Zomerse megahit We Zijn Er Bijna houdt kijkers vast


De kijkcijfers van dinsdag 23 juli 2019 (SKO)

Martine van Os is hét kijkcijferkanon in de zomer. Haar programma We Zijn Er Bijna scoort de pannen van het dak op NPO 1: de tweede aflevering trok maandag bijna 1,8 miljoen kijkers, enkele tienduizenden meer dan vorige week. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dit soort kijkersaantallen zijn anno 2019 steeds zeldzamer en al helemaal in de zomer. Het leidt ertoe dat Van Os een marktaandeel bij elkaar sprokkelt van maar liefst 41 procent, een torenhoog percentage.

Het betekent ook dat er van de concurrentie om half tien weinig over blijft. De nummer twee was ruim drie keer zo klein: Het Spaanse Dorp Polopos moest genoegen nemen met 504.000 kijkers (12 procent).

De nummer drie om half tien volgt al helemaal op afstand: Planeet Nigeria kwam bij NPO 2 uit op 240.000 kijkers (6 procent).

De winnaars om half negen waren De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (32 procent) op NPO 2, MAX Vakantieman met 1,3 miljoen kijkers (31 procent) op NPO 1 en Rob Hood: Prince of Thieves met 263.000 kijkers (7 procent) op Net5.

SBS 6 trok met de combinatie Trouwen in het Buitenland en Beat the Box slechts 220.000 kijkers (5 procent) en 144.000 kijkers (3 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Trouwen in het Buitenland: 220.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Cast Away: 168.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Wolves: 168.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ellie aan de verkeerde kant: 166.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Bruce Almighty: 138.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 116.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (965.000), EenVandaag (918.000), Half acht nieuws (733.000), Ik weet er alles van (535.000), Verborgen Dorpen (521.000), RTL Boulevard (435.000) en Editie NL (388.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Mooiste meisje van de klas (905.000), Jinek (894.000), Hart van Nederland (550.000), Nieuwsuur (535.000), Journaal laat (476.000), Shownieuws (420.000) en Zomer met Art (267.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. We zijn er bijna (NPO1) 1.773.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.397.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.336.000
04. MAX Vakantieman (NPO1) 1.317.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 965.000


06. EenVandaag (NPO1) 918.000
07. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 905.000
08. Jinek (NPO1) 894.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 733.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 550.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 535.000
12. Ik weet er alles van (RTL4) 535.000
13. Verborgen Dorpen (NPO1) 521.000
14. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 504.000
15. Journaal laat (NPO1) 476.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.5%
2. RTL4 / 11.4%
3. NPO2 / 10.2%
4. SBS6 / 6.9%
5. NET5 / 5.4%


6. RTL8 / 4.0%
7. RTL7 / 3.5%
8. NPO3 / 3.3%
9. RTL5 / 2.5%
10. Vero / 2.4%


11. Discov / 1.3%
12. N.geog / 1.2%
13. TLC / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. Comedy / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 45,0%
2. RTL Nederland 21,7%
3. Talpa TV 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Omroep MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen