Paar dagen na Op1: Sander trekt eigen gast in twijfel

Feike Sijbesma, de speciaal coronagezant van het kabinet die zich zorgen maakt over een tweede coronagolf, wordt in twijfel getrokken door de man die hem donderdag interviewde in Op1: Sander Schimmelpenninck. Dat is te lezen op Twitter. Feike beweerde in de uitzending dat er een groot bedrijf is in Nederland waar tien coronadoden zijn gevallen in de jonge leeftijdscategorie 45 tot 55 jaar. Buiten de uitzending om trekt Sander die uitspraken nu openlijk in twijfel.

Coronagezant Feike was behoorlijk stellig in Op1. “Ik ken een aantal bedrijven die heel veel mensen hebben tussen 45 en 55 die overleden zijn. Bij één van de grote Nederlandse bedrijven zijn er tien dodelijke gevallen aan corona. In de leeftijdscategorie 45 en 55“, zei hij.

Een rare influencer uit het publiek daarop: “Zonder onderliggend lijden?

Feike: “Exact. Gezonde mensen, relatief jonge mensen. Die zijn eraan overleden.”

Raar eigenlijk, zegt Sander enkele dagen na de uitzending. “Feike Sijbesma zei donderdag tijdens Op1 dat er binnen één groot NL bedrijf 10 coronadoden vielen te betreuren in de leeftijdscategorie 45-55jr. Kan iemand mij vertellen welk bedrijf dit is? Gezien de absolute getallen lijkt het me haast onmogelijk.

Sander vindt het verhaal van Feike ongeloofwaardig. “Kijk naar de cijfers; dan zou dus 1 op de 3 doden bij dat bedrijf moeten werken. Dat is toch buitengewoon onwaarschijnlijk?

‘Zijlijnbewoner!’

Gooit Sander zijn eigen talkshowgast niet een beetje voor de bus op deze manier? “Niks tendentieus aan het checken van een uitspraak. Als het klopt, kan iemand me dat toch wel vertellen?

Mensen die opperen dat Sander dit beter tijdens de uitzending aan Feike had kunnen vragen krijgen de wind van voren. “Die had ik nog niet gehoord Johan!! Potverdomme wat een goed punt, ouwe zijlijnbewonert van me!“, roept hij dan op zijn bekende neerbuigende toon.

Het is op basis van de de statistieken een zeer onwaarschijnlijk verhaal, waar ik in de uitzending op had moeten doorvragen. Daar kreeg ik de kans niet voor en dus doe ik dat nu. Dat is journalistiek.

Overigens verdedigt Sander wél de drek die een stel influencers uitbraakte in dezelfde uitzending. “Zij vertolken toevallig wel het geluid van veel jongeren“, zegt hij. “Ze stonden zeker wel open voor een redelijk gesprek.

Lees ook:
Dave Roelvink tegen verspreiding coronavirus (24 juli)
Radioruzie: Tim Hofman vs rebelse Op1-influencer (gisteren)

Het fragment is hier terug te zien (vanaf 8:50):

Foto: NPO

61 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jan.
juli 27, 2020 18:31

Het zal door de corona komen,hoe meer positieve testen.
Hoe meer malloten ,randdebiellen en mongolen er op tv komen.
De levensduur van mijn tv gaat er onder lijden.
Het verdien model moet anders,als wij na die malloten kijken moeten wij betaald krijgen.

Gast
Topper Thierry
juli 27, 2020 15:19

Onze Held Geert: Welmoed is intelligent en lekker.

Gast
Onze Held Geert
juli 27, 2020 15:03

Doe mij Welmoed maar met haar selfie toetje

Gast
IK HEB ALTIJD GELIJK
juli 26, 2020 23:24

kopje: SANDER TREKT EIGEN GAST IN TWIJFEL
Hoe durft hij, die Sander! Wat een onverlaat. Gelukkig maar dat wij niet zo zijn.
Weet hij dan niet, dat je sinds corona niets meer in twijfel mag trekken, wat van de overheid, de staatsomroep, het rivm en de who afkomstig is?
Weet hij dan niet, dat er geen democratie meer is en dat de rechtsstaat ook een farce is?
Wat is die Sander dom, zeg.
Wij zijn tenminste niet dom hè? Wij weten wel dat je nooit mag twijfelen aan een deskundige.
De mensen in de vleesindustrie, die met kadavers in de weer zijn, zijn ook dom; ze kennen geen kadaverdiscipline. Corona zal ze leren.

Gast
Meindert Kramp
juli 26, 2020 23:15

Tests kunnen ook het afval in lichaamscellen van een oude griepaanval aanwijzen als corona.
Men wist begin dit jaar al dat die tests vals positief en vals negatief als uitslag kunnen geven.
Toch gaat men door met deze ondeugdelijke rotzooi. Het gaat niet om corona maar om een doel. Het doel heiligt de waardeloze middelen.
Het doel: ABSOLUTE GEHOORZAAMHEID. BEFEHL IST BEFEHL. Zo ongeveer komt het over op mensen, die nog niet in slaap zijn gesukkeld.

Gast
Robert
juli 26, 2020 21:54

Ik heb ook het idee dat feike sijbesma het uit zíjn duim zuigt.
Dit moet worden uitgezocht op waarheidsvinding.

Gast
Jaap
juli 26, 2020 18:37

Anne.
Influenzers zijn de colporteurs van deze tijd ze verkopen niet meer aan de deur maar via hun blog.
De meesten zijn in en in triest.

Gast
Jaap
juli 26, 2020 18:35

Kleine ijdel tuit. Mist alertheid en intelligentie om door te vragen.

Gast
Irene
juli 26, 2020 18:00

Met onderliggend lijden dat zijn de meeste mensen die dood gaan.

Ik ben 76 jaar en kan de jeugd goed begrijpen.

Men heeft het over besmelting waar 97 procent beter wordt.

Waar heeft men het nog over????

Er komt geen vaccin. Virussen blijven. Moeten jonge mensen zo achterlijk blijven leven? ???

Drama en jak knikkers wol NPO 1.

Waar is van gogh inscha meyer son ja Barend.

Dus schimmelpennink grijp je kans in de uitzending. Toon lef.

Cijfers kloppen niet en alle geleerden weten het niet.

Maar hebben de economie verziekt.

Gast
Merel
juli 26, 2020 17:20

@ Matthijs Zelf. Nou Matthijs, ik niet en ik weet er zo nog 532 die ook geen mondkapje willen dragen.
En ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die vanmiddag op ons terras zaten (volgens de regels) wèl voor een mondkapje zijn.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 26, 2020 15:39

Merendeel Nederlanders wil mondkapjes in openbare ruimte. Bron WNL.

Gast
anne
juli 26, 2020 15:27

Ben het met Simon eens.Positief getesten die niet ziek opgenomen of overleden zijn werken aan de groepsimmuniteit. vanwaar deze nieuwe paniek. De deskundigen halen voortdurend hun eigen theorieën onderuit
.Alleen Diederik ( Hommers?) Heeft het nog over het verschil tussen poitief getesten en zieken.Op de dwaling van al die deskundigen zitten we straks weer gevangen.Ik hoop dat er iemand met enig gezag zijN verstand terugkrijgt en opkomt voor de burger en zijn belangen

Gast
anne
juli 26, 2020 15:13

Het schelden op de influenzers door het publiek vind ik beneden pijl.Npo wordt met de dag slechter.Als zij die jonge mensen vragen om toch maar een programma bij elkaar te grabbelen mag NPO1wat mij betreft excuus aanbieden
Als ab Osterhaus er niet zit om met eindeloze herhalingen de tijd vol te praten is er helemaal niks ik vond de influenzers behoorlijk fris
en God zij dank nog niet zo politiek correct Op een aantal punten behoorlijk uitgeslapen aan NPO tafel.Gelukkig heeft ook mijn t.v.een knop. Vind het zo langzaam
aan niet meer weg te trimmen.

Gast
Simon
juli 26, 2020 14:58

Tja als het een groter bedrijf is dan gaat het om een multinational dus mogelijk om de slachtoffers van dat bedrijf wereldwijd. Maar wat nergens aan de orde komt is dat het reproductiegetal niet meer op basis van ziekenhuisopnamen maar van positieve tests berekend wordt. En bovendien niet gecorrigeerd naar het aantal testen dat gedaan worden hoewel dat enorm is toegenomen de laatste weken.

Gast
willembever
juli 26, 2020 14:01

Ik had sterk de indruk dat Dhr Sijbesma als enige aan tafel nog over al zijn goed werkende hersencellen beschikte. Bij de anderen, de presentator incluis, was het meeste wel weg gesnoven.

Gast
willembever
juli 26, 2020 13:51

Een groot Nederlands bedrijf heeft wellicht ook werknemers in het buitenland? Er wordt toch nergens gesuggereerd dat het in Nederland overleden personen zijn?

Gast
Hk
juli 26, 2020 13:45

Feike was eerst nog tegen zelftesten in Op1. ‘Wat heb je eraan als je weet dat je het virus gehad hebt. Niets!’ Nu haalt hij die testen aan om een tweede golf te voorspellen. Wat een rat.

Gast
Jan
juli 26, 2020 13:42

De heer Sijbesma heeft meer bereikt in zijn leven en meer voor de maatschappij gedaan dan Sander in zijn korte leventje.

Gast
Geronimo
juli 26, 2020 13:35

Deze gluiperd is actief in het pillendraaierswereldje. Daarom mogen best vragen gesteld worden omtrent de integriteit van zijn uitspraken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Feike_Sijbesma

Gast
wim11
juli 26, 2020 13:05

Geloof er helemaal niks van die Feike Sijbesma liegt, iedere dode wordt bij de MSM bijna gevierd, en volop in het licht gezet, en dan 10 in 1 bedrijf niet???van 45-55 ?? had avondvullend programma geweest bij de NOS !!!

Sander heeft gelijk, daarbij had Feike direct gereageerd op Sander als hij de waarheid sprak.

Tot slot Feike is aangesteld door dit kabinet en dat zegt eigenlijk alles

Gast
Sabine
juli 26, 2020 12:20

Jammer dat hij de vraag niet tijdens de uitzending heeft gesteld, maar wel goed dat hij het nu uitzoekt! Ben benieuwd…
Hopelijk is Sander bij een volgende keer in Op1 adrem genoeg om de vraag dan dáár te stellen. Ik vind Sander wel steeds beter worden… Kan zich ook optrekken aan Welmoed.

Gast
Sjaak trekhaak
juli 26, 2020 12:09

Achterbaks ventje is het

Gast
Sjaak trekhaak
juli 26, 2020 12:08

Wat is dat toch een rare kneus, die schimmelhomo. Is niks raars aan als iemand de vraag stelt waarom hij dat niet vroeg; maar trouwens:‘m, ik weet wel waarom hij het niet vroeg: omdat het een incapabele interviewer is, die gozer is zo oninteressant. Altijd als ik hem en die praatpop zie Zapp ik direct weg. Nog sneller dan bij de andere koppels.

Gast
Sjaak trekhaak
juli 26, 2020 12:07

Wat is dat toch een rare kneus, die schimmelhomo. Is niks raars aan als iemand de vraag stelt waarom hij dat niet vroeg; maar trouwens:, ik weet wel waarom hij het niet vroeg: omdat het een incapabele interviewer is, die gister is zo oninteressant. Altijd als ik hem en die praatpop zie Zapp ik direct weg. Nog sneller dan bij de andere koppels.

Gast
Tonnie
juli 26, 2020 11:52

Simone Keizerin, doe als ik en sla dergelijke reacties over.

Gast
Freddy
juli 26, 2020 11:47

@XXX Als het een poging is om de mensheid onder controle te houden, waarom wordt er dan niet met harde hand gehandhaafd zoals in sommige andere landen werd gedaan? En waarom zijn er dan steeds meer versoepelingen?

Gast
Max
juli 26, 2020 11:46

De grootste clown is die slappe leuter Sander Schimmelpenninck. Dit gladde mannetje is erg onzeker, dat komt vast omdat hij een dwerg is en waarschijnlijk ook een kleine impotente piemol heeft. Dat moet door deze onzekere dwerg gecompenseerd worden

Gast
Matthijs Zelf.
juli 26, 2020 11:42

Huismaker PVV clown, Er lopen meer gekken los dan er vast zitten was een spreekwoord, Maar is realiteit geworden!

Gast
Anna
juli 26, 2020 11:38

Gravin Sandra Cornelia Schimmelpenninck lijkt een obsessie te hebben met leeftijd. Zij ( ik vind het namelijk net een oud wijf) vindt mensen al snel (te) oud. Dat bevreemdt mij want Gravin Sandra Schimmelpenninck is ook niet meer de jongste en stevent af op middelbare leeftijd. Dat is haar ook aan te zien, ze heeft een oud gezicht.

Ik vind Sandra een oud arrogant vervelend wijf met te veel praatjes. Kan ze niet naar Zweden verhuizen die oude tang?

Gast
Henry
juli 26, 2020 11:35

Sander is arrogant, betweter, slechte journalist

Gast
Brabants boerke
juli 26, 2020 11:32

Die Sander laat bij deze zien dat hij totaal
niet in staat is iemand te interviewen. Achteraf komen zijn vragen pas, als het interview al achter de rug is.
Wat een waardeloze vent die Sander. Denk dat hij heel wat
is, maar het is een waardeloze zak zout.

Gast
Lena
juli 26, 2020 11:21

Sander vindt het verhaal van Feike ongeloofwaardig. “Kijk naar de cijfers; dan zou dus 1 op de 3 doden bij dat bedrijf moeten werken. Dat is toch buitengewoon onwaarschijnlijk?”

Bij ruim 6000 doden zouden er bij dat bedrijf dus 2000 zijn overleden volgens Sander. Ik vind Sander incapabel.

Gast
AliB
juli 26, 2020 10:49

Matthijs Zelf. Hij zegt toch duidelijk dat zijn bron het RIVM is. Je kan op de website van het RIVM deze cijfers makkelijk terug vinden. 45-49: 9 mannen, 15 vrouwen, 50-54: 27 mannen, 20 vrouwen.

Gast
Ron
juli 26, 2020 10:40

Die Feike zit uit zijn speknek te lullen. Klopt geen donder van zijn uitspraken.

Gast
Peter
juli 26, 2020 10:33

Sander doe Nederland een plezier en ga lekker bij je vriendin wonen en kom nooit meer terug je bent en blijf een verwaand ventje, reageer op het moment en niet achteraf doen of je het wel weet doei en goede reis

Gast
Simone Keizerin
juli 26, 2020 10:21

Harry typ eens normaal achterlijk gedoe altijd.

Gast
Geronimo
juli 26, 2020 10:18

Feike Sijbesma ziet eruit als een corrupte aannemer. Je voelt dat wanneer hij tegen je praat dat er iets niet klopt en dat je genaaid wordt, maar je krijgt er de vinger niet achter. Ik begrijp dus wel dat mooiboy pas achteraf komt met zijn bedenkingen. Dat is een kwestie van ervaring opbouwen om dat op het uur U te constateren en de juiste vragen te leren stellen. Gelukkig zorgt de redactie van Ab1 voor onophoudelijke stroom van corrupte idioten en andere pathologische leugenaars, dus hij gaat dat snel onder de knie krijgen. Mooi om te zien dat er eindelijk een zaadje geplant is.

Gast
Huismaker
juli 26, 2020 10:15

En nu eens eindelijk een ECHTE OPEN en EERLIJKE discussie op corona.
Met:
evenveel voor- als tegenstanders
evenveel sprrektijd
geen hinderlijke interrupties (door presentatoren die willen laten zien dat zij gutmensen zijn)
geen dagelijkse pratende hoofden
Experts (doctoren, economen, psychologen enz) te vinden op bijvoorbeeld de dagelijkse Youtubekanalen (zoals Prof Van Wolferen, Mr Hulleman, Dr Arno Wellens)

Kop op mediakartel. Niet zo bang zijn. Want heel veel mensen geloven niet meer in de opgelegde sprookjes. Griep verdwenen ? Durf eens het geluid te horen vanuit de maatschappij ! Durf ! De staatspropaganda is inmiddels wel bekend.
75 jaar vrijheid toch ?
Dat is toch ook vrijheid van meningsuiting ?

Gast
MolTalk
juli 26, 2020 10:15

Sander Schimmelpenis, Schimmelzak, Schimmelpick, Schimmelaars, Schimmelpiemel weer in de bocht.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 26, 2020 10:07

Fred graag even een bron.

Gast
Jack
juli 26, 2020 10:06

Grote bek op twitter. Wat een clown.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 26, 2020 10:03

Sander je had direct moeten doorvragen het komt nu in jou leeftijd categorie.

Gast
Fred
juli 26, 2020 09:54

Er zijn in NL 36 mannelijke en 35 vrouwelijke doden tussen 45-55 jaar volgens site RIVM. 1 op 3 klopt dus niet helemaal. Maar blijft laag aantal en daarom begrijp ik dat jongeren het probleem niet zien.

Gast
Harry
juli 26, 2020 09:53

Het is heel simpel:

Het is een beetje dom van de

heer Schimmelpenninck dat hij

de heer Sijbesma met deze be-

wering weg heeft laten komen.

Juist op dit punt had hij nieuws

kunnen maken. Een echte nieuws-

jager had de heer Sijbesma het

vuur na aan de schenen gelegd

na diens specifieke uitspraak

over die bedrijven/coronadoden.

Zijn trieste reactie achteraf

(“Daar kreeg ik de kans niet voor”)

op de vraag waarom hij hier niet

doortastender had opgetreden,

maakt deze misser alleen maar

erger. Een presentator van een

serieuze talkshow die geen moge-

lijkheid ziet om zijn gast urgente

vragen te stellen… Is dit een fout

in het format of heeft de betref-

fende presentator dan gefaald?…

Als de heer Schimmelpenninck

van deze misser heeft geleerd,

heeft-ie toch nog zin gehad.

Indien hij bij het standpunt

blijft dat hij hier geen tijd

voor had, zaagt hij met deze

quote aan zijn stoelpoten

bij Op1 en ziet het er straks

ook letterlijk uit alsof iedereen

hem ‘onder tafel lult…’

Gast
Bea
juli 26, 2020 09:52

Is dit edele mannetje Feike een data rommelaar, of is het een echte rommelaar?

Gast
L. Koopmans
juli 26, 2020 09:47

Het is maar de vraag of deze doden worden meegeteld met de NL statistieken. Bij veel zwaar werk, bv slachterijen, worden arbeiders met busjes uit Duitsland aangevoerd. Stel dat Sijbesma doelde op zo’n slachterij dan is het wel een Nederlands bedrijf maar zijn het Duitse doden.

Gast
Sookie Stackhouse
juli 26, 2020 09:37

“Dan zou er 1 op de 3 doden bjj dat bedrijf moeten werke “? Waar komt die rekensom vandaan?

Gast
Maria Pilgrim
juli 26, 2020 09:34

Die arrogante zakkenwasser van een sybesma heeft zijn haren laten kleuren en er schaamhaar laten bijplakken. De zieligerd.
en nou maar denken dat de vrouwtjes (of de mannetjes, vuile flikker) daar op vallen.
Arrogante zak!

Gast
Curryworst
juli 26, 2020 09:29

Malle Sandertje is en bljift in hart en nieren een knulletje van adel: arrogant, betweterig, niet tegen kritiek kunnen.
Al die volkse mensen die hun mening maar geven…

Gast
Klaas
juli 26, 2020 09:26

Ik denk dat Sander Schimmeltokkie wel een punt heeft.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen