5 Uur Show overtreft verwachtingen: 200.000 kijkers


De kijkcijfers van maandag 17 augustus 2020 (SKO)

De revival van De 5 Uur Show is maandagmiddag met 200.000 kijkers (12,8 procent) van start gegaan op SBS 6. Daarmee scoorde het programma aanzienlijk beter dan de 50.000 kijkers waar tv-kenner Fons van Westerloo op rekende. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Topcijfers zijn het niet: het goedkope aangekochte programma Droomhuis op het Platteland trok vorige week op hetzelfde tijdstip gemiddeld 176.000 kijkers, goed voor 11,8 procent aandeel.

De 5 Uur Show is veel duurder, maar SBS 6 heeft weinig te verliezen, merkte Fons op. “Het is een veilige keuze. Het is om vijf uur ’s middags, dus het doet de zender geen kwaad en het is gefinancierd door een ander, dus je verliest er ook geen geld aan, maar het klopt natuurlijk voor geen meter in wat SBS moet zijn.

Tv-kenner Ron Vergouwen zette eerder in op minimaal 100.000 kijkers. “Nou, het dubbele zou in elk geval bij de allereerste toch moeten lukken? Qua potentiële kijkers zijn er ook nog genoeg tv-kijkende zieken, Fons. Sorry, altijd al deze woordgrap willen maken.

De eerste gast Catherine Keyl gaf aan hoge kijkcijfers te verwachten. “Ik denk dat het iets minder gezellig is dan onze 5 Uur Show, maar dat het daardoor ook informatiever is en die goede informatie: daar snakken de mensen naar.”

Gastvrouw Brecht van Hulten wilde in Boulevard geen kijkcijfervoorspelling doen. “Geen idee. Ik hoorde Fons van Westerloo 50.000 zeggen. Nou, ik hoop toch wel dat het ietsje meer is. Al was het alleen maar omdat mijn hele familie heeft gekeken. Ik weet het niet, ik heb echt geen idee. Ik ga er ook niets over zeggen.”

Ik weet het niet. En ik moet eerlijk zeggen: daar gaat de baas over, dat is heel belangrijk en ik ben vooral met de inhoud bezig. Wij gaan gewoon maken waarvan we denken dat het heel interessant en leuk en gezellig is om naar te kijken. Daar hou ik me mee bezig en die kijkcijfers… Zoiets moet ook groeien, de mensen moeten ons ook ontdekken natuurlijk.”

Even terug naar de kijkcijfers: NPO 1 scoorde om vijf uur ’s middags 204.000 kijkers (12 procent) met De Mooiste Treinreizen en RTL 4 zette 124.000 kijkers (7 procent) neer met Het Spaanse Dorp: Polopos.

Prime time

Door naar prime time: daar was Denkend aan Holland het meest in trek met 1,5 miljoen kijkers (31 procent). Voorafgaand trok NPO 1 met MAX Vakantieman een degelijke 1,2 miljoen kijkers (24 procent).

NPO 2 pakt zilver dankzij het aanhoudende succes van De Slimste Mens, waar ditmaal 1,3 miljoen mensen (26 procent) naar keken. Nieuwsuur trok erna 612.000 kijkers (13 procent).

Het brons gaat naar RTL 4: Voor Hetzelfde Geld begon met 596.000 kijkers (12 procent), Ik Weet Er Alles Van VIPS trok erna 736.000 kijkers (15 procent) en Jinek kwam uit op 690.000 kijkers (21 procent).

Op de vierde plek komt SBS 6: Wij Emigreren kon rekenen op 336.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met American Gangster: 208.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ambassade: 199.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Taal is zeg maar echt mijn ding: 197.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Lord of the Rings: 197.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 112.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Wolf of Wall Street: 81.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen0, half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Ik weet er alles van (782.000), RTL Boulevard (704.000), Editie NL (660.000), Zes uur nieuws (444.000) en De Hit Kwis (420.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (925.000), Jinek (690.000), Journaal laat (578.000), Hart van Nederland (545.000) en het late RTL Nieuws (309.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.975.000
02. Denkend aan Holland (NPO1) 1.486.000
03. De Slimste Mens (NPO2 ) 1.332.000
04. MAX Vakantieman (NPO1) 1.223.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.128.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.086.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.004.000
08. Op1 (NPO1) 925.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 782.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 736.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 704.000
12. Jinek (RTL4) 690.000
13. Editie NL (RTL4) 660.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 612.000
15. Voor hetzelfde geld (RTL4) 596.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.3%
2. RTL4 / 17.5%
3. NPO2 / 10.0%
4. SBS6 / 7.6%
5. Vero / 4.2%


6. NET5 / 4.2%
7. RTL5 / 4.1%
8. NPO3 / 3.8%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL7 / 2.1%


11. Discov / 1.8%
12. FS1 / 1.5%
13. TLC / 1.4%
14. FOX / 1.3%
15. SBS9 / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,1%
2. RTL Nederland 25,9%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen