Marc Dik: ‘Herhalingencircus RTL en SBS onverstandig’

Geplaatst op di 07 jul 2020 om 13:15

Tv-producent Marc Dik, wiens Skyhigh TV achter bekende tv-titels als De Slimste Mens en De Slechtste Chauffeur zit, vindt het onverstandig dat RTL en SBS in de zomer een herhalingencircus optuigen. Dat geeft hij aan op Twitter. RTL en SBS gaan in de zomer zo’n beetje volledig op de automatische piloot: het hele uitzendschema staat bol van de herhalingen. “Schedulers van de tv-zenders… Ik begrijp ze niet goed. Al wekenlang, en more to come, herhalingen.

Herhalingen zijn anno 2020 heel onverstandig, zegt Marc. “Het is gestoeld op het ouderwetse idee dat in de zomer iedereen op vakantie is. Maar juist de jonge doelgroep (20-34 zonder kinderen) gaat veelal buiten schoolvakanties om weg.

Het aantal vakantiegangers valt, ook buiten coronatijd, sowieso wel mee, meent hij. “In de vakantie piek-week zijn sowieso maar vier miljoen mensen maximaal het land uit.

De overblijvers willen niet meer herhalingturen, stelt hij. “Deze groep (maar ook oudere kijkers) maandenlang niet bedienen is ze definitief wegjagen naar Netflix etc.

Is een zomerschema vol nieuwe titels wel te betalen? “Ik zeg ook niet dat ze niet moeten herhalen maar meer moeten spreiden.

Beter programmeer je gelijkelijk gedurende het jaar nieuwe titels en mix je dat met herhalingen. Dus niet het ouderwetse en vastgeroeste 8 maanden ‘nieuw’ en 4 maanden ‘oud’.

Lees ook: RTL en SBS raken Angela keihard: ‘Echt verschrikkelijk’ (29 juni)

Foto: RTL, SBS








20 Reacties op “Marc Dik: ‘Herhalingencircus RTL en SBS onverstandig’”


  1. Patty Brard

    Als ze mij zouden vragen dan zou ik de meest spectaculaire flopshow aller tijden neerzetten. De meest ordinaire en vulgaire show die je kan bedenken.
    Zo smerig, dat ze hem niet zouden dúrven herhalen.
    Nu ga ik poepen, ik zie dat er een tafeltje vrij is.

  2. Ronald

    Ja, RTL is door het kopie/plak/jatwerk en Talpa heeft nog weinig geschiedenis om uit te melken.

  3. Paul

    Op rtl 4 valt het nu nog wel mee, daar is alleen 20:30-21:30 uur nu herhaling, wordt volgende week wel meer.

  4. Paul

    Ronald
    di 07 jul 2020 om 13:21

    Hahaha, SBS 6 bestaat al bijna 25 jaar hoor!

  5. Milan

    Als na Angela de Jong ook andere het gaan opvallen dan zal het wel waar zijn.

  6. Paul

    Ronald = Milan

    Manier van schrijven zegt genoeg… Andere i.p.v. anderen…

  7. Stop Herhalingswaanzin Talpa TV en RTL Nederland

    Het is nog nooit zo erg geweest als de afgelopen maanden.

    Niet alleen met herhalingen maar ook met het oprekken van meer dan uitgemolken formats.

    Over actualiteit en creativiteit zullen we het maar niet meer hebben.

    Kijkers worden volledig geminacht door commerciële zenders.

  8. Milan

    Paul = Ad = en nog heel veel meer

    Veel …… en !!!

  9. Mark

    RTL en SBS zijn gewoon bang voor de NPO, vandaar de hh. Volgende week Slimste Mens hele zomer lang elke avond marktaandelen van 30%. RTL en SBS hebben het nakijken. Die staan pas eind augustus weer op scherp, dan gaat SBS 6 zoals gewoonlijk precies een week eerder van start dan RTL 4. Is elk seizoen weer hetzelfde, en een week later vallen alle nieuwe titels op 6 als een plumpudding in elkaar als RTL 4 met hun nieuwe programma’s begint.

  10. ropart

    ongeveer 21000 dementen in nederland die niet klagen!

  11. Ron

    Die herhalingen zijn helaas een noodzakelijk kwaad om dat er in de afgelopen maanden niets nieuws gedraaid is, dat wordt gemakshalve maar even vergeten door deze producent. Dat zou hij toch moeten weten. Anders hadden alle evenementen wel door gegaan, had je het EK, Tour de France (in hun gebruikelijke weken in juli gehad), de Olympische Spelen bovenop allerlei nieuwe content van de commerciële stations. Normaal gesproken zijn er wel veel herhalingen in de zomermaanden maar lang niet zoveel als nu wordt voorgespiegeld. Dat is inderdaad wel eens erger geweest maar de laatste jaren valt dit reuze mee.

  12. Lachgas

    Zou al een hoop schelen dat in programmaguide op tv of in de bladen wordt gemeld dat het herhaling betreft!

  13. Zomerstop gedateerd

    We kennen toch ook geen internet stop?

    Gedateerde wijze van programmeren. Komt uit een tijd dat iedereen tegelijk op vakantie was en we nog geen 24/7 internet hadden.

    Helaas is de TV wereld, met name de commerciële zenders, in 1991 blijven hangen.

  14. RTL en Talpa hele jaar op automatische piloot

    Gordon exclusief (gisteravond) geeft heel goed aan hoe snel Talpa, maar ook RTL, achteruit gaan.

    Het lijkt wel of elke vorm van durf, vernieuwing en creativiteit is verdwenen.

    Angst?

  15. Captain Caveman

    Als je ziet hoeveel kantoor personeel er in dat RTL gebouw is weggestouwd ga je haast denken dat er elke week een premiere komt met het kaliber Titanic, Star Wars of LOFTR! Maar nee, herhalingen en reclame’s van herhalingen. Ik denk dat sommige wel een brief op hun deurmat krijgen of een ‘heb je even’ gesprek! Zo werkte ik in een bedrijf met 5 man in de werkplaats en 31 op kantoor! Gaat fout!

  16. greet

    Hou toch op, er wordt al jaren herhaald in de zomermaanden en nu opeens is het een issue ?

  17. ikweethetbeter

    We missen de sportzomer helaas . Maar wat nu gebracht is ,is vreselijk .!!!!!!!!

  18. Bart

    Helemaal mee eens! En ook beter aankopen qua formats, series en buitenlandse (Belgische) programma’s. Je overige zenders anders programmeren(indelen) Waarom zijn er nog geen nostalgische kanalen in 80’s en 90’s stijl? Hartstikke in op dit moment en heel goedkoop te vullen met programma’s, series en films die veel mensen wel (weer eens)willen zien.

  19. Lekker verdienen bij RTL

    Als RTL ster:

    1 x werken
    6 x herhaald worden

    Wie wil dat niet. 50 weken per jaar op de bank zitten

  20. MediaPrak

    Tot 2019 Was het ook beleid bij RTL om het aantal herhalingen in de zomer te beperken, Maar toen kwam ‘Covid-19’. De terugval van commercials bij RTL is blijkbaar zo groot dat het 21:30 tijdslot is opgegeven en er de hele zomer geen ‘geld’ is voor nieuw amusement. De zou je als concurrent (Talpa-SBS) op in kunnen spelen, maar ook bij deze zender groep is de bodem van ‘Sjonnie’ s geldkist in zicht. Lachende derde: de NPO.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.