Nieuwste persco Rutte zorgt voor megarecord DWDD


De kijkcijfers van maandag 23 maart 2020 (SKO)

Niet Linda de Mol, Martien Meiland of Yvon Jaspers is momenteel het grootste kijkcijferkanon van de Nederlandse tv, maar minister-president Mark Rutte. Elke keer als hij een persconferentie belegt over het coronavirus, zit Nederland massaal voor de buis. Maar dan ook écht massaal: de persco die gisteren om 19.00 uur werd gehouden trok – verspreid over drie tv-zenders – maar liefst 7,6 miljoen kijkers. En dat heeft ook geleid tot bizar hoge kijkcijfers voor De Wereld Draait Door.

De persconferentie waarop Mark Rutte en minister Ferdinand Grapperhaus bekendmaakten dat het verbod op bijeenkomsten en evenementen is verlengd tot 1 juni, trok vooral veel kijkers op NPO 1, namelijk 5,9 miljoen (67 procent).

De Wereld Draait Door, dat direct erna begon, hield maar liefst 4,6 miljoen kijkers (55 procent) over. Daarmee is de allerlaatste weekopener van DWDD ooit veruit de meest bekeken aflevering van het programma aller tijden.

RTL 4 trok met de persconferentie 1,5 miljoen kijkers (17 procent), waarna het Half Acht Nieuws nog eens 1,6 miljoen kijkers (19 procent) scoorde.

Dankzij de enorme massa aan vooravondkijkers, scoorde NPO 1 ook op prime time zeer goed. Radar kon rekenen op 2,2 miljoen kijkers (30 procent) en Spoorloos zelfs op 2,3 miljoen (36 procent).

SBS 6 pakte de tweede plek met een mooie 1,3 miljoen kijkers (17 procent) voor de seizoensstart van Chateau Meiland. Urk trok direct erna 691.000 kijkers (11 procent).

Verder was RTL 4 het meest in trek dankzij de combinatie Kopen Zonder Kijken (1,1 miljoen en 15 procent) en Jinek (854.000 en 15 procent).

Op de vierde plek komt Veronica’s Veronica Inside met 588.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 7 scoorde met The Living Daylights: 479.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 463.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Journey 2 The Mysterious Island: 361.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met The Big Escape: 322.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Alarmcentrale: 186.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Freedom Writers: 84.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Extra Journaal (5,9 miljoen), DWDD (4,6 miljoen), Achtuurjournaal (4 miljoen), EenVandaag (2,7 miljoen), Zesuurjournaal (2,2 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), RTL Nieuws Extra (1,5 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen) en GTST (1 miljoen) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,5 miljoen), Journaal laat (956.000), Jinek (854.000) en Frontberichten (651.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 44 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal extra (NPO1) 5.920.000
02. De wereld draait door (NPO1) 4.561.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 3.996.000
04. EenVandaag (NPO1) 2.709.000
05. Spoorloos (NPO1) 2.270.000


06. Radar (NPO1) 2.239.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 2.185.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.581.000
09. RTL Nieuws Extra (RTL4) 1.467.000
10. Op1 (NPO1) 1.460.000


11. Chateau Meiland (SBS6) 1.285.000
12. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.143.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 1.086.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.040.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 1.016.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 44.4%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 9.0%
4. RTL7 / 4.6%
5. NPO3 / 3.6%


6. NPO2 / 3.5%
7. NET5 / 3.0%
8. Vero / 3.0%
9. RTL5 / 2.0%
10. RTL8 / 1.3%


11. Discov / 1.0%
12. Comedy / 0.7%
13. SBS9 / 0.7%
14. TLC / 0.6%
15. Spike / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 51,5%
2. RTL Nederland 22,8%
3. Talpa TV 15,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

89 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Henk
maart 24, 2020 21:23

en slim om Beau/Jinek om 21.30 te zetten. Voorlopig kunnen ze niks opnemen, ook bijna geen ENG programma’s

Dinsdag is voor Topdokters en later Lieve Frogers
Woensdag Goed voor elkaar en later Beter later dan nooit
donderdag Tv Kantine en later Chantal komt werken

Gok op maandag na Kopen zonder kijken dat ze verder gaan met Briljant

vrijdag; Voice Kids nog in April. hoe dat met de finale gaan doen?! Uitstellen of finale zonder publiek. denk het eerste. Nieuwe talentenjacht met Carlo zal ook wel worden uitgesteld denk ik.

Zaterdag: All you need opgevolgd door Lego Masters. jammer dat ze dan weer met Praat Nederlands met me komen. Geen andere HH, misschien cabaret?!

Zondag: vanaf 26 April stond daar de combi 1 tegen 100 en Paul pakt uit. Ik denk dat beide geskipt worden en er films komen te staan. Jammer dat RTL7 nu de laatste 7 Bondfilms uitzend. Hadden prima daar gekund.

Gast
aammehoela
maart 24, 2020 21:22

Wellicht ga ik vanaf volgende week wat vaker het RTL-nieuws kijken. Op zich het enige programma van RTL met soms een interessant item dat dan bv. niet in het journaal zit. Ook andersom werkt het soms zo. Hoe dan ook, het RTL-weer is een stuk uitgebreider dan bij het journaal dus die zie ik nu al regelmatig. Betekent namelijk ook dat ik van die 8 minuten reclame nu slechts 4 minuten zie. Heerlijk gevoel.

Gast
Henk
maart 24, 2020 21:19

2J: ze hadden Voice Kids moeten opknippen van 2 naar 1 uurs format. Jinek hele week om 21.30 uur en wel GTST. Dan maar eerder klaar. Begin nu met opnemen van Ik weet alles van Ruben Nicolai.

Gast
Mart
maart 24, 2020 20:50

RTL adverteert flink met Videoland in de reclameblokken. Slim

Gast
J
maart 24, 2020 20:19

@Mart: Voice Kids heeft altijd maar 1 liveshow, de Finale. Zal wel een passende oplossing voor gezicht worden. Ze hebben nog ruim 5 weken.

Gast
Mart
maart 24, 2020 20:14

Ik ben vooral ook benieuwd hoe RTL het gaat aanpakken met The Voice Kids.
Liveshows zonder publiek? Zonder Marco, zonder Anouk? Überhaupt wel liveshows?

Gast
J
maart 24, 2020 19:59

Ook Beau houdt de tijden waarop Jinek nu komt, volgens het persbericht:

BEAU is vanaf 4 mei van maandag tot en met donderdag om 21.30 uur en op vrijdag om 22.00 uur te zien bij RTL 4. Hiermee houdt RTL vast aan de uitzendtijden die nu voor Jinek gelden.

Gast
J
maart 24, 2020 19:35

Oh, vanaf 11 april is ook al bekend:

De programmering voor zaterdag 11 april is als volgt:
20.00 – 21.30 uur: LEGO MASTERS
21.30 – 22.30 uur: Praat Nederlands Met Me (hh)

Gast
J
maart 24, 2020 19:27

Promo’s van Lego Masters op RTL4 lopen al. Programma zal wel volledig opgenomen zijn en was sowieso zonder publiek.

Ben benieuwd of ze The Big Music Quiz en Het Zijn Net Mensen gaan opnemen zonder publiek.

Dit Is Mijn Keus zal ook wel uitgesteld worden naar het najaar.

Jinek blijft ook komende 2 weken om 21:30 staan. Beau begint weer op 5 mei.

Gast
Mart
maart 24, 2020 17:43

5 uur live begint dus weer aan live uitzendingen. Wat zou de doorslag zijn geweest?

Gast
Gast
JobF
maart 24, 2020 16:00

Uit de programmering van Talpa lijkt het erop dat Hart van NL vanavond om 21:45 begint en prime time al om 20:00. Man bijt hond valt weg.

Gast
Fred
maart 24, 2020 14:07

Het is echt wel algemeen bekend dat de NPO beter wordt bekeken in crisissituaties dan RTL of SBS.
Het is dan juist goed dat RTL een volwaardige nieuwsredactie heeft met dito uitzendingen. Er is gewoon een alternatief waar je naar kunt kijken. En dat alternatief trekt dan wat minder kijkers maar met deze kijkcijfers meer dan tevreden en doet er dus toe!

In tegenstelling tot SBS waar ze zich beperkt hebben tot hart van NL wat gewoon niet voldoende kennis en know-how in huis heeft om een partij in deze te zijn. De zender heeft geen toegevoegde waarde. John de Mol zal zich dat heus nu wel beseffen, evenals zijn zus. Ze doen er niet toe, enkel oppervlakkige overgeproduceerde programma’s. Niets mis met Linda, maar wel met de zender waar het op uit wordt gezonden.

Ik ben een kritische kijker en bovengemiddeld geinteresseerd in de TV, maar de conclusie kan haast niet anders worden dat JdM 2 dingen kan doen
1. Diep investeren in een goede nieuwsvoorziening zodat de zendergroep relevant is. De kans is klein omdat juist JdM nu direct in gaat grijpen.
2. Verlies nemen, contact zoeken met RTL voor een verregaande samenwerking om zo toch zijn programma’s te slijten cq te verkopen. Dit gaat hem het minst pijn doen. Wederom gezichtsverlies, maar na Sport7 en 10 zal dit beperkt blijven en kan hij corona wel als uitvlucht bedenken.

RTL zal op zijn beurt weer kritisch naar de sterrenstal kijken en de goede vruchten van sbs kunnen pakken. Mn Johnny en Linda terug. Victor Brand mee en de overige “sterren” achterlaten op dat zinkende schip.

Veel wijsheid gewenst voor dhr de Mol.

Gast
Dartsfan
maart 24, 2020 13:28

Update SBS 6 ivm Corona:
– Hoeveel ben je waard? Met Viktor Brand zou een nieuw seizoen van komen, maar er wordt nu en oud seizoen herhaald
– Het nieuwe programma ‘Getekend voor het Leven‘ met Andre Hazes gaat ook niet door, in plaats daarvan herhalingen van Cash or Trash

Gast
@NPO the only one
maart 24, 2020 12:56

Niet iedereen wil de godganse dag dat corona geleuter aanzien he! Ben blij dat zij nog wat alternatief erin gooien

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 12:19

Je ziet nu wel ’t enorme belang van de publieke omroep met goede berichtgeving over de crisis!!! Terwijl RTL/SBS stug doorgaan me heel veel, show, spelletjes, onzin, roddels en heel veel bn’ers!!!

Gast
ZwabberKak
maart 24, 2020 12:04

Tjemigdepeemig @G.ossip, wat kun jij domme stukjes schrijven zeg.
En doe wat aan je spelling. Contantgeld is tegenwoordig één woord.

Gast
Teun-Arie van der Geelen-Coppens
maart 24, 2020 11:40

De kijkcijfers van maandag 28 oktober 2019 (SKO)

De SBS 6-hit Chateau Meiland heeft zijn tweede seizoen gisteren afgesloten met 1,443 miljoen kijkers, slechts vierduizend kijkers minder dan het absolute programmarecord van vorige week. Daarmee zette het programma 24 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

van 24 naar 17 procent is niet echt goed.

Gast
Tanja
maart 24, 2020 11:38

Kan iedereen eens ophouden over Jinek. Er is meer aan de hand in de wereld dan mevrouw Jinek, sommige mensen hier hebben echt een stoornis om maar te hopen dat ze faalt. Get a life en wees er zuinig op. Jinek scoort redelijke cijfers, zijn we er klaar mee nu?

Gast
Doe
maart 24, 2020 11:36

Expeditie Robinson kunnen ze de afleveringen van dat extra seizoen uitzenden dat nu alleen op Videoland is te zien. Wel gewoon op rtl 5 en zou de afleveringen van Briljant daarna uitzenden.

Gast
Leo knots
maart 24, 2020 11:28

Slechte cijfers voor Jinek wederom. Dat is een aflopende zaak aan het worden. Minder kijkers , mindere gasten, minder kijkers, mindere gasten. Plus Jinek is de gunfactor kwijt.

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 11:28

Is dit de laatste week van Jinek je? Ze zou toch uitzenden tot eind maart???

Gast
Guttegut
maart 24, 2020 11:21

en weer kijken er 1 miljoenen randdebielen naar die lelijke pisnicht

Gast
1.000.000 meer kijkers
maart 24, 2020 11:04

Het zijn getallen die iets heel duidelijk maken in Nederland.

Jinek heeft niet de kwaliteit in huis.

Jinek heeft niet de gunfactor.

Gast
Marko
maart 24, 2020 11:03

Wyatt,

Wat is er mis als oudere mensen dat zeggen.
Ga je schamen de oudere mensen hebben zich toen ze jonger waren
in gezet aan de weelde die jij nu hebt.

Gast
Ron
maart 24, 2020 10:53

Toch wel weer even lekker om de onbezonnen perikelen rondom de Meilandjes te kijken gisteren. Mooie kijkcijfers.

Gast
Henk
maart 24, 2020 10:48

Heb Meiland 30 min uitgesteld gekeken, zoals veel andere mensen….

Gast
Tanja
maart 24, 2020 10:47

Gaat nu wel steeds meer zien dat Meiland gescript/geacteerd is dan in eerste seizoen. Toen was alles nog spontaan.

Gast
Gerit
maart 24, 2020 10:46

Nou daar ga je als SBS met je best scorende programma. RTL zit ze aardig op de hielen. Na deze serie is SBS6 weer terug (of eigenlijk nog erger) dan vorig najaar.

Gast
yes sir
maart 24, 2020 10:45

Die scores van Meiland vindt nog erg laag hoor in deze tijd. Vorige afleveringen zaten wel eens op de 1,3 miljoen. Nu iedereen voor de buis zit vind ik die 1,2 niet geweldig hoog. Nette score voor RTL juist !

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 10:41

By the way, je hoort totaal niets meer van Angela over de grote verliezen van haar vriendinnetje Jinek???

Gast
Wyatt
maart 24, 2020 10:39

@Bas nieuws kun je ook op internet vinden. Maar die oudjes hebben dat niet want en gaan weer NPO1 zoals altijd. Ze noemen het vast ook nog Nederland 1.

Gast
Zomaar
maart 24, 2020 10:38

Je kunt van alles roepen, maar het gewoon een feit dat de mensen een groot vertrouwen hebben in de berichtgevingen van de publieke omroep.
En terecht, we hebben 1 van de beste publieke omroepen binnen Europa, en verder.

Gast
Peter R.
maart 24, 2020 10:35

NPO the only one Ga toch fietsen.

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 10:33

Wyatt, zend Netflix dan ook nieuws en en persconferenties uit???

Gast
Bas
maart 24, 2020 10:32

Netflix is kut en Wyatt is een mongool als hij denkt dat oudjes die actualiteiten en nieuws willen zien, gaan zitten netflixen.

Gast
Wyatt
maart 24, 2020 10:30

De oudjes kijken weer massaal NPO1 omdat ze niet weten wat Netflix is. De meesten hebben niet eens internet.

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 10:27

Peter Selie, ’t maakt totaal niets uit hoelaat Jinek begint, het grote publiek kijkt toch veel liever naar NPO!!!

Gast
Krezus Jistus
maart 24, 2020 10:25

@marc Van alle domste reacties hier maak jij zeker kans op eremetaal

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 10:22

Barneveld, dat komt omdat de NPO meer dan 70 jaren kwaliteits tv heeft gemaakt en dat geeft ’n enorm vertrouwen!!!!

Gast
NPO the only one
maart 24, 2020 10:15

NPO scoort re orde, na record, na record!!! ”t wordt met de dag gekker!!!

Gast
Henk
maart 24, 2020 10:14

het Museum van Nederland wat in Mei op zondag bij Omroep Max zou komen word uitgesteld. Daarvoor in de plaats best of Heel Holland Bakt

Gast
Henk
maart 24, 2020 10:13

ben heel benieuwd wat dit betekent voor rest van programmering komende 2 maanden. Finale Voice Kids? opnames van nieuwe show Carlo Boszhard, Expeditie Robinson voor komend najaar. denk dat Jinek wel om 21.30 uur blijft staan om zo met rest van de programma’s uit te komen. Zorg dan bij RTL dat 20.30 uur een amusements tijdslot is.

Gast
Peter Selie
maart 24, 2020 10:10

Begint Jinek niet veels te vroeg? en dat baardoor de kijkcijfers achterblijven vergeleken met OP1

Gast
marc
maart 24, 2020 10:10

Direct ontslag voor Frans Klein! en Sppok Rijxman.
DWDD belangrijker vinden dan de vraagstelling na de persconferentie van het kabinet is schandalig.
Tevens stopzetten financiering NPO

Gast
tim
maart 24, 2020 10:10

@Astrid
di 24 mrt 2020 om 9:45
11. Chateau Meiland (SBS6) 1.285.000
12. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.143.000

Gefeliciteerd Molletjes.

WERKELIJK, vind je dit chapeau? In deze tijd zo Meiland torenhoge cijfers moeten halen. Zou beter kunnen zeggen chapeau voor RTL om met een herhaling zo goed te scoren tegenover kijkcijfer kanon Meiland

Gast
tim
maart 24, 2020 10:03

En nog heeft SBS6 geen marktaandeel van 10 procent, het doel willen ze maar niet bereiken, zelfs met Meiland niet

SBS6 / 9.0%

Gast
iemand
maart 24, 2020 10:03

Raar Rutte haalt hele hoge kijkcijfers op tv maar waarom wordt het dan door veel mensen niet opgevolgd.

Gast
Barneveld
maart 24, 2020 09:50

Astrid
di 24 mrt 2020 om 9:45

Meiland is het populairste programma van SBS 6, dan is zo’n beperkte voorsprong echt niet goed…

Gast
KlimaatOptimist
maart 24, 2020 09:49

@ xandertje

Maar dat ligt dan toch écht aan jou (jullie) concentratie..
Waarom zouden doven naar een andere zender moeten zappen terwijl het zo het makkelijkste is?

Niet zo moeilijk doen dude..

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen