Slimste Mens enige topscoorder op zomerse dinsdag


De kijkcijfers van dinsdag 23 juli 2019 (SKO)

Het is bijzonder warm in Nederland, maar er is één programma dat de mensen aan de buis gekluisterd houdt: De Slimste Mens. Ook de aflevering van dinsdag was met 1,1 miljoen kijkers (28 procent) een groot succes op NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is puur De Slimste Mens waarvoor men afstemt op NPO 2, want de programma’s die erna volgen trekken een stuk minder bekijken. Zo wist Ik Naam Van Het Volk gisteren aansluitend 309.000 kijkers (8 procent) te bekoren.

De nummer twee op prime time was Veronica dankzij de wedstrijd PSV – Basel, waar 811.000 mensen (21 procent) naar keken.

Het brons gaat naar RTL 4. Uitstel van Executie scoorde 504.000 kijkers (13 procent), waarna Het Spaanse Dorp: Polopos 567.000 kijkers (15 procent) neerzette.

Pas dáárna volgt NPO 1 en dat is opvallend, want normaal gesproken is NPO 1 de nummer één van Nederland. Het station had de combinatie Ellie op Patrouille (438.000 kijkers en 11 procent) en Nederland Verhuist (403.000 kijkers en 11 procent) op het menu staan.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met The Secret Life of The Zoo: 237.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 213.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 163.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek ontmaskert: 148.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar zijn: 121.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Top Five: 43.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Achtuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (924.000), Sportjournaal (823.000), Ik weet er alles van (567.000) en RTL Boulevard (562.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (869.000), Jinek (757.000), Hart van Nederland (538.000), Nieuwsuur (528.000) en Journaal laat (525.000) het meest in trek. Zomer met Art trok 198.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 18:00 (NPO1) 1.384.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.198.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.136.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.028.000
05. Tour de France (NPO1) 937.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 924.000
07. De Avondetappe (NPO1) 869.000
08. Sportjournaal (NPO1) 823.000
09. Voetbal CL KW PSV Basel 1983 (Vero) 811.000
10. Jinek (NPO1) 757.000


11. Het Spaanse Dorp Polopos (RTL4) 567.000
12. Ik weet er alles van (RTL4) 567.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 562.000
14. Jaïr in goed gezelschap (NPO1) 547.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 538.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. RTL4 / 14.3%
3. Vero / 12.1%
4. NPO2 / 10.1%
5. SBS6 / 7.4%


6. NET5 / 4.8%
7. RTL7 / 3.7%
8. RTL5 / 3.2%
9. NPO3 / 3.0%
10. RTL8 / 2.2%


11. Comedy / 1.3%
12. Discov / 1.2%
13. TLC / 1.1%
14. RTLZ / 0.9%
15. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,6%
2. Talpa TV 25,1%
3. RTL Nederland 23,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen