Masked Singer-finale op 1ste plek, DDD-finale op 21ste


De kijkcijfers van vrijdag 1 november 2019 (SKO)

De door Tania Kross gewonnen finale van The Masked Singer was vrijdagavond het meest bekeken programma op televisie. De RTL 4-show trok ruim 1,9 miljoen kijkers, goed voor 31 procent van alle kijkers op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het door Ruben Nicolai gepresenteerde programma versloeg de gelijktijdig uitgezonden finale van de Wendy van Dijk-show Dance Dance Dance met gemak. Daar keken 598.000 mensen (10 procent) naar.

Waar The Masked Singer de nummer 1 van de avond was, moest Dance Dance Dance genoegen nemen met plek 21 in de dagelijkse kijkcijfer top 25.

Naast RTL 4 wisten ook NPO 1 en NPO 2 meer kijkers te boeien dan SBS 6. NPO 1 trok met Flikken Rotterdam bijna 1,1 miljoen kijkers (17 procent) en met André Rieu: Welcome to my World 829.000 kijkers (14 procent).

Het brons is voor NPO 2, dat met Twee voor Twaalf uitkwam op 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Verborgen Verleden van Nederland trok erna 518.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Schaatsen WB KW: 419.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 362.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 241.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek Oplichters: 146.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Series Finals: 104.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Playing for keeps: 61.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Gesprek met premier (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (952.000), GTST (879.000) en Editie NL (744.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Beau (952.000), Pauw (952.000), Eredivisie op vrijdag (931.000), Journaal laat (665.000) en Hart van Nederland (631.000) het meest in trek.

NPO 1 en RTL 4 avondmarktleider

NPO 1 en RTL 4 waren avondmarktleider met 22 procent marktaandeel en SBS 6 pakte brons met 9 procent.

Top 15
01. The Masked Singer (RTL4) 1.931.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.790.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.275.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.247.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.140.000


06. Gesprek met premier (NPO1) 1.067.000
07. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.066.000
08. Twee voor twaalf (NPO2) 1.065.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.022.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 952.000


11. Beau (RTL4) 952.000
12. Pauw (NPO1) 952.000
13. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 931.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 879.000
15. André Rieu Welcome to my world (NPO1) 829.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 22.1%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 7.8%
5. NPO3 / 4.2%


6. Vero / 3.8%
7. NET5 / 3.3%
8. RTL5 / 3.0%
9. FS2 / 2.3%
10. Ziggo / 2.1%


11. RTL7 / 2.0%
12. RTL8 / 1.5%
13. TLC / 1.4%
14. N.geog / 1.3%
15. Comedy / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,1%
2. RTL Nederland 28,6%
3. Talpa TV 17,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL, William Rutten

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen