RTL blijft oude-media-baas John de Mol mijlenver voor

Voor RTL Nederland en Talpa Network is lineaire televisie nog altijd de grootste cash cow, maar het is evident dat er meer en meer kijktijd besteed wordt aan nieuwe media. Op dat gebied blijft RTL het bedrijf van John de Mol mijlenver voor: waar de mediamiljardair nog altijd ligt te pruttelen in zijn oude-media-jacuzzi, zet RTL flinke stappen vooruit met zijn videodienst Videoland. Het aantal abonnees komt nu uit op een behoorlijk forse 844.200, zo heeft Nederlands MediaNieuws uitgerekend.

RTL is vrij geheimzinnig over de precieze cijfers van Videoland, maar op 1 juli 2019 werd een abonnee-aantal van 600.000 gemeld. Vandaag meldt RTL in de presentatie van zijn halfjaarcijfers een abonneegroei van 40,7 procent op jaarbasis. “Videoland heeft op basis van de rapportages thans 844.200 abonnees, een jaargroei van 244.200 betalende abonnees“, aldus Nederlands MediaNieuws.

Als die cijfers kloppen heeft het Nederlandse Videoland evenveel abonnees als zijn Duitse RTL-evenknie TV Now en dat is natuurlijk een mooie prestatie. “De diensten in Nederland en Duitsland genereerden in het eerste halfjaar van 2020 een omzet van 80 miljoen euro; dit was in de eerste helft van 2019 nog 65 miljoen euro.”

Verder is het door corona vooral een slechtnieuwsshow voor RTL: de winst is gedaald van 18 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2019 naar 2 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2020. “Wat een afschuwelijk bloedbad in de mediawereld. Maar gelukkig heeft RTL Videoland“, constateert mediakenner Marianne Zwagerman.

Nu Videoland de grens van 1 miljoen abonnees nadert, lijken de kansen voor John de Mol verkeken om nog iets soortgelijks neer te zetten. De mediamiljardair is dus definitief veroordeeld tot wat geschuif met de vooravondrommel van SBS 6 en het bedenken van lineaire quizprogrammaatjes met Kim-Lian van der Meij.

Sven positief

RTL-baas Sven Sauvé laat weten dat de impact van de coronapandemie op de advertentiemarkt groot is, maar: “Gelukkig konden we terugvallen op de stevige fundamenten van onze strategie. Door snel te handelen en kritisch te kijken naar onze kosten hebben we ondanks de aanzienlijke daling in advertentie-inkomsten toch een positief resultaat kunnen realiseren.”

Ik ben trots op wat we als team in deze bijzondere tijden hebben neergezet. Videoland is wederom gegroeid in aantal abonnees en kijktijd en we hebben in de commerciële doelgroepen onze positie als marktleider op TV vastgehouden. Met de steun van een sterke aandeelhouder en onze focus op het maken van relevante, lokale content gaan we met vertrouwen verder op de koers die we hebben ingezet.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen