Zomergasten scoort tegenover finish Tour de France


De kijkcijfers van zondag 28 juli 2019 (SKO)

Het nieuwe seizoen van Zomergasten is zondagavond prima van start gegaan. Er keken 647.000 mensen (15 procent) naar de uitzending met John van den Heuvel op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zomergasten was het meest bekeken alternatief voor de slotetappe van de Tour de France. Die wist na het Achtuurjournaal een publiek van maar liefst 1,8 miljoen kijkers (37 procent) te bekoren op NPO 1 en was daarmee de grote winnaar in het prime time-blok.

Vorig jaar was de meest bekeken Zomergasten-uitzending die met Louis van Gaal, goed voor 777.000 kijkers. De kijkcijfer top drie van de VPRO-show wordt gevormd door de afleveringen met Youp van ’t Hek in 2001 (1,3 miljoen), Mies Bouwman in 2002 (1,1 miljoen) en Paul de Leeuw in 2003 (1 miljoen).

Verder trokken vooral de afleveringen met Eberhard van der Laan (twee jaar geleden 974.000 kijkers) en die met Mark Rutte (drie jaar geleden 925.000 kijkers) veel bekijks.

Het brons op prime time was voor RTL 4, dat met Het Zijn Net Mensen 392.000 kijkers (8 procent) scoorde. America’s Got Talent: The Champions trok aansluitend 311.000 kijkers (8 procent).

Verder keken de meeste mensen naar de SBS 6-combinatie Wegmisbruikers (340.000 kijkers en 7 procent) en Foute Boel (336.000 kijkers en 7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Indiana Jones and The Last Crusade: 231.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 211.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 164.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 162.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Killing Eve: 151.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 44.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half acht nieuws (656.000), RTL Boulevard (324.000), Border Security (281.000) en De Grote Verbouwing (254.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (1 miljoen), Hart van Nederland (618.000), Shownieuws (548.000), Andere Tijden Sport (444.000) en Journaal laat (319.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.331.000
02. Tour de France (NPO1) 1.762.000
03. Autosport F1 GP Deu (Ziggo) 1.256.000
04. De Avondetappe (NPO1) 1.044.000
05. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 1.012.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 656.000
07. Zomergasten (NPO2) 647.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 618.000
09. Studio Sport (NPO1) 548.000
10. Shownieuws (SBS6) 548.000


11. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 528.000
12. Andere Tijden Sport (NPO1) 444.000
13. Het zijn net mensen (RTL4) 392.000
14. Wegmisbruikers (SBS6) 340.000
15. Foute Boel (SBS6) 336.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 35.4%
2. NPO2 / 9.9%
3. RTL4 / 8.9%
4. SBS6 / 8.3%
5. Vero / 4.8%


6. NET5 / 4.6%
7. RTL7 / 3.0%
8. RTL8 / 2.9%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL5 / 1.6%


11. RTLZ / 1.4%
12. Ziggo / 1.2%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 1.0%
15. Comedy / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 48,0%
2. Talpa TV 18,7%
3. RTL Nederland 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: VPRO

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen