M zorgt dagelijks voor kijkcijferdip, krijgt wel applaus
De kijkcijfers van donderdag 30 april 2020 (SKO)
Margriet van der Linden zit met haar talkshow M nog altijd niet op het niveau van De Wereld Draait Door, maar scoort alles behalve beroerd. Hoewel ze elke avond voor een kijkcijferdipje zorgt op NPO 1, zijn er ook avonden dat ze beter weet te scoren dan beide late-night-talkshows. Gisteren lukte dat haar niet: met 976.000 kijkers (21 procent) was ze groter dan Jinek (928.000 en 18 procent), maar kleiner dan Op1 (1,1 miljoen en 29 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
M zorgt dus wel steeds voor een kijkcijferdipje. Zowel het programma voor als het programma na haar, respectievelijk EenVandaag en Achtuurjournaal, weten consequent meer kijkers te boeien. Gisteren waren dat er 1,3 miljoen (36 procent) en 2,5 miljoen (40 procent).
Wel krijgt M complimenten op sociale media. “Een prestatie van M: met niet bepaald infotainment-achtige gesprekken (deze week onder andere een lang gesprek over cultuurbeleid tijdens corona en een lang gesprek over de invloed van corona op de psyche) scoort M hogere kijkcijfers dan Op1 en Jinek“, merkt journalist Jaap Jansen bijvoorbeeld op.
Volkskrant-stercolumnist Sheila Sitalsing daarop: “Maar ze is ook echt heel erg goed, die Margriet. Steekt de voltallige late-avondploeg in haar zak.”
Door naar prime time: daar was Oogappels het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers (20 procent). Floortje Blijft Hier trok erna 1 miljoen kijkers (19 procent).
Het zilver is voor RTL 4 dankzij Jinek. Het programma vóór haar was minder in trek: Het Beste van De TV Kantine bleef steken op 599.000 kijkers (10 procent).
SBS 6 pakt de derde plek dankzij het door 698.000 mensen (13 procent) bekeken Mr. Frank Visser: Hoe Is Het Nu Met. Gestalkt trok ervoor 544.000 kijkers (9 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek met 697.000 kijkers (12 procent) voor Zembla. Nieuwsuur trok erna 551.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met KVW: 669.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 341.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Pitch Perfect 3: 340.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team spoedeisende hulp: 267.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Ride Along: 259.000 kijkers,
- Veronica scoorde met SWAT: 236.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), M (976.000), RTL Boulevard (964.000), GTST (896.000), Met het mes op tafel (725.000), Editie NL (721.000) en Tijd voor MAX (654.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Hart van Nederland (647.000) en Journaal laat (596.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.508.000 02. Half acht nieuws (RTL4) 1.477.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.418.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.278.000 05. Oogappels (NPO1) 1.165.000 06. Op1 (NPO1) 1.111.000 07. Floortje blijft hier (NPO1) 1.030.000 08. M (NPO1) 976.000 09. RTL Boulevard (RTL4) 964.000 10. Jinek (RTL4) 928.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.2% 2. RTL4 / 17.0% 3. SBS6 / 8.6% 4. NPO2 / 8.5% 5. NPO3 / 4.6% 6. RTL5 / 4.2% 7. NET5 / 4.2% 8. RTL7 / 3.6% 9. Vero / 3.6% 10. RTL8 / 3.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,3% 2. RTL Nederland 28,3% 3. Talpa TV 17,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV