Sahil Amar Aïssa wil meer Marokkanen bij BNNVARA

Presentator Sahil Amar Aïssa, wiens roots in het Rifgebergte liggen, wil dat er meer Marokkanen in dienst komen bij zijn omroep BNNVARA. Hij hoopt niet dat hij gezien wordt als het eindstation. Dat zegt hij deze week in de VARAgids. Aïssa probeert zichzelf omhoog te knokken bij de televisie en hij komt van ver. Op vrijdag 19 februari 2016 zat hij in De Wereld Draait Door om te vertellen over het programma Jan Rijdt Rond, maar diezelfde avond sliep hij op station Den Haag Holland Spoor.

Hij had geen geld en geen woning, dus sliep hij op het treinstation. “Dat deed ik in die periode wel vaker. Ik had geen huis, deze wereld was nieuw voor me. En tegelijk was ik zo druk, ik had gewoon niet eens tijd om zoiets te regelen. Dat heeft even geduurd.”

Aïssa heeft het nooit aan zijn ouders verteld. “Dat weten zij niet, ben je gek? Ik wil ze niet bezorgd maken. Ze snappen dat het een harde wereld is. Zeker voor ons.

Voor ons? “Voor de Marokkaanse gemeenschap bedoel ik. Moet je eens kijken naar de totale Marokkaanse bezetting van BNNVARA: dat ben ik, alleen ik. Zelfs bij de meest sociaaldemocratische omroep van Nederland is het nog superwit.

Hij hoopt niet dat hij de enige Marokkaan bij de linkse omroep blijft. “Ik hoop vooral dat ze niet denken: we hebben Sahil, dus dat is geregeld. Ik moet het begin zijn, niet het eindstation.

Het VARAgids-interview met Sahil Amar Aïssa kunt u lezen via Blendle.

Foto: Annemieke van der Togt

76 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Henny Huisman
augustus 17, 2019 17:06

Hallo lieverds

Zal ik dan maar de Soundmix Show op de Marokkaanse televisie gaan brengen… Wij hebben hier Ali B, hebben ze daar Henny H :-)

Gast
Jannie Venijnig
augustus 17, 2019 14:01

Groot gelijk, dat vara is 1 wit bolwerk. Ook in de directie van dat vara clubje direkt de helft vervangen door Mar. Nederlanders.

Gast
Teun-Arie Van der Geelen-Coppens
augustus 17, 2019 13:19

Trouwens de gehele mensheid heeft zijn roots in Afrika, iedereen heeft roots in Zuidelijk Afrika, dat is een tijd geleden, 100.000-200.000 jaar geleden.

Paar weken geleden nog op de duitse tv. Een afro-duitser, zo noemde hij zichzelf.

In het begin zat dus iedereen in Zuid-Afrika. die gingen naar Egypte, een groep ging verder naar Europa, een andere groep naar naar India, China, Beringstraat (was toen nog land), Noord-Amerika, Zuid-Amerika.

Afro-Amerikaan is ook zo’n debiele uitspraak, iedereen is in Amerika een Afro-Amerikaan, alleen hoe ver wil je terug gaan in je roots.

Iedereen is familie van elkaar, lief toch!

Gast
Teun-Arie Van der Geelen-Coppens
augustus 17, 2019 13:06

Sahil Amar Aïssa (Roosendaal, 7 november 1992) is een Nederlandse acteur, columnist en presentator.

Nederlander dus.

Gast
Rob
augustus 17, 2019 13:00

Heel heel veel rascisten hier. Ik schrik ervan. Wat een reacties.

Gast
Cees
augustus 17, 2019 11:43

Soundos El Ahmadi is er ook nog.

Gast
JohanV
augustus 17, 2019 11:22

En ik wil graag meer Nederlanders op de Marokkaanse TV want die zijn er zo weinig.

Gast
Henny Huisman
augustus 17, 2019 10:44

Hallo lieverds

Waren ze maar allemaal zoals Ali B…. Multimiljonair met een Bentley :-)

Gast
maatje te groot
augustus 17, 2019 09:37

Geert dus

Gast
maatje te groot
augustus 17, 2019 09:37

Tja toch had Geer een vooruitziende blik.

Gast
Paolo
augustus 17, 2019 08:51

Generaliseren is ook een kunst!!!

Gast
Wazz met jouw?
augustus 17, 2019 07:30

En ik wil meer neegers op TV en vrouwen met dikke tetten.

Gast
anoniem
augustus 17, 2019 07:27

@Annoniemus: Oh dat doe ik ook weleens hoor.. En ik heb qua afkomst keuze uit minstens 4 nationaliteiten.. Maar over het algemeen beschouw ik mij als een geslaagde mix.. :-)

Gast
Annoniemus
augustus 17, 2019 07:07

Als het ze uitkomt zijn ze Nederlander en als het ze niet uitkomt zijn ze Marokkaan , weg met deze prul !!

Gast
WaveX
augustus 17, 2019 06:11

Zet maar een filmploeg neer bij grotere winkelcentra’s. Kunnen ze mooi dat irriterende en kinderachtige gedrag laten zien van die wannabe figuren. Grote bek en slecht Nederlands. Wel de lusten en niet de lasten instelling! Duidelijk waarom werkgevers en bedrijven niet staan te springen om dit soort randfiguren.

Gast
neeeegggeeeerrrs
augustus 16, 2019 22:03

wij willen ook meer op tv nu zijn wij alleen bekend van opsporing verzocht

Gast
Henny Huisman
augustus 16, 2019 21:42

Ik vind Marocjes erg mooi, waren ze maar iets toegankelijker…

Gast
Henny Huisman
augustus 16, 2019 21:41

Eej mothafuckarsssss

Marocs zijn geil en cool ja!

Gast
john de hol
augustus 16, 2019 21:38

ik zou wel een partij russen bij bnvara en niet die gore k.u.t. Marokkanen

Gast
Spaanse Eikenprocessierups
augustus 16, 2019 20:34

MC ziet het denk ik wel zitten, meer Marokkanen op tv, want ik weet dat ze Femke Halsema helemaal geweldig vinden . ALLES wat ik gisteren schreef ,en niet alleen ik, over deze vrouw is zonder reden allemaal verwijdert. MC is niet veel beter dan de Stasi, dit zal ook wel weer gecensureert worden.

Gast
StefanV
augustus 16, 2019 19:41

Volgens mij moet je mensen gewoon op hun kwaliteit uitzoeken, niet omdat ze toevallig een bepaalde kleur, nationaliteit of wat dan ook hebben. Deze presentator doet het leuk. Dat hij van Marokkaanse komaf is, zou een bijzaak moeten zijn en geen hoofdzaak.

Wat betreft het label “sociaaldemocratisch” vraag ik me af of dat nog bij BNNVARA past. De huidige koers heeft een hoog identity politics-gehalte en biedt zelfs een podium aan extreemlinkse geluiden. Voorbeelden zijn de dubieuze website JOOP en het hiphop-programma 101 Barz, waarin regelmatig veroordeelde rappers hun weinig verheffende “song”-teksten opvoeren.

Gast
ik zeg jou
augustus 16, 2019 19:39

willen we meer of minder marokkanen……..

Gast
Stfu
augustus 16, 2019 18:33

Dus als je jou taaltje niet spreekt, wat bijna niemand doet op de aarde, ben je een onnozelaar? Goed verhaal lekker kort ook, doen we niks mee… DOEIII!!!

Gast
west
augustus 16, 2019 17:43

EN VOOR DE ONNOZELAARS WAT EEN ACHTERLIJKE MENSEN HIER

Gast
west
augustus 16, 2019 17:42

ORANG YANG TERBELAKANG DI SINI

Gast
west
augustus 16, 2019 17:42

CHE PERSONA RITADATA QUI

Gast
west
augustus 16, 2019 17:40

KOKO DE NANI GA CHITAI SHITA HITO

Gast
Lies
augustus 16, 2019 17:22

@Kaktus: Kweetniet?

Gast
v.o.f. de media
augustus 16, 2019 17:01

Licht getint uit noord afrika, nou dan zakt mijn broek al af, wat een eng.nekken.

Gast
M
augustus 16, 2019 16:31

Ik heb van deze jongeman niet één argument gelezen waarom een omroep perse meer Marokkanen aan moet nemen.

Gast
Paolo
augustus 16, 2019 15:58

* spreekt daar vol lof over*

Gast
Paolo
augustus 16, 2019 15:57

Sahil is een goeie gast, respect voor zijn ouders en spreekt daar vol over. Over hoe zijn ouders naar Nederland kwamen en zijn vader niet wilde leunen op andere mensen maar zelf zijn toekomst wilde opbouwen. Vanuit Amsterdam gaat hij wekelijks langs om samen de maaltijd te nuttigen en bij te praten. Beste MC, haal een interview niet uit zijn perspectief en benadruk niet de ‘one liners’ ( te weinig marokkanen , of te veel) die in de media nu eenmaal goed scoren.

Gast
BijlmerStyle
augustus 16, 2019 15:56

Ah, kijk eens aan. Bears’den, de uncle tom van MC heeft ook weer eens een mening. De bounty die zijn bloedeigen moeder nog zou verkopen aan boreale kolonisten hahahaha :D

Gast
Kird
augustus 16, 2019 15:47

Waarom als er 1 bepaalde afkomst zit moeten er altijd meer bij ?

Geeft dit niet aan dat meneer de marokaan zich helemaal niet goed voelt bij andere soorten huidskleur en afkomsten ?

Beetje trieste reactie dit en helemaal typish voor deze tijd

Het moet altijd maar gezegd worden heh ?
Nederland is te wit
Hoe durven ze

Zorg er maar vooral voor dat de meerderheid blank blijft
Zodra een ander soort de meerderheid heeft gaat het ALTIJD mis
Dus begin er niet aan

Gast
Bears’den
augustus 16, 2019 15:47

Deze jongen praat echt teveel onzin..
Hou toch op met het is ‘te wit’..

Je leeft in Nederland, waar GEEN racisme is..
Als je meer Marokkanen wilt bij de NPO, ga dan naar Marokko terug en bouw daar aan je televisie carrière!

Je vind jezelf goed dus maak jezelf nuttig en ga met de kennis die je in Nederland hebt opgedaan, naar de staatsomroep van Marokko en laat zien dat ik het verkeerd heb..

Gast
Andreas
augustus 16, 2019 15:17

Na de uitspraken van Sahil Amar Aïssa overweegt BNN/VARA een fusie met het UWV.

Gast
Meneer Kaktus
augustus 16, 2019 15:13

Gedemoniseerd!

Gast
Meneer Kaktus
augustus 16, 2019 15:13

Ik word weer heel erg gemoderniseerd. Of was het nou gemodereerd?

Gast
darius
augustus 16, 2019 14:57

“de totale Marokkaanse bezetting van BNNVARA: dat ben ik, alleen ik”.
En laten we dat alstjeblieft ook zo houden. Deze vent is eigenlijk al teveel.
Marokkanen prima, maar zonder die eeuwige klaagzang van we hebben het zo moeilijk, we komen van ver, geen stage gehad. bah

Gast
ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ
augustus 16, 2019 14:36

Wût?
Om welke reden moeten er meer op tv komen?
Wij zouden het leuk vinden als er meer chinezen op tv komen.
Top televisie!

Gast
PJV
augustus 16, 2019 14:34

Waar haal je dat nou weer vandaan Gi?

Gast
Q
augustus 16, 2019 14:33

‘Voor ons? “Voor de Marokkaanse gemeenschap bedoel ik.’ het bekende wij en zij volk, de verongelijkte attitude van Marokkanen die hier zijn geboren maar zich geen Nederlander voelen. Ze klagen steen aan been over zogenaamde diescriemiketatie maar de pot verwijt hier de ketel.

Je neemt mensen aan op basis van competenties etc. Ik stel voor dat de meeste Marokkanen eerst fatsoenlijk Nederlands leren spreken en hun opleiding netjes afronden op een school waar geen ha at wordt gepredikt dan wel wordt gesjoemeld met examens.

Gast
Gi
augustus 16, 2019 14:20

@PJV
Fri 16 Aug 2019 om 14:15, daar hoort de Indo als jij ook bij!

Gast
PJV
augustus 16, 2019 14:15

Daar hebben ze Opsporing Verzocht voor uitgevonden. Niemand wil er meer. Nederland is die multikul zat!

Gast
Tim H
augustus 16, 2019 14:15

Misschien moet hij dan bij de omroep in Marokko gaan werken.

Gast
Karin
augustus 16, 2019 14:13

Hahaha ik zeg niks,mijn voorgangers hebben het al goed verwoord.

Gast
anonymous
augustus 16, 2019 13:42

Daar hebben we ‘opsporing verzocht’ voor

Gast
TVkijker34
augustus 16, 2019 13:34

En ook genoeg Marokkaans talent bij SBS6 in Wegmisbruikers, de Meldkamer en Handhavers. Lijkt me dus voldoende aanbod aan Marokkanen.

Gast
TVkijker34
augustus 16, 2019 13:29

Opsporing verzocht, dat is toch de talentenshow van de NPO. Marokko got talent, alleen belanden ze ergens anders als ze doorbreken.

Gast
Laurens
augustus 16, 2019 13:10

Opsporing verzocht springt eruit. Begint eind augustus weer.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen