Albert Bos kapotgemaakt na eerste vraag aan Rutte

NOS-journalist Albert Bos wordt op de sociale media volledig kapotgemaakt na zijn eerste vraag op de persconferentie die Mark Rutte dinsdagavond gaf. Dat is te lezen op onder meer Twitter. Rutte had geen vrolijk nieuws in petto voor de 7,8 miljoen mensen die lineair aan de buis gekluisterd zaten: de ‘intelligente’ lockdown blijft voorlopig nóg een maand van kracht. Na afloop van de persco is het steevast tijd voor vragen van journalisten en Bos was ditmaal als eerst aan de beurt.

Bos vroeg Rutte, voor het oog van dus bijna 8 miljoen lineaire tv-kijkers: “Meneer Rutte, al weken zegt u dat Nederland zich voorbeeldig gedraagt en wat krijgen mensen ervoor terug? Nog eens drie weken verlenging. Hoe rijmt u dat met elkaar?

De vraag werd als volkomen infantiel gezien en als een gemiste kans omdat er op dit moment veel belangrijkere vragen te stellen zijn. Bos wordt nu volledig ten gronde gericht op de social media.

Hoewel Bos op zijn eigen Twitter-kanaal zwijgt, krijgt hij daar wel veel haatreacties. “Krijg jij hiervoor al betaald? Of ben je nog stagiaire?“, bitcht de één. En de ander: “Wat een droevig optreden, wat een vraag. En dat werkt bij onze nationale omroep. Schaamte.

BN’ers

Bekende Nederlanders vinden Bos ook een oen. Een greep uit de vele reacties:

RTL 5-gezicht Thijs Zeeman: “Dramatische openingsvraag aan Rutte in persconferentie. We wórden beloond, versoepeling is begonnen, eerste stap is gezet. Nu volhouden en hopen dat we meerdere stappen kunnen zetten.

Journalist Rob Wijnberg: “Het is de stompzinnigste vraag ooit gesteld door een journalist. Met 1,5 kilometer afstand de stompzinnigste vraag ooit gesteld.

Voormalig NPO 1-baas Ton F. van Dijk: “Deze persconferentie bewijst dat goede vragen stellen een vak is dat niet per se samen gaat met de uitoefening van het beroep van journalist. Niets over de grotere maatschappelijke discussie over afweging economie versus gezondheid, die veel mensen thuis wel voeren.

Blendle-topman Alexander Klopping: “NOS weet, er kijken 7 mio mensen. De eerste vragen hebben groot publiek. Zou er dan overleg zijn met hoofdredactie over de lijn van de vraag? En zou het idee daar echt geweest zijn: ‘De mensen zijn het zát om offers te brengen, maak dat maar de kern van je vragen’?

Actrice Halina Reijn: “Rutte heeft het goed gedaan vind ik. ❤️Jammer van de vragen van de journalisten. Dat had een stuk scherper gekund. Vragen over economie, test capaciteit enz enz enz.

Tv-maker Marc Dik: “Weet iemand wie die NOS-huilebalk was met z’n eerste vraag op de Persconferentie over dat ie graag beloond wilde worden?

EO-ster Andries Knevel: “Sorry voor het niveau van sommige vragen van mijn (ex) collega’s op persconferentie Rutte.

BNNVARA-ster Claudia de Breij: “Die eerste verschrikkelijke vragen. Welke diamant aan de kroon van de NOS stelde die nou? Ik meende Martijn Bink zijn stem te herkennen maar ik twijfel. Overigens weer respect voor Rutte weer, je kan zeggen wat je wil maar hij legt helder en sterk uit wat we doen en waarom.

Satiricus Diederik Smit: “Het kabinet roept journalisten op om domme vragen voortaan te stellen in de elleboog.

De beelden:

Foto: NOS

81 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Bart
april 22, 2020 21:30

Zo zie je maar weer dat de saamhorigheid maar schijn is. We denken alleen maar aan ons zelf. Zo zie je nu maar dat het meerderendeel totaal niet begaan is met de medemens.

Gast
Pieter
april 22, 2020 19:19

We zullen eens kijken als na 20 Mei Rutte ons weer voor de gek houd wat dan de reacties zijn.
Ik denk dat deze journalist dan de hemel in wordt geprezen.

Gast
@Lies
april 22, 2020 18:01

Hetgeen je zegt, raakt kant noch wal.
Je vroeg om voorbeelden en die kreeg je.

Gast
Amanda
april 22, 2020 17:54

Lies
wo 22 apr 2020 om 17:48

En zo is het.

Gast
Jorg
april 22, 2020 17:53

Albert Bos, het afvoerputje van de riool journaille

Gast
Ronaldz
april 22, 2020 17:49

Ik heb niks van meegekregen. Ik keek alleen heel verliefd naar de gebarentolkje.
Meneer Rutte, wilt u volgende keer weer een paar keer hamsteren zeggen? Dank u!

Gast
Lies
april 22, 2020 17:48

@17:36: op een dag kom je er achter dat het beoordelen van mensen op hun taalvaardigheid totaal niet van belang is. Wat voor jou zo logisch lijkt is voor een ander heel moeilijk. Zo neem ik mijn lieve oma het ook niet kwalijk als ik een kaartje van haar krijg waar een d met een dt wordt verward. Was toen oorlog, ze heeft nooit haar school af kunnen maken.
Geldt ook voor mijn vriendin die dyslexie heeft. Zij stuurt mij iedere dag een app met spel- of taalfouten.
Of geeft het je een goed gevoel om mensen te verbeteren?

Gast
@Lies
april 22, 2020 17:36

Interpunctie, komma’s/geen komma’s, ‘enkele’, krakkemikkige opbouw van zinnen etc.

Gast
Lies
april 22, 2020 17:26

@Lies: hey naamgenoot, u ook hier? Wat is er in godsnaam mis met het Nederlands van de heer Paul? U wilde iets uitleggen over de gebiedende wijs?

Gast
Lies
april 22, 2020 17:21

@Paul: Nederlands leren!

Gast
Paul
april 22, 2020 17:16

Albert Bos stelde de vraag die ik ook gesteld zou hebben alleen iets anders geformuleerd. Ik ben 30 jaar journalist en marketeer geweest. Om een goed beeld te krijgen van wat er leeft bij onze bevolking moet je niet op het internet zijn maar op straat. De angst voor het virus is omgeslagen in angst voor onze economie. Het onbegrip voor de draconische maatregelen neemt dagelijks toe. Heeft de toespraak van Rutte een lichtpuntje opgeleverd? Nee, geen enkele. Dus Albert Bos, nu krijg je de wind van voren maar ik durf te wedden dat je na 20 mei, een hoop meer waardering krijgt. Want die 20 mei is het zoveelste zoethoudertje.

Gast
Peter
april 22, 2020 17:08

Ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat hij “kapot” gemaakt wordt. Afgebrand tot op zijn veters ja. maar kapot maken klinkt als of het ten onrechte is.

Peter Bos heeft gewoon bewezen dat er wel stomme vragen bestaan. Hij heeft het bewezen en naar een heel nieuw niveau getild.

Gast
Pegode
april 22, 2020 17:04

Ik word zo langzamerhand doodmoe van die mime speelster die TE prominent in beeld is!

Gast
ro
april 22, 2020 16:48

Alle vragen waren slecht. Vooral de proefkonijn stelling tot de leraren, de grootste proefkonijnen groep is het personeel in de zorg. Respect voor die mensen die gewoon nog steeds zonder mopperen hun werk blijven beoefenen. Stel dat die thuis zouden blijven net als de leraren etc. Is daar wel over nagedacht door de journalisten? De vraag die je beter kan stellen, HOE VOORKOMEN we nog zo’n pandemie. Wat gaan wij als Nederland daar tegen doen? Of laten we het weer een keer gebeuren? Wat doen we tegen China? Laten weer daar eens oprichten. Keuringsdienst van Waren moet daar opgericht worden en wereldwijd moeten we daar veel harder optreden. Dit is nu de zoveelste grote uitbraak wat vanuit dat land komt.
Wij moeten zuinig zijn met geen wat wij hebben en respecteer voorlopig de regels zodat de zorg wat adem krijgt. Geen zorg dan zijn we verder van huis.
Zweden is minder bevolkt en grotere oppervlakte dan Nederland.

Gast
anoniem
april 22, 2020 15:54

@Ron:. De situatie is ook zuur.. En ik begrijp ook wel dat hij daar gewoon zijn werk staat te doen..

Maar deze lockdown is hoewel nodig, gewoon zwaar! Ik kan me ook zo voorstellen dat het in een villa met riante tuin ook een andere ervaring zal zijn dan in een flatje..

Gast
Ron
april 22, 2020 14:50

@anoniem: welke persco heb je dan gezien? Ik vond hem nogal zuur en pessimistisch voor iemand die ons land moet leiden en waar je op zou moeten vertrouwen. Het is me ook wat dat je alles moet doen wat het RIVM je adviseert.

Gast
anoniem
april 22, 2020 14:20

Ik vind meneer Rutte nog zo vrolijk doen… Zelf heb ik al een paar dagen een rothumeur..

Gast
JDoo
april 22, 2020 14:19

Dit is typisch NOS vandaag de dag, of het nou het Journaal, Een Vandaag of Nieuwsuur, is, het is blijkbaar allemaal dezelfde redactie, jong en daardoor géén enkele ervaring.
Het belooft wat voor de toekomst.

Gast
Simon Dekker
april 22, 2020 14:18

WHAHAHAHA. Villa Media (de nieuwssite voor en over journalistieke media) heeft gewoon een dikke rip-off van dit artikel op Media Courant gemaakt: https://www.villamedia.nl/artikel/veel-kritiek-op-nos-verslaggever-albert-bos-om-eerste-corona-vraag

Hoe treurig wil je zijn?

Gast
Appie
april 22, 2020 14:13

De NPO is zo zaad….

Gast
jan
april 22, 2020 13:25

Uitermate geschikt voor de NOS.

Gast
Sabine
april 22, 2020 12:28

Die eerste vraag na de pers. conf. was onzinnig en tenenkrommend. Wat een slechte journalist!

Gast
Teun-Arie van der Geelen-Coppens
april 22, 2020 12:19

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Gast
Trudy
april 22, 2020 12:17

Sukkel van de Dag prijs gaat naar….. : Albert Bos!!

Gast
bo
april 22, 2020 12:12

Die coronacrisis is erg maar je zou maar Albert Bos zijn en deze ochtend wakker worden en straks je collega´s onder ogen moeten komen…

Gast
Klaas Flink
april 22, 2020 11:47

Ik word journalist. Als ik iets kan is het domme vragen stellen.

Gast
Ron
april 22, 2020 11:45

Tja, dat kan natuurlijk niet een kritische vraag stellen vanuit de mainstream media. Die moeten het beleid maar blijven verheerlijken, eindelijk eens een tegendraads geluid en vraagstelling. Go Albert!

Gast
robb
april 22, 2020 11:38

NPO Kwaliteit?? :Dat ben ik met je eens ,ik begrijp ook niet dat je na twee maanden al failliet bent ,ik hoop dat er lessen uit word getrokken ,de maatschappij is heel kwetsbaar geworden met al die noodgedwongen zzp’ers en flexwerkers .

Gast
Jan Lol
april 22, 2020 11:25

@ Makro, goed idee, had ik nog niet aan gedacht, bedankt!

Gast
shrink
april 22, 2020 11:23

Naar mijn idee heeft Rutte die vraag zelf aan Bos ingefluisterd, zodat hij nog eens kon herhalen wat hij al eerder had gezegd en het NL volk nog eens kon prijzen. Inderdaad het Jip-en-Janneke-scenario.

Gast
Carol Stel
april 22, 2020 11:20

Zoi zie je maar hoe de burgers murw zijn gemaakt. Er wordt nu gesproken over een versoepeling van de maatregelen. O ja? Het enige wat gebeurt, is dat de basisscholen geleidelijk aan weer opgestart worden. Na pas 3 weken, wel te verstaan!

Maar is dan iedereen al vergeten dat de regering en het RIVM helemaal niet van plan waren de scholen(basis en voortgezet) te sluiten?

De vraag van die journalist was prima. maar gelijk wordt hij tot op de grond afgebrand. Wat zijn Nederlanders toch een dociel en laf volkje. Van de progressieve geest van de jaren 60 is helemaal niets meer over.

Gast
Marko
april 22, 2020 11:11

Jan Lol

Ga lekker emigreren ben je overal van af!!!!

Gast
Journaal
april 22, 2020 11:11

Maar de Oranje’s bellen, Facetimen, Zoomen wel je….cool man.
Ik zou gelijk de verbinding verbreken, weg met die ingestudeerde empathie.

Gast
Gaston
april 22, 2020 10:54

Albert werd het bos ingestuurd met zijn zeer domme vraag. Rutte legt het glashelder uit een hij komt met een vraag alsof hij totaal niet geluisterd heeft. Weg met die man,die kan er echt helemaal niks van. ook geen vakkenvuller worden want dan komt de hagelslag bij de roomboter te liggen!

Gast
Jan Lol
april 22, 2020 10:49

De Mafia in Den Haag dult geen tegenspraak, hetVolk moet doen blijven, duswellicht zal dit NOS manneke op het matje moeten komen envan zijn taak worden ontheven.
De fam Oranje maakt hiet de dienst uit, het vertoon van de kroon!!!(mafia)

Gast
Sookie Stackhouse
april 22, 2020 10:42

Bnn vara ster Claudia de Breij? MC je scrijcstijl blijft net zo infantiel als de eerste vdaag aan Rutte…..Leer eens schrijven!!!!!

Gast
Bertje
april 22, 2020 10:38

Het was tenminste een poging tot een kritische vraag. Volgende keer beter!

Gast
Commerciële Yoghurt
april 22, 2020 10:32

Het creatieve RTL Nieuws heeft al jaren meer niveau dan het altijd achterover leunende overschatte NOS Journaal.

Gast
StefanV
april 22, 2020 10:18

Je zou de vraag dom kunnen noemen, maar het is een schoolvoorbeeld van de stijl waar de NOS al heel lang voor kiest: laagdrempelig. Een soort Jip- en Janneke-journalistiek. De journalist heeft het NOS-DNA in zich en komt dus met zo’n vraag…

Gast
Juriaan
april 22, 2020 10:18

Was me ook al opgevallen, maar toen dacht ik nog het zal wel aan mij liggen.

Gast
Wanny
april 22, 2020 10:04

Zolang bedrijven in de landen om ons heen gesloten zijn, kunnen we de economie wel weer opstarten maar zullen de verliezen nog steeds groot zijn. We draaien toch voornamelijk op export en die is helemaal stilgevallen.

Gast
😷Paulus
april 22, 2020 10:01

😷Een domme vraagstelling, alsof Rutte👨‍⚖️ bepaald wanneer de zon-wel en niet gaat schijnen. Piet Paulusma heeft het ook vaak mis. Het weer doet wat ie wilt. Niemand weet wat de dag van morgen zal brengen. Glazenbol believers zijn idioten, daar mag je rustig overheen zeiken.

Gast
Marko
april 22, 2020 09:56

Koe man

Als jij dan de eerste bent,de mensen die van jou maar dood moeten gaan
hebben gezorgd voor deze economie nu ze niet meer rendabel zijn
moeten ze maar dood.
Je bent ’n grote idioot wat jij een ander toewenst moet je zelf krijgen.

Gast
Bart M.
april 22, 2020 09:54

Rutte had geen vrolijk nieuws in petto voor de 7,8 miljoen mensen die lineair aan de buis gekluisterd zaten. Voor de mensen die niet keken lijkt er niets aan de hand.

Gast
Kuis
april 22, 2020 09:52

Dit was voor de nederlandse journalistiek eigenlijk nog best een goede vraag. Het was pas echt een slechte vraag geweest als er gevraagd was met welke kleur teddybeer Rutte ’s nachts slaapt.

Wat mij verbaasd is dat men opeens zo verbaasd is over de kwaliteit van de vragen van 1 NOS journalist? Die beste man kan er ook niks aan doen, hij werkt tenslotte voor de NOS. Hij is aangenomen om gezellig op de redactie te komen zitten elke dag, en soms moet je helaas even naar buiten, voor een persconferentie enzo. Vervelend gedoe allemaal.

Goed om te zien dat mensen eindelijk de ogen openen en in het openbaar kritisch durven te zijn naar de NOS.

Maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Er zijn nog heel veel journalisten in nederland opgeleid, zolang die opleiding niet veranderd gaat het nog minimaal 5 jaar duren voordat we die verandering bij NOS/RTL gaan zien.

Gast
rutte
april 22, 2020 09:38

ik mark rutte de loopjongen van brussel deed het niet slecht he????

Gast
Kim Joeng Oen
april 22, 2020 09:26

Iedele vlaag moet gesteld kunnen wolden, tenslotte leven jullie niet in Noold Kolea.

Gast
Koe Man
april 22, 2020 09:25

Rutte maakt NL kapot.
Ouderen en zwakkeren isoleren en de samenleving zoveel mogelijk door laten draaien is de enige juiste manier. Dit kleine aantal doden, hoe hard ook, weegt niet op tegen de miljarden die we nu verliezen.

Gast
Morten
april 22, 2020 09:16

Net zo’n dom niveau als al die sportjournalisten die na een wedstrijd de winnaar vragen: ‘Hoe voel je je?’

Kennelijk kent de opleiding journalistiek geen ingangseisen of is domme vragen stellen daar een hoofdvak.

Tenenkrommend.

Gast
NPO Kwaliteit??
april 22, 2020 09:16

@robb

Ja en? Allemaal mensen die het eigenbelang stellen boven het belang van ons allen. Als je na een paar weken zonder inkomsten al failliet drijgt te gaan dan had je al gern gezondo bedrijf en heb je iets heel erg niet goed gedaan. Vervelend, maar nog geen reden om dan maar levens in gevaar te brengen. Tijd voor bezinning en zelfreflectie dus. Misschien toch die BMW van 200k op kosten van de zaak een volgende keer maar niet meer doen?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen