Amstel-concert blijft bij SBS minder in trek dan bij RTL


De kijkcijfers van donderdag 30 januari 2020 (SKO)

De 22e editie van het concert Vrienden van Amstel LIVE trok donderdagavond, primetimevullend, 611.000 kijkers (12 procent) naar SBS 6. Daarmee was de zender de nummer vier op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vorig jaar keken er nagenoeg evenveel mensen naar de eerste editie op SBS 6, namelijk 609.000 (11 procent). Gedurende de drie jaar daarvoor, toen de registratie nog te zien was op RTL 4, keken er gemiddeld steeds ruim 1 miljoen mensen.

Het is een beetje de plaag van SBS: ook al zendt de zender precies hetzelfde programma uit als de concurrent jarenlang deed, tóch kijken er veel minder mensen.

SBS 6 hoopte dit jaar op iets meer kijkers door een verhuizing van de uitzendavond. De eerste SBS-editie was vorig jaar op zaterdagavond te zien, terwijl dit jaar is gekozen voor een doordeweekse avond.

Vanwege Hart van Nederland werd het tweede deel van het concert tussen 22.20 en 00.05 uur uitgezonden op Veronica. Dat deel kwam niet verder dan 291.000 kijkers (9 procent).

NPO 2 was de grote winnaar op prime time dankzij 1,5 miljoen kijkers (25 procent) voor de een na laatste De Slimste Mens. Aansluitend trok Nieuwsuur een mooie 711.000 kijkers (14 procent).

De tweede plek is voor NPO 1, dankzij de combinatie DNA Onbekend (11 miljoen en 18 procent) en Over Mijn Lijk (1,1 miljoen en 22 procent).

RTL 4 pakt brons met 691.000 kijkers (12 procent) voor De Bauers in Argentinië. Direct erna trok Is Er Een Dokter In De Zaal 596.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met KVW: 545.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met SWAT: 302.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 273.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Fifty Shades of Grey: 266.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 252.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Interview: 177.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (847.000), RTL Boulevard (659.000), GTST (626.000), Editie NL (621.000) en Tijd voor MAX (609.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (855.000), Jinek (613.000), Journaal laat (609.000) en Hart van Nederland (600.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.932.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.481.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.365.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.225.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.158.000


06. DNA Onbekend (NPO1) 1.075.000
07. Over mijn lijk (NPO1) 1.071.000
08. Op1 (NPO1) 855.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 847.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 711.000


11. De Bauers in Argentinië (RTL4) 691.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 659.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 626.000
14. Editie NL (RTL4) 621.000
15. Jinek (RTL4) 613.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.4%
2. RTL4 / 14.1%
3. NPO2 / 11.5%
4. SBS6 / 9.5%
5. Vero / 4.5%


6. NPO3 / 4.5%
7. NET5 / 4.2%
8. RTL5 / 4.1%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL7 / 2.9%


11. SBS9 / 1.5%
12. TLC / 1.5%
13. Discov / 1.1%
14. Comedy / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,4%
2. RTL Nederland 24,2%
3. Talpa TV 18,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen