Talpa gaat geld pompen in KIJK, platform blijft gratis

Geplaatst op Sun 08 Sep 2019 om 10:00

Talpa-baas John de Mol is vooral een man van de oude media: zijn ambacht ligt bij het creëeren van lineaire radio en tv. Gelukkig voor hem wordt daar ook nog massaal naar gekeken en geluisterd. Maar ondertussen gaan er ook steeds meer kijkuren zitten in online platforms, zoals Netflix (naar schatting 3 miljoen abonnees) en Videoland by RTL (700.000 abonnees). Waar is Talpa in het online plaatje? Niet heel erg aanwezig. Daarom gaat de geldkraan open voor het platform KIJK.

Ruud de Langen, de Chief Creative Officer van Talpa, is de man die binnen het bedrijf hamert op online. “In een andere aandeelhoudersconstructie is te weinig aandacht aan KIJK gegeven. We investeren er nu fors in, sinds mijn komst een jaar geleden“, zegt hij tegen Adformatie.

KIJK was echt een ondergeschoven kindje, aldus De Langen. “De technologie was verouderd en die hebben we aangepast. Dat heeft geresulteerd in 40 procent meer streamstarts.”

Steeds meer mensen weten nu de weg te vinden naar Talpa’s platform. “Er zijn nu drie miljoen kijkers en dat willen we omhoog trekken. In oktober komen we met een nieuwe app en site om dat een boost te geven.”

Zowel NPO als RTL hebben een betaalvariant, maar daar gaat Talpa voorlopig niet aan. “Er worden vaak vergelijkingen gemaakt met Videoland, maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen hun portemonnee willen trekken voor videocontent. De blockbuster films op Veronica zijn niet voor niets zo populair, mét reclameblokken.”

Paul Römer, Managing Director radio en televisie bij Talpa, gelooft ook niet in betaald. “Er is buiten Netflix nog geen enkele VOD-dienst die zich bewezen heeft in een abonnementsstructuur. Dan moet je jarenlang enorme investeringen doen en dat is in deze kleine markt volstrekt onmogelijk. Wat voor ons het perfecte model is, moeten we nog uitvinden.”

Al met al wil Talpa met KIJK positie gaan innemen als gratis video on demand platform met veel lokale content, maar dus wel met reclames. Per 1 oktober, als de nieuwe app en site worden gelanceerd, zal er meer content uit het netwerk van Talpa worden toegevoegd.

De inbreng van KIJK in NLZIET wordt in elk geval niet echt serieus genomen, constateert AD’s mediajournalist Marcus den Blanken vanochtend. “Het lijkt me ook wel dat SBS gewoon stopt met NLZIET. Vrijwel nooit worden hun programma’s er tijdig opgezet. Nu een dag later nog geen spoor van Ik Hou Van Holland en Echt Waar.

Het interview met drie Talpa-bobo’s kunt u lezen op de Adformatie-site.

Lees ook: ‘Talpa Network mist de video-on-demand-boot’ (14 juli)

Foto: Talpa








29 Reacties op “Talpa gaat geld pompen in KIJK, platform blijft gratis”


  1. Bart

    Gisteren een programma via Kijk op mijn Samsung tv te kijken. De kwaliteit is echt om te janken….

  2. E!

    Ga eerst eens goeie content maken.

  3. m

    Hier het hele artikel van een kleine week geleden:

    ‘Talpa Network heeft geen haast, de druk komt meer van buiten’
    Allard Ruyl , Ruud de Langen en Paul Römer over onder meer vernieuwd SBS6, de plannen met KIJK en de nieuwe unit business development.
    • 2 September 2019
    Ze zijn er alle drie eigenlijk pas net. Chief Creative Officer Ruud de Langen (kwam van Mindshare) nu een jaar, CEO Talpa Media Solutions Allard Ruyl precies honderd dagen (kwam van BrandDeli) en Managing Director radio en televisie Paul Römer drie maanden (ex-directeur NTR). Talpa Network bestaat ook nog geen twee jaar en toch lijkt er in de markt een bepaald ongeduld. Gebeurt er nog wat bij dat Talpa Network?
    Er gebeurt heel veel, willen ze vandaag vertellen. Alleen is heel veel niet zichtbaar en nog belangrijker: er is geen druk om in één keer grote stappen te nemen. Römer moet als radio- en tv-directeur de zenders en de verbinding daartussen naar de volgende fase brengen. Ruyls taak als commerciële baas is om uiteindelijk één salesorganisatie voor alle platforms te creëren en daarbij ga je niet over één nacht ijs, De Langen is als creatieve baas verantwoordelijk voor alle creatie, de social tak en videoplatform KIJK en heeft zich het afgelopen jaar onder meer beziggehouden met formuleren waar al die Talpa Network merken nou voor staan.
    SBS6 voor 17 miljoen Bijzondere Nederlanders
    Neem SBS6, toch een beetje het uithangbord van Talpa Network volgens velen. Pas nu weten ze waar de zender voor moet staan. De zender is de eerste week van het nieuwe tv-seizoen meteen ook goed begonnen, dankzij een sterke vooravond met ‘Lingo’ en ‘Man Bijt Hond’. Dat was jaren niet gebeurd. Toch vindt Römer het nog geen tijd voor juichverhalen. ‘Het is fijn, maar DWDD moet nog beginnen, net als de late night talkshows en het grote amusement.’
    ‘Wij zijn hier bezig met het lopen van een marathon’, gaat hij verder. ‘We zijn aan het bouwen. Er zitten hier drie mensen aan tafel die er nog niet zo lang zitten en dat geldt ook voor de tv-tak met Erland Galjaard en met Marco Louwerens. Met de komst van Erland in het voorjaar is eigenlijk een begin gemaakt om nog eens goed naar de zenders te kijken en dan met name SBS 6. Wat moet dat nou precies voor een zender zijn? Daar is een tijd aan gewerkt en tijdens dat proces is er ook het schema bekeken. Dat is anders dan de jaren hiervoor, met wat meer rust, samenhang en gevoel.’
    Römer omschrijft SBS 6 als volgt: ‘We hebben zeventien miljoen Bijzondere Nederlanders. Die hebben allemaal een verhaal te vertellen. En dat zijn allemaal interessante verhalen. Dat doen we eigenlijk heel lang met Hart van Nederland. Als je daarnaast programma’s als Man bijt hond, Chateau Meiland en Mr. Frank Visser neemt en langs die lijn je verhaal vertelt, dan komt daar structuur in. Dat is die marathon die we aan het lopen zijn. Elk halfjaar moet je naar je programmering kijken hoe je die keuzes gaat maken. Wat past erin? Het is puzzelen en de eerste puzzelstukjes hebben we nu gelegd. Het ziet er goed uit, maar we juichen nog lang niet.’
    De Langen: ‘We hebben met Creative een merkidentiteit ontwikkeld en dat is de leidraad geworden voor het nieuwe SBS6: dichter bij de Nederlander staan, bij de Nederlander thuis. Het marktaandeel stond onder druk en dus wil je relevanter worden voor een grotere groep Nederlanders..’

    Römer: ‘Het gevoel van SBS6 moet zijn: amuseren en informeren vanuit een bepaalde opgewektheid en optimistische blik op de wereld. Niet blind voor de dingen die er ook zijn en geen roze bril, maar minder zwaar dan wat het Journaal en de kranten brengen. Er is ook nog een andere kant en die willen we ook laten zien.’
    Het SBS6-gevoel van optimisme en positiviteit gaan we nu proberen door heel Talpa Network te creëren
    ‘Sterker nog, dat gevoel van optimisme en positiviteit gaan we nu proberen door heel Talpa Network te creëren’, zegt De Langen. ‘Dat begint ’s ochtends op Radio 538 bij Frank Dane, je kinderen die naar Stuk TV kijken en ’s avonds met SBS 6.’

    En altijd de nadruk op Nederland en de Nederlander. Dat gaat straks ook met het nieuwe Net5 gebeuren, verklapt De Langen (binnenkort meer daarover op Adformatie.nl). En opvallend omdat de nieuwe programmering er nog niet is: ‘Net5 heeft de beste augustusmaand ooit gedraaid. Ook een opsteker.’

    Veronica doet het dankzij het voetbal en de focus op de blockbuster films ‘heel goed’, zegt Römer. ‘Daar wordt tot op de detail doorgedacht op merkgevoel en hoe alles er in past. Als dat ons nou aan het einde van het seizoen ook op SBS6 gelukt is, hebben we een mooi portfolio staan.’

    Römer is ook directeur van de marktleidende radiotak en ziet daar een sterk Radio 538, een groeiend Radio 10, een stabiel Sky Radio en een Radio Veronica ‘dat nog wat worstelt’. ‘Daar werken we aan. Onder radio en tv hebben we onze digitale groeimotoren, zoals audioplatform JUKE en videoplatform KIJK.’
    De perceptie in de markt is dus: wat gebeurt er nou eigenlijk bij Talpa Network? Dat geldt zeker voor KIJK.
    De Langen: ‘Ik zeg altijd “buiten winnen is binnen beginnen”. In een andere aandeelhoudersconstructie is te weinig aandacht aan KIJK gegeven. We investeren er nu fors in, sinds mijn komst een jaar geleden. De technologie was verouderd en die hebben we aangepast. Dat heeft geresulteerd in 40 procent meer streamstarts. Er zijn nu drie miljoen kijkers en dat willen we omhoog trekken. In oktober komen we met een nieuwe app en site om dat een boost te geven.’
    Wil je KIJK op de kaart zetten, dan moet er ook meer content komen.
    De Langen: ‘Er komt zeker rijkere content. Er worden vaak vergelijkingen gemaakt met Videoland, maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mensen hun portemonnee willen trekken voor videocontent. De blockbuster films op Veronica zijn niet voor niets zo populair, mét reclameblokken.’

    Römer: ‘On demand platforms heb je in deze tijd van veranderende mediaconsumptie in je portfolio, tegelijkertijd moeten we uitvinden wat on demand nou precies is. Hoe ga je zo’n platform vullen op een manier die de gebruiker aantrekkelijk vindt? Er is buiten Netflix nog geen enkele VOD-dienst die zich bewezen heeft in een abonnementsstructuur. Dan moet je jarenlang enorme investeringen doen en dat is in deze kleine markt volstrekt onmogelijk. Wat voor ons het perfecte model is, moeten we nog uitvinden.’

    De Langen: ‘Met KIJK willen we nu een positie gaan innemen als gratis video on demand platform, met lokale content in een advertentiemodel. Per 1 oktober gaan we steeds meer content uit het netwerk toevoegen.’
    Hoe ziet dat advertentiemodel er dan uit?
    De Langen: ‘Reguliere advertising, pre-rolls en mid-rolls, maar we gaan ook naar kanalen kijken voor adverteerders. Denk aan een kanaal van Jumbo rond ‘Wat eten we?’, zoals we nu ook op JUKE een radiokanaal van Jumbo kunnen verzorgen. Het kanaal van Red Bull kunnen wij ook op KIJK gaan streamen.’
    Zo ontstaat de netwerkgedachte van Talpa Network. De klant wil niet alleen digitaal, maar ook op tv en radio. En er zijn smart data proposities. Hoe staat het met die belofte?
    Allard Ruyl: ‘Als jij in de Veronica Inside app zit, luistert naar Radio 538 en komt ook op KIJK, dan kunnen we reclame uit gaan serveren die op jou gericht is. Ook daar zijn we mee bezig, evenals het bouwen van domeinen. Het vrouwendomein bijvoorbeeld. Wij moeten binnen ons netwerk in staat zijn 84 procent van de Nederlandse vrouwen te bereiken: met Sky Radio, JUKE, NET5 en LINDA.. We denken dus erg in netwerk, maar daarbinnen ook weer in sterke domeinen. Je kan wel alles aan elkaar knopen, maar je moet het behapbaar en effectief inzetbaar maken. Die domeinen gaan we steeds verder ontwikkelen naarmate we het bereik vergroten.’
    Met KIJK willen we nu een positie gaan innemen als gratis video on demand platform
    Achter de schermen gebeurt dus veel, toch vragen velen zich af: wanneer gaan we er nou echt iets van zien?
    Römer: ‘Die “waarom” en “hoe” vraag is natuurlijk heel relevant. Maar de haast die de buitenwereld heeft met onze plannen is veel groter dan de haast die wij zelf hebben. Natuurlijk zijn we er echt wel druk mee, alleen hebben we geen aandeelhouder die beursgenoteerd is en roept dat hij nú de cijfers wil zien. John de Mol heeft een visie en een plan en veel mensen eromheen die dat uitvoeren. Soms gaan stukjes snel en soms minder. Maar de druk komt meer van buiten.’

    De Langen: ‘Ik herken erg wat Paul zegt, want ik kom uit die beursgenoteerde omgeving en vind het mooi hoe ondernemend dit bedrijf is en tegelijkertijd de rust kan bewaren.’

    Ruyl: ‘Ook ik kom uit een wereld van beursgenoteerde bedrijven en het is zo anders dan hier. Niet alleen op contentgebied is het een marathon, ook met adverteerders is het zo. Daar gaat het óók om langetermijnrelaties.’
    Maar De Mol bemoeit zich er toch juist veel mee?
    Ruyl: ‘Hij belt dagelijks. Maar altijd in de voorwaartse stand. Er zit een enorme energie in dit bedrijf.’
    De grote belofte was natuurlijk het nieuwsplatform. Komt het er nou wel of niet?
    Römer: ‘Dat is nou precies zo’n voorbeeld. Een jaar geleden heeft John gezegd dat we iets met nieuws gaan doen. Het past in die netwerkgedachte en de ambitie om mensen 24/7 te bereiken. Binnen Talpa Network zijn structuren ingericht en mensen aangenomen om dat uit te ontwikkelen. Dat is klaar als het klaar is. In dat proces werd na onderzoek nog eens herbevestigd hoe belangrijk Hart van Nederland en Show zijn én ook dat we daar nog meer mee kunnen. We gaan daar verder in investeren. Onderweg is er iets bij Het Parool terechtgekomen. De schrijver heeft geconcludeerd dat het nieuwsplatform niet door zou gaan. We kregen het stuk te lezen voordat het gepubliceerd werd en hebben hem verteld dat het niet klopte. Hij publiceerde het artikel zonder de wederhoor goed op te schrijven. Andere media namen het over en dan is het te laat. Dat was frustrerend, omdat je je niet kunt verdedigen. We stuurden nog een persbericht na en vervolgens werd gezegd dat wíj een draai hebben gemaakt.’

    Ruyl: ‘Het geeft ook wel aan dat iedereen met ons bezig is en iets van ons vindt. Ze zijn zenuwachtig, nieuwsgierig, of beide. Die nieuwsvoorziening komt er op één of andere manier. We weten alleen nog niet wanneer.’

    Nog een perceptie in de markt: Talpa Network is een apenrots met al die mannelijke directeuren.
    Römer: ‘Als je rond kijkt zie je vanzelf dat hier enorm veel diversiteit is, met een heel grote groep GenZ die weer een hele andere, spannende dynamiek brengt. En ja er zijn hier ook best wat directeuren, maar het is ook een bedrijf waar 1.400 mensen werken en achttien bedrijven. En het zijn echt niet allemaal mannen, maar ook dat is niet altijd zichtbaar. Suzanne Pronk leidt social, Jet Roos is onze CFO, we hebben Jildou van der Bijl als creative director en Annelies Sitvast als zenderbaas bij Net5.’
    Allard, jij komt van BrandDeli, een jonge organisatie die je zelf hebt gebouwd. Eigenlijk je kindje. Mis je het niet heel erg?
    Ruyl: ‘Nee, ik heb er heel goed afscheid van genomen. Als ik hier ’s ochtends binnenstap, ben ik er niet meer mee bezig. Het heeft mezelf ook wel verrast. Dat is ook omdat Talpa Network nog geen twee jaar bestaat en ik hier ook mag bouwen. Verbindingen leggen tussen platforms en de commerciële afdelingen en Media Solutions steeds meer één platform voor adverteerders te laten worden. Ik heb ook de wind mee. Het gaat goed met de omzet. De bezettingsgraad is hoog en onze propositie slaat aan. We hebben ook wel wat profijt van de onrust bij anderen, zoals RTL.’
    Ruyl loopt vervolgens even uit het interview weg om beneden iets aan te kondigen aan het personeel: de komst per vandaag van een business development afdeling.

    Hij legt uit: ‘We maken in dit bedrijf de transitie van mediapartner en kennispartner naar business partner. Naast de bestaande partners willen we nieuwe adverteerders – start-ups, scale-ups – helpen met hun proposities. Van bij Talpa Creative op conceptniveau meedenken over het merk tot aan de executie. Dat kan zover gaan dat we naar conversie gaan en daar met die partijen willen investeren in resultaat. We kunnen ook gaan kijken naar recruitment en wat wij daarin kunnen faciliteren. We bereiken 84 procent van de vrouwen. Waarom zouden we dat niet inzetten voor de samenwerkingen die we hebben? Het is echt media overstijgend denken. De structuur is er, we gaan nu naar het bouwen van een cultuur. Dat kun je niet zomaar vandaag of morgen doen. Dat begint bij vertrouwen en mensen opleiden en begeleiden binnen ons netwerk.’
    De vandaag geopende business development afdeling gaat nieuwe adverteerders – start-ups, scale-ups – helpen met hun proposities
    Aan welke kant kan Talpa Network verder nog worden versterkt? Naar verluidt is er onlangs een groot bedrag vrij gemaakt om een acquisitie te doen.
    Römer: ‘Het netwerk is zeker nog niet af, maar het is niet handig als ik nu zou vertellen waar wat we nog willen. Dat zijn heel strategische keuzes. Dat moet je in stilte doen.’

    De Langen: ‘Je moet ook niet onderschatten dat we fors investeren in bestaande onderdelen. Zeker op digitaal vlak, zoals in KIJK en JUKE. Daarnaast hebben we Voetbal TV waar nu meer dan honderd amateurclubs bij zijn aangesloten. Ook hebben we een miljoenenbereik in social door het investeren in onder meer Stuk TV en de Gierige Gastenen beginnen we een jongerenplatform met Jorik Scholten (Lil’ Kleine, red.)’
    Als je bezig bent met de opbouw van je bedrijf en de onderdelen aan elkaar te verbinden, is er dan ruimte om samen te werken met andere Nederlandse mediapartijen?
    De Langen: ‘Zeker, ik durf wel te stellen dat Talpa Network daarin het voortouw wil nemen.’
    Bijvoorbeeld rond het gezamenlijke video- en audioplatform waar een principeakkoord over zou zijn?
    De Langen: ‘Er zijn rondetafelgesprekken geweest waar ik ook ben aangeschoven. We willen dus heel graag samenwerken, alleen merk je dat niet alle partijen in Nederland er aan toe zijn. De intentie is wel uitgesproken om dingen samen te doen, alleen dat kan nog wel een tijdje gaan duren.’

    Römer: ‘Je vaart in feite een dubbele koers, want er zijn ook dingen die je niet samen kunt doen. We zitten samen met RTL en NPO in NLZIET, maar we hebben alle drie ons eigen videoplatform. Dagbladuitgevers hebben ook hun eigen videoproposities. Iedereen is zelf de markt aan het verkennen. Daar blijft een spanningsveld. Wel zie je in het buitenland initiatieven ontstaan, zoals in Duitsland en Engeland.’

    Ruyl: ‘Je móet wel kijken naar samenwerking om als nationale speler perspectief te houden. Bijvoorbeeld ook in bereiksonderzoek. Adverteerders zullen de grote winnaars zijn als wij het aan elkaar koppelen.’
    Dan is de huidige spanning tussen RTL en Talpa niet zo handig.
    Römer: ‘Ach spanning. Ik lees grote krantenkoppen over “de tv-oorlog”. Hou op zeg, ga eens kijken waar écht oorlog is. Natuurlijk is er wel concurrentie. Die is er al 35 jaar. Ik protesteer tegen het beeld dat Talpa alles maar wegkoopt. Het werkt niet zo bij tv. Iemands contract loopt af en gaat verder kijken. Het is op zichzelf niets nieuws, het is ondernemerschap. Je wilt investeren in mensen, óók achter de schermen. (Lachend) Wat denk je dat Ruud en Allard gekost hebben?’

    Ruyl: ‘Er wordt ook geïnvesteerd in nieuw elan. Wij brengen allemaal onze eigen expertise mee in een vrij nieuw bedrijf. Je investeert in een gezonde toekomst.’
    Kunnen we stellen dat Talpa Network nooit helemaal ‘af’ is?
    Ruyl: ‘De foto boven dit artikel is onze visie op waar we als bedrijf staan. Geïnspireerd op de promo die we bij Creative maakten met Linda de Mol in het kader van haar ‘verhuizing’ van vier naar zes. We staan echt in de steigers en dat voel je in de organisatie. Niks is nog perfect en de stapjes zijn klein. Ik denk dat we ons heel bescheiden opstellen, ook in de zakelijke markt. We hebben nog een hoop te bewijzen, maar de belofte is groot.’

    Römer: ‘Het is goed om te constateren dat men nieuwsgierig is en ook een beetje ongerust.’

  4. Jeroen

    Een nieuwe app is sowieso een must, maar niet alleen voor Android en iOS, ook voor Apple TV en Android TV. Hoe moeilijk kan dat zijn?

  5. Dave

    Marcus den Blanken praat poep. Ik Hou van Holland en Echt Waar staan gewoon op NLZIET, net als andere programma’s van SBS6 er gewoon op staan.

  6. Supertrashhh

    Ze kunnen het allemaal zo mooi vertellen he je zou denken dat ze er voor betaalt worden… Oh wacht…

  7. robb

    Dave : Kijk is slecht op nlziet te laat soms nog kan je niet doorspoelen en regelmatig niet in hd , rtl en npo doen het altijd goed.

  8. Michel

    Je kunt je beter afvragen of het loont in zo’n klein land veel geld te stoppen in zo’n platform…men kan wel willen…maar men wil in dit land bijna nergens voor betalen

  9. Wim

    Boeiend allemaal. Alsof het leven om entertainment draait.

  10. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Je kan veel zeggen over die drie kerels, maar ze kunnen goed praten.
    Van die ene zou je nog bijna kunnen zeggen of die een compleet managementboek heeft opgevreten, die andere twee (we zijn de naam alweer kwijt) spreiden in elk geval een hoop geloof in zichzelf uit. En dat is belangrijk. Knaken winnen is bij jezelf beginnen. Voor niks gaat de zon op.
    17 mio unieke Nederlanders, jaja, in je dromen. Nederland is volkomen gepolariseerd en in elke grote stad staan net zoveel schotels als dat er inwoners zijn. Rara waar die naar kijken… Toedeledokie!!1

  11. ano@niem.nl

    Wanneer men meer met Kijk gaat doen dan komt er echt ook wel een nieuwe app en wordt de kwaliteit hoger. Ik snap ook wel dat Talpa niet wil meeliften op zaken van NPO en RTL.

  12. Pieter

    NL Ziet is fantastisch, alles staat erop en dat heerlijk zonder reclame op n Netflix manier. Ik heb mn tv Abo inmiddels opgezegd.

  13. Henk Hilversum

    Dat heeft geresulteerd in 40 procent meer streamstarts.”

    Komt omdat de stream steeds stopt… dan heb je al snel meer streamstarts. Prutsers.

  14. Jantje

    @ Dave. Kul: Ik hou van Holland staat er alleen op als “Replay” voor de komende 6 dagen kan je het terug kijken INCLUSIEF reclame die je NIET door kan spoelen. Daar is NLZIET niet voor bedoeld en daar betaal je ik ook geen 7,95 per maand voor. Verder maakt KIJK echt een teringzooi van wat ze op NLZIET plaatsen en John de Mol maar klagen dat we samen de strijd aan moeten gaan met NETFLIX e.d.

  15. Ron

    Kijk voegt niets toe en gaat ook niets toevoegen aan betaalde diensten als Netflix en Videoland. Het blijft een veredeld terugkijk portaal net als RTLXL waar je niet hele series en programma’s vooruit kunt kijken. Heeft geen zin zo op deze manier.

  16. "Veronicæ Doet Het?....Beter!";

    Het lukt mij niet om UtopiA van afgelopen vrijdag te kijken op “Kijk.”

  17. "Veronicæ Doet Het?....Beter!"; 

    Pieter kijkt graag naar hakkelige 480pixelgalore op zn beeldscherm. Gelukkig heb ik nog gewoon tv abbo neem hetgeen op harddisk op in volle HD glorie

  18. WEST*

    Bij RTLXL moet je inlog hebben en/of betalen voor hun meuk. Bij KIJK niet.

  19. Ron

    Maar je kunt daar niet vooruitkijken en dus ook niet bij Kijk.

  20. [MikE]

    Ze zouden eigenlijk een betaalde en gratis (light) variant moeten maken. De gratis variant heeft een uitzending gemist functie, mét reclame en de betaalde versie heeft premium content zonder reclame. Koop nog meer YouTube kanalen, laat gebruikers zelf content uploaden en plaats de uitzendingen van bijvoorbeeld StukTV een half uur eerder op het eigen kanaal. StukTV haalt miljoenen kijkers en die gasten zitten allemaal tot de minuut te wachten tot de content live staat. Als je dat een half uur eerder op Kijk zet, dan zou je zomaar eens traffic kunnen aanjagen.

  21. [MikE]

    En op SBS wellicht de hele programmering 5 minuten naar voren opschuiven. Als mensen dan tijdens de commercial breaks op anders commerciële zenders zappen, dan komen ze direct terecht bij de content van SBS. Grote kans dat veel mensen dan blijven hangen.

  22. Ad Visser

    @mike. Leuk bedoeld. Maar het zijn achterhoede gevechten. Nederland is te klein voor zoveel zenders. Het is kwestie van tijd en de boel wordt volledig opgeslokt……

  23. [MikE]

    En ik heb nog wel meer ideeën. Haha.

  24. [MikE]

    @Ad: misschien zijn er teveel zenders, maar ik denk dat de behoefte aan Nederlandse content altijd zal blijven bestaan. TV zenders zijn content providers en het zou me bijvoorbeeld ook niet verbazen dat RTL, SBS en NPO over enige tijd gewoon ‘apps’ zijn. Met lineaire content en on demand. Live TV zoals voetbal zal bijvoorbeeld altijd live te zien moeten zijn, maar dat kan prima via een app op je TV of ander beeldscherm.

  25. Ad Visser

    @ mike. Ik deel je mening. Echter, kijk vanavond naar RTL bijvoorbeeld. Op 5 en 7 één en al herhaling. Niemand die er blij van zal worden. Tig afleveringen CSI achter elkaar. Slechts één doel. Zorgen dat je na ER kijkt…..

  26. Ad Visser

    It’s all strategy

  27. Mdvrvries

    “In een andere aandeelhoudersconstructie is te weinig aandacht aan KIJK gegeven”

    Sanoma is nu alweer ruim 2 jaar geen mede-eigenaar meer.
    In die tijd had Talpa een aandeel van 33% in de zenders en dus zeker wat in de melk te brokkelen.

    John de Mol heeft online gewoon laten lopen.

  28. Sven L.

    Ga eerst eens echt in de hardware investeren. Er is geen slechtere app dan KIJK. En dat ligt echt niet aan mijn toestel. Het functioneert gewoon niet naar behoren en dan heb ik het nog niet eens over de content. Zover kom ik niet eens omdat ik mijn geduld verlies als ik de KIJK-app open.

  29. wapper

    @Bart wel apart als je kijkt via de sbs website dan is dat prima(voor web stream) 1080p kwaliteit.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.