Merel Westrik weg bij RTL, wordt talkshowhost op Net5

Merel Westrik vertrekt bij RTL om aan de slag te gaan als talkshowhost op Net5. Ze wordt daarmee dus níet een van de gezichten van de late avond van RTL 4, zoals het gerucht ging. Dat heeft Talpa Network zojuist bekendgemaakt. Westrik stopt met haar werk als anchor van het Half Acht Nieuws. “Om dit te kunnen doen, ga ik weg bij RTL Nieuws. Dat doet een beetje zeer. Ik heb ruim vijf jaar op de mooiste en beste nieuwsredactie van Nederland mogen werken. Met geweldige journalisten.”

Toch vertrekt Westrik nu. “Ik kan mijn nieuwsgierigheid en een onweerstaanbaar gevoel van zin in deze nieuwe kans bij Net5, niet onderdrukken. Alles hieraan voelt goed. Er ligt een avontuur voor me en ik weet niet waar ik moet beginnen om uit te leggen hoe ik daar naar uitkijk. Samenwerken met Linda en Jildou, een nieuwe redactie en aan het begin mogen staan van een reeks nieuwe plannen om van Net5 weer de leukste vrouwenzender van Nederland te maken: ik kan niet wachten.

Westrik heeft haar contract bij Talpa Network inmiddels al getekend. De overeenkomst gaat op 1 september in, waarna haar ‘wekelijkse, op vrouwen gerichte talkshow’ half oktober van start gaat. Naast de talkshow gaat ze voor Net5 andere programma’s maken en presenteren.

Linda de Mol en Jildou van der Bijl, de nieuwe creatief directeuren van Net5, zeggen: “We zijn ongelofelijk blij dat Merel met ons mee wil bouwen om van Net5 de leukste vrouwenzender van Nederland te maken. Merel beschikt over een sprankelende persoonlijkheid en veel humor en dat, in combinatie met haar ruime journalistieke -en tv-ervaring maakt haar dé vrouw om Net5 een gezicht te geven. We kunnen niet wachten om met haar samen te werken.

En Marco Louwerens, directeur televisie van Talpa Network, voegt daar aan toe: “Ik vind het echt geweldig dat Merel onze gelederen komt versterken! De volgende stap die zij in haar carrière wil maken, past denk ik perfect bij de ambitie en vernieuwing van Net5. De komende jaren gaan we samen met Merel programma’s ontwikkelen, die haar en de zender ongetwijfeld gaan versterken.

Merel Westrik volgde de School voor Journalistiek, begon in 2001 haar journalistieke- en tv-loopbaan bij AT5, tot ze in 2011 overstapte naar WNL. Daar presenteerde ze onder meer met Eva Jinek het ontbijtprogramma Vandaag de dag. In 2014 ging ze aan de slag bij het RTL Nieuws waar ze sinds 2015 een van de vaste anchors is.

Foto: Talpa, Carli Hermes

83 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Fridge
augustus 2, 2019 07:37

Die wenkbrauwen, dat kan toch niet?!

Gast
Geronimo
augustus 1, 2019 23:25

Ja joh: nog een talkshow d’r bij. Hebben ze in tv-land weleens van verzadigde markten gehoord? Van originaliteit misschien wel?

Gast
Wessel
augustus 1, 2019 21:15

Wat een domme move van Westrik. Er is nog geen 1 ‘ster’ succesvol overgestapt naar Talpa.
Bij RTL was ze, volgens insiders, allang niet meer blij. Ze gedroeg zich steeds verstrooider en onaangenaam, had er duidelijk geen zin meer in.

Gast
Ketjap
augustus 1, 2019 21:00

Zonde, ik vond haar inmiddels een prettige nieuwslezeres. Ik hoop niet dat Meike de Jong haar opvolgt, die vind ik niet serieus genoeg overkomen. Jetske Schrijver heeft wel een serieuze uitstraling, maar een nieuwe (of oude) is misschien beter. Margreet Spijker komt vast niet terug en Sanne Boswinkel lijkt inmiddels ook van het scherm gehaald… Sanne Staarink is pas net weg, dus die worden het waarschijnlijk niet.

Ik vond Aicha Marghadi altijd een prettige stem en stijl hebben en Nadya Sewradj van het regiojournaal is ook goed. Wie is volgens jullie geschikt?

Gast
Magnus Dickendorfer
augustus 1, 2019 18:37

Oei oei oei, overstappen naar een talpa zender. Gegarandeerd einde carrière.

Gast
MC bezoeker 31
augustus 1, 2019 17:11

Rare move. Als je voor het RTL Nieuws kiest doe je dat niet met de intentie voor 5 jaar. Ik denk dat ze op haar plek zat na een moeizame start.

Gast
FlyingLotus
augustus 1, 2019 17:02

Als ze maar niet het dieet van linda de mol aan neemt, gaat ze naar maat 48.

Nu een geweldig lichaan, goede IQ/EQ.

Gast
dennis
augustus 1, 2019 16:40

Als Roberta Kamminga de opvolger wordt zullen de kijkcijfers van het nieuws ook zeker terug lopen.

Gast
MolTalk
augustus 1, 2019 14:56

Voorwaarde schijnt wel te zijn, dat ze zich gaat blonderen, anders kom je er bij Talpa niet in.

Gast
Bart
augustus 1, 2019 14:49

@Mark Daarvan is al een pilot gemaakt. Samen met Patty gaat hij dit doen. Vanaf wanneer is nog niet bekend. Er word ook gesproken over om deze show in de vooravond te doen. Maar op welke plek?

Gast
Insider2
augustus 1, 2019 14:45

@ Mark

Ze zijn ook nog steeds bezig met die late night show van Gordon. Hij is met de belofte op een grootse Amerikaans- achtige show naar Talpa gelokt.

Gast
Bart
augustus 1, 2019 14:32

@Sophie Dat is bij Rik van de Westerlaken toch ook niet het geval?

Ik weet niet of dit wel zo’n slimme zet is. Blijkbaar is het toch niet geworden voor de late night van RTL4. Ze moeten wel meer gaan investeren in de zender en niet af en toe een Nederlands programma tussendoor. Al die jaren heeft NET5 er een beetje bij gehangen en waren er niet veel mensen die de zender speciaal op zetten. Peking Expres en Het Blok kunnen prima terugkeren. Ze moeten wel groots lanceren. Wel ontzettend dom om pas in Oktober te beginnen.

Gast
Minder of Mirjam
augustus 1, 2019 14:32

Jammer jammer jammer! Ga haar missen bij ‘t nieuws.

Gast
Mark
augustus 1, 2019 14:23

Zet haar dan op de late avond van SBS 6, daar zit nu een gat. In de uitzendschema’s staat nu nog “Secret Life Of The Zoo” dagelijks. Dat klopt dus niet want dat kunnen ze maar een weekje doen dagelijks. Ben benieuwd wat ze daar neerzetten. Zal John iets aan het ontwikkelen zijn, of zullen er straks gewoon hh van Man Bijt Hond en Lingo komen???

Gast
Sjors van Kempen
augustus 1, 2019 14:17

Wat is de rol van Rianne Meijer bij Linda? Die meid kan niks behalve hysterisch twitteren.

Gast
echt nieuws
augustus 1, 2019 13:58

RTL wilde Westerik niet RTLLN laten presenteren, daar hebben ze binnenkort Eva voor. Dus stapt Westerik over naar Talpa. Niets raars aan.

Gast
Wyatt
augustus 1, 2019 13:43

Zoveelste die carriere gaat vergooien bij Talpa.

Gast
ano@niem.nl
augustus 1, 2019 13:10

Merel, wat doe je nu?

Ik weet ook niet waar het verstand bij RTL zit, maar ik dacht te bespeuren dat Beau zou worden afgewisseld door een ander op de late avond en dat Merel daar voor in the picture was.

Dit is de grootste fout die RTL maar kon maken.

Westrik op haar beurt weet ook dat SBS die eigen nieuwsrubriek nog gaat krijgen. Even tijdelijk bij NET5 iets doen en daarna het nieuws lezen op SBS

Gast
Sander
augustus 1, 2019 13:08

Einde carrière…. Domste keuze ooit, had ik niet van haar verwacht

Gast
Henk
augustus 1, 2019 13:07

@Maan: Emotripper.

Gast
Vinn
augustus 1, 2019 13:03

Dit voelt een beetje als bij Rik van Westerlaken, mee doen aan WIDM. Semi populair zijn geworden en dan op net5 een “enorme kans” krijgen.

Gast
Tim Thijssen
augustus 1, 2019 12:57

Dit wordt hetzelfde als in de Talpa jaren: cashen, falen en met hangende pootjes terug. Merel zit over twee jaar bij de NPO met een of ander tuinprogramma. Let op mijn woorden, markeer deze reactie.

Mag hopen dat deze site dan op mobiel te lezen is, mijn hemel.

Gast
Tim Thijssen
augustus 1, 2019 12:55

Wat dom! Fantastische nieuwslezers, verpest haar carrière COMPLEET door naar een zender te gaan waar niemand naar kijkt. Net 5 zit op 13 ofzo, wat moet je daar? Zonde!

Gast
sukkel
augustus 1, 2019 12:53

Weer een nieuwslezeres die denkt dat ze een talkhow kan presenteren….is nu al gedoemd te mislukken toen ze bij Art zat kwam ze al met vreemde uitspraken!

Gast
Lau
augustus 1, 2019 12:44

Ik had dan nog eerder verwacht dat zij naar het nieuwe nieuwsprogramma van SBS6 was overgestapt. Gewaagde sprong, de link met Rik vd Westelaken is snel gemaakt.
Heel benieuwd wat voor talkshow dit wordt en vooral; wanneer en hoe laat?
Aangezien men op 6 ook nog een talkshow wil, wordt dit wellicht een beetje vol.

Gast
Lau
augustus 1, 2019 12:41

@Mediaprak;
Peking Expres en Het Blok zijn echt niet te duur, mits er maar goed gecast wordt en het op SBS6 komt te staan. Grote producties kunnen al ruim 5 jaar niet meer op Net5, omdat het een te kleine zender is geworden. Met één zo’n grote productie is 1/3 van het budget er al doorheen. Op SBS6 is dat budget veel groter en kan het prima een groter publiek bedienen. Maar nogmaals; dan moet het beter dan de laatste edities van beide programma’s.

Gast
Eve
augustus 1, 2019 12:41

Talpa met zijn nep sterren

Gast
MediaPrak
augustus 1, 2019 12:33

Aleen Louwerens loopt te juichen. Tja als je steeds je programma fouten en flops moet verdedigen dan is dit een lichtpuntje. Of Nederland niet te klein is voor een Linda/Vrouwen ender? SBS heeft het eerder geprobeerd: Peking Expres, Het Blok allemaal leuke producties maar uiteindelijk te duur (weinig kijkers = lage reclame opbrengsten). En er zijn al zoveel talkshows.

Gast
weethetbeter
augustus 1, 2019 12:32

Ik gun Merel het beste en denk dat dit een goede stap is NET 5 gaat groeien met de naam van Linda ,daar ben ik van overtuigt de tijd zal het leren !!!!!!!!

Gast
Gerard de Groot
augustus 1, 2019 12:26

Ga haar niet missen bij het RTL nieuws. Altijd dat gefladder met haar handen. Altijd maar wat spelen met de pen of blaadjes verschuiven. In het ergste geval haar ene hand bij de pols van de ander pakken om de boel wat plat op de tafel te laten rusten. Zelfs dat lukte nauwelijks. Nou dan ben je als kijker ( als je dat eenmaal heb bespeurd ) zo afgeleid. Geen nieuws meer kunnen volgen.
Succes meid, bij Net 5, ik hoop dat het een leuke en vrolijke vrouwenzender wordt en dat je daar maar raakt kan “fladderen”

Gast
Joop55
augustus 1, 2019 12:19

Boeie… alsof een ”gezicht” een verlies betekent voor een programma dat enkel van wereldnieuws voorziet. Tuurlijk wordt Talpa de doodsteek voor haar carrière.
Kijk maar naar Jack Spijkerman.

Gast
Laidel
augustus 1, 2019 12:11

Jeetje wat is zij knap!!!!! <3

Gast
HalloJumbo
augustus 1, 2019 12:09

Knikhoofd

Gast
Eelco
augustus 1, 2019 12:01

Talkshow voor vrouwen op NET5 wat een geweldig idee…. of toch niet…
Katja Schuurman en Daphne Bunskoek gingen haar voor.
Keek toen geen hond en straks helemaal geen hond meer.
ik ken geen enkele televisiebekendheid die het bij NET 5 gered heeft en daar gaan geen 5 Linda de Mols iets aan veranderen.
Wat is dat toch met Linda de Mol en een moderne vrouwenzender. Linda is toch ook bijna 60 en zeker geen Viva meer maar hooguit Libelle of Margriet.

Gast
Jacob
augustus 1, 2019 12:00

Even flink cashen bij Talpa flop en daarna einde carrière.

Als ik Peter van der Vorst was zou ik alle namen opschrijven van de mensen die de overstap wagen naar Talpa Flop en al die mensen in de toekomst ook niet terug laten keren als het allemaal toch tegenvalt bij Talpa Flop

Gast
Pro Du Cent
augustus 1, 2019 11:59

Van Wie is de mol naar Ik ga naar de Mol… Succes! (En Merels vriendin Eva volgt ongetwijfeld ook nog.

Gast
Tim20 MJ
augustus 1, 2019 11:59

Hebben de SJW’s zich al uitgesproken over de constante benadrukking van “vrouwenzender” en “mannenzender” bij Talpa Network? Is toch niet meer van deze tijd! Sylvana, Sunny, Sidney… anyone?!

Gast
Kiro
augustus 1, 2019 11:57

En ze is gelijk trending #1 op Twitter. Wat een wereldnieuws zeg….

Gast
Chiel
augustus 1, 2019 11:56

Groot risico. Met Ari, Kartja, Art en Rik is het allemaal niet goed afgelopen op die zender. Wel benieuwd wat ze precies met de zender gaan doen. In september zie ik nu alleen nog buitenlands product staan…

Gast
Er ist wieder da
augustus 1, 2019 11:55

Nooit wat gevonden, is een klinische voorleespop.

Gast
Coca Cola
augustus 1, 2019 11:53

Zo, hatend Nederland gaat weer los, bijna geen enkele vriedelijke of positieve reactie. Wat een volkje….

Gast
Emma Wortelanus
augustus 1, 2019 11:53

Is een talkshow niks voor die kale negor, kom, hoe heet die ook alweer….

Gast
Laika
augustus 1, 2019 11:51

Zal haar zusje haar plaats innemen? Werkt nu bij AT5…

Gast
Rambo
augustus 1, 2019 11:49

Gewaagde overstap.. van gegarandeerd gemiddeld 1 miljoen kijkers naar een zender in opbouw maar je blij mag zijn met 200.000 kijkers.

Gast
Marco
augustus 1, 2019 11:48

Het is haar gegund al is dit eeuwig zonder voor het RTLNieuws.

Gast
Grace321
augustus 1, 2019 11:45

Jammer op Net5 kijkt niemand

Gast
Meneer Kaktus
augustus 1, 2019 11:45

Heb gisteren 2 kapsalon gegeten en ben sindsdien aan de schijterij.

Einde persbericht.

Gast
peacock and whitemen
augustus 1, 2019 11:44

Net 5, klinkt als de favoriete zender van michael jackson

Gast
Edwin
augustus 1, 2019 11:41

Eindelijk kan ze weer normale kleding dragen ipv al die maatpakken

Gast
Meneer Kaktus
augustus 1, 2019 11:37

Virgien is de volgende ster die voor LindaTV aan de slag gaat.

Persbericht volgt spoedig.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen