Martien Meiland zorgt voor verschuiving op kerstavond


De kijkcijfers van dinsdag 24 december 2019 (SKO)

Martien Meiland heeft gisteren voor een opzienbarende verschuiving gezorgd op kerstavond. Dankzij de twee uur lange kerstspecial van Chateau Meiland, zette All You Need Is Love zijn minst bekeken kerstspecial op RTL 4 ooit neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar SBS 6 vorig jaar op kerstavond nog 570.000 kijkers (9 procent) scoorde met de film Home Alone, trok Chateau Meiland dit jaar 954.000 kijkers (18 procent). Daarmee slaat kijkcijferwonder Meiland opnieuw toe.

Het kijkcijfergeweld van SBS 6 zorgt ervoor dat de traditionele kerstspecial van All You Need Is Love inlevert. Daar keken bijna 1,9 miljoen mensen (36 procent) naar, terwijl het programma een score onder de twee miljoen helemaal niet gewend is.

Van 2009 (toen All You Need verhuisde van SBS 6 naar RTL 4) tot en met 2018 trok de kerstspecial respectievelijk 2,8 miljoen, 2,8 miljoen 2,1 miljoen, 2,6 miljoen, 2,7 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 3 miljoen, ruim 3 miljoen, 2,3 miljoen en 2,3 miljoen kijkers.

NPO 2 wint ook wat kijkers ten opzichte van vorig jaar kerstavond. Waar De Slimste Mens toen net onder de miljoengrens bleef, keken er gisterenavond bijna 1,2 miljoen mensen (21 procent).

NPO 1 zat vorig jaar net boven de miljoengrens met André Rieu en trok nu met zijn kerstconcert in Sydney 784.000 kijkers (15 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Witches: 216.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Beste van Kerst: 199.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Christmas Contract: 185.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Gabbers: 165.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lord of the Rings Two Towers: 148.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Teenage Mutant Ninja Turtles: 78.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (931.000), Een huis vol (926.000), Half acht nieuws (909.000), GTST (763.000), RTL Boulevard (722.000), Editie NL (620.000), Lingo (544.000) en Zes uur nieuws (531.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Journaal laat (491.000), The Big Music Quiz (486.000), Hart van Nederland (477.000) en Mensen met M (402.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel (vorig jaar 29 procent), NPO 1 pakt zilver met 18 procent (vorig jaar 16 procent) en SBS 6 brons met 11 procent (vorig jaar 7 procent).

Mediacourant wenst u prettige kerstdagen toe! 🎅

Top 15
01. All you need is love kerstspecial (RTL4) 1.877.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.585.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.165.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.151.000
05. Chateau Meiland (SBS6) 954.000


06. EenVandaag (NPO1) 931.000
07. Een huis vol (NPO1) 926.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 909.000
09. Kerst met André Rieu in Sydney (NPO1) 784.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 763.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 722.000
12. Editie NL (RTL4) 620.000
13. Lingo (SBS6) 544.000
14. Zes uur nieuws (RTL4) 531.000
15. BinnensteBuiten (NPO2) 519.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 26.9%
2. NPO1 / 18.0%
3. SBS6 / 10.9%
4. NPO2 / 8.5%
5. NET5 / 4.9%


6. NPO3 / 4.3%
7. RTL8 / 3.4%
8. Vero / 3.4%
9. RTL5 / 3.3%
10. RTL7 / 2.4%


11. BBCfirst / 1.1%
12. Discov / 1.0%
13. RTLZ / 1.0%
14. SBS9 / 0.9%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,0%
2. Publieke Omroep 30,8%
3. Talpa TV 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen