VI stopt met Doordekken na meningsverschil met Talpa

Geplaatst op Tue 13 Aug 2019 om 13:30

Johan Derksen en Wilfred Genee zijn er goed klaar mee dat hun online rubriek Doordekken door hun nieuwe werkgever Talpa Network zo klein gehouden wordt. Ze stoppen daarom met het programma. Dat laten ze weten in de voorlopig laatste aflevering. Doordekken is een rubriekje waarin de heren doorpraten over voetbal en de actualiteit en was onder de vlag van RTL een succes. Dat veranderde na de verhuizing van Talpa, dat besloot om Doordekken niet langer door te geven via YouTube.

Bij Talpa is Doordekken alleen te zien via de site en app van VI, zodat de advertentie-inkomsten niet gedeeld hoeven te worden. Het heeft echter geleid tot een dramatische val van het kijkersaantal. “Ja, de commerciële mensen van Talpa jagen al onze kijkers weg“, aldus Derksen.

Ze hebben er geen kaas van gegeten bij Talpa, vindt Derksen. “Kijk, bij RTL deden we dit kunstje jaren en toen hadden we soms 200.000 kijkers, maar er is nieuw beleid bij Talpa: ze doen nu alleen nog dingen waar ze fors aan verdienen. We zitten nu alleen nog maar op een app en niet meer op YouTube en dat soort gedoe, waardoor er maximaal zo’n 15.000 mensen naar je kijken.”

Van 200.000 kijkers naar 15.000 kijkers klinkt als behoorlijk mismanagement. “Eerlijk gezegd is het me de moeite niet om een paar uur eerder van huis te gaan om te rijden naar deze studio. Ik vind het gewoon belachelijk. Het sterft bij Talpa van de commerciële mensen en ik heb nog niet gemerkt dat het zoden aan de dijk zet.”

Derksen gaat zich niet uitsloven voor 15.000 kijkers. “Bij de concurrentie deden ze het voortreffelijk en hadden we een groot publiek. Het ontneemt je iedere motivatie, hè? Waar doe je het voor? Voor al die jongens in die snelle pakken, hè? Die zitten daar de hele dag over te vergaderen en het resultaat is dat je 15.000 toeschouwers hebt. Tel uit je winst!

Voorlopig stoppen ze dus met Doordekken. Wilfred Genee: “Totdat de mensen in die pakken snappen dat er meer podia nodig zijn om dit fantastische product te tonen. Als het zo doorgaat op deze manier, dan heeft het voor jou en waarschijnlijk ook voor mij geen nut meer.

Foto: Talpa








51 Reacties op “VI stopt met Doordekken na meningsverschil met Talpa”


  1. Paul

    Ga maar weer terug naar RTL.
    Het was daar dus toch nog niet zo gek!

  2. Ron

    Ik geloof dat niet. Ze zijn nu juist net weer begonnen. Dan hadden ze de beslissing wel eerder genomen. Ze moeten wel vergeten dat ze Doordekken maken voor een jonge doelgroep die via app’s kijkt. Ik denk dat de normale doelgroep die ook de TV uitzending kijkt hier naar kijkt. Waarom zouden jongeren naar Doordekken kijken?
    Nee, storm in een glas water en verwacht dat Doordekken er gewoon volgende week weer is…

  3. Ben Zine

    Langzamerhand komen ze erachter dat een verandering niet altijd een verbetering is. Over enige tijd lopen ze geheel aan de leiband van Ome Sjon en hebben ze niets meer te zeggen over hun programma’s.

  4. Ben Zine

    Langzamerhand komen ze erachter dat een verandering niet altijd een verbetering is. Over enige tijd lopen ze geheel aan de lei-band van Ome John en hebben ze niets meer te zeggen over hun programma’s.

  5. Vera Storm

    Maar die 15.000 kijkers leveren per saldo meer op dan die 200.000 elders, waar je je centjes uit advertentie-inkomsten nu eenmaal moet delen met het platform waarop je content te zien is. Maar goed, het publiek dat met je content in aanraking komt vormt wel een nieuw potentieel en in dat opzicht snap ik de reactie van Derksen.

  6. Sjors van Kempen

    Verongelijkt doen om de kijkcijfers op te krikken.

    Dit grapje kennen we nu wel.

  7. Ben Zine

    Langzamerhand komen ze erachter dat een verandering niet altijd een verbetering is.

  8. Jhw

    Die app gaat het bij Talpa ook niet worden. Ik heb hem ik er net afgegooid. Bij elk item waar je op klikt krijg je eerst een reclamefilmpje. Ik snap dat het er geld moet worden verdiend maar de balans is zoek. De overdaad aan reclame jaagt mensen weg, en dat zal zal toch niet de bedoeling zijn.

  9. Blues

    Ik vind het een heerlijk programmaatje, en waar anders had de primeur van Johan Derksen’s Grolloo Radio uitgezonden kunnen worden, juist daar. Het is toch het platform van de actuele nieuwtjes!

  10. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    ‘Voor al die jongens in die snelle pakken, hè? Die zitten daar de hele dag over te vergaderen’
    Meesterlijk.
    Dit zijn tevens de mensen die de programmering om zeep helpen.
    Welkom bij Talpa jongens. Uw wereld zal nooit meer dezelfde zijn.

  11. Clavaria

    Probleem is ook gewoon dat het een kut app is. Het werkt niet lekker, vaak fouten en late uploads. Ook doordekken heeft geen eigen rubriek in de app dus je moet zelf opzoek gaan tussen alle andere filmpjes en fragmenten. Helpt ook niet echt… Ik wilde een aantal oudere afleveringen kijken, kon het echt pas vinden na veel moeite doen.

    Valt me sowieso op dat Talpa van John de Mol erg zwak en amateuristisch is qua online. Programma’s komen vaak pas erg laat online bijvoorbeeld. Bij RTL als je VI had gemist kon je om half 11 direct online kijken, bij Veronica vaak pas een dag later. Niet slim. Ook meerdere malen klacht over ingediend maar daar hoor je nooit meer iets van. Ook andere programma’s vaak pas laat online.

    Verder werken hun apps slecht, de app was pas een halfjaar na de start van VI bij Veronica klaar, en zat vervolgens tjokvol met bugs en niet werkende video’s (zoals Doordekken). Ook erg amateuristisch. Ook erg amateuristisch was dat ze laatst alle voetbalwedstrijden (Europa) online hadden gezet, alleen dan enkel de 1e helft…

    Ik weet niet wie daar werken en wat ze doen maar het is één grote bende bij de online afdeling van Talpa.

  12. Local Hero

    Prachtige mannen. Talpa is een wanproduct.

  13. Molest TV

    Als je voor het geld naar Talpa gaat, heb je zelf niets meer in te brengen blijkt.

  14. Job

    Bij RTL heeft het periodes op YouTube gestaan ja. Maar niet altijd. Zoek maar is doordekken op op YouTube. Niet alle gemaakte doordekkers staan erop. Ook haalden de meeste uitzendingen op YouTube nog geen 100k.

  15. Wout

    Bij RTL hadden ze alles prima voor elkaar. Poen poen poen en de CL. Lag me rot als er geen Nederlandse club de CL haalt.

  16. Frenk

    Dat mensen nog in dit gejammer van die 2 trappen. Twee enorme geldwolven maar niet snappen dat dit geld ook ergens verdient moet worden.
    Bovendien was het ook niet eens een leuk programma dus wie gaat het missen.

  17. Sjaak

    Hoop zure NPO’ers hier weer. Staatstelevisie vinden zij er goed en commerciele tv is heel eng. Lekker van de subsidieruif eten, dat is alles wat een NPO’er wil.

  18. R. Brandstichter

    Sjaak, niet eng, wel pulp.
    NL commerciële zenders zijn een lachertje.

  19. ano@niem.nl

    De achtergrond is nog niet zo zeer dat Doordekken alleen in de app zit, maar wel dat ze voor 15.000 mensen naar een locatie moeten knallen om het op te nemen. Je steekt er als maker veel tijd in en de opdrachtgever bepaald dan even dat het voor een heel klein publiek is en het niet meer op YouTube te zetten waar men veel hits had.

  20. Leni

    Commerciële televisie is helemaal niet eng…. Die familie De Mul is alleen erg eng…. Die gunnen niemand wat….

  21. Ray

    Zijn de commerciële jongens van Talpa ook de reden dat er geen samenvattingen van VI meer op Youtube staan? Alleen nog maar losse fragmentjes?

  22. TopShow

    Heerlijke mening weer van de mannen!
    Top!
    Gisteren weer genoten!

  23. Wor. Chester

    Hebben de mannen toch wat vergeten te onderhandelen. Is John ze toch nog te slim af en zet ze een hak. Als ze niet zo hard en regelmatig tegen de schenen van hun broodheer hadden geschopt, was dit waarschijnlijk niet gebeurd.

  24. Clavaria

    @Clavaria dat is inderdaad helemaal waar, het is echt zo slecht. Het zal een error geweest zijn maar ik heb eens (zonder overdrijven) 15 reclamevideo’s moeten kijken voordat ik een aflevering VI kon bekijken. 15 reclames! Dat is ruim een kwartier voor een online video, ongekend en indien opzettelijk ontzettend asociaal. Al heb ik dat sindsdien gelukkig niet vaker meegemaakt.

  25. Clavario

    oniedan

  26. TopShow

    @TopShow blij dat jij blij bent.

  27. @Leni

    @Leni Dat hoort ook een beetje bij zo extreem succesvol zijn natuurlijk…

  28. Local Hero

    @Local Hero Prachtige mannen. Talpa is een wanproduct.

  29. Vera Storm

    Vera Storm jij rekenwonder.

  30. Leni

    Lang leve THE REPLACEMENTS

  31. eindregie

    Nog nooit van een ad-blocker gehoord dan ?

  32. Ron

    @Leni: bek dicht!

  33. LastigeSoma

    @eindregie is op telefoon vaak iets lastiger

  34. Wout

    Nu blijkt maar weer, overstappen voor het geld, en alleen maar gezeur, eerste het decor, dan zeiken dat ze Kieft terug willen, gedoe en Tan afzeiken, de uitzending duurt te lang volgens de mannen, natrappen naar RTL, terwijl Derksen 20 jaar lang z’n zakken heeft gevuld. Ik had Johan echt hoog zitten, en het valt me zo vies tegen….met zijn principes etc….Nee, geldwolven, alledrie. Bah.

  35. Somsig

    @Wout je moet niet vergeten dat ze bij RTL ondanks hun topscores totaal geen waardering kregen. Geen RTL directeur (op directeurtje na) gunde ze daar een blik. Wilfred kreeg geen enkele kans op andere klussen bij RTL omdat ze hem niet mochten en het niet gunde. Ze waren een soort geisoleerde cel binnen de organisatie. Dit hebben de heren zelf meerdere malen verteld. Dan vind ik het niet zo gek dat als John met een dikkere aanbieding komt je zoiets hebt van: dikke middelvinger, bekijk het maar daar bij RTL!

    Bovendien ging RTL toen het tijd was voor contractverlenging opeens ‘tof doen’ en nieuwe eisen stellen, niet direct met een nieuwe aanbieding komen enzovoort. Terwijl ze een kijkcijferkanon waren daar. Toen kwam John opeens met wél een aanbieding en toen knepen ze ‘m opeens bij RTL en was er opeens van alles mogelijk… Tja. Dat zegt genoeg over hoe RTL met ze omging toch?

    Dat dingen dan later tegenvallen kan natuurlijk altijd gebeuren als je aan een nieuw avontuur begint. Overigens was Kieft ook de laatste jaren bij RTL niet meer welkom, dat lag een Ziggo en Tan afzeiken doen ze echt al zolang als ze bestaan zo’n beetje dus ook in hun RTL jaren.

  36. Mick

    Ze kunnen het toch doorvoeren als onderdeel van Talpa Social. Al die influencers zijn kennelijk ook winstgevend genoeg wanneer Tele2 of Samsung ze sponsort, dat kan Bavaria met Doordekken ook gewoon op YouTube. Met betaalde productplaatsing werkt het gewoon.

  37. Johnny👀

    2 keer per week op tv is genoeg om te volgen, moet wel leuk blijven want ze vallen ook vaak in herhaling.

  38. TV-Kijker

    Vroeger keek ik graag Doordekken, maar sinds ik tigduizend reclames ervoor moet kijken op die teringapp en al mijn privacygegevens moet weggeven aan Talpa, was het voor mij na de eerste 2 afleveringen wel een afgelopen verhaal.

    Talpa denkt dat de kijker van VI een randdebiel is, maar als je ze zo probeert uit te benen voor elke cent is het wel snel afgelopen. Groot gelijk dat Johan ermee stopt.

  39. aammehoela

    Talpa is flopperdeflop. Dat begint Derksen ook door te krijgen.

  40. Henny Huisman

    Hallo lieverds

    Dat wordt billenkoek van ome John….

  41. Annoniemus

    De arrogantie van Derksen en Genee gaat uit de hand lopen , het moment dat Ome John echt gaat ingrijpen lijkt niet ver meer weg !!

  42. Jan

    Als je als talpa zijnde proleten als van dijk, gerschtanowitz en versteegh in je stal hebt, dan weet je dat je de aansluiting naar “het gewone volk” volledig aan het missen bent.

  43. v.o.f. de media

    Jan hierboven, dit is de juiste opmerking, zij zijn niet van of voor het ‘gewone volk’

  44. Robson

    John de mol is maar geïnteresseerd in 1 ding , zoveel mogelijk geld verdienen met reclames , tv programma’s maken interesseert hem niet , kijk maar naar de inhoud van zijn programma’s , het gaat hem en zijn tv Randstad alleen om de centen, prima, maar begin dan een adverteringsbureau, en Laat de zendertijd lekker over aan mensen die wel creatieve en goede tv willen maken .

  45. Emile Edwards

    Besef komt na de zonde. Derksen en zijn maatjes kregen voldoende waardering en centjes bij RTL en beginnen nu te merken dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is bij Talpa. Het probleem? Voor VI hebben ze letterlijk dezelfde crew, studio en redactie meegenomen die hetzelfde trucje doen. Duurbetaalde ex-RTL-ers. Maar das niet voldoende om beter te worden of echt te doorgronden hoe het multimediale succes nu exact in elkaar zat.

    Voetbal Inside had een megagoede app, waarbinnen zeer veel video werd gekeken. Veronica Inside heeft in het begin teveel content op youtube gezet (lees: bijna alles). Vervolgens een slechte app en website met een nog slechtere videoplayer. Dat duurde allemaal te lang en was te slecht; dus dan krijg je de consument niet meer effectief naar een eigen platform.

    Daarnaast moet elk merk groeien en ontwikkelen. Veronica Inside en de drie heren moeten het veel hebben van incidenten en satire. Dat gaat vervelen en heeft niets met de actualiteit te maken. Het is veel kwetsend cabaret en weinig echt nieuws.

  46. pepe

    @Paul bij RTL werden ze gemuilkorfd daar mag je geen KUT meer roepen op TV

  47. pepe

    oh en hier kennelijk ook. Ander woord voor het vrouwelijk geslachtsdeel mag je hier ook niet meer noemen dat was dus de reden dat ze weg zijn bij RTL @Paul

  48. Ben

    Uiteindelijk heb je getekend bij een dictator. Zijn wil is wet!! En dat gaat altijd mis!! Dit mannetje denkt dat hij vanwege zijn geld IEDEREEN zijn wil op kan leggen. En dat gaat uiteindelijk ook altijd fout!! Stoppen en snel naar andere echte zender. In het programma inside is ook al merkbaar dat het net als bij de andere noordkoreaanse omroep een ajaxzender wordt. Gaat fout. Vindt het programma iok steeds minder leuk worden. Er is een “andere” sfeer! ZEER JAMMER

  49. Ben

    Er wordt vaak gezegd dat de mol een tv expert is. Maar na tv10 gaat het weer opnieuw gruwelijk mis. Een organisatie die mensen een zwijgplicht oplegt voelt zo verkeerd aan!!

  50. Stiene

    Die de Mol is dan misschien een beetje arrogant maar hij heeft toch behoorlijk wat toegevoegd aan de Nederlandse televisie.
    Of je het nou mooi vind of niet, programma’s als;
    All You Need Is Love
    Baantjer
    Big Brother
    Dancing with the Stars
    Domino Day
    Eén tegen 100
    Goede tijden, slechte tijden
    Gooische Vrouwen
    Hart in Aktie
    Holland’s Next Top Model
    Hotter Than My Daughter
    In de Vlaamsche pot
    Koffietijd
    Medisch Centrum West
    Miljoenenjacht
    Showbizzquiz
    Zijn maar een aantal producten die uit zijn stal komen.
    Misschien is het een geldwolf maar daar zijn de heren Genee en Derksen ook niet vies van.
    En laat ze maar niks over reclames zeggen want elke uitzending komen de onderbroeken of boeken toch wel een paar keer langs.
    Huilebalken, meer verdienen en dan klagen dat het iets anders gaat dan je gewend bent.

  51. Geenmening

    Uitgerangeerde bejaarde trekt niet zoveel aandacht van dat geschreeuw alleen maar om publiciteit te krijgen. Liefst meteen van de buis .
    Niet meer van deze tijd discriminerende minachtend over buitenlanders, homofoob en vrouwenhaters.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.