Wederom megakijkcijfers voor coronapersco Mark Rutte
De kijkcijfers van dinsdag 31 maart 2020 (SKO)
Nederland zit massaal aan de buis gekluisterd voor de persconferenties over het coronavirus van minister-president Mark Rutte. Er keken dinsdagavond, verspreid over drie zenders, in totaal 7,6 miljoen mensen naar de live-uitzending om 19.00 uur en dat is afgerond precies evenveel als vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meeste mensen keken via NPO 1 (5,7 miljoen en 66 procent), de rest keek naar RTL 4 (1,5 miljoen en 17 procent) of SBS 6 (379.000 en 4 procent).
Zoals verwacht leverde de persconferentie een kijkcijferrecord op voor de talkshow M van Margriet van der Linden. Zij scoorde 2,8 miljoen kijkers (40 procent). Ter vergelijking: DWDD scoorde vorige week na Rutte’s persco een recordaantal van 5,9 miljoen kijkers (67 procent).
De kijkcijfers normaliseerden zich al snel. NPO 1 wist op prime time met Opsporing Verzocht 1,5 miljoen kijkers (17 procent) te boeien, Opgelicht trok erna 1,2 miljoen kijkers (20 procent).
RTL 7 bood het meest bekeken alternatief met de film Skyfall, goed voor 1 miljoen kijkers (17 procent).
Het brons is voor de RTL 4-combinatie Topdokters (805.000 en 12 procent) en Jinek (814.000 en 14 procent).
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6: Cash or Trash scoorde 730.000 kijkers (11 procent) en Paleis voor een Prikkie 681.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 584.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dream School: 557.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Kingsman The Secret Service: 370.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Grey’s Anatomy: 354.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Andere Kant van Nederland: 140.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Every Day: 57.000 kijkers.
Vooravond en late avond
De persconferentie van Mark Rutte (5,7 miljoen), het Achtuurjournaal (3 miljoen), M (2,8 miljoen), EenVandaag (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), RTL Nieuws Extra (1,5 miljoen), RTL Boulevard (1,2 miljoen), GTST (928.000), Editie NL (855.000) en Tijd voor MAX (790.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Journaal laat (981.000) en Hart van Nederland (628.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en RTL 7 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal extra met gebarentolk (NPO1) 5.718.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.023.000 03. M (NPO1) 2.812.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.707.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.606.000 06. Half acht nieuws (RTL4) 1.574.000 07. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.499.000 08. RTL Nieuws Extra (RTL4) 1.478.000 09. Op1 (NPO1) 1.253.000 10. Opgelicht (NPO1) 1.228.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 35.4% 2. RTL4 / 15.3% 3. RTL7 / 9.5% 4. SBS6 / 8.3% 5. NPO2 / 4.7% 6. NPO3 / 4.5% 7. Vero / 4.0% 8. NET5 / 3.1% 9. RTL5 / 2.4% 10. RTL8 / 1.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,6% 2. RTL Nederland 28,4% 3. Talpa TV 16,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS