‘Multimiljardair John de Mol niet solidair met tv-makers’

John de Mol was er als de kippen bij om bij de eerste vlaag tegenwind in de coronacrisis ‘draconische maatregelen’ en ontslagen aan te kondigen bij zijn mediabedrijf Talpa. Kennelijk is dat de manier waarop je 2,7 miljard euro vermogen opbouwt. Die sneer deelt Marianne Zwagerman uit in haar column bij BNR. Waar RTL de rust bewaart en geen mensen ontslaat, grijpt De Mol direct in zodra hij in deze crisis ook maar een klein deel van zijn vermogen dreigt te verliezen.

Harteloos, vindt Zwagerman het. “John de Mol heeft geen tijd om te troosten, hij sloeg als een opgevoerd Duracellkonijn aan het reorganiseren toen corona geen griepje bleek.”

De opiniediva wijst erop dat het businessmodel van Talpa ‘extreem kwetsbaar is zonder een Netflix-tegenhanger die inkomsten genereert bij consumenten’. RTL heeft dat met Videoland wél.

De advertentie-inkomsten dalen tijdelijk en daarom grijpt De Mol direct in. “Je sprokkelt geen 2,7 miljard euro vermogen bij elkaar zonder vooruit te kijken dus de reflex van De Mol is voorspelbaar, maar zijn solidariteit met eenzame kijkers overstijgt het ethisch besef van de pleerolhamsteraars niet.”

Om maar niet te spreken van de solidariteit met de tv-makers op magere flexcontracten die weinig anders rest dan het uitkeringsinfuus.”

Er is een groeiende ergernis over steenrijke bedrijven die zich in de coronacrisis hufterig gedragen. Het gaat volgens kenners onder meer om Action en Hunkemöller.

De BNR-column van Marianne Zwagerman kunt u hier lezen.

Lees ook: John de Mol over coronacrisis: ‘Alles wordt anders’ (20 maart)

Foto: Talpa

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen