FOX Sports scoort in eerste eredivisieweekend


De kijkcijfers van zaterdag 3 augustus 2019 (SKO)

FOX Sports 2 was zaterdagavond, in het eerste eredivisieweekend van het nieuwe seizoen, de derde zender van het land. Na NPO 1 en RTL 4 was de betaalzender het meest in trek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De avondduels Vitesse – Ajax en Twente – PSV zouden normaal gesproken op FOX Sports 1 worden uitgezonden, maar omdat die zender steeds vaker in het gratis basispakket zit, worden belangrijke wedstrijden vaker verschoven naar de andere netten.

Op die manier hoopt FOX meer mensen te verleiden om tóch een betaalpakket af te sluiten. Al met al scoorde Vitesse – Ajax vanaf 18.30 uur 494.000 kijkers (14 procent) en zette Twente – PSV vanaf 20.40 uur 400.000 kijkers (10 procent) neer.

De grote winnaar op prime time was NPO 1, dankzij de 1,1 miljoen kijkers (27 procent) voor Ik Vertrek. Aansluitend trok Silent Witness 522.000 kijkers (14 procent).

RTL 4 pakte zilver met de combinatie Oh Wat Een Jaar (658.000 kijkers en 16 procent) en Praat Nederlands met me (558.000 kijkers en 14 procent).

Het brons gaat naar FOX Sports Eredivisie 2. Daarna volgt Net5’s Rookie met 373.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Journey to the center of the earth: 334.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Blue Planet 2: 321.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Canal Parade 2019: 267.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 123.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met 10.000 BC: 111.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 95.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Dumb and Dumber To: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (797.000), Half acht nieuws (770.000), EenVandaag (684.000), Vitesse – Ajax (494.000), Islands of America (410.000), Lachen om home video’s (410.000) en RTL Boulevard (401.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Nieuwsuur (568.000), Studio Sport (497.000), Hart van Nederland (464.000) en Shownieuws (425.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en FOX Sports Eredivisie 2 met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.332.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.237.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.108.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 797.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 770.000


06. EenVandaag (NPO1) 684.000
07. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 658.000
08. Nieuwsuur (NPO2) 568.000
09. Praat Nederlands met me (RTL4) 558.000
10. Autosport F1 GP HUN KW (Ziggo) 527.000


11. Silent Witness (NPO1) 522.000
12. Studio Sport (NPO1) 497.000
13. Voetbal ED Vitesse – Ajax (FS2) 494.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 464.000
15. Shownieuws (SBS6) 425.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 13.5%
3. FOX2 / 9.7%
4. SBS6 / 9.4%
5. NPO2 / 6.6%


6. NET5 / 6.0%
7. NPO3 / 4.4%
8. RTL5 / 3.1%
9. Vero / 2.5%
10. RTL7 / 2.0%


11. RTL8 / 1.9%
12. BBCfirst / 1.4%
13. Spike / 1.4%
14. TLC / 1.2%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,9%
2. RTL Nederland 20,5%
3. Talpa TV 18,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: FOX

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen