‘Op1, haal doemdenker Ab Osterhaus van de buis!’

Ab Osterhaus is niet alleen de Peter R. de Vries onder de virologen (niet van de buis af te slaan), maar ook de doemdenker onder de virologen: nu we in het land weer een béétje lucht krijgen, is hij er als de kippen bij om in zijn stamcafé Op1 een gitzwart scènario te schetsen. “In september krijgen we de grote wave, dan gaat het weer gebeuren, zeker als de mensen zich zo gedragen als we het afgelopen weekend gedaan hebben. Ik denk dat het inderdaad onverantwoordelijk is.

Hij doelt erop dat men er afgelopen weekend lekker op uit trok toen het zulk mooi weer was. “Ik vraag me af wat er over twee, drie weken gebeurt, nadat we dit gezien hebben het afgelopen weekend. De kans is heel groot dat het weer omhoog gaat.

En dat terwijl er na het stralende Paasweekend helemaal geen piek is geweest. Osterhaus is desondanks in paniek. Hij wil nu alsnog een ‘échte lockdown’ instellen.  “Dat zou een aantal weken minimaal gaan duren.

Mensen beginnen er op de sociale media echt heel moe van te worden. “Is het werkelijk zo moeilijk voor Op1 om eens een viroloog met een afwijkende mening uit te nodigen? Zo klaar met de in de put pratende toon van Ab Osterhaus. Totale over-exposure van 1 mening“, zegt musicalbobo Maurice Wijnen.

Zanger Jan Rot is het met hem eens. “Nou echt, hij is nog vervelender dan die hele ziekte.

Ook Tom Egbers vindt dat Osterhaus een te groot podium krijgt. “Vanavond in Op1 een nieuwe opleving van Ab Osterhaus“, sprak hij.

Overigens kon Osterhaus ook in Op1 zelf rekenen op tegenspraak. Psychiater Damiaan Denys: “Ik snap dat iedereen thuis virologisch gezien het optimum is en zo lang mogelijk binnen blijven en niets doen, maar het gaat om mensen. We zijn nu in de achtste week en je ziet dat het steeds moeilijker wordt om te dragen.

Lees ook:
‘Tv-viroloog Ab Osterhaus aandachtsgeil en geldbelust’ (5 april)
VI-mannen gniffelen om Ab Osterhaus op Story-cover (7 april)
Na GeenStijl, Story en VI: NRC slacht Ab Osterhaus af (7 april)
Op1 zet Ab Osterhaus-filter op Maurice de Hond (19 april)
Mediapanel Radio 1 kritisch over Ab Osterhaus in Op1 (30 april)
Ab Osterhaus: ‘Sluit jongeren op om mij te beschermen’ (1 mei)

Foto: NPO

68 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Klaas
mei 18, 2020 14:28

Zoals hij zondagavond (17e) tegen die huisarts en tegen hydroxychloroquine aan het ageren was… het toppunt was wel dat hij zei: straks gaan er meer mensen dood aan het gebruik van het middel dan aan de ziekte. Op het moment dat een viroloog zoiets onwetenschappelijks zegt, weet je dat hij een dubbele pet op heeft. En dat misprijzende lachje om iemand die mensenlevens probeert te redden. Ik vond het een beschamende vertoning.

Gast
Jos
mei 14, 2020 11:09

Ik vind het wel prima dat er iemand is met verstand van zaken ons regelmatig met de neus op de feiten drukt.

Gast
Kattie
mei 13, 2020 23:54

Ik snap niet dat die man überhaupt nog op Tv is
Ik heb het filmpje gezien dat hij zo blij was dat met Mexicaanse griep een kind erg besmet was hij.was zo blij dat hij er een op ging drinken met z.n maten want hij zag alleen maar geld
Is een geld wolf zeggen zijn mevrouwen zelf en nu verdiend hij weer hij bij met in talk
Show te zitten .ik haat die man dat iemand hem nog gelooft snap ik niet .waarom zit er nooit eens iemand die de waarheid zegt.

Gast
Geronimo
mei 13, 2020 22:46

Het feit dat een griezel en een stuk menselijk afval als Ab Osterhaus zoveel exposure krijgt, zegt denk ik veel over hoe corrupt de NPO is. #Followthemoney

Gast
Richard de Bie
mei 13, 2020 21:03

Eindelijk een goed bericht Ab Osterhaus misselijk makend ventje en dan zijn er nog mensen die dit willen horen ?????Bas bijvoorbeeld denk eens na neem gerust een glas Whiskey en proost op je vriend met de Mexicaanse griep en zijn vaccins

Gast
Flits Bom
mei 13, 2020 20:55

Slecht mens die Ab

Gast
peterspijkers.sr@gmail.com
mei 13, 2020 19:10

Ik weet niet hoe de redactie en vooral ook de presentatoren van dit programma te verzoeken om die quasie gepromoveerde viroloog van de zender te verwijderen.missvjien lukt dat het best als we massaal tot na het optreden van deze man even overschakelen naar een andere zender.

Gast
Maartje
mei 13, 2020 16:49

Zullen we na alle corona-ophef horen dat de virologen hebben gelogen?

Gast
Ria
mei 13, 2020 16:04

Wordt tijd dat die van de buis wordt gehaald, vreselijke man

Gast
Fons
mei 13, 2020 15:35

Steeds meer kijkers naar Op1 haken af omdat ze met het gezeur van Osterhaus wel klaar zijn. Onbegrijpelijk dat hij bij Op1 nog steeds een podium krijgt.

Gast
teuntje
mei 13, 2020 14:07

Kijk niet naar Op 1 als die vervelende fake Giovanca er is wat is dat mens superdom zeg ze kan absoluut niet presenteren

Gast
Daaristiewer
mei 13, 2020 13:42

Dat krijg je als je criminelen continu een podium geeft.
Ab hoort in de EBI Vught thuis met een maandelijkse Tamiflu in zijn arm.

Gast
Ronald
mei 13, 2020 13:12

Laten we niet zo onze frustratie uiten op virologen. Ook zij tasten vaak in het duister en hebben niet alle wijsheid in pacht. Logisch inzicht is een veel beter uitgangspunt. Het meest logisch is het meest wetenschappelijk. Kwa virologen gaat mijn voorkeur toch uit naar Osterhaus. Hij hij al vaak gelijk gehad. En als je dan liever even geen viroloog wil horen google dan eens op wiskundige Bert Slagter.

Gast
Pipo
mei 13, 2020 13:06

Ab kennen we nog van de Mexicaanse griep, waarbij overheden in totaliteit voor miljarden zijn opgelicht door de ziekmakende industrie. Het vaccin tegen Mexicaanse griep heeft enorm veel gezondheidsschade bij mensen gebracht.

Vaccineren leidt altijd tot een verzwakking van het immuunsysteem. Geen enkele arts of instanties aanvaard aansprakelijkheid bij schade door vaccins. Van geen enkele vaccin in de wereld bestaat enig bewijs dat het veilig is en effectief werkt. Eén blik op de bijsluiters zegt genoeg over deze kwakzalverproducten.

Gast
Paul
mei 13, 2020 12:56

Hier gaat de tv ook op een andere zender als Ab aan tafel komt. Een verschrikkelijke negatieve vent.

Gast
Angela
mei 13, 2020 12:45

Hij is wel eerlijk. Hij had ons gewaarschuwd voor de eerste golf en dat de Ic vol zouden lopen maar niemand geloofde hem. Dus tja laten we hopen dat de 2de golf er niet komt en er een vaccin is.

Gast
mama nouskouri
mei 13, 2020 12:29

lees het verhaal en kijk daarna de uitzending: MC zet foute citaten neer. En 90% hier neemt dit voor waar aan. Wat een belachelijke kritischheid

Gast
Captain Caveman
mei 13, 2020 12:27

Lieden waar we nog nooit van hebben gehoord of meegemaakt zijn na enkele zinnen in de juiste talkshow direkt geridderd tot redder, leider, rots in de branding voor velen. Grote bek over anderen maar je eigen ouwe moer latten verrekken want er is geen tijd tussen het faceboeken door!

Gast
Captain Caveman
mei 13, 2020 12:23

Voor onze deskundigen is het alleen maar gunstig dat wij zo’n bang en volgzaam volkje zijn ondanks de onmetelijke grote bek die wij opentrekken. 1 woordje van royals of regering en iedereen knikt braaf ja!

Gast
mama nouskouri
mei 13, 2020 12:17

Citaat? Nee man: Dit heeft Ab helemaal niet gezegd. Sterker nog, hij zei. Ik weet helemaal niet of dart er gaat komen. Op1 is hier schuldig, niet Ab

“Op1 een gitzwart scènario te schetsen. “In september krijgen we de grote wave, dan gaat het weer gebeuren, zeker als de mensen zich zo gedragen als we het afgelopen weekend gedaan hebben. Ik denk dat het inderdaad onverantwoordelijk is.“

Gast
😷Paulus
mei 13, 2020 12:01

😷Nu er sprake is van versoepeling, zou het verstandig zijn om het effect over enkele weken af te wachten. Het kan goed gaan maar ook fout! Het is nog te vroeg om zinloze conclusie’s te trekken. Deze viroloog 👴heeft naar mijn mening gelijk!

Gast
Dorus
mei 13, 2020 11:51

Ab lijdt aan het grote geld-virus….!

Gast
Dorus
mei 13, 2020 11:49

Ab lijdt aan het grote geld-virus….

Gast
Ron
mei 13, 2020 11:40

Zou die man een toupetje hebben…:-).

Gast
Denk Na
mei 13, 2020 11:25

@Ruud: Johan Derksen, Gijp e.d. luisteren juist aandachtig naar die Osterhaus en gaan die ‘waarheid’ van hem juist weer in hun eigen programma ventileren en worden net zo zuur. Ik wil niets over die man horen, in geen enkel programma. Probeer juist programma’s te mijden die het over corona hebben, en dan gaat VI het er ook nog eens over hebben i.p.v. eens een tegengeluid te horen. Zelfs daar doen ze er niet aan. Erg conservatief.

Gast
Denk Na
mei 13, 2020 11:22

Vreselijk vermoeiende man. Net nu er een beetje lucht is, komt die kwakzalver weer om de hoek met de wildste ongefundeerde theorieën. Hij wordt volgens mij gewoon betaald om zijn doemscenario’s te verkondigen. Het is klaar nu, gisteren was zijn laatste ‘preek’. Kan er niets anders van maken.

Gast
Ruud
mei 13, 2020 11:19

Er is maar een goede viroloog,en dat is Louis van haal vraag maar aan Johan Derksen.
Die had het op zijn trumps geregeld!

Gast
Kuis
mei 13, 2020 11:09

Zorgelijk dat mensen alleen NPO moe worden als het ze niet goed uit komt.

Gast
Arnold
mei 13, 2020 11:03

Als ik Ab hoor gaat de televisie of de radio uit, ik word depressief van die man als ik hem hoor. Wat Ab blijkbaar vergeet dat de bestrijding van COVID-19 alleen werkt als mensen gemotiveed zijn om het te doen, niet met doem scenarios. Als ik moet kiezen tussen enige vrijheid hebben en het risico op besmetting of de droom wereld van Ab dan kan kies ik voor het eerste.

Gast
Ben Brunink
mei 13, 2020 11:01

Allen die hier meningen en reacties geven denken dat ze zo goed zijn. Als iedereen z’n mening lekker voor zich houdt is het een stuk vrediger en verdraagzamer. Kijk ééns in je spiegel en geef diegene die je ziet een knipoog en ga weer aan het werk!!!!!

Gast
Erland Vergaljaard
mei 13, 2020 10:50

In quarantaine met die kerel! Groot hangslot erop.

Gast
Ingrid 🌼
mei 13, 2020 10:38

Jensen mag nooit een podium krijgen. Verzuurde mafketel !

Gast
🗣
mei 13, 2020 10:35

Waarom krijgt Osterhaus wél een podium om z’n mening te verkondigen en Jensen niet?

Gast
#
mei 13, 2020 10:33

Als Osterhaus z’n zin krijgt duurt het jaren voordat we aan Rutte’s 60% besmetting zitten!

Gast
Pieter
mei 13, 2020 10:29

Ab wie??? Ohw ka heb geen tb abo. Wat heerlijk al die lui die klagen over dit medium, get a life

Gast
Michiel
mei 13, 2020 10:27

Is het niet gewoon afwachten tot september om te zien of Osterhaus gelijk heeft of niet? Stel dat het inderdaad zo is dat het dodenaantal wel ineens weer flink stijgt, dan is het toch ontzettend belangrijk dat mensen als Osterhaus op tv blijven om te vertellen hoe het echt zit? Het is heel simpel, Osterhaus heeft gelijk of ongelijk en dat zullen we snel genoeg weten. Dat heeft niks met meningen te maken.

Gast
Flauwe Kul
mei 13, 2020 10:14

Het tegenovergestelde van Ab Osterhaus is Arie Boomsma.

Mensen, zoveel positiviteit kunnen we toch ook niet aan!

Gast
Wilfred Degens
mei 13, 2020 10:11

Dus, nmm helemaal niets mis met Osterhaus!

Gast
Kneefel
mei 13, 2020 10:11

Mediacourant houd eens op met de hetze tegen Op1…helaas voor jullie doen zij het beter dan Beau RTL…en wat betreft de viroloog Oosterhuis…die man heeft toch veelal gelijk…en als hij er weer is, ga dan zappen er zijn gelukkig genoeg mensen die hdm wel willen horen…

Gast
Sip
mei 13, 2020 10:11

Op1 nodigt altijd mensen uit die een afwijkende mening hebben. Gasten weten dat dus spuien mensen een afwijkende mening om zo in dit programma te komen; kijk maar naar Maurice de Hond en Ab Osterhaus. Ab meldt dat ergere een uitbraak komt en dus wordt hij uitgenodigd. Zielig programma en slechte presentatoren.

Gast
Huismaker
mei 13, 2020 10:08

WAAR BLIJFT DE OPEN EERLIJKE DISCUSSIE ?

Waarom constant dezelfde voorgeprogrammeerde talking heads ? Iedere dag hetzelfde voorspelbare praatjes. Maar geen enkele discussies. Angst ? Net als het referendum mag de mening van het volk niet gehoord worden.
En wij als makke schapen knikken gedwee. Waar blijft het verzet tegen de opgedrongen meningen. En waar blijft de onafhankelijke pers ? Waar ?

Dus: Open discussie. Evenveel voor als tegenstanders. Evenveel spreektijd en geen gemanipuleerde interrupties door de regie.
Voorstel: Nodig bijvoorbeeld eens uit: Prof van Wolferen (Youtube: Cafe Weltschmerz) of Mr Hulleman (Youtube: Een oorlog reeds verloren).

Gast
Wilfred Degens
mei 13, 2020 10:06

Lees hier hoe het domme deel van onze bevolking niet een hen onwelgevallige realiteit onder ogen willen zien. Dat soort imbecielen verdragen ook nooit kritiek op henzelf. Die lieden wensen ongestoord te leven in hun eigen droomrealiteit. Tot hun licht voorgoed uitgaat omdat de ware realiteit zich niet laat idealiseren naar hun bewust gekozen icnorens.

Gast
Flappie
mei 13, 2020 10:04

@Donald D. Niet op serbelanda reageren joh. Zie je niet uit zijn reacties dat hij gewoon op dit soort discussies uit is.

Gast
Tv duivel
mei 13, 2020 10:03

Eindelijk!

Gast
Ab is als een virus. Het dringt zich steeds weer op.
mei 13, 2020 09:57

Kwestie van een goed vaccin en je bent er van af.

Gast
Donald Dumb
mei 13, 2020 09:56

9.47

In China is alles weer op gang aan het komen…
Zelfs in Wuhan…
VS zit nog op slot…

Gast
H.EOnnam
mei 13, 2020 09:56

Jullie willen zeker alleen het verhaal van ja knikkers hielenlikkers en kontlikkers horen.
Een relativerende tegengeluid daar kunnen jullie allemaal die dit niet aankunnen niet horen stelletje struisvogels

Gast
Simon
mei 13, 2020 09:51

Als er al een 2nd wave komt dan in november en december. En naar buiten gaan en bewegen is juist goed om de weerstand te verhogen. Blijf goed afstand houden en ga niet in een afgesloten ruimte zitten met veel anderen.

Gast
Anouk
mei 13, 2020 09:50

vreselijke negative vent, altijd zo’n ouwe drank kop, man is een risico factor met zijn leeftijd, laat die vent toch gaan, die is van de ouwe stempel

Gast
serbelanda
mei 13, 2020 09:47

TRUMP DOET HET BETER DAN DE MEESTE EU LEIDERS!!! O maar hoe gaat het nu in China of Italie… boeit niemand meer….

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen