Willem-Alexander verliest kijkcijferbattle van Mark Rutte
De kijkcijfers van vrijdag 20 maart 2020 (SKO)
Koning Willem-Alexander verliest de corona-kijkcijferbattle van premier Mark Rutte. Waar de minister-president met zijn coronatoespraak afgelopen maandag ruim 7 miljoen lineaire tv-kijkers wist te boeien, komt de koning uit op 6,5 miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meeste mensen keken via NPO 1, namelijk ruim 5 miljoen kijkers (62 procent). RTL 4 kon rekenen op 1,2 miljoen kijkers (14 procent) en SBS 6 bleef steken op 327.000 kijkers (6 procent).
Volgens Kysia Hekster, NOS-verslaggever Koninklijk Huis, zat er veel waardering en troost in de speech, maar ook een waarschuwing: de coronacrisis kan nog langer aanhouden.
Het verschil met de toespraak van Rutte is volgens Hekster dat die speech ging over beleid en de toespraak van de koning over gevoel en emotie. “Zoals dat ook hoort bij een toespraak van een koning in crisistijd.”
Door naar de overige kijkcijfers: voor het eerst in lange tijd bestaat de kijkcijfer top 15 uit programma’s die allemaal meer dan een miljoen kijkers trekken. Vroeger was dit gemeengoed, tegenwoordig een zeldzaamheid.
Het amusement op prime time was in trek. Vooral NPO 1 deed het goed met 1,8 miljoen kijkers (24 procent) voor Flikken Maastricht. Erica op Reis trok aansluitend 1,2 miljoen kijkers (17 procent).
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de televisieshow The Voice Kids, goed voor 1,7 miljoen kijkers (23 procent).
Het brons is voor NPO 2: Twee voor Twaalf scoorde op die zender 1,4 miljoen kijkers (17 procent). Nieuwsuur trok erna 683.000 kijkers (10 procent).
Verder keken de meeste mensen naar SBS 6: de Wendy van Dijk-show Wie Het Laatst Lacht kwam uit op 797.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 612.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 289.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Mr. Deeds: 219.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met De Kijk van Koolhoven: 210.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Andere Kant van Nederland: 188.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Godfather: 181.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Journaal Extra (5 miljoen), Achtuurjournaal (3,6 miljoen), DWDD (3,4 miljoen), Gesprek met premier (2 miljoen), EenVandaag (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen) en Tijd voor MAX (1 miljoen) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,4 miljoen), Jinek (1,1 miljoen), Journaal laat (883.000) en het late RTL Nieuws (617.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal extra (NPO1) 5.028.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 3.586.000 03. De wereld draait door (NPO1) 3.423.000 04. Gesprek met premier (NPO1) 2.049.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.931.000 06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.844.000 07. Flikken Maastricht (NPO1) 1.835.000 08. The Voice Kids (RTL4) 1.666.000 09. Half acht nieuws (RTL4) 1.411.000 10. Twee voor twaalf (NPO2) 1.362.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 33.1% 2. RTL4 / 20.0% 3. SBS6 / 7.9% 4. NPO2 / 6.8% 5. Vero / 4.2% 6. NPO3 / 4.0% 7. NET5 / 3.0% 8. RTL5 / 2.5% 9. RTL7 / 2.3% 10. RTL8 / 2.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 43,9% 2. RTL Nederland 26,9% 3. Talpa TV 16,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS