21.00 prime time 2
    22.00 Jinek/Beau
    23.15 RTL nieuws
    23.40

  10. Voorspeller

    Volgende week stort SBS 6 op dinsdag en woensdag in elkaar met de play-offs van de Champions League. Of dumpen ze dat op Veronica?

  11. Per Huismans

    Treurig volk hier. Get a life.

  12. Mart

    RTL Boulevard haalt alweer de Vooravond in.

  13. Sinking the stars

    NPO heeft format op tijd de deur uit gedaan

  14. Peter vd Vorst heeft Sonja Barend gepolst

    Kwestie van weken en Sonja neemt het over

  15. WEST

    com. zenders hebben het heel moeilijk door de vergrijzing. jongeren kijken steeds minder tv dus wat je er ook voor in de plaats zet zal heus geen grote winst opleveren RTL moet zich ook meer richten op 55 plusser, en weten wat die doelgroep graag wil zien Het argument dat dan de adverteerder dan wegblijft is onzin
    Adverteerders zijn ijdeltuiten die hun bedrijf oh zo graag op elke zender voorbij zien komen , was laats te horen bij BNR . Het maakt ze geen zak uit waar ze op adverteren of het nu op RTL 8 SBS 9 DISCOVERY met een marktaandeel van nog geen 2 % , of een grote zender is
    Gezien worden, waar dan ook Daar gaat het om !
    En die oude marketing strategieen die men leerde, daar heb je anno 2020 niets meer aan, En een grote com tv zender die zich nu op jongeren gaat richten
    moet zich bij zijn eigen te raden gaan!

  16. RTL begint steeds meer op De Telegraaf te lijken

    Per jaar minder oplage/lezers.
    Per jaar minder kijkers.

    De daling gaat met rasse schreden voort.

  17. X

    @WEST: Geheel mee eens. Dat gezeur over bejaarden moet ook eens afgelopen zijn. Die kijken ook naar RTL of SBS, of misschien juist wel.
    Persoonlijk vind ik die meer programma’s uitzenden voor ouderen dan de NPO. Maar dat zal men hier wel weer niet mee eens zijn.

  18. RTL durft loslaten GTST niet aan

    Alternatieven genoeg.
    Maar men durft het nog steeds niet aan.
    Bang dat hele kaartenhuis in elkaar klapt.

  19. Emiel

    Jaja wat een afgang… mc heeft echt een dikke vinger in de **** van de familie de mol

  20. WEST

    @ X Nee daar zijn de meeste het zeker niet mee eens, dat is onder de vele RTL boys en gilrs die hier in de meerderheid zijn , bijna heiligschennis !

  21. Mark

    Iemand al gezien dat SBS 6 de late night hh van Dit Vindt Nl naar de nachtelijke uurtjes heeft verbannen. Nu al de hele week LLDL na Shownieuws. Talpa zou er beter aan doen om de vooravond aan te passen dan momenten waarop helemaal geen hond meer naar tv kijkt.

  22. Sabine

    Fidan en Renze doen het best wel goed, maar toch zakt de Vooravond wat in kijkcijfers. Iemand een idee waarom?
    Is Fidan te uitgesproken geweest denken jullie?

  23. By the way

    Tot zover het wekelijkse bericht over de lagere score van Obese. Verzin eens wat nieuws.

  24. Okay

    En nog heeft SBS6 geen 10 procent marktaandeel, hou maar op dus!

  25. Jos Tibant

    RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 348.000 kijkers

    Daar moet geld bij.

  26. D. Umbo

    Wat een ongelooflijk domme SBS adaptenkop staat er weer

  27. Help De Oudjes

    Onze oudjes worden dronken van de programmering van hun NSO.
    Maandagmiddag was Tijd voor Max, HET senioren programma op 1 te zien, dinsdag op 2 en gisteren weer op NSO1.
    Och och wat een verwarring en minachting voor onze senioren !!!

  28. JobF

    Breaking : JUKE het radio platform van Talpa gaat samenwerken met Ajax. Er komt een 24 uur per dag zender met alleen maar Ajax liedjes en de wedstrijden worden ook live besproken op de radio.

  29. Feitje

    GTST is ook eind verhaal bij 4… Tussen de 600 en 700 is niet genoeg tenzij op Videoland 300 haalt en dat je op 1 miljoen komt. Maar dat geloof ik niet echt.

    Nee alles een half uur vervroegen en om half 10 Jinek of beau.

  30. Erik

    Het kost tijd voor GTST om te herstellen. Verloren kijkers krijg je niet zomaar terug.gtst heeft eerder dips gehad. Maar wel jammer want de laatste maanden voor de zomerstop zat het vaker weer richting de miljoen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.