Talpa gaat geld pompen in KIJK, platform blijft gratis
Talpa-baas John de Mol is vooral een man van de oude media: zijn ambacht ligt bij het creëeren van lineaire radio en tv. Gelukkig voor hem wordt daar ook nog massaal naar gekeken en geluisterd. Maar ondertussen gaan er ook steeds meer kijkuren zitten in online platforms, zoals Netflix (naar schatting 3 miljoen abonnees) en Videoland by RTL (700.000 abonnees). Waar is Talpa in het online plaatje? Niet heel erg aanwezig. Daarom gaat de geldkraan open voor het platform KIJK.
Ruud de Langen, de Chief Creative Officer van Talpa, is de man die binnen het bedrijf hamert op online. “In een andere aandeelhoudersconstructie is te weinig aandacht aan KIJK gegeven. We investeren er nu fors in, sinds mijn komst een jaar geleden“, zegt hij tegen Adformatie.
KIJK was echt een ondergeschoven kindje, aldus De Langen. “De technologie was verouderd en die hebben we aangepast. Dat heeft geresulteerd in 40 procent meer streamstarts.”
Steeds meer mensen weten nu de weg te vinden naar Talpa’s platform. “Er zijn nu drie miljoen kijkers en dat willen we omhoog trekken. In oktober komen we met een nieuwe app en site om dat een boost te geven.”
Zowel NPO als RTL hebben een betaalvariant, maar daar gaat Talpa voorlopig niet aan. “Er worden vaak vergelijkingen gemaakt met Videoland, maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen hun portemonnee willen trekken voor videocontent. De blockbuster films op Veronica zijn niet voor niets zo populair, mét reclameblokken.”
Paul Römer, Managing Director radio en televisie bij Talpa, gelooft ook niet in betaald. “Er is buiten Netflix nog geen enkele VOD-dienst die zich bewezen heeft in een abonnementsstructuur. Dan moet je jarenlang enorme investeringen doen en dat is in deze kleine markt volstrekt onmogelijk. Wat voor ons het perfecte model is, moeten we nog uitvinden.”
Al met al wil Talpa met KIJK positie gaan innemen als gratis video on demand platform met veel lokale content, maar dus wel met reclames. Per 1 oktober, als de nieuwe app en site worden gelanceerd, zal er meer content uit het netwerk van Talpa worden toegevoegd.
De inbreng van KIJK in NLZIET wordt in elk geval niet echt serieus genomen, constateert AD’s mediajournalist Marcus den Blanken vanochtend. “Het lijkt me ook wel dat SBS gewoon stopt met NLZIET. Vrijwel nooit worden hun programma’s er tijdig opgezet. Nu een dag later nog geen spoor van Ik Hou Van Holland en Echt Waar.”
Het interview met drie Talpa-bobo’s kunt u lezen op de Adformatie-site.
Lees ook: ‘Talpa Network mist de video-on-demand-boot’ (14 juli)
Foto: Talpa