Jan Slagter: ‘Met al zijn geld pakt John de Mol brons’

Geplaatst op Tue 20 Aug 2019 om 10:20

Jan Slagter vindt het vrij komisch dat zijn Omroep MAX momenteel dé grootste hits van de Nederlandse televisie maakt, terwijl mediamiljardair John de Mol met al z’n geld niet verder komt dan een paar honderdduizend kijkers. Dat laat hij blijken in gesprek met Villamedia. De Mol is al jaren eigenaar van de SBS-zenders, maar heeft daar tot nu toe nauwelijks successen mee geboekt, constateert Slagter. “Met al zijn geld haalt De Mol brons, terwijl wij elke dag goud hebben“, zegt hij.

Omroep MAX heeft met ouderen-tv een ware trend gezet. “Ja, ouderen zijn hot. Mochten ze vroeger nooit in beeld komen, de oekaze was toen: ‘bloemetjesjurken op de achterste rij’, nu is dat anders.

Zelfs De Mol maakt nu programma’s met ouderen. “Als er vroeger al ouderen gefilmd werden, was het altijd in de categorie ziek, zwak en misselijk. Nu zijn ouderen hip, dat zien ook de commerciëlen. John de Mol maakt programma’s met Gerard Joling en Gordon over ouderen, niet direct my cup of tea.

RTL en Talpa proberen regelmatig om grote sterren van de NPO te verleiden tot een overstap. Ze kunnen veel meer geld bieden dan de NPO, waar nu een maximum geldt van 194.000 euro per jaar.

Momenteel zou Matthijs van Nieuwkerk in gesprek zijn met de commerciëlen. “Volgend jaar loopt zijn contract af en dan moet hij kiezen, óf bij de publieke omroep blijven voor het vastgestelde WNT-bedrag óf verkassen naar de commerciëlen, waar hij makkelijk 1,5 miljoen krijgt. We zullen het zien.”

Het Villamedia-interview met Jan Slagter kunt u hier lezen.

Foto: N. Kroon/MAX








43 Reacties op “Jan Slagter: ‘Met al zijn geld pakt John de Mol brons’”


  1. RaymondVL

    John de Mol en de Talpa kliek grossieren eerder in talloze flops.

  2. Bram

    John en Jan… allebei vieze oude rokende mannetjes die geen aandacht zouden moeten krijgen

  3. #NPO kijker#

    Ook al bang voor na 1 september.

  4. Grumpy

    Jan is dit mooie spreekwoord vergeten: “Hoogmoed komt voor de val”.

  5. Drama queen

    Ach John doet het tenminste van zijn eigen geld.

  6. Wendy van Lijk.

    Omdat Max eerlijk is en stijl heeft en John de Mol ouwe vergane talentloze snuifdozen opkoopt die eruit zien of zij kanker hebben……
    Dat is het verschil..

  7. WEST*

    Dat komt omdat RTL altijd profijt heeft gehad om de 4 zender op de AB te zijn
    Als SBS op 4 zou zitten dan was RTL de zondebok , DA`S LOGISCH HÈ

  8. No. 14

    John de Mol is dit mooie spreekwoord vergeten: “De val komt met gevallen sterren.”

  9. Ron

    Tja, ik kan me die sliepuitsliepuit-houding van Slagter wel voorstellen :-). En het ziet er niet naar uit dat het veel beter gaat worden bij Talpa de komende tijd. Man Bijt Hond kan een hitje worden, maar oubollige formats als Lingo, neen…

  10. Peter

    Ja Slager, prachtig hoor. Al vind ik het schokkend dat Nederland massaal naar bejaarden tv kijkt en vooral naar hele slechte presentatoren!

  11. Chantal

    @Grumpy Inderdaad. En dat gun ik hem van harte, betrap ik me op. Hij heeft totaal geen zelfreflectie op de talloze flops waar hij ook verantwoordelijk voor is (Wat een verhaal, enz.). En hij vergeet dat de successen van Max helemaal geen programma’s met ouderen zijn. HHB bijv. heeft niets met ouderen te maken, het enige programma waar hij in de buurt van WIDM of BZV komt. En laten we wel zijn: HHB is gewoon een kopij van wat een ander al had bedacht, net als de Vakantieman, zelfs het aanwijzen op de kaart wordt schaamteloos gekopieerd. Waar kwam dat ook alweer vandaan? Precies, de commerciëlen. Nee, ik heb t niet zo op met Jantje Hoogheidswaanzin. Niemand is zijn a.ffaire vergeten met Lilian.

  12. q8

    pas op jan, hoogmoed komt voor de val,
    je omroep max doet t op dit moment prima,
    je hebt goed gemikt,
    en de commerciëlen hebben niks met oudjes, en de oudjes zijn weinig te beïnvloeden door reclame,[we weten …reclame is poppekast]
    max moet t wel hebben van oudjes die weinig met internet hebben,
    maar de toekomstige oudjes hebben weinig met tv,
    dus dit is ook voor max een tijdelijke zaak,
    max heeft wel goed gescreend personeel,
    goeie aanwinst is andre van duyn,
    geen echte schreeuwers en typetjes van …ooohhh wat ben ik mooi,
    mensen met hersens.
    geen huisman,keyl ,brard,en holt

  13. Lennart

    Wat een vreselijke arrogantie. Als de Mol op lanaal 1 zou zitten zou hij ook veel betere kijkcijfers halen. Max profiteert van al die mensen die de hele dag vegeteren voor de tv en te beroert zijn om te zappen maar een amder kanaal.

  14. Nieuw logo

    Nieuwe (SBS) 6 logo uitgelekt. Vanaf maandag gaat ie ‘live’! Wat vinden we er van?

    https://imgur.com/zz2f8ql

  15. Enzo Voorthuijsen

    Adverteerders zijn te strikken; kijkers trappen er niet in, die zijn niet te koop.

  16. Jan van Max verbrijzelt Talpa

    Eens met Jan.

    De reden is simpel te verklaren. Max maakt programma’s met een ziel voor een brede doelgroep en met wat de kijker graag wil zien. Zonder narcistische en rendements- uitgangspunten.

    Talpa heeft een cultuur van geldgraaien zonder hart. Een kliek van jaknikkers die doen wat de familie Mollusconi wil en dat is narcistische domme bagger programma’s de buis op knallen en vaak ook nog gekopieerd en afgekloven producties zonder rekening te houden wat de gemiddelde kijker wenst en niet een paar t okkies. Dan komt de gunfactor voor de geldgraaikliek van de fam. de Mol zwaar onder het vriespunt.

    Het komt ook niet meer goed met de Talpa kliek.

  17. StefanV

    Bij de start van Omroep MAX werd lacherig gedaan over een omroep die zich op oudere kijkers richt. De gedachte was dat het nieuwe omroepje geen lang leven beschoren zou zijn. Inmiddels is MAX een belangrijke steunpilaar in het succes van de NPO. De kijkcijfers zijn zodanig dat het erop lijkt dat MAX een veel breder publiek bereikt dan alleen de oudere kijkers.

    Je mag Slagter arrogant vinden, maar feit is wel dat hij met z’n omroep feilloos aanvoelt op welke programma’s de tv-kijker zit te wachten. De kern van het succes is volgens mij dat MAX inzet op gewone mensen, niet het zoveelste blik BN’ers dat bij de commerciëlen wordt opengetrokken.

  18. Henny Huisman

    Hallo lieverds

    Jan heeft zijn ziel niet aan de Duivel verkocht en scoort toch goed…

  19. Coca Cola

    Hoogmoed komt voor de val jan. Kijk nou uit wat je zegt.

    Daarnaast moet de grote sala van John de Mol nog aanvangen.

  20. Henny Huisman

    **Coca Cola

    Het is geen hoogmoed, het is een opsomming van feiten…

  21. Henny Huisman

    Jan stopt zijn hart in zijn omroep en John z’n geld… Dat is het verschil tussen succes en mislukking…

  22. Henny Huisman

    Lieverds…

    Succes is NIET te koop….

  23. tim

    SBS gaat gigantisch floppen, Linda zal misschien nog een paar kijkertjes scoren maar verder zal t hopeloos blijven

  24. Henny Huisman

    Hallo lieverds

    Ik denk dat Nederland ‘t onderhand wel gehad heeft met grinnekende Linda…..

  25. Peanut

    Max heeft geen last gehad van mediabureaus die tot voor kort 20-36 en 20-49 als de ideale doelgroep zagen. Of misschien nog steeds zo denken. Terwijl tv-kijkers in rap tempo vergrijzen en jongeren massaal voor andere manieren van consumeren kiezen. Overige tv-zenders richten zich nu meer op ouderen. Maar nog niet genoeg. Denk aan GTST met al dat jonge grut. Het werkt gewoon niet en toch gaan ze er nog mee door.

  26. Ronnie

    De televisie die MAX maakt is natuurlijk ook vooral gericht op de enige groep waarin kijktijd niet daalt, namelijk grotendeels 55+

    Dat wil overigens niet zeggen dat de programma’s die zij maken niet goed zijn, ik kijk ook graag naar We Zijn er Bijna en Ik Vertrek.

  27. Bart

    @StefanV Helemaal juist.
    @Lennart Als de Mol op 1 zou zitten zou hij ietsje meer kijkers trekken. Je gedachte dat ouderen de hele dag NPO1 aan hebben staan is onzin. Die zappen ook gewoon. En MX trekt niet alleen maar oudere kijkers. Ook 20,30,30ers

  28. Henny Huisman

    Jan for President! En laat Mark R. dan maar Lingo gaan presenteren bij ome John

  29. MediaPrak

    Bij Talpa zitten twee typen ja-knikkers. De Gestanowitz types (voor je 50e zo veel mogelijk geld binnen graaien) en de Romers (voor je pensioen nog even gauw cashen). Bij gebrek aan tegenwind kan Sjon naar hartelust zijn gebrek aan inlevingsvermogen en drang om overal een wedstrijdje van te maken uitvoeren. Dit in combinatie met een morbide overeenkomst om zo veel mogelijk ‘formats’ te verkopen aan int B zenders. Deze eenheidsworst vrijelijk op je ‘zender’ te laten proefdraaien. En je waanidee dat je de extra kosten voor een presentator kan compenseren door een goedkope (less:onervaren) redactie.

  30. Princes Analia

    Relipedo Jan heeft weer op staatskosten geposeerd.
    Wat een stinkende zielepiet is dat toch.
    Ga omaatjes wassen in Oost Europa, vieze MULO-man

  31. WaveX

    Niets meer dan normaal dat er voor de mensen buiten de doelgroep 15 – 25 jaar ook een serieus aanbod is. Kijk maar naar de reclames. Bijna geen een speler erin is ouder dan 25. Komen ze wel in beeld, dan als ideale oma, gedresseerde ouders of seniele zieke.

  32. EDJO

    MAX teert op belastinggeld! Lekker makkelijk. Bovendien teert Max volledig op laaggeschoolde 45 plussers t/m hoogbejaard. Dat volkje droogt op. En ook dan is Max patay. Dood. Eigenlijk is Max al dood, maar door haar bijna dode publiek, valt dat nog niet zo op. Laat onverlet dat ook Talpa bagger is. Maar da’s oud nieuws.

  33. Paut Pielusma

    John dM verdient zijn geld zelf en neemt risico’s, met kans op mislukkingen. Jan S is zeker van inkomsten door handophouden. Commentaar hebben op anderen is dan niet eerlijk.

  34. Best Paut Pielusma ga eerst je Praktijkschool diploma halen en ga dan commentaar geven

    Wat is de gene die achter deze nickname zit een droevig persoontje. Is te dom om zijn gat te krabbelen.

  35. Frank K

    Wat zitten hier een hoop kneuzen. Dit is echt ongelofelijk.
    Samengevat : allemaal jaloers! Velen van jullie snel naar een psychiater!
    Wellicht is het te laat!

  36. Fox Mulder

    Naar televisie kijken is inderdaad voor oude mensen. De doelgroep van MAX dus.

  37. Simon

    Slagter heeft helemaal gelijk maar jongeren kijken veel minder TV dus logisch.

  38. Donald Dumb

    Slagter heeft gelijk.
    Heb je zoveel geld ben je nog steeds aan het kwakkelen met je zendertje. Da’s John de Mol.

  39. Henny Huisman

    Het zou John de Mol sieren als hij maatschappelijk betrokken zou zijn en met zijn miljarden iets zou gaan doen voor de wereld… Ipv shitprogramma’s te blijven maken… John de Mol ga iets goeds doen met al je poen…

  40. CreaBea

    hoezo jan slagter?

    U word betaald door de mensen die belasting betalen , dus niks van uw bankrekening. puur geld van anderen Jan. doe dat maar eens na.

  41. Tim

    @CreaBea
    Nederlands leren!

  42. CreaBea

    beste tim, ga dood

  43. Henny Huisman

    ***Tim en CreaBea

    Er hangt liefde in de lucht :-)

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.