Kinderhand snel gevuld: Britse HHB wint op zondag


De kijkcijfers van zondag 28 juni 2020 (SKO)

De lineaire televisie heeft heel weinig in petto voor mensen die ondanks het herhalingencircus toch elke avond trouw de televisie aan zetten. Een kinderhand is snel gevuld en zo kan het gebeuren dat de Britse versie van Heel Holland Bakt nu hét meest bekeken programma is op zondagavond prime time. Er keken gisteren direct na het Achtuurjournaal bijna 1,1 miljoen mensen (24 procent) naar en daarmee bleef NPO 1 de concurrentie ver voor. Al deed SBS 6 het met een herhaling ook aardig.

SBS 6 bood met een herhaling van Mr. Frank Visser Doet Uitspraak het meest bekeken alternatief: daar keken 762.000 mensen (17 procent) naar. Het 20.30 uur-brons gaat naar RTL 4: Holland – België trok in de herhaling 494.000 kijkers (11 procent).

De meest bekeken titels om 21.30 uur waren Love is in the Air met 665.000 kijkers (16 procent) op RTL 4, The Great British Sewing Bee met 619.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 511.000 kijkers (12 procent) op NPO 2. SBS 6 bleef steken op 381.000 kijkers (9 procent) voor Africa.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen: 423.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Double Trouble: 319.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 252.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X2: 232.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 189.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Dierenkliniek Down Under: 156.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half acht nieuws (953.000), Studio Sport (751.000), EenVandaag (703.000), RTL Boulevard (458.000), vtwonen (425.000) en De Grote Verbouwing (372.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,4 miljoen), Hart van Nederland (704.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.910.000
02. Op1 (NPO1) 1.352.000
03. The Great British Bake-Off (NPO1) 1.059.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 953.000
05. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 762.000


06. Studio Sport (NPO1) 751.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 704.000
08. EenVandaag (NPO1) 703.000
09. Love is in the air (RTL4) 665.000
10. The Great British Sewing Bee (NPO1) 619.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 511.000
12. Holland – België (RTL4) 494.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 458.000
14. Shownieuws (SBS6) 455.000
15. Vtwonen (SBS6) 425.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.7%
2. SBS6 / 12.4%
3. RTL4 / 12.3%
4. NPO3 / 5.4%
5. NPO2 / 5.3%


6. Vero / 5.2%
7. RTL7 / 4.9%
8. NET5 / 4.4%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL5 / 2.5%


11. RTLZ / 1.8%
12. Comedy / 1.5%
13. Discov / 1.5%
14. SBS9 / 0.9%
15. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,4%
2. Talpa TV 22,9%
3. RTL Nederland 22,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

38 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Chiel
juni 29, 2020 23:39

Het decor van hvn en shownieuws past wel bij het decor van het weer. Ziet er toch niet uit. Lachwekkend die landkaart, lijkt wel 1990.

Gast
Mick
juni 29, 2020 21:46

Dat nieuwe Hart van Nederland ziet er dus echt slecht uit. Helemaal geen vooruitgang. Bij RTL Nieuws ziet de chroma key er tenminste strak uit.

Gast
Flippo
juni 29, 2020 21:36

2 J, Bart etc. wat dacht je van 18 afleveringen van Bureau 040 van 30minuten nu ze de late night talkshow van 22.30 naar 22.00 zetten. Kan dan op maandag in combi met Kopen zonder kijken (opnames lopen) Voor hetzelfde geld (opnames lopen met Natasja Froger) en Uitstel van Executie (oproep loopt voor nieuw seizoen). Was vorig jaar ook redelijk succes, dus gewoon doorgaan met deze combi

Gast
JobF
juni 29, 2020 21:26

Jammer als expeditie robinson niet door gaat maar natuurlijk wel begrijpelijk

Gast
aammehoela
juni 29, 2020 21:04

Heb dus bewust afgelopen weekend vrijwel niets gezien. Enkel een journaal en gisteravond een stukje Op 1. Dat was het. Vanavond is er ook niets, bij Beau die walgelijke Baudet, dus kijk ik niet oftewel ik vermaakt me best met de radio aan op de achtergrond. En uiteraard vandaag om 7 uur de tv uitgezet toen M begon………..

Gast
MC bezoeker 26
juni 29, 2020 20:26

@J Ik zag ook ergens voorbij komen dat Kopen Zonder Kijken alweer in het najaar komt. Lego Masters staat er ook voor 2021 alweer helemaal op, dus zal ook wel een paar maanden naar voren gehaald worden. Was The Big Music Quiz niet al opgenomen?

Gast
J
juni 29, 2020 20:11

@Bart: Kijk maar op de site van Weet Ik Veel, 9 opname dagen met een opname ’s middags en een opname ’s avonds.

Bureau 040 krijgt er ook 18, zie: http://www.politie.nl/nieuws/2020/mei/28/00-ewout-genemans-politiewerk-in-eindhoven-is-echt-anders-dan-in-amsterdam.html

Gast
J
juni 29, 2020 20:10

Overigens zou volgen John, Ontvoerd & Dossier van den Heuvel op zondag 21:30 komen. Dus geen Bureau 040 zoals ik net zei.

Gast
Bart
juni 29, 2020 20:00

@J 18x Weet ik veel? Ik kan het me haast niet voorstellen. 18x is wel heel veel namelijk. De kinderversie van Expeditie Robinson (ook zo lekker creatief weer en ik benieuwd welke bn’r kinderen er bij zitten) moet ook nog ergens in het schema.

Gast
J
juni 29, 2020 19:53

@MC Bezoeker 26

Zeker, ze hadden dan beter 10 afleveringen kunnen maken en nog een reeks van iets anders. Maar ze weten wel dat Weet Ik Veel tussen de 900 duizend en 1,3 miljoen zal gaan scoren, in vergelijking met De Battle of Holland-Belgie wat dit seizoen ook op zondag stond.

Vrijdag:
Vanaf 28 augustus: The Voice Senior
Vanaf 25 september: The Masked Singer
Vanaf 6 november: The Voice Of Holland
vanaf 19 maart: The Voice Kids

Zaterdag:
Vanaf 29 augustus:
20:00 Holland’s Got Talent
22:00 ?

Vanaf 7 november:
20:00 Oh Wat Een Jaar
21:30 ?

(voor 22:00/21:30 hebben ze evt The Big Music Quiz en Ranking The Stars, mochten ze dat al gaan maken)

Zondag:
Vanaf 30 augustus:
20:00 Weet Ik Veel (18x)
21:30 Bureau 040 (18x) (Dit wordt ook een reeks van 18 afleveringen, past dus goed na de 18x Weet Ik Veel)

Gast
💭 (wordt straks verwijderd)
juni 29, 2020 19:52

Gunoten van het Journaal.
TLP wederom 2de….
Veronica andermaal beter!

Gast
Mart
juni 29, 2020 19:46

Het nieuwe decor bij Hart van Nederland: Wat verschrikkelijk! Slaat compleet de plank mis (alweer!).

Gast
hahaha
juni 29, 2020 19:32

@Alles Weer Anders

1 Tegen 50 is zelfs voor NPO1 begrippen een mega bejaarden programma.

Gast
MC bezoeker 26
juni 29, 2020 19:26

@J Ze moeten wel oppassen dat die reeksen niet te lang gerekt worden. Daar maak je ten eerste het programma voor de langere termijn mee kapot (Miljoenenjacht is een goed voorbeeld van hoe een programma na al die jaren interessant blijft) en ten tweede word je zender zo echt een eenheidsworst. Maar zou een goed alternatief zijn voor Expeditie Robinson.

Gast
Justin
juni 29, 2020 19:05

@J 14.10,

Dat is mooi voor de RTL4 zondag 👍

Gast
Alles Weer Anders
juni 29, 2020 19:00

Volgende week is alles weer anders.
Dan begint 1 Tegen 50 op RTL4.
Let maar op: Dit wordt het best bekeken programma op prime time….

Gast
Chiel
juni 29, 2020 15:15

@West, helemaal goed. Als jij er de veiling websites en de radio tak en weet ik wat er nog meer bij Talpa zit er bij wil halen om te zeggen dat mensen ‘de zenders van Talpa weten te vinden’ prima.

Gast
J
juni 29, 2020 14:10

RTL4 lijkt in het najaar al te komen met een nieuwe reeks Weet Ik Veel, opnames zijn in augustus:
https://aanmelden.tv/weetikveel-kandidaten-seizoen9

Opvallend! Lijken maar liefst 18 afleveringen te zijn! Ik gok doordat Expeditie Robinson niet door gaat, ze dit het hele najaar op zondag gaan zetten.

Gast
. WEST*
juni 29, 2020 13:07

@CHIEL Omzet RTL Nederland Pakweg 500 miljoen, Talpa ruim 1,5 miljard

Gast
Mark
juni 29, 2020 13:02

SBS 6 met de zoveelste hh van Mr. Visser en de kijkers smullen ervan. En dan te bedenken dat ze eerst BBC Africa om half 9 hadden staan. Als ze dat hadden gedaan was SBS 6 gisteren weer ruim onder de 10% avondmarktaandeel gekomen. Dus door Mr. Visser zitten ze nu boven RTL 4.

Ook maar voor een weekje want 1 Tegen 50 gaat volgende week 1 miljoen kijkers halen.

Gast
Mark
juni 29, 2020 12:59

RTL 7 gaat rustig door met ouwe meuk films uitzenden onder het mom van VHS Friday. Geniale promo! In zeer slechte kwaliteit, alsof het een videobandje betreft. Ze gaan op vrijdag nu oude actietoppers uit het VHS huurtijdperk uitzenden. Niet vergeten terug te spoelen, zo eindigt de promo. Met die films gaat RTL 7 à la Spencer/Hill afgelopen week ook weer scoren. Onder het mom van heimwee tv.

Gast
Mark
juni 29, 2020 12:28

NPO 1 haalt Mindfúck maar weer eens uit de mottenballen. In de tv-gidsen staat bij donderdag half 9 “onbekend” maar dat worden dus hh van Mindfúck. Dat nep-programma kan echt niet meer, maar voornamelijk de linkse elite en de oudjes laten zich graag voor de gek houden. Programma is al compleet uitgemolken tot aan eindeloze compilaties en bn’ers met hun favoriete momenten aan toe. Creatieve armoe!

Gast
Miljoen
juni 29, 2020 11:57

Zelfs op zondag maar 3 programma’s met meer dan 1 miljoen kijkers. Kabeltelevisie was nog nooit zo op zijn retour?!

Gast
Chiel
juni 29, 2020 11:31

@. WEST*, Jij hebt het over een alternatief van lineaire tv en komt met Talpa? Dan is RTL beter bezig met Videoland. Ze verdienen nog miljoenen, zelfs met de 40e herhaling van Flodder. En Talpa weten te vinden? NET5, Veronica en SBS9 haalt amper de 200.000 kijkers. Grapjas.

Gast
Chelsey
juni 29, 2020 10:50

Netjes Talpa tv! Zonder NSB’er Wilfred G. kan het dus ook gewoon! laat hem maar overlopen naar die Luxemburgse open riool zender van Herr Bertelsmann! Een prima omgeving voor zo’n stinkende rioolrat waar de viezigheid van afdruipt! Van die aanhoudende penetrante rioollucht zijn jullie dan meteen ook af en het scheelt ook nog een hoop wasknijpers! Weg met die slappe lul!

Gast
Guttegut
juni 29, 2020 10:42

William Raaf opsodemieteren naar een onbewoond eiland. Geen tv, geen mensen, ideaal voor jou en vooral mij.

Gast
. WEST*
juni 29, 2020 10:22

@ Chiel Videoland??? Ze verdienen geen euro ! Het is alleen prestige !

Feit is wel dat de kijker steeds meer de zenders van Talpa weet te vinden
Als Talpa zoveel kijkers zouden verliezen als RTL NEDERLAND , dan had Talpa geen kijkers meer

Gast
Chiel
juni 29, 2020 10:16

@West, naar Talpa? RTL heeft tenminste nog Videoland. Naar KIJK? Slaat echt werkelijk nérgens op wat je zegt.

Gast
. WEST*
juni 29, 2020 09:21

zal nog veel erger worden voor RTL NEDERLAND , de meeste zijn de zender gewoon zat , zoeken steeds meer naar een alternatief, en daar heeft Talpa iets voordeel van
De RTL bazen mogen blij zijn met de Surinaamse bevolking die hier wonen, die kijken nog , wat daar staat hij de hele dag aan ! De Echte getogen geboren Nederlander kijk prakties niet meer
Dus kunnen ze beter de naam veranderen in RTS

Gast
aldus
juni 29, 2020 09:20

RTL=24,6%. MC mist 8% marktaandeel van RTL. Lastig; optellen.

Gast
oja
juni 29, 2020 09:02

RTL moet zich nu echt eens zorgen maken en next step zetten…

Gast
Wilfred Geen Nee
juni 29, 2020 08:59

Domme zet van WG om aan te schuiven bij Jeroen en Fidan, compleet in de hoek gedreven, het is uiteraard niet gelukt om zichzelf beter op de kaart te laten zetten heel dom van WG om te denken dat hij deze twee zwaargewichten zou kunnen overtuigen

Gast
Ray
juni 29, 2020 08:59

En zo hebben die ouwe, foute Bud Spencer en Terence Hill-films het deze week nog best aardig gedaan. Beter dan menig recente Nicolas Cage-film.
Nog een tip voor de NOS: zend op zondagmiddag eens een uitgebreide samenvatting van een leuke Olympische Spelen uit. Daar hebben meer mensen lol van dan van steeds die oude voetbalwedstrijden, ofwel de meest onsportieve sport ooit.

Gast
William Raaf
juni 29, 2020 08:57

Die cijfers liegen er niet om. Minder dan 9% van de bevolking kijkt nog naar lineaire Staatstv. (hoogsste waardering want het gemiddelde programma trekt zo rond de 1%)
Hoogste tijd om van de NPO een betaaldienst te maken. Eigen broek ophouden Grachtengordel, niet parasiteren

Gast
Wyatt
juni 29, 2020 08:42

RTL NL is 24,6 %

Waarom RTLZ niet meetellen maar SBS9 wel?

Gast
Zo maar een zondagavond in de maand juni
juni 29, 2020 08:38

Zo maar een zondagavond in de maand juni 2015(28/6)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,4%
2. SBS Groep 23,3%
3. RTL Nederland 21,7%

En zo maar een zondagavond in de maand juni 2020(28/6)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,4%
2. Talpa TV 22,9%
3. RTL Nederland 22,8%

Cijfers zeggen alles. Iedere avond weer.

Gast
Dartsfan
juni 29, 2020 08:35

Talpa eindelijk échte goede cijfers, SBS6 verslaat rtl4 zelfs!

Gast
Ruud
juni 29, 2020 08:34

NPO op eenzame hoogte.

Talpa prachtige cijfers voor de zondag

RTL zakt dieper en dieper de afgrond in.

VI mannen zijn alle 3 verantwoordelijk voor de uitzending. Ze wisten overal van.
Zeer laf van Gijpje

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen