Gijp denkt dat reclameblokken Jinek hard gaan treffen

René van der Gijp denkt dat Eva Jinek er ongelooflijk veel last van gaat krijgen als RTL 4 uiteindelijk besluit om haar programma alsnog te laten onderbreken door reclameblokken. Dat heeft hij gezegd in Veronica Inside. Jinek heeft bedongen dat haar talkshow gedurende de eerste uitzendperiode alleen een korte onderbreking na de aankondiging van de gasten heeft, maar op termijn kan dat natuurlijk niet zo blijven. RTL moet geld verdienen en dat doet het met reclameonderbrekingen.

Zonder die onderbrekingen weet Jinek al niet te winnen van Op1 en haar kijkcijfers gaan er niet beter op worden, verwacht hij. “Je weet dat het op de NPO altijd beter gaat scoren dan op RTL. Als zij dadelijk de reclameblokken er tussendoor krijgt, vallen er nog 200.000 af.”

Reclameblokken zijn funest voor talkshows als die van Jinek, weet Van der Gijp. “Als mensen kijken van: wat zit er aan tafel? Als het dan niet zo interessant is, dan kijken ze één blokje en dan gaan ze weg. Dat is het voordeel van de NPO, dat je gewoon door kan blijven kijken en dat de snelheid erin blijft.”

De snelheid gaat er met die reclameblokken natuurlijk uit, legt hij uit. “Daarom hebben wij best wel een aardige formule, waarbij we 40 minuten gas geven, dan komt er een blokje en dan hebben we nog drie keer een kwartiertje waarin we wat andere dingetjes kunnen behandelen.”

Een programma als Veronica Inside heeft veel minder last van onderbrekingen, omdat de kijker al weet wat het kan verwachten, legt Van der Gijp uit. De interesse in talkshows als Jinek is volstrekt afhankelijk van de gasten van de dag, vertelt hij.

Lees ook: Zorgwekkend: kijkcijfers Jinek in rap tempo achteruit (vanochtend)

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen