Jan Slagter pakt uit: Nederland krijgt tv-gids vol puzzels

Jan Slagter verblijdt Nederland met nóg een tv-gids. Naast MAX Magazine komt zijn seniorenomroep met een tweede tv-gids, die vol met puzzels staat. Dat zegt de omroepbaas in de hitpodcast Podcast over Media. Buiten de Avrobode, Televizier, TVFilm, EO Visie, KRO Magazine, Mikro Gids, NCRV Gids, TROS Kompas, TV Krant, VARAgids, Totaal TV, Veronica Magazine, VPRO Gids en MAX Magazine om zijn er eigenlijk weinig andere bladen met programma-informatie.

Jan Slagter brengt daar verandering in brengt Nederland nu waar veel mensen naar hunkerden. “We komen binnenkort zelfs met een nieuw blad, meer papier. Als ik bij Albert Heijn sta, dan zet ik altijd de MAX-bladen even netjes neer en dan zet ik ook de MAX-bladen voor die van de VARA en AVRO, en dan zie ik ook dat ouderen allemaal naar die Pulsar-boekjes gaan van Denksport.

De nieuwe MAX-gids is geïnspireerd op die Denksport-boekjes. “Die kosten 5, 6 of 7 euro. Best duur, maar dan heb je honderd puzzels. Ik dacht: als ik nou een omroepgids maak en ik doe voor 50 procent een gids, want dat moet, en de rest vul ik met puzzels… Dan kost dat blad 99 cent.”

‘Papier is niet uit’

Is dit niet allemaal een beetje 1995? “Iedereen roept maar dat papier uit is, maar papier is helemaal niet uit. Ja, bij bepaalde groepen is het uit. Natuurlijk komt er bij ons ook een moment, misschien over vier of vijf jaar, dat het wel op is en er niet veel nieuwe abonnees meer bij komen. Er komt een moment dat iedereen op internet zit. Er is nu nog steeds een groep in Nederland die niet weet hoe internet werkt, maar er komt een moment… Ik ben nog van een generatie die erg van papier houdt.”

Jan denkt er lekker mee te kunnen cashen. “We zijn een omroepvereniging en hebben geen aandeelhouders, dus alles wat wij verdienen met het blad… Het gaat echt om heel veel geld. Dat je aan een blad van 99 cent zo veel geld kunt verdienen, wist ik ook niet. De jaaromzet gaat echt in de miljoenen. We houden er best 1 à 2 miljoen per jaar aan over, makkelijk. Dat gaat ook weer naar de programma’s. Dat gaat niet naar Jan Slagter of hoofdredacteur Peter Contant.”

MAX Magazine is een hit

Het eerste tv-tijdschrift van MAX is al een hit, zegt Jan. “We zitten nu op een betaalde oplage van 190.000, inclusief de losse verkoop. Er gaan er zo’n 30 à 35 duizend elke week bij Albert Heijn en Jumbo over de toonbank.”

MAX Magazine is een droom die uitkwam voor hem. “Ik wilde al heel lang een omroepgids, maar ik wilde niet een traditionele omroepgids, want daar zijn er al tien van. Als Anita Witzier met een nieuw programma komt, dan zie je op alle covers van de omroepbladen een portret van Anita Witzier. ‘Anita Witzier duikt onder’ of hoe heet dat programma ook.”

Ik heb het omgedraaid: als je een omroepblad begint, moet 50 procent van je inhoud programmagerelateerd zijn, dat is het spoorboekje. Daarnaast ben ik gaan kijken wat ik er nog meer in kan zetten, want daar heb ik volgens het Commissariaat voor de Media de vrije hand in. Ik heb er artikelen in gezet waar ouderen in geïnteresseerd zijn. Dat gaat helemaal niet over televisie. Het gaat over het koningshuis, er zitten puzzels in.

Wanneer de nieuwe puzzel-tv-gids in de winkels ligt is nog niet bekend.

Foto: Roland J. Reinders | MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen