Martien Meiland vernedert floppende Art Rooijakkers
De kijkcijfers van woensdag 23 oktober 2019 (SKO)
Het presentatiedebuut van Martien Meiland trok gisterenavond veel bekijks: zijn programma Cash or Trash is op de woensdagavond van SBS 6 met 751.000 kijkers (15 procent) van start gegaan. Dat blijkt uit cijfers van KijkOnderzoek. Meiland trok aanzienlijk meer kijkers dan de gelijktijdig uitgezonden première van Rooijakkers Over De Vloer, dat met 507.000 kijkers (10 procent) ernstig teleurstelde op RTL 4. Het is voor Art Rooijakkers zijn tweede RTL-flop in korte tijd.
Rooijakkers, die door de Expeditie Robinson-rel toch wel kampt met een imagoprobleem, had al een moeilijke zomer achter de rug en dat zet zich nu voort in een moeilijke herfst. Na het genadeloos floppen van Zomer met Art, lijkt hij met Rooijakkers Over De Vloer dezelfde kant op te gaan.
Beide programma’s moesten nog één andere zender boven zich dulden: NPO 1 was de winnaar om half tien met 864.000 kijkers (17 procent) voor Anita Witziers De Reünie.
Over naar half negen: daar was het staartje van Ajax – Chelsea het meest in trek. De Champions League-wedstrijd trok tussen zeven en negen uur 2,1 miljoen kijkers (37 procent) naar Veronica, dat daarmee de meest bekeken zender van de avond was.
NPO 1 scoorde om half negen 1,2 miljoen kijkers (20 procent) met Tussen Kunst en Kitsch, RTL 4 zette 626.000 kijkers (11 procent) neer met Help Mijn Man Is Klusser en SBS 6 trok 577.000 kijkers (10 procent) met De wereld rond met 80-jarigen.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Ranking the Stars: 406.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met November Man: 380.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Uit elkaar: 379.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Ladies Night: 282.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hufterproef: 243.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 211.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Ajax – Chelsea (2,1 miljoen), Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), DWDD (837.000), Half acht nieuws (730.000), Editie NL (574.000), RTL Boulevard (561.000), Met het mes op tafel (553.000) en GTST (544.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (869.000), Hart van Nederland (760.000), Nieuwsuur (504.000), Shownieuws (492.000) en Proef Eenzaamheid (489.000) het meest in trek. Beau trok 379.000 kijkers.
Veronica avondmarktleider
Veronica was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met bijna 20 procent en RTL 4 brons met 11 procent.
Top 15 01. Ajax – Chelsea (Vero) 2.088.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.347.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.244.000 04. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.196.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.047.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. Vero / 20.1% 2. NPO1 / 19.7% 3. RTL4 / 10.7% 4. SBS6 / 9.2% 5. NPO2 / 6.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Talpa TV 34,0% 2. Publieke Omroep 29,6% 3. RTL Nederland 21,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: MAX