Perspectief biedende Rutte trekt 7 miljoen kijkers
De kijkcijfers van woensdag 6 mei 2020 (SKO)
De kritiek werd luider, dus kwam Mark Rutte er niet onderuit: eerder dan gepland kondigde hij woensdagavond in een persconferentie op televisie de geleidelijke beëindiging van de intelligente lockdown aan. Verspreid over de drie grootste tv-zenders van het land keken er bijna 7 miljoen mensen naar de live-uitzending en dat is niet genoeg voor een record. De persco van twee weken geleden, die resulteerde in een grote teleurstelling, noteerde maar liefst 7,8 miljoen kijkers.
Tijdens de persconferentie kondigde Rutte aan dat het leven geleidelijk aan weer wordt opengesteld, aankomende maandag te beginnen met kappers en andere contactberoepen. Een gedeeltelijke heropening van de horeca volgt op 1 juni.
Veruit de meeste mensen keken naar de uitzending op NPO 1, namelijk 5 miljoen. RTL 4 wist 1,4 miljoen kijkers te trekken en SBS 6 kwam uit op 524.000 kijkers.
Een overzicht van de kijkcijfers van Rutte’s coronapersconferenties tot nu toe:
- 16 maart: 7,0 miljoen (geen persco, maar de toespraak)
- 19 maart: 3,5 miljoen
- 23 maart: 7,6 miljoen
- 31 maart: 7,6 miljoen
- 7 april: 4,9 miljoen
- 14 april: 5,0 miljoen
- 21 april: 7,8 miljoen
- 6 mei: 7,0 miljoen
Door naar prime time: daar was de natuurdocu WAD het meest in trek met 1,4 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1. Aansluitend trok Jouw Stad Ons Dorp slechts 680.000 kijkers (13 procent).
RTL 4 pakt zilver dankzij het door 907.000 mensen (15 procent) bekeken Help Mijn Man Is Klusser, Beau scoorde erna 744.000 kijkers (15 procent).
SBS 6 volgt RTL 4 op de voet met Steenrijk Straatarm (843.000 en 14 procent). Hart in Aktie trok direct erna 743.000 kijkers (14 procent).
Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur met 761.000 kijkers (14 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Veronica scoorde met Mission Impossible Fallout: 587.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mummy Tomb: 239.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Gevaarlijkste Wegen: 227.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 200.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Bridget Jones: 178.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Mothers Day: 162.000 kijkers.
Top 15 01. Journaal extra (NPO1) 5.043.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.950.000 03. M (NPO1) 2.469.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.629.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.481.000 06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.466.000 07. RTL Nieuws Extra (RTL4) 1.418.000 08. WAD (NPO1) 1.351.000 09. Op1 (NPO1) 1.154.000 10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 915.000 11. Help mijn man is klusser (RTL4) 907.000 12. Steenrijk Straatarm (SBS6) 843.000 13. Nieuwsuur (NPO2) 761.000 14. Met het mes op tafel (NPO2) 753.000 15. RTL Boulevard (RTL4) 750.000 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 35.3% 2. RTL4 / 15.5% 3. SBS6 / 9.6% 4. Vero / 6.8% 5. NPO2 / 6.1% 6. NPO3 / 3.3% 7. RTL7 / 2.9% 8. NET5 / 2.5% 9. RTL8 / 2.3% 10. RTL5 / 2.1% 11. FOX / 1.2% 12. Discov / 1.0% 13. SBS9 / 0.9% 14. Spike / 0.9% 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,7% 2. RTL Nederland 22,8% 3. Talpa TV 19,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS